جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده

پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده، عمل اسلیو معده عملی مبتنی بر جراحی و تغییر شکل معده فرد جراحی شده می‌باشد. در این عمل حجم زیادی از معده کاهش پیدا می‌کند. با کاهش حجم و ترشح هورمون‌های گرسنگی فرد کاهش وزن را تجربه می‌کند. عمل جراحی اسلیو معده مانند هرعمل جراحی تهاجمی دیگری موجب پیدایش سوالاتی در ذهن افراد داوطلب می‌شود. پاسخ ندادن به این سؤالات موجب سردرگمی یا حتی پشیمانی فرد از انجام عمل جراحی می‌شود. با مطالعه سؤالات و اطلاعات کاربردی می‌توان این مشکل را رفع کرد. مرجع مطمئن برای گرفتن اطلاعات مورد نیاز، قبل و بعد از عمل جراحی اسلیو معده، جراح می‌باشد.
پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده
محتوا پنهان
4 پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده

پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از اعمال جراحی لاغری برای کاهش وزن و نیل به تناسب‌اندام است. معمولاً زمانی این روش به کار می‌رود که روش‌های قبلی کاهش وزن مفید نباشد. عمل اسلیو معده روشی کارا برای غلبه بر بیماری چاقی است. برای استفاده ازاین‌رو نیاز است که فرد متقاضی قبل از آن این روش جراحی را بشناسد. آشنایی با عمل اسلیو معده، مزایا، مخاطرات و مراقب‌های ضروری بهره‌وری از این عمل جراحی لاغری را بالا می‌برد. ابتدا تعریفی ساده از عمل اسلیو ارائه داده و سپس نکات مهم در مورد این عمل جراحی لاغری را بررسی کنیم.

پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده

چاقی مرگ خاموش

چاقی یکی از بیماری‌های همه‌گیر و پر عارضه در دوران مدرن می‌باشد. این بیماری به روش‌های مختلفی سلامت فرد مبتلا را به خطر می‌اندازد. چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را بالا می‌برد. همچنین این بیماری موجب تضعیف سلامت روان فرد مبتلا می‌شود. این موارد پایین آمدن راندمان فرد و اجتماع را به دنبال دارد.

اما چاقی تعریف مشخص خود را دارد. برای توصیف چاقی شاخصی به نام شاخص توده بدنی BMI را به کار می‌برند. این شاخص از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید. این تعریف مقیاس مناسبی از وزن ایده آل را ارائه می‌دهد. البته برای بررسی اندام نیاز به شاخص‌های دیگری هم وجود دارد. معمولاً دامنه BMI  مناسب برای افراد متقاضی عمل جراحی اسلیو معده 35 الی 45 می‌باشد. افراد با وزن کمتر از این محدوده می‌توانند با روش‌های غیر جراحی یا پیکرتراشی به سمت کنترل وزن خود بروند. همچنین برای افرادی با شاخص توده بدنی بالاتر این روش مناسب نیست یا به تنهایی مناسب نمی‌باشد.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

اقدامات قبل از عمل جراحی اسلیو معده

فرد متقاضی عمل باید قبل از عمل اطلاعات مورد نیاز را از جراح دریافت کند. بعد از تائید نوع عمل جراحی ، جراح فرد داوطلب عمل را معاینه می‌کند. در کنار معاینه ، فرد داوطلب باید آزمایش‌های درخواستی جراح را باید انجام دهد. بعد از انجام معاینات و بررسی سلامتی، فرد متقاضی عمل باید مراقب‌های پیش از عمل را انجام دهد . این مراقب‌ها شامل موارد زیر است:

1) قطع مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی

2) قطع استعمال سیگار بعد از اسلیو معده

3) کاهش اولیه وزن با یک رژیم غذایی متعادل

4) عدم مصرف مواد غذایی در روز عمل اسلیو معده

5) استراحت کافی قبل از عمل

روش انجام عمل جراحی اسلیو معده

در این روش جراحی فرد در یک کلینیک و یا بیمارستان بستری می‌شود. بعد از تائید جراح و طی فرایند بیهوشی عمل جراحی آغاز می‌شود. این عمل می‌تواند با روش‌هایی مانند جراحی باز یا لاپاراسکوپی انجام بگیرد. این عمل آناتومی معده را تغییر می‌دهد. این روش جراحی 80 درصد حجم معده را کاهش می‌دهد. حجم باقیمانده معده به شکل یک لوله باریک و موز مانند است که به روده وصل می‌شود. تغییر شکل آناتومیکال معده، تغییر کارکردی معده را در بر دارد. بعد از عمل حجم معده کم شده و همچون ترشح هورمون‌های مولد گرسنگی مانند گرلین کاهش می‌یابد.

پرسش و پاسخ در مورد عمل اسلیو معده

اما عمل جراحی اسلیو معده به مانند هر عمل جراحی لاغری پرسش‌هایی را در ذهن داوطلبین ایجاد می‌کند. این پرسش‌ها اگر با جواب مناسب و اطلاعات درست پاسخ داده نشوند تبدیل به نگرانی می‌شوند. ازاین‌رو تلاش ما بر این است که این سؤالات را پاسخ دهیم.

مقاله پیشنهادی:  درمان میگرن با کاهش وزن امکان‌ پذیر است؟

آیا آناتومی دستگاه گوارش بعد از عمل جراحی اسلیو برگشت‌پذیر است؟

با برداشته شدن بخش اعظمی از معده امکان بازگشت معده به شکل طبیعی قبل از عمل وجود دارد. لذا فرد باید با آگاهی و اطلاعات کافی این عمل را تجربه کند تا دچار پشیمانی نشود. همچنین با رعایت یک رزیم غذایی متعادل و پرهیز از پرخوری می‌توان حجم کلی دستگاه گوارش و نتایج این عمل لاغری را تضمین کرد.

آیا بعد از عمل اسلیو معده امکان بازگشت وزن و چاقی دوباره وجود دارد؟

عمل جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های خوب برای کاهش وزن و حتی رسیدن به تناسب‌اندام می‌باشد. این روش با تغییر آناتومی معده موجب کاهش حجم معده و همچنین کاهش اشتها می‌شود. اما مانند هر روش دیگر حفظ نتایج به انجام مراقب‌های لازم توسط فرد جراحی‌شده هم بستگی دارد. با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از پرخوری پیامدهای این عمل جراحی لاغری ماندگار و پایا می‌باشد.

 

آیا می‌توانم بلافاصله بعد از عمل فعالیت‌های روزانه خود را از سر بگیرم؟

پاسخ این سؤال منفی است. بعد از عمل فرد باید مدت کوتاهی در بیمارستان بستری و تحت نظر باشد. بعد از تائید جراح و ترخیص نیاز به استراحت در منزل می‌باشد. فرد بعد از مدت ‌زمان استراحتی که جراح تعیین می‌کند می‌تواند کم‌کم فعالیت‌های خود را از سر گیرد. لازم به ذکر است که باید در دوران نقاهت شدت فعالیت‌ها کمتر از حد عادی باشد. فرد می‌تواند کم‌کم به شرایط فعالیت قبل از عمل برسد.

میزان فعالیت بدنی بعد از عمل در چه حد می‌باشد؟

این میزان فعالیت کمتر از زمان عادی می‌باشد. معمولاً فرد باید از انجام حرکات سخت و شدید و برداشتن اجسام سنگین اجتناب ورزد. پیاده‌روی سبک نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به لخته خون و آمبولی بعد از عمل جراحی اسلیو معده دارد.

 

تا چه زمانی بعد از عمل باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات اجتناب کرد؟

در فاصله چند هفته قبل از عمل جراحی باید مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات متوقف گردد. در طی دوره نقاهت نیاز است که از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات اجتناب نمایید. همچنین خودداری از مصرف نوشیدنی‌های الکلی یکی از تمهیدات برای پیشگیری از برگشت وزن و تضمین نتایج عمل است. این عمل در درازمدت سلامت جسم و روح فرد جراحی‌شده را استمرار می‌بخشد.

 

علت سرگیجه بعد عمل اسلیو معده چیست؟

بعد از این عمل جراحی با بروز عوارضی مانند کاهش حجم مایعات و الکترولیت‌های بدن، کمبود مواد مغذی و افت قند و فشار امکان بروز سرگیجه وجود دارد. برای کنترل سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده فرد باید فعالیت‌های شدید خود را متوقف کرده و با رعایت مراقب‌های توصیه‌های جراح شرایط خود را بهبود ببخشد. سرگیجه به مانند خیلی از عوارض بعد از عمل موقتی بوده و با انجام مراقب‌های لازم محدود و مرتفع می‌گردد.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت بعد از عمل اسلیو معده

عادات ماهیانه بعد عمل اسلیو معده دچار چه تغییری می‌گردد؟

نکته مفید قابل‌ذکر در مورد عمل‌های لاغری جراحی تأثیر آن‌ها بر عادات ماهیانه است. این اعمال جراحی هیچ تأثیر منفی بر قاعدگی ندارد. همچنین موجب کاهش درد، منظم شدن و بهبود عادات ماهیانه و بهداشت باروری می‌شوند.

آیا این عمل می‌تواند جانشینی برای درمان بیماری‌های مزمن باشد؟

عمل اسلیو معده جانشین مطلق روش‌های درمانی بیماری‌های قلبی – عروقی، دیابت، فشارخون و … نیست. ولی این روش جراحی می‌تواند مکملی خوب برای این روش‌های درمانی بیماری‌های مزمن باشد. عمل جراحی اسلیو معده هم‌ شدت این بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و هم خطر ابتلا مجدد را کم می‌کند.

تغذیه بعد از عمل جراحی اسلیو به چه صورت است؟

تغذیه بعد از عمل جراحی اسلیو به چه صورت است؟

بعد از عمل جراحی نیاز است که دستگاه گوارش کم‌کم به شرایط قبل از جراحی بازگردد. رژیم غذایی پیشنهادی بر پایه پروتئین و مقدار کم کربوهیدرات و همچنین به‌صورت مایع است. مصرف آب و مایعات و اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های گازدار هم توصیه می‌گردد. با گذشت زمان کم‌کم فرد می‌تواند غذاهای مصرفی خود را از شکل مایع به جامد تغییر دهد. معمولاً زمان ورود برنج به تغذیه روزانه 3 ماه بعد از انجام عمل و رعایت مراقب‌های بعد از عمل می‌باشد. هرگونه تغییر در برنامه غذایی باید با نظر جراح یا یک رژیم درمان ماهر باشد. در کنار رژیم غذایی فرد بهتر است که از مکمل‌های تغذیه‌ای نیز استفاده کند. جراح می‌تواند مکمل‌های تغذیه‌ای و روش استفاده از آن‌ها را برای فرد جراحی‌شده معرفی کند.

چه زمانی بعد از عمل فرد جراحی می‌تواند رانندگی کند؟

معمولاً این زمان بستگی به عوامل مختلفی دارد. برای استفاده از رانندگی فرد باید مراقب‌های بعد از عمل جراحی را انجام دهد. استراحت کافی، استفاده از لباس مناسب، کاهش داروهای ضد درد، امکان تحمل درد خفیف و… از جمله این مواردند.

با مشاهده عوارض شدید بعد عمل مانند خونریزی زیاد چه کار کنم؟

معمولاً عوارض عمل جراحی اسلیو محدود و با مراقب‌های بعد از عمل به راحتی کنترل می‌گردد. خیلی از عوارضی که بعد از عمل جراحی رخ می‌دهد طبیعی است. جراح باید در این زمینه اطلاع لازم را به فرد متقاضی بدهد. اگر عارضه‌ای مانند خونریزی بیش‌ازحد طول کشید یا فراتر از مقدار طبیعی بود فرد باید به جراح اطلاع دهد. رعایت خونسردی و اجتناب از انجام کارهای خودسرانه در این مواقع نیاز است.

 با بوی بددهان بعد از عمل جراحی اسلیو معده چکار کنم؟

با توجه به مصرف نکردن غذا در زمان کوتاهی قبل از عمل ، امکان کم‌آبی بدن، کاهش وزن و باقی ماندن غذا در معده امکان بروز بد در دهان فرد وجود دارد. فرد جراحی‌شده نباید نگران بروز این شرایط باشد. با گذشت زمان این بوی بد دهان کاهش می‌یابد. فرد می‌تواند با مصرف مایعات، مسواک زدن، استفاده از آدامس، دارچین، خلال دندان بوی بد دهان را کنترل کند. ویزیت منظم توسط دندان‌پزشک هم می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده طبیعی است؟

معمولاً بعد از انجام عمل احتمال بروز ریزش مو سر بعد از عمل اسلیو معده در فرد جراحی شده وجود دارد. این ریزش مو البته مقطعی بوده و با گذشت زمان کمتر و کنترل می‌گردد. برای پیشگیری و رفع این مشکل نیاز به رعایت رژیم غذایی مناسب و همچنین مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای مناسب می‌باشد. فرد متقاضی جراحی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را از جراح دریافت کند.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل بای پس معده

 آیا درد بعد از عمل اسلیو معده طبیعی است؟

عمل اسلیو معده عملی است که بر پایه برش معده و کوچک ‌تر کردن آن به کمک بخیه می‌باشد. طبیعی است که با رفع بیهوشی فرد به‌تدریج درد در ناحیه جراحی شده را حس کند. بروز حالت خفیف این درد طبیعی می‌باشد . با مصرف داروهای ضد درد یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توان بر این درد غلبه کرد. همچنین فرد جراحی شده باید در مورد بروز دردهای شدید یا طول کشیده هوشیار باشد. با وقوع این نوع دردها فرد جراحی شده باید به جراح خود اطلاع داده یا به او مراجعه نماید.

چه زمانی بعد از انجام عمل اسلیو معده فرد می‌تواند باردار شود؟

معمولاً زمان پیشنهادی مناسب بین انجام عمل جراحی اسلیو معده و دوره بارداری 18 الی 24 ماه می‌باشد. با گذشت این زمان بعد می‌تواند به شرایط طبیعی و بلکه بهتر از قبل بازگردد و فرد بارداری موفق را تجربه کند.

آیا می‌توان بلافاصله بعد از عمل جراحی اسلیو معده روابط جنسی را تجربه کرد؟

با توجه به عمل جراحی اسلیو معده و ایجاد بخیه و زخم در دستگاه گوارش باید از فعالیت شدید اجتناب کرد. لذا انجام فعالیت جنسی بلافاصله یا با فاصله کمی از عمل جراحی اسلیو معده توصیه نمی‌گردد. فرد جراحی شده باید با توصیه پزشک جراح تا زمانی معین از انجام فعالیت جنسی خودداری ورزد. معمولاً این زمان 2 الی 3 هفته می‌باشد. بعد از گذشت این دوره باید شدت فعالیت با حرکات نرم و ملایم و با پرهیز از انجام حرکات سریع و شدید باشد.

سخن پایانی

عمل جراحی اسلیو معده از روش‌های جراحی پر کاربرد و مفید برای کاهش وزن و لاغری می‌باشد. در مورد این عمل پرسش‌های فراوانی در ذهن داوطلبین ایجاد می‌گردد. در این مقاله تلاش کردیم که به قسمتی از این پرسش‌ها پاسخ گوییم. در پایان و برای تضمین عملی ایمن و مفید یکی از بهترین پزشکان جراح تهران را پیشنهاد می نمائیم. دکتر علیرضا آذر پیکان از جراحان حاذق و موفق در عمل جراحی اسلیو معده می‌باشد. گزیده‌ای از فعالیت‌ها و تجارب موفق این پزشک جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان از دانشگاه تهران
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • انجام بالغ بر ۳۰۰۰ جراحی چشمگیر

فرد جراحی شده می‌تواند با خیالت راحت از نتایج عمل اسلیو معده خود مطمن باشد. این امر حاصل عملی  جراحی ایمن و با دقت بالا است. افراد متقاضی این عمل جراحی می‌توانند با سریع‌ترین روش و از کانال‌های زیر با دکتر آذرپیکان ارتباط برقرار کنند.

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
 اینستاگرام دکتر علیرضا آذرپیکان: drazarpeikan

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *