جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

سیگار بعد از عمل اسلیو معده

سیگار بعد از عمل اسلیو معده، درصدی از افراد داوطلب جراحی اسلیو، افراد مصرف‌کننده دخانیات می‌باشند. این افراد، افرادی اند که سیگار یا قلیان می‌کشند. لذا نیاز است که در زمینه تأثیر استعمال دخانیات بر عوارض بعد از عمل اسلیو معده آگاه گردند. بهترین منبع برای توصیه‌های لازم به افراد متقاضی عمل یک جراح با دانش و ماهر می‌باشد.
سیگار بعد از عمل اسلیو معده

سیگار بعد از عمل اسلیو معده یکی از پرسش‌هایی است که همواره در ذهن متقاضیان عمل جراحی اسلیو می‌گذرد. اینکه در چه زمانی قبل از عمل باید استعمال دخانیات را متوقف کنیم. سؤال بعدی زمانی است که می‌توانیم بعد از عمل اسلیو معده استعمال دخانیات را شروع کنیم. مورد بعدی عوارض استعمال دخانیات بعد از انجام عمل جراحی اسلیو است. این جزئیات می‌تواند موجب کاهش کارآمدی یک عمل جراحی لاغری یا در مقابل کارایی آن باشد. هدف این مقاله این است که عوارض استعمال سیگار متعاقب عمل را تشریح و زمان مطمئن شروع سیگار کشیدن بعد از عمل مشخص شود.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

تعریف عمل اسلیو معده

برای شروع بحث باید از کاربردی‌ترین سؤال ممکن شروع کنیم. عمل اسلیو معده چیست؟ یکی از اعمال جراحی است که می‌تواند وزن فرد جراحی‌شده را در درازمدت کاهش دهد. زمانی این نوع عمل به کار می‌رود که روش‌های قبلی لاغری مانند رژیم غذایی، ورزش یا دارودرمانی چندان مفید نباشند. گروه هدف برای عمل انجام اسلیو معده افرادی با شاخص توده بدنی بین 35 تا 45 می‌باشند. این امر نشان‌دهنده چاقی شدید در فرد است. اما معیار سنجش چاقی چیست؟ همان‌طور که در بالاتر ذکر شد برای این منظور از شاخصی با نام شاخص توده بدنی استفاده می‌شود. اگر وزن فرد را بر مجذور قد او تقسیم کنیم این شاخص به دست می‌آید. این شاخص دارای حالت‌های زیر است:

1) افراد با شاخص توده بدنی زیر 20 لاغر می‌باشند.

2) افراد با شاخص توده بدنی بین 20 الی 25 دارای وزنی متناسب می‌باشند.

3) افراد با شاخص توده بدنی بین 30 الی 25 دچار اضافه‌وزن هستند.

4) افراد با شاخص توده بدنی بیشتر از 30 دچار بیماری چاقی هستند.

هر 5 عدد افزایش این شاخص، یک درجه چاقی را بالاتر می‌برد. همان‌طور که گفتیم افرادی با شاخص توده بدنی بی ام آی (BMI) بین 35 تا 45 برای عمل اسلیو مناسب‌اند. معمولاً افرادی با درجه چاقی کمتر می‌توانند از روش‌های کمتر تهاجمی و معمولی‌تر بهره گیرند. افراد با درجات چاقی فوق‌العاده بالا هم برای این نوع عمل مناسب نیستند.

عمل اسلیو معده یکی از اعمال جراحی است که می‌تواند وزن فرد جراحی‌شده را در درازمدت کاهش دهد. زمانی این نوع عمل به کار می‌رود که روش‌های قبلی لاغری مانند رژیم غذایی، ورزش یا دارودرمانی چندان مفید نباشند.

 آماده‌ سازی قبل از عمل جراحی اسلیو معده

برای آماده‌سازی فرد بیمار باید چند اقدام را انجام دهد:

  • رعایت یک رژیم غذایی متعادل
  • عدم مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • عدم استعمال دخانیات به‌ویژه سیگار: استعمال سیگار قبل و بعد از عمل خطرناک می‌باشد. این اقدام خطرات عمل جراحی را بالا می‌برد . مصرف دخانیات بروز عوارض خطرناک در حین عمل را افزایش می‌دهد. بنا بر تشخیص پزشک چند هفته قبل از عمل استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان باید مطلقاً متوقف گردد.
  • بهداشت خواب
مقاله پیشنهادی:  عمل اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

رعایت یک رژیم غذایی متعادل

معمولاً دو هفته قبل از عمل فرد باید یک رژیم غذایی نگه‌دارنده را رعایت کند. هدف این رژیم غذایی کاهش چربی ر کبد و شکم فرد جراحی شونده است. کاهش چربی در این دو ناحیه مخاطرات حین و بعد از عمل را کاهش خواهد داد.

 عدم مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی

قبل از برشمردن معایب این نوشیدنی‌ها باید بگوییم که مصرف الکل در شریعت اسلام حرام و ناپسند می‌باشد. ولی به‌جز این داشتن مقدار زیاد انرژی، تأثیر در اتساع شکمی، بالا بردن حجم ذخیره چربی بدن و داشتن فیبرهای از معایب این نوشیدنی‌ها هستند. با مصرف الکل بعد از عمل اسلیو معده بدن مقدار زیادی انرژی را بدون نیاز چندان به هضم دریافت می‌کند . این عمل در درازمدت اختلال در گوارش و افزایش توده چربی را به دنبال دارد.

عدم استعمال دخانیات به‌ ویژه سیگار

عدم استعمال دخانیات به‌ ویژه سیگار

استعمال سیگار می‌تواند شدت مشکلاتی مانند بروز زخم، مشکلات ریوی، عفونت، سکته (قلبی یا مغزی) و حمله قلبی را بالا ببرد. همچنین استعمال دخانیات می‌تواند تأخیر در بهبودی زخم‌های ناشی از عمل را در پی داشته باشد.

بهداشت خواب

قبل از است فرد داوطلب باید بهداشت خواب خود را به نحو احسن رعایت کند. مقدار مناسب خواب فرد را هم از نظر جسمی و هم روحی برای عمل جراحی اسلیو معده آماده می‌کند.

عمل جراحی اسلیو

معمولاً 12 ساعت قبل از عمل جراحی فرد داوطلب چیزی مصرف می‌کند. مدت‌زمان کوتاهی مانند 1 الی 2 هم باید فرد در بیمارستان بستری باشد و بعد از تائید جراح عمل آغاز می‌گردد. این عمل جراحی با بیهوشی عمومی شروع می‌شود. برخلاف روش‌های پیکرتراشی که بر خروج یا نابودی توده چربی تأکید دارند، عمل اسلیو آناتومی دستگاه گوارش را تغییر می‌دهد. عمل بای پس معده، بایدینگ معده و … کارکرد مشابهی دارند. این عمل 80 درصد حجم معده را کاهش می‌دهد. در نتیجه این عمل هم فرد غذای کمتری را مصرف می‌نماید و هم دارای اشتهای کمتری برای خوردن غذا می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  لاپاراسکوپی چیست؟

مخاطرات بعد از عمل جراحی اسلیو

عمل جراحی اسلیو دارای عوارض غالباً خفیف و نادری می‌باشند که با انجام مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده به راحتی قابل کنترل می‌باشند. این مخاطرات مواردی مختلفی را در بر می‌گیرند که در ادامه ذکر می‌گردد:

  • عفونت،
  • خونریزی،
  • بهبود دیرهنگام زخم‌های بدن،
  • گاهی نشت معده در محل جراحی،
  • واکنش به بیهوشی حالت تهوع، استفراغ یا یبوست،
  • ریفلاکس مری،
  • تشکیل سریع سنگ صفرا،
  • لخته شدن خون،
  • بروز مشکلاتی در ریه،
  • ریزش مو،
  • بروز احساس خستگی در فرد،
  • خشک شدن پوست،
  • بدن‌درد و
  • تغییرات در رفتار فرد جراحی‌شده.

سیگار بعد از عمل اسلیو معده

استعمال دخانیات به‌ویژه سیگار تأثیر کمی را بر میزان کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده دارد. مورد مهم تأثیر استعمال سیگار بر مخاطرات و عوارض بعد از عمل اسلیو معده می‌باشد. استعمال می‌تواند شدت مشکلاتی مانند بروز زخم، مشکلات ریوی، عفونت، سکته (قلبی یا مغزی) و حمله قلبی را بالا ببرد. همچنین استعمال دخانیات می‌تواند تأخیر در بهبودی زخم‌های ناشی از عمل را در پی داشته باشد. مطالعات زیادی هم که در این زمینه انجام شده، موارد ذکرشده در بالا را تائید می‌کند. اما بیایید موارد بالا را تک‌تک مورد تحلیل قرار دهیم:

سیگار بعد از عمل اسلیو معده

عوارض سیگار بعد از عمل اسلیو معده و بروز مشکلات ریوی

ریه افراد سیگاری معمولاً آسیب‌پذیرتر از ریه افراد عادی است. معمولاً بین 1 تا 12 ماه طول می‌کشد که بعد از ترک سیگار به شرایط طبیعی خود بازگردد. اگر فرد با مشکل ریوی روبرو است، بعد از عمل جراحی این مشکل بیشتر نمایان می‌گردد. لذا باید مصرف سیگار حداقل 4 هفته قبل از عمل و بعد از عمل تا زمانی که پزشک جراح تائید نکرده، قطع گردد.

سیگار بعد از عمل و بروز مشکلات قلبی عروقی

استعمال دخانیات در این شرایط می‌تواند خطرناک باشد. این حالت احتمال بروز عوارضی مانند فشارخون و سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

لخته شدن خون و آمبولی

در افراد جراحی‌شده میزان فعالیت و تحرک کمتر از افراد عادی می‌باشد. این امر خطر بروز مخاطراتی را افزایش می‌دهد. لخته خون و آمبولی بعد از عمل اسلیو از این جمله می‌باشند. سیگار می‌تواند بروز این حالت را تشدید کند.

زخم بعد از عمل جراحی معده

متأسفانه استعمال دخانیات ورای دیگر عوارض روند درمان زخم‌ها را در دوران نقاهت با مشکل روبرو می‌کند. دخانیات موجب کاهش تأثیرگذاری داروها و همچنین پمپاژ مناسب خون در محل زخم‌های بعد از عمل می‌باشد. ازاین‌رو توانایی و سرعت بدن در بهبود زخم‌ها کاهش می‌یابد.

مقاله پیشنهادی:  استپ وزنی بعد از عمل اسلیو

عفونت به‌ ویژه عفونت زخم‌های ناشی از عمل

استعمال دخانیات موجب کاهش بازدهی سیاهرگ‌ها و در نتیجه کاهش جریان خون در افراد جراحی‌شده می‌شود. پیامد این امر، کند شدن روند بهبودی و بالا رفتن احتمال عفونت زخم در بیماران جراحی‌شده مصرف‌کننده سیگار است.

سیگار و کاهش پیامدهای مفید عمل جراحی اسلیو معده

یکی از مزایای اعمال جراحی لاغری در کنار کاهش وزن کاهش خطر بیماری‌های مزمن می‌باشداستعمال دخانیات خطر بروز یا شدت گرفتن دوباره این بیماری‌ها را بالا می‌برد. یکی از مزایای اعمال جراحی لاغری در کنار کاهش وزن کاهش خطر بیماری‌های مزمن می‌باشد. بیماری‌های فشارخون، قلبی – عروقی، دیابت نوع دوم و … از این جمله‌اند. استعمال دخانیات خطر بروز یا شدت گرفتن دوباره این بیماری‌ها را بالا می‌برد. انجام عمل جراحی اسلیو معده مستلزم صرف هزینه، زمان و رعایت شرایط ویژه‌ای است. آیا به خطر انداختن دستاورد یک عمل جراحی بزرگ به خاطر استعمال دخانیات عملی عاقلانه است؟ به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که نه.

نکته بعدی اینکه در دوران نقاهت بعد از جراحی قدرت دفاعی بدن سیگار کشیدن موجب بالا رفتن خطر ابتلا به مشکلاتی مانند آمفیزم، COPD و سرطان ریه می‌شود. احتمال شدت گرفتن این مشکلات همراه با استعمال دخانیات بعد از عمل بیشتر هم می‌شود. ازاین‌رو، به‌طورکلی، به افراد داوطلب عمل اسلیو معده  پیشنهاد می‌گردد که حداقل شش هفته قبل از عمل جراحی و چهار تا شش هفته دیگر بعد از جراحی از استعمال دخانیات اجتناب نمایند.

استفاده از جایگزین‌های سیگار بعد از عمل اسلیو معده مجاز است؟

استفاده از جایگزین‌های سیگار بعد از عمل اسلیو معده مجاز است؟

جایگزین‌های سیگار مانند آدامس یا دیگر محصولات دارای نیکوتین دارای نیکوتین می‌باشد. این محصولات تنها در مورد مشکلات ریه از طریق زخم کردن یا مستعد کردن برای ضربه‌پذیری مخاطره کمتری دارند.

 آشنایی با یکی از بهترین جراحان اسلیو معده در تهران

افراد مراجعه‌کننده می‌تواند به راحتی ا طریق شماره تلفن، واتس آپ با ایشان ارتباط برقرار کنند. همچنین برای اطلاع از فعالیت‌های ایشان اینستاگرام دکتر آذر پیکان(drazarpeikan) گزینه‌ای خوب است. تجارب افراد جراحی‌شده توسط ایشان هم می‌تواند مراجعین را با انتخابی خوب همراه سازد. این تجارب و بازخوردهای افراد جراحی‌شده در سایت دکتر آذر پیکان موجود می‌باشد. همچنین کانال‌های ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان از طریق  شماره‌های زیر می‌باشد:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان