جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده

ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده یکی از شایع ترین عوارض جراحی چاقی می تواند ناشی از کمبود مواد غذایی و .ویتامینهای لازم باعث این عارضه شود. در برخی از بیماران به صورت موقت پس از عمل ریزش مو تجربه می شود دکتر آذرپیکان راهکارهای مناسبی جهت پیشگیری و مقابله با ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده به شما ارائه می‌دهد.
ریزش مو بعد از اسلیو معده

تجربه ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده یکی از تجربیات شایع بین بیماران بوده که عمدتا به علت کمبود ویتامین های بدن اتفاق می افتد. در صورت رعایت رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده این عارضه به مراتب کمتر دیده می شود. ریزش مو یکی از عوارض عمل اسلیو معده (جراحی معده جهت لاغری) است که می‌تواند فرد را در معرض مخاطرات گوناگون روحی و روانی و… قرار دهد. دکتر سید علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان راهکارهای مناسبی جهت پیشگیری و مقابله با ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده به شما ارائه می‌دهد.

 

ریزش مو بعد از عمل اسلیو

چاقی شدید یکی از بیماری‌های شایعی است که علاوه بر پیامدهای جسمی نظیر بالا رفتن شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات کمر و زانو و محدود کردن دامنه فعالیت‌های فرد می‌تواند از نظر روانی هم تأثیر منفی برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد. عمل اسلیو یکی از روش‌های جراحی متداول برای مقابله با چاقی شدید است. در این روش اندازه معده کوچک می‌شود. بعد از این عمل با توجه به کاهش وزن قابل‌ملاحظه فرد بیمار، تغییر برنامه غذایی و مقدار جذب مواد غذایی (و بروز سوء جذب) بعد از عمل و واکنش بدن به عمل جراحی ممکن است ریزش مو رخ دهد.

ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده یکی از عوارض طبیعی این عمل است که معمولا بیمار با شانه کردن موهای خود حجم زیادی از موهای کنده شده را بر روی شانه میبیند.
ریزش مو که به طور کامل نخواهد بود یکی از عوارض طبیعی عمل اسلیو معده است و معمولاً موهای ریزش یافته فرد در هنگام شانه زدن مو قابل رؤیت است. بعد از چند ماه این ریزش کم شده و موهای فرد شروع به رشد می‌کند. به کمک پزشکان متخصص و یا یک رژیم درمانگر حاذق و با اصلاح رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده و استفاده از مکمل می‌توان هم از ریزش مو جلوگیری کرد و هم رشد مجدد موها را در وضعیت مطلوب قرار داد. ما در ابتدا به تعریف موارد دخیل در ریزش مو می‌پردازیم و بعد از آن پیشگیری و کنترل ریزش مو را مورد کنکاش قرار خواهیم داد.

 

کمبود مواد مغذی

اگرچه عوامل زیادی در ریزش موی متعاقب در عمل جراحی اسلیو معده (جراحی‌های انحراف بیلیوپانکراس (BPD) و BPD با سوئیچ دوازدهه) تأثیر دارد ولی در فرم کاهش جذب مواد مغذی و متعاقباً کاهش مواد مغذی مورد نیاز در بدن موجب شروع ریزش در فرد می‌شود. ولی جراحی‌های نظیر بای پس موجب اختلال دائمی در جذب مواد مغذی و ایجاد مشکل در بدن خواهد شد لذا برای مقابله با این مشکل فردی که مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد باید به طور مادام‌العمر و مستمر برای پوشش دادن کمبود مواد مغذی بدن مکمل‌های مورد نیاز را به طور روزانه دریافت نماید.

 

شایع‌ترین کمبودها که منجر به ریزش مو می‌شوند

پس از جراحی چاقی، بدن فردی که جراحی شده، احتمال دارد که دچار نقصان در بعضی مواد مغذی و مواد معدنی و نتیجه ریزش مو شود. در ادامه جدولی که در آن مواد مغذی دخیل در رشد و یا ریزش مو قرار داد، آمده است که در آن به بررسی پیامد کمبود آن‌ها در بدن خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی:  روش مراقبت از عوارض بعد از بای پس معده

ردیف از پیامدهای کمبود مواد مغذی در بدن مواد مغذی
1 نازک شدن و کاهش ضخامت موی سر آهن
2 نازک و شکننده شدن موهای فرد که احتمال ریزش یا شکنندگی موها را بالا خواهد برد روی
3 بالا رفتن احتمال در نازک شدن، شکنندگی و خشک شدن موها که همین امر متعاقب احتمال ریزش، شکنندگی و تغییر رنگ را در فرد افزایش می‌دهد پروتئین
4 نازک شدن مو که احتمال دارد تغییر رنگ موی فرد را در پی داشته باشد مس
5 موهای شکننده که ممکن است دچار ریزش شوند ویتامین a &c
6 نازک شدن مو ویتامین فولیک اسید b9))

شایع ترین کمبود ریز مغذی های بدن پس از عمل اسلیو معده که سبب ریزش مو می شوند را با تیم دکتر آذرپیکان بشناسید.

نتایج چند مطالعه در مورد ریزش مو بعد از عمل جراحی اسلیو معده

مطالعاتی در این زمینه به تعیین نقش کمبود مواد مغذی و همچنین عنصر سن پرداختند. در سال 2014 در یک مطالعه، ریزش مو بعد از عمل جراحی معده را در 42 زن بررسی کردند. 41 % افرادی که مورد عمل جراحی معده قرار گرفتند درجاتی از ریزش مو را تجربه کرد. با بررسی شرایط این افراد مشخص شد که بدن آن‌ها دارای سطوح پایینی از عناصری مانند آهن و روی دارند لذا با مداخله پژوهشگران و بهره‌گیری از مکمل‌هایی که واجد این دو عنصر بودند ریزش موی این زنان متوقف شد.

همچنین در یک مطالعه مروری با آنالیز 18 پژوهش که رابطه بین ریزش مو و جراحی چاقی این حقیقت کشف شد که زنان دارای سنین کمتر و افراد شرکت‌کننده در مطالعه که دارای مقادیر کمی از عناصری مانند روی، اسید فولیک (ویتامین B9) و فریتین (پروتئین) در بدن خود بودند، در آن‌ها پدیده ریزش مو رخ داد.

تلوژن افلوویوم (ریزش موی شوکی)

مواردی که در بالا گفته شد سبب ایجاد شرایطی می‌شود که تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود و در این مرحله اولویت استفاده از مواد مغذی برای بدن به جای مو دیگر اندام‌های حیاتی است لذا مواد مغذی از سمت مو به طرف این اندام‌ها می‌روند (مشابه این شرایط را به‌ندرت ممکن است مادران باردار در زمان شیردهی تجربه کنند). وقوع پدیده ریزش موی شوکی در هنگامی است که موهای فرد عمل شده وارد دوره خواب (یا تلوژن) می‌شوند. در حالتی خلاف این شرایط فاز آناژن وجود دارد که موهای فرد رشد می‌کند.

در هنگام غیرفعال بودن آن‌ها دچار متوقف‌شده و بعد از 3 یا 4 ماه (گاهی زودتر) دچار ریزش می‌شوند. پیامد این مرحله ریزش کامل مو یا حتی ریزش‌های سکه‌ای شکل نیست فقط باید به خاطر داشته باشید که سرعت ریزش از زمان عادی بیشتر خواهد بود.

 

روش‌های پیشگیری از ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده

اگرچه گاها به دلایلی از جمله واکنش بدن به عمل جراحی، کاهش وزن یا کاهش مواد مغذی در بدن فرد جراحی شده وقوع بعد از جراحی اسلیو معده چاقی پدیده ریزش مو اجتناب‌ناپذیر است، اما راه‌هایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که به کاهش ریزش موی بعد از عمل جراحی معده کمک کند که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

پیشگیری از ریزش مو بعد از عمل اسلیو معده

راه کارهایی بعد از کاهش ریزش مو بعد از عمل جراحی معده

1) پای بندی به برنامه ارائه شده غذایی که توسط پزشک متخصص یا رژیم درمانگر تجویز می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  ارزانترین عمل لاغری

2) استفاده از مقادیر کافی پروتئین: استفاده از مقادیر کافی پروتئین چه از راه استفاده از غذا ( وعده‌های غذایی یا میان وعده) و چه مصرف مکمل‌های کارا ( در این زمینه همیشه با مشورت با پزشک متخصص یا رژیم درمانگر مکمل خود را انتخاب کنید) . ورای موارد یاد شده به یاد داشته باشید که از مصرف بیش از حد پروتئین نیز خودداری ورزید که خود این پدیده می‌تواند مشکل ساز و حتی باعث تداخل در برنامه کاهش وزن شود.

3) استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای (طبق نظر پزشک متخصص یا رژیم درمانگر) : برای این منظور فرد باید روی، آهن و ویتامین‌های A، B9 و C را در قالب مکمل‌های خوراکی استفاده نماید. حال احتمال دارد شکل مورد استفاده مکمل‌های دارای عنصر مس داخل وریدی (چه تزریق به وسیله آمپول و چه سرم) باشد. همچنین برای حصول نتایج در رشد مو پزشک معالج ممکن است فرد را به استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای و عناصر مفید دیگری تشویق نماید.

4 ) از افراط و مصرف خودسرانه و بیش از حد مکمل‌هایی که احتمال دارد سبب ریزش مو شوند، اجتناب نمایید: خودسری و افراط در استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای می‌توان پیامدی داشته باشد که دقیقاً برعکس خواسته فرد بعد از عمل جراحی باشد. مطالعه‌ی جالبی که در این زمینه صورت گرفت فاش کرد که مصرف مقادیر بیش از حدی از ویتامین‌هایی نظیر A و E و سلنیوم احتمال ریزش مو را بالا خواهد برد. لذا همان‌طور که در بالاتر هم شرح داده شد مشاور موردقبول در این زمینه پزشک معالج و یا رژیم درمانگر است که به مقدار مورد نیاز بدن به عناصر مختلف و همچنین عوارض بیش از حد مصرف آن‌ها احاطه داشته و می‌توانند در پیشگیری از وقوع این پیامد نقش به سزایی داشته باشند.

5) به برنامه ریکاوری خود پایبند بمانید

فردی که عمل جراحی معده را انجام داده است، برای نیل به بهترین نتایج نیاز است که با مشورت مداوم با پزشک معالج به برنامه ریکاوری که برای او تعیین شده پایبند بماند. تخطی از برنامه ریکاوری و یا رها کردن آن می‌تواند عوارض بدی مانند واکنش بدن و یا اختلال در جذب مواد غذایی و در نتیجه افزایش ریزش موی سر را در فرد در پی داشته باشد.

در پایان نکته مهمی که خاطر نشان می گرد این حقیقت است که مکمل‌های تغذیه‌ای که کیفیت آن‌ها از طریق سازمان غذا و دارو کنترل نمی‌شود، ممکن است دارای کیفیتی از خوب یا غیر قابل قبول و حتی دارای مقادیر متفاوت با چیزی باشد که روی برچسب آن ذکر شده و همین امر متأسفانه ممکن است کمبود مواد مغذی در فرد و در نتیجه ریزش مو سر یا از طرف دیگر مسمومیت فرد استفاده کننده را به همراه داشته باشد. پس ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با مشورت با پشک معالج و یا یک رژیم درمانگر حاذق مکمل‌های تغذیه‌ای دارای کیفیت خوب و کارا را انتخاب نمایید.

 

آیا موهای فرد دوباره رشد خواهد کرد؟

پس از عمل جراحی اسلیو موهای فرد دوباره رشد خواهند کرد که البته ای پروسه حتی احتمال که تا 6 ماه طول بکشد و در طی آن به تدریج همه موهای خفته ریزش کرده اما این موها دوباره رشد کرده و جایگزین موهای از دسته رفته خواهد شد. به یاد داشته باشید که هیچ راهی زود هنگامی برای فعال شدن مجدد موهای خفته وجود ندارد و باید با دوری از نگرانی و طمأنینه و البته پایبندی به روش‌های درمانی کارا به استقبال رشد مجدد موها رفت.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

 

زمان مراجعه به یک پزشک متخصص

اگر فردی علی‌رغم پایبندی به روش‌های درمانی و پیشگیری و یا بدون استفاده ا روش‌های درمانی متعاقب عمل جراحی بعد از 6 ماه یا یک سال از عمل جراحی معده دچار ریزش موی قابل‌ملاحظه‌ای شد با توجه به این حقیقت که این امر می‌تواند نشانه این باشد که بدن فرد نیاز به مقادیر بالاتری از مواد مغذی دارد، باید برای رفع مشکل یاد شده به پزشک معالج خود مراجعه و درزمینهٔ پیدا کردن راهکارهای مفید در این زمینه با او مشورت کند. در بسیاری از حالات دیده شده که بیمار علاوه بر ریزش مو با بوی بد دهان پس از عمل اسلیو معده روبرو می شود که تمامی موارد زیر نظر متخصص رفع و درمان می شوند.

همچنین اگر ریزش موی فرد پس از 6 ماه از عمل جراحی اسلیو شروع شد، با سنجش احتمال کمبود مواد مغذی در بدن او و استفاده از یک آزمایش خون معمولی که نشان‌دهنده وجود سطوح ناکافی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی در بدن فرد باشد ( که پیامد آن ممکن است ریزش مو باشد) باید برای چاره‌اندیشی و گرفتن مشورت به پزشک معالج خود مراجعه نماید.

ردیف از پیامدهای کمبود مواد مغذی در بدن مواد مغذی
1 نازک شدن و کاهش ضخامت موی سر آهن
2 نازک و شکننده شدن موهای فرد که احتمال ریزش یا شکنندگی موها را بالا خواهد برد روی
3 بالا رفتن احتمال در نازک شدن، شکنندگی و خشک شدن موها که همین امر متعاقب احتمال ریزش، شکنندگی و تغییر رنگ را در فرد افزایش می‌دهد پروتئین
4 نازک شدن مو که احتمال دارد تغییر رنگ موی فرد را در پی داشته باشد مس
5 موهای شکننده که ممکن است دچار ریزش شوند ویتامین a &c
6 نازک شدن مو ویتامین فولیک اسید b9))

سخن پایانی دکتر آذرپیکان درباره ریزش مو بعد از اسلیو معده

یکی از پدیده‌های طبیعی بعد از عمل اسیو معده بالا رفتن آهنگ ریزش در فردی است که جراحی شده است. از این رو برای آگاهی لزوم و چگونگی تغییرات رژیم غذایی یا بهره‌گیری مکمل‌های تغذیه‌ای که ریزش مو را پس از عمل کاهش می‌دهد و این نکته که ریزش موی سر فرد با گذشت زمان کمتر شده و معمولاً بعد از رشد موی فرد شروع و بیشتر می‌شود باید در این زمینه با پزشک خود مشورت نماید.

همچنین اگر 6 ماه یا بیشتر بعد از عمل جراحی معده جهت لاغری فرد دچار ریزش مو شد یا همچنان از ریزش مو رنج می‌برد، لازم است که برای رفع نگرانی و دریافت تمهیداتی برای مقابله با این وضعیت به پزشک خود مراجعه نماید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان