جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بی خطرترین جراحی لاغری

بی خطر ترین عمل لاغری یا کم خطر ترین نوع جراحی لاغری بسته به عوارض بعد از عمل و سختی جراحی معرفی می شود. انواع عمل جراحی لاغری که به آن جراحی متابولیک نیز می‌گویند وجود دارند. جراحی لاغری نوعی جراحی است که به افراد چاق کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش داده و کنترل کنند. امروزه در سرتاسر جهان افراد زیادی از انواع مختلف جراحی‌های لاغری استفاده می‌کنند. در حالی که اکثر جراحی‌های کاهش وزن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شوند، خطرات و مزایایی برای هر نوع جراحی وجود دارد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که عمل لاغری باندینگ معده نسبت به سایر جراحی‌های چاقی خطر عوارض جانبی کمتری دارد اما لازم به ذکر است که این روش برای کاهش وزن نیز به اندازه جراحی بای پس معده یا جراحی اسلیو معده مؤثر نیست. از این رو بهترین عمل لاغری می‌تواند متفاوت از کم خطرترین ( یا بی خطرترین  عمل لاغری) عمل لاغری باشد. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

 

بی خطر ترین عمل جراحی لاغری کدام است؟

چاقی یک اصطلاح پزشکی برای توصیف یک بیماری مزمن است که سلامت شما را تهدید می‌کند و نیاز به مدیریت و درمان طولانی مدت دارد. برای مبارزه با بیماری چندین دارو، رژیم غذایی، دستگاه های کمک کننده لاغری و جراحی برای کمک به کاهش وزن وجود دارد. یکی از روش های پر کاربرد مبارزه با چاقی، جراحی لاغری که جراحی باریاتریک یا متابولیک نیز نامیده می‌شود، به عمل‌هایی اشاره دارد که با تغییر سیستم گوارش و یا اشتهای فرد تحت جراحی به فرایند کاهش وزن کمک می‌کنند.

 

معرفی انواع روش‌های جراحی لاغری

در دنیا، سه نوع رایج از انواع جراحی لاغری پر طرفدار وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

عمل لاغری بای پس معده

عمل لاغری بای پس معده که روش Roux – en -Y  نیز نامیده می‌شود، روشی است که در آن پزشک یک کیسه کوچک از بالای معده شما را به قسمت دیگری از روده کوچک شما متصل می کند. بخش “بای پس” معده و بخش روده کوچک شما دیگر غذا را ذخیره نمی کند، اما همچنان اسیدهای معده و آنزیم ها را به غذای هضم شده اضافه می کند.

 

عمل اسلیو معده

این روش جراحی لاغری که همچنین به عنوان گاسترکتومی آستین عمودی شناخته می‌شود، روشی است که در آن پزشک بخش قابل توجهی از معده شما را برداشته (بین 70 الی 80 درصد) و بقیه معده شما را که شکلی شبیه موز دارد را به یک کیسه یا آستین کوچک می دوزد. عمل اسلیو معده را می توان به عنوان یکی از انواع عمل های لاغری برگشت ناپذیر و نیمه تهاجمی معرفی کرد.

 

عمل باندینگ معده

عمل باندینگ معده که باند معده قابل تنظیم نیز نامیده می‌شود، روشی است که در آن پزشک یک نوار را در قسمت بالایی معده شما قرار می‌دهد که می‌تواند برای تغییر (کاهش) حجم معده شما تنظیم شود. شرط موفقیت عمل باندینگ معده، رعایت سبک زندگی سالم در دوران بعد از عمل شامل بالا بودن فعالیت بدنی و رعایت یک رژیم غذایی متعادل است.

اگرچه مکانیسم هر روش جراحی لاغری ( به عنوان سه گزینه بهترین عمل لاغری) متفاوت است، اما هر سه این جراحی‌ها با تغییر مستقیم نحوه خوردن و جذب غذا به کاهش وزن کمک می‌کنند؛ اما این سه روش چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

 

مقایسه بی خطرترین عمل‌های لاغری

در یک مطالعه کلی در ایالات متحده در سال 2018، اثربخشی و ایمنی انواع جراحی‌های چاقی در بیش از 65000 نفر مقایسه شد. نتایج این مطالعه نشان داد که از بین سه روش رایج جراحی لاغری، جراحی اسلیو معده ایمن ترین روش با کمترین خطر عوارض جانبی است. بر اساس نتایج، میزان عوارض جانبی طی 30 روز پس از جراحی برای جراحی بای پس معده 5 درصد، برای جراحی باند معده 2.9 درصد و برای جراحی اسلیو معده 2.6 درصد بود. جراحی بای پس معده با بالاترین درصد عوارض بعد از عمل همراه بود، در حالی که  عوارض ایجاد شده برای عمل باندینگ معده و هم اسلیو معده بسیار کمتر بود.

 

عوامل دخیل در ایمنی یک عمل جراحی لاغری

نکته مهم انتخاب درست بسیاری از موارد دخیل در یک عمل جراحی لاغری مانند انتخاب جراح، انتخاب بیمارستان و روش درست جراحی متناسب با شرایط بدنی و اهداف مورد نظر فرد متقاضی عمل لاغری است. بخش قابل توجهی از جراحی لاغری مدرن به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. جراحی لاپاراسکوپی به نوعی از جراحی با استفاده از ابزارهای تخصصی با دوربینی اطلاق می‌شود که با استفاده از برش‌ها یا سوراخ‌های کوچکی در بدن شما انجام می‌شوند می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که جراحی لاپاراسکوپی دارای شدت تهاجمی کمتر، ایمن‌تر و مؤثرتر از جراحی باز است.

انجام جراحی لاپاراسکوپی با زمان بهبودی کوتاه تر، درد کمتر، عوارض کمتر و خطر مرگ کمتر همراه است. برخی از روش های کاهش وزن نیز ممکن است به روش آندوسکوپی انجام شوند. جراحی آندوسکوپی از ابزارهایی استفاده می‌کند که برای دسترسی به نواحی مختلف دستگاه گوارش در دهان شما قرار می‌گیرند. جراحی چاقی آندوسکوپی به اندازه جراحی چاقی لاپاراسکوپی رایج نیست، بنابراین تحقیقات زیادی در مورد ایمنی و اثربخشی این نوع جراحی وجود ندارد. یک مطالعه که در سال 2022 انجام گرفت، نشان داد که جراحی چاقی اندوسکوپی نسبت به جراحی چاقی لاپاراسکوپی، میزان عوارض جانبی، طول جراحی و مدت زمان اقامت (زمان بستری شدن کمتری برای بیمار) کمتری دارد.

از این رو در انتخاب یک روش جراحی لاغری باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت و بعد از آن با انتخاب درست یک جراح با دانش، با تجربه و ماهر می توان  تا حد زیادی از انجام درست این عمل و کاهش قابل توجه عوارض و مخاطرات بعد از عمل اطمینان داشت.

 

مروری بر ایمن‌ترین جراحی لاغری با دکتر آذر پیکان

اعمال جراحی لاغری  با مکانیسم های مختلفی موجب کاهش وزن در افراد تحت عمل جراحی می‌شوند. در مورد ایمن ترین عمل لاغری و همچنین بهترین عمل لاغری نظرات مختلفی وجود دارد. معمولا اعمال جراحی لاغری با ماهیت کمتر تهاجمی جز بی خطرترین اعمال لاغری (لااقل کم خطرترین اعمال لاغری )هستند. عمل بالن معده از این دست موارد می باشد؛ اما روشی جراحی مطلوب است که بتواند با نتایج مطلوب و پایداری در فرد جراحی شده همراه باشد.

همان‌طور که بالاتر توضیح دادیم استفاده از عمل جراحی لاغری می‌تواند راهی مؤثر برای افراد مبتلا به چاقی برای کاهش و مدیریت وزن خود باشد. اکثر جراحی‌های کاهش وزن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می‌شوند؛ اما در میان روش سه جراحی لاغری که بالاتر توضیح دادیم، جراحی اسلیو معده در کنار دستیابی به نتایج مطلوب و ماندگاری آن‌ها، مخاطرات و عوارض کمتری را برای فرد جراحی شده به دنبال دارد. از این رو اگر شما یا یکی از عزیزانتان به فکر جراحی لاغری بوده‌اید، می‌توانید در مورد انتخاب روش جراحی لاغری با تیم متخصص دکتر آذرپیکان مشورت کنید تا کم خطرترین عمل لاغری و بهترین عمل لاغری را انتخاب کنید.

 

  •  سه مورد از بی خطرترین عمل لاغری و بهترین عمل لاغری را نام ببرید؟

عمل باندینگ معده، عمل اسلیو معده، عمل بای پس معده

 

  • ویژگی عمل باندینگ معده به عنوان یکی از گزینه های بهترین جراحی لاغری را نام ببرید؟

عمل باندینگ معده که باند معده قابل تنظیم نیز نامیده می‌شود، روشی است که در آن پزشک یک نوار را در قسمت بالایی معده شما قرار می‌دهد که می‌تواند برای تغییر (کاهش) حجم معده شما تنظیم شود. شرط موفقیت این عمل رعایت سبک زندگی سالم در دوران بعد از عمل شامل بالا بودن فعالیت بدنی و رعایت یک رژیم غذایی متعادل است.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان