جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مراقبت بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده شامل چندین جز می شود که بیمار باید به خوبی نسبت به رعایت آنها آگاه باشد، چرا که عدم رعایت آنها می تواند مساوی با عدم موفقیت جراحی اسلیو معده باشد! در این مقاله به طور کامل درباره نکات مراقبتی بعد از عمل اسلیو صحبت کرده ایم. حتما تا انتها مطالعه کنید.
مراقبت بعد از عمل اسلیو معده

یکی از موثرترین راه های لاغری و کاهش وزن انجام عمل جراحی چاقی در کنار رژیم غذایی و برنامه ورزشی است. عمل جراحی اسلیو معده یکی از این عمل های جراحی محسوب می شود که با کاهش وزن مطمئنی همراه است. در این عمل، بخش بزرگی از سمت چپ معده برداشته می شود و بدین ترتیب، حجم معده بسیار کم می شود. آیا با مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده آشنا هستید؟

در نوشتارهای پیشین به بررسی عمل اسلیو معده پرداخته شده است. در این مقاله شما درباره مراقبت بعد از عمل اسلیو صحبت خواهد شد. اگر تصمیم دارید تحت این عمل چاقی قرار بگیرید، حتما این نوشتار را تا انتها مطالعه بفرمایید.

 

چند روز بعد از عمل اسلیو معده از بیمارستان مرخص می شوید؟

به طور معمول، یک تا سه شب بعد از انجام عمل اسلیو معده، بیمار در بیمارستان به سر می برد. دکتر جراح چاقی بر پایه وضعیت سلامت بیمار و سایر موارد در مورد زمان مرخص شدن از بیمارستان تصمیم گیری می کند. از همان روز نخست باید مراقبت های بعد از اسلیو معده جدی گرفته شود.

بیماران باید در نظر داشته باشند که حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد تا به زندگی عادی و روزمره خود، مانند پیش از عمل، باز گردند. تردیدی نیست که سبک زندگی فرد پس از عمل چاقی قطعا باید دستخوش تغییر گردد، تا کاهش وزن ناشی از عمل جراحی چاقی ماندگار شود.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

بخشی از مراقبت های بعد از عمل اسلیو، رژیم غذایی بیمار است. به طور معمول، کارشناس تغذیه یک برنامه غذایی متناسب با وضعیت هر فرد تهیه می کند. این رژیم غذایی در افراد مختلف با هم فرق دارد و برای همه یکی نیست. با وجود این، می توان گفت برنامه غذایی بعد از عمل جراحی اسلیو معده از ترکیب کلی زیر پیروی می کند:

  • چند روز نخست بعد از عمل: آب و مایعات شفاف مانند سوپ صاف شده
  • 4 هفته نخست بعد از عمل: خوراک های مایع مانند ماست یا پوره غذاها
  • هفته 4 تا 6 بعد از عمل: غذاهای نرم مانند سیب زمینی له شده و
  • پس از هفته ششم: کم کم فرد به غذاهای معمول یا بهتر است گفته شود رژیم غذایی متعادل بر می گردد.
مقاله پیشنهادی:  برگشت چاقی بعد از لیپوماتیک

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده

اما همه نکاتی که در مورد خوردن باید رعایت شود به رژیم غذایی منتهی نمی شود. تغییر عادات غذایی هم بخشی از مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده به شمار می آیند. این تغییرات باید در عادت غذایی فرد اتفاق بیفتد، نه نوع و میزان غذا. برخی از این تغییرات به شرح زیر هستند:

  • غذا خوردن آرام، دقت به جویدن کامل غذا و خوردن مقدار کمی از غذا در هر نوبت- رعایت این نکته به ویژه در روزهای ابتدایی بعد از عمل اسلیو معده اهمیت زیادی دارد
  • پرهیز از غذاهایی که باعث انسداد گذرای معده می شوند یا دقت فراوان هنگام خوردن آنها. یکی از نمونه های این غذاها نان فانتزی است.
  • مصرف مکمل های ویتامین و املاح طبق تجویز کارشناس تغذیه یا پزشک معالج

ورزش و تحرک بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل جراحی اسلیو معده را با نکاتی درباره ورزش و تحرک پی می گیریم. نباید فکر کنید عمل جراحی چاقی یعنی لاغر شدن بدون ورزش. این یک باور غلط است. برای کاهش وزن و ماندگاری آن، فرد باید برنامه مناسبی برای ورزش و تحرک بعد از عمل داشته باشد.

ممکن است در کلینیک برنامه ورزشی هم به بیمار داده شود. با بهبود تدریجی بیمار و سپری شدن دوران نقاهت، به طور معمول، میزان و شدت ورزش و تحرک هم بیشتر می شود.

پس از این که بیمار دوره نقاهت را به طور کامل طی نمود، امکان افزودن ورزش های سنگین هم به برنامه تحرک بدنی وجود دارد. چنین کارهایی نه تنها در لاغر شدن سهم بسزایی دارند بلکه با افزایش گنجایش تنفسی و قلبی بیمار، احساس سرزندگی و شادابی به وی می بخشد.

ورزش و تحرک بعد از عمل اسلیو معده

برخی از تحرک ها و ورزش هایی که بعد از دوره نقاهت عمل اسلیو معده مناسب هستند در زیر نام برده شده اند.

  • راه رفتن تند
  • دوچرخه سواری
  • شنا و
  • باغبانی و انجام کارهای خانه
مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از عمل پیکرتراشی چیست

بهتر است تحرک ها و ورزش هایی را برگزینید که آنها را بیشتر دوست دارید. خودتان را چنان به این ورزش ها عادت دهید که بتوانید تا پایان عمر به طور منظم به آنها بپردازید.

مراجعات پزشکی برای پیگیری نتایج عمل

اگر عباراتی مانند مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده را در گوگل جستجو می کنید، به مقالاتی می رسید که حاوی نکات جالبی درباره این موضوع هستند اما فقط برخی از آنها به طور کامل موضوع را پوشش می دهند. اشاره به اهمیت ویزیت پزشکی پس از عمل یکی از این نکات مهم اگرچه ساده است.

این مراجعه ها به کلینیک جراحی چاقی به طور معمول باید حداقل برای دو سال بعد از عمل، با جدیت دنبال شود. البته پس از آن هم مراجعات پزشکی به صورت سالی یک بار ادامه می یابد.

مراجعات پزشکی برای پیگیری نتایج عمل

شاید بپرسید در این مراجعات پزشکی کدام یک از مراقبتهای بعد از عمل اسلیو معده به انجام می رسد؟

  • آزمایش خون برای بررسی غلظت ویتامین ها و املاح در خون فرد
  • چکاپ جسمی از جمله معاینه
  • حمایت و توصیه های لازم در مورد رژیم غذایی و ورزش و
  • حمایت روانشناختی یا عاطفی – هیجانی

برای تشریح مورد آخر باید گفت که عمل جراحی چاقی، هم به لحاظ جسمی، هم از جنبه ذهنی و روانی، بسیاری از بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

اگرچه کادر درمان در مراجعات پزشکی همه تلاش خود را به کار می گیرند تا به لحاظ روانی و هیجانی بیمار را پشتیبانی کنند اما بیمار هم باید فعالانه در پی سلامت ذهنی خود باشد. یکی از راه هایی که به این جنبه از سلامت فرد کمک می کند، صحبت کردن با سایر کسانی است که عمل جراحی اسلیو معده انجام داده اند. آنها بهتر می توانند تشریح کنند که چگونه باید مراقبت بعد از عمل اسلیو معده را به انجام رساند.

مقاله پیشنهادی:  ضعف بدنی بعد از عمل اسلیو معده

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

یکی از بخش های مراقبت بعد از عمل اسلیو معده مراجعات پزشکی در موعد مقرر است. با وجود این، اگر در روزها یا هفته های نخست بعد از عمل، یکی از موارد زیر برای بیمار رخ دهد، باید آن را به پزشک یا کادر درمان در اسرع وقت گزارش نماید یا حتی به بخش اورژانس مراجعه کند.

  • شکم درد شدید که رفع نمی شود یا مدام بر شدت آن افزوده می شود
  • تپش قلب تند و غیر طبیعی
  • تب (دمای بدن بالای 38 درجه سانتیگراد اندازه گیری شده با دماسنج طبی)
  • درد قفسه سینه یا دشواری در تنفس مانند تنگی نفس
  • استفراغ و به ویژه وجود خون در محتویات استفراغ
  • اختلال در بلع و دشواری در فرو دادن غذا
  • مدفوع چسبنده و تیره و
  • وجود علائم عفونت در محل زخم ها و بخیه های عمل اسلیو مانند گرمای غیر طبیعی، درد، قرمزی، ورم یا خروج ترشحات چرکی

مراقبت های بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت های بعد از عمل اسلیو همچنان بعد از دوره نقاهت هم ادامه می یابد. اگر بعد از دو ماه، بیمار دچار علائم و نشانه های زیر شود باید با یک پزشک (در صورت امکان پزشک معالج) مشورت نماید.

  • شکم دردی که به اصطلاح می آید و می رود
  • استفراغ گاهگاهی
  • سوزش سر دل
  • سرفه های شبانه برای مدت طولانی
  • احساس کسالت در بیشتر وقت ها
  • اسهالی که خوب نمی شود و
  • عرق سرد یا گُرگرفتگی ناگهانی یا غش کردن

دکتر علیرضا آذرپیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی و درمان آنها با روش های جراحی مانند عمل اسلیو معده هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات تکمیلی یا تعیین وقت ویزیت با شماره تلفن های کلینیک دکتر آذر پیکان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *