جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده برای تمامی افرادی که می خواهند این جراحی را انجام دهند، یک سوال اساسی است. بیماران می خواهند بدانند که اگر عمل بای پس معده انجام دهند، چه مقدار و در طی چه مدتی کاهش وزن خواهند داشت؟ به همین دلیل در این مقاله به طور کامل درباره روند کاهش وزن و میزان آن صحبت خواهیم کرد. تا انتها همراه باشید.
روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

یکی از پرسش های رایج در بین کسانی که می خواهند عمل بای پس معده انجام دهند همین است: «بعد از عمل بای پس معده چند کیلوگرم لاغر می شوم؟» میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده یکی از مسائلی است که افراد کاندید این عمل جراحی چاقی دوست دارند در مورد آن اطلاعات موثقی داشته باشند.

در این نوشتار به روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده پرداخته شده است. اگر در فکر کاهش وزن با انجام این عمل جراحی لاغری هستید، لطفاً این نوشتار را تا انتها بخوانید.

بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده یا جراحی رو-آن-ایگرگ (به زبان فرانسه Roux-en-Y) یکی از جراحی های درمان چاقی به شمار می رود. این تکنیک جراحی برای افرادی که شاخص توده بدن یا BMI آنها در حدود 35 تا 40 یا بالاتر است، کاربرد دارد. برخی از افراد با وجود این که اضافه وزن کمتری دارند، به دلیل دچار شدن به عوارض چاقی مانند دیابت، ممکن است تحت عمل بای پس معده قرار بگیرند.

عمل بای پس معده چیست؟

در عمل بای پس معده، دکتر جراح اندازه معده را کوچک می سازد. در این عمل، بخش بالایی معده به مخزنی کوچک تبدیل می شود و به طور مستقیم به اواسط روده کوچک وصل می گردد. وقتی فرد عمل شده غذا می خورد، غذا وارد مخزن کوچک معده می شود و به فاصله کوتاهی، به اواسط روده کوچک می رسد. بدین ترتیب، فرد نمی تواند غذای زیادی میل کند و لاغر می شود. همچنین میزان جذب کالری از غذای خورده شده کمتر خواهد بود.

میانگین کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده چقدر است؟

انتظار می رود بعد از عمل بای پس معده، فرد در حدود 50 تا 70 درصد اضافه وزن بدن خود را از دست بدهد. برای هر فرد بر اساس قد، و وزن و با توجه به شاخص توده بدن، می توان عددی را به عنوان هدف درمانی کاهش وزن برگزید. شاید هدف این نباشد که بیمار به وزن ایده آل از نظر پزشکی برسد بلکه با توجه به شرایط بیمار، عددی بالاتر از وزن ایده آل به عنوان هدف درمانی انتخاب شود.

شاخص توده بدن یا BMI عبارت است از وزن (بر پایه واحد کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (بر اساس واحد متر، نه سانتی متر). اگر شاخص توده بدن در محدوده بین 18/5 تا 25 باشد، وزن شخص با قد او تناسب دارد. اگر BMI بین 25 تا 30 باشد، فرد دچار اضافه وزن است. شاخص توده بدن بالای 30، چاقی نامیده می شود.

مقاله پیشنهادی:  خوردن برنج بعد از عمل اسلیو چه زمانی مجاز است؟

اکنون با یک مثال قضیه روشن تر می شود: فرض بگیرید وزن ایده آل و هدف درمانی یک نفر 75 کیلوگرم است. او در حال حاضر، 145 کیلوگرم وزن دارد؛ یعنی 70 کیلوگرم باید لاغر شود. در نظر بگیرید که بعد از عمل بای پس معده قرار است 70 درصد اضافه وزن خود را ظرف یک سال از دست بدهد؛ یعنی 49 کیلوگرم. اگر این فرد برنامه ورزشی و رژیم غذایی خود را بعد از یک سال همچنان ادامه دهد، انتظار می رود بعد از 18 تا 24 ماه به هدف درمانی خود دست یابد.

چگونه بیمار می تواند بعد از عمل بای پس به وزن ایده آل برسد؟

عمل بای پس معده مانند یک ابزار کمکی است که بیمار برای تغییر سبک زندگی خود و رسیدن به عادت های درست، از آن استفاده می نماید. ابزار یک وسیله است که برای رسیدن به هدف به فرد کمک می کند. ابزار به خودی خود کار نمی کند. یک چکش میخ را نمی کوبد اما به دست گرفتن چکش و ضربه زدن با آن می تواند میخ را در دیوار فرو ببرد.

نحوه رسیدن به وزن ایده آل بعد از عمل بای پس

اگرچه دکتر جراح و کادر درمان همگی در کنار بیمار باقی می مانند تا بیمار به هدف درمانی خود در کاهش وزن دست باید، اما اراده و پایبندی بیمار به اجرای توصیه های پزشکی، زیربنای موفقیت در لاغری به شمار می رود. رعایت کردن توصیه های غذایی، انجام ورزش ها، مراجعه پزشکی در زمان های مقرر و استفاده از برنامه های حمایتی از بیماران، از ارکان مهم رسیدن به وزن ایده آل به شمار می روند.

توصیه می کنیم حتما مقاله «رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

آیا بعد از عمل بای پس بیشتر لاغر می شوید؟

پاسخ این پرسش مثبت است. بله! به طور میانگین میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده نسبت به عمل اسلیو معده بیشتر است. به طور میانگین، کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده 5 درصد بیشتر از عمل اسلیو معده است. شاید درست تر این است که میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده کمی سریع تر است زیرا دو سال بعد از انجام هر دو عمل، میزان و روند کاهش وزن بیماران تقریبا با هم فرقی ندارد.

مقاله پیشنهادی:  دارو درمانی در درمان چاقی: مفید یا ناکارآمد؟

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

نتایج عمل بای پس معده در هر بیمار منحصر به فرد است. بدن هر بیمار خصوصیات ویژه ای دارد که تحت تاثیر عوامل زیر است:

  • قد
  • شاخص توده بدن قبل از عمل بای پس معده
  • شرایط سلامت عمومی
  • سن

میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

به همین دلیل هم پاسخ دو بیمار به عمل بای پس معده عین هم نیست. با وجود این، برای آشنایی شما با روند کلی کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده، در ادامه به تفصیل توضیح داده ایم. ناگفته نماند، کاهش وزن زیر به شرطی رخ می دهد که بیمار برنامه ورزشی و غذایی خود را با دقت رعایت نماید:

– روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده در ماه نخست

کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده در ماه اول بسیار سریع اتفاق می افتد. این سرعت بالای لاغری در ماه نخست، احساس بسیار خوبی به بیمار می دهد.

علت کاهش وزن سریع در ماه نخست بعد از عمل بای پس معده این است که بیمار در این مدت روی رژیم مایعات قرار دارد. همچنین از آن جا که دستگاه گوارش هنوز به طور کامل شرایط عادی را باز نیافته است، اشتهای بیماران در ماه نخست کمتر است.

بیشتر بیماران 17 درصد از اضافه وزن خود را در همان ماه نخست بعد از عمل بای پس معده از دست می دهند. به عنوان نمونه، بیماری که 125 کیلوگرم وزن دارد و می خواهد به وزن 75 کیلوگرم برسد، ظرف ماه نخست بعد از عمل بای پس معده حدود 8 تا 9 کیلوگرم لاغر می شود.

– میزان کاهش وزن 3 ماه بعد از عمل بای پس معده

سریع ترین کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده در سه ماهه اول رخ می دهد. تغییرات ناشی از عمل بای پس معده در دستگاه گوارش باعث کاهش مصرف غذا و همچنین کم شدن جذب کالری غذا می شود. از سوی دیگر، یک ماه اول تقریبا بیمار فقط از رژیم مایعات استفاده کرده است. بدین ترتیب انتظار آن می رود که بیمار در طول این مدت بین 15 تا 20 کیلوگرم وزن کم کرده باشد. این رقم به طور معمول چیزی در حدود 25 تا 35 درصد اضافه وزن بیمار را تشکیل می دهد.

– میزان کاهش وزن 6 ماه بعد از عمل بای پس معده

سرعت لاغر شدن در بین ماه سوم تا ششم کم می شود. با وجود این، انتظار می رود بیمار در بازه زمانی بین ماه سه تا ماه شش بین هفته ای نیم کیلوگرم تا یک کیلوگرم لاغر شود. در پایان ماه ششم بعد از عمل بای پس معده، بیشتر بیماران چیزی در حدود 45 درصد از اضافه وزن خود را از دست داده اند.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت بعد از عمل اسلیو معده

– میزان کاهش وزن 12 ماه بعد از عمل بای پس معده

در نخستین سالگرد عمل بای پس معده، عده ای از بیماران ممکن است به وزن ایده آل و هدف درمان چاقی رسیده باشند. بیشتر بیماران به میزان بین 50 تا 60 درصد اضافه وزن خود، لاغر شده اند.

میزان کاهش وزن دوازده ماه بعد از عمل بای پس معده

اگر بیماری یک سال بعد از عمل بای پس معده هنوز به این میزان لاغر نشده است، جای نگرانی نیست. این بیماران باید تمرکز خود را روی توصیه های ورزشی و غذایی حفظ کنند و با اراده بیشتر از پیش ادامه دهند. برخی از افراد شرایط متفاوتی دارند و دیرتر به وزن ایده آل می رسند.

– میزان کاهش وزن 18 ماه بعد از عمل بای پس معده

بیمارانی که با دقت و اراده لازم، توصیه های غذایی و ورزشی را در این مدت رعایت کرده باشند، باید به وزن ایده آل خود رسیده باشند. حتی برخی از بیماران بیشتر از حد پیش بینی شده در این مدت لاغر می شوند.

دو سال بعد از عمل بای پس معده برخی از بیماران 70 تا 80 درصد اضافه وزن خود را از دست داده اند. کسانی که در این حد موفق نبوده اند، حداقل به اندازه 60 درصد اضافه وزن خود لاغر شده اند.

شاید اکنون وقت آن رسیده باشد که با این اطلاعاتی که در اختیار شما قرار گرفت، جدول کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده در طول زمان را تهیه کنید. وزن کنونی خود و وزن ایده آل خود را یادداشت کنید و بر پایه درصد کاهش وزن در فواصل سه ماهه، جدول کاهش وزن خود را آماده نمایید.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران چاق و درمان آنها با انجام عمل بای پس معده هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین وقت قبلی ویزیت خواهشمند است با شماره تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل فرمائید.

منابع (Source) : وبسایت های ibihealthcare.com | obesitycoverage.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *