جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

25 سوال متداول عمل اسلیو معده

عمل اسلیو از روش های جراحی محبوب و موفق در انجام جراحی های لاغری می باشد. با پاسخگویی به سوالات افراد متقاضی این عمل می توان دغدغه های ذهنی این افراد را برطرف کرد.
محتوا پنهان

عمل اسلیو معده یکی از اعمال جراحی ایمن و کارا در درمان بیماری چاقی می باشد. بیشتر افرادی که از اعمال جراحی لاغری استفاده می کنند معمولا این روش جراحی لاغری را بر می گزیند.  طبق مطالعاتی که در این زمینه صورت پذیرفته، عمل اسلیو معده 59 درصد از اعمال جراحی لاغری را تشکیل می دهد. همین امر ضرورت شناخت و بررسی این عمل جراحی لاغری را خاطر نشان و لازم می سازد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که با بررسی و توضیح در مورد 25 سوال متداول در مورد عمل اسلیو معده به این نیاز پاسخ گوییم.

اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده که گاسترکتومی آستین عمودی نیز نامیده می شود، یک عمل جراحی  برای کاهش وزن و غلبه بر بیماری چاقی است.  معمولا این عمل جراحی زمانی به کار می رود که روش های متعارف کاهش وزن مانند ورزش و یا رژیم غذایی چندان موثر نباشد.

سوال متداول عمل اسلیو معده

روند عمل اسلیو معده چگونه است؟

این روش می تواند در بیمارستان و بعد از بیهوشی عمومی و از طریق عمل باز یا به روش لاپاراسکوپی انجام می شود که از طریق قرار دادن ابزارهای کوچک با انجام چندین برش کوچک در قسمت بالایی شکم فرد جراحی شونده است.

اندازه معده در عمل اسلیو معده چگونه تغییر می‌کند؟

در طی عمل اسلیو معده، حدود 80 درصد  حجم معده کاهش پیدا می کند. باقیمانده شکم  لوله ای  به شکل و اندازه یک موز است که به روده وصل می شود.

اسلیو معده چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

در این روش جراحی با کم کردن قابل توجه حجم معده مقدار غذایی را که می‌توانید مصرف کنید را محدود می‌کند. علاوه بر این، این روش باعث بروز تغییرات هورمونی مانند کاهش ترشح هورمون گرلین شده که با کاهش اشتها و حس گرسنگی، موجب کاهش وزن می شود. همچنین تغییرات هورمونی همچنین به تسکین شرایط مرتبط با اضافه وزن، مانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی کمک می کند.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

چه کسانی برای عمل اسلیو معده مناسب هستند؟

معمولا این عمل جراحی برای افرادی با درجات شدیدی از چاقی و با شاخص توده بدنی (BMI) 35 الی 45 توصیه می شود. معمولا برای شاخص توده بدنی کمتر و یا بالاتر این روش جراحی لاغری توصیه می شود. همچنین ابتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون، دیابت، آپنه، مشکل مفاصل و… شانس انتخاب این روش به عنوان عمل جراحی لاغری را بالا می برد.

آیا عمل اسلیو معده برای همیشه تغییری در اندازه معده ایجاد می‌کند؟

معمولا در طی عمل اسلیو معده 70 الی 80 درصد از حجم معده کاهش پیدا می کند و این تغییرات که شامل تغییر آناتومی معده و کاهش وزن به صورت دائمی  می باشد.

چه تغییراتی در رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده لازم است؟

معمولا در روزهای بعد بعد از عمل لاغری اسلیو معده رژیم غذای ویژه‌ای اعمال می گردد. در روزهای اولیه بعد از انجام جراحی باید اولویت‌بندی در استفاده از مواد غذایی صورت پذیرد. در آغاز دوره نقاهت فرد جراحی شده باید غذا و کالری کمی آنهم بیشتر در قالب مایع را مصرف کند. همچنین باید در این دوران مقداری پروتئین نیز مصرف گردد. لازم است که فرد پیش از مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات، اول مقادیر کافی‌ای از غذاهای پروتئینی و سبزی‌جات استفاده کند.

این امر به معنی بد بودن کربوهیدرات‌ها یا پایین بودن ارزش تغذیه‌ای آن‌ها نیست. بعد از گذراندن دوره گذار رژیم پروتئینی، فرد می‌تواند رژیمی با مقدار کافی از میوه و سبزی جات را مصرف کند. همچنین بعد از مدتی فرد جراحی شده می‌تواند در وعده غذایی پروتئین و مواد غذایی غیر کربوهیدراتی را مصرف کند . این امر نشانه‌ای برای شروع استفاده از غلات کامل در برنامه غذایی فرد می‌باشد.

آیا بعد از عمل اسلیو معده مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی لازم است؟

معمولا با توجه به مخاطراتی مانند ریزش مو برای کنترل و پیشگیری از آن معمولا مکمل هایی که غنی از مواد مغذی نظیر روی، آهن و ویتامین‌های A، B9 و C باشد، توسط جراح تجویز می گردد. لازم به ذکر است که تنها منبع صاحب نظر در زمینه تغذیه بعد از عمل جراحی و استفاده از مکمل های دارویی پزشک یا متخصص تغذیه می باشند. لذا فرد جراحی شده باید از خوددرمانی و قطع مصرف و یا مصرف خودسرانه بیشتر یا کمتر از حد تجویز شده خودداری نماید.

مقاله پیشنهادی:  لاپاراسکوپی چیست؟

چه عوارض و مشکلاتی ممکن است پس از عمل اسلیو معده رخ دهد؟

طبیعتا این عمل لاغری مانند دیگر اعمال جراحی لاغری مخاطرات و عوارضی را به همراه دارد. این عوارض طیف متنوعی از عفونت، خونریزی، نشت معده و محل جراحی،  بروز حالت تهوع، استفراغ یا یبوست، بالا رفتن احتمال بروز ریفلاکس مری ، بالا رفتن خطر تشکیل سریع سنگ صفرا ، احتمال لخته شدن خون، بروز مشکلاتی در ریه، ریزش مو، احساس خستگی، خشک شدن پوست، بدن‌درد و تغییرات در خلق‌وخو می باشد.

برای غلبه بر این مشکلات، رعایت دستورالعمل و مراقبت های توصیه شده توسط پزشک جراحی لازم می باشد. خوشبختانه تقریبا همه این عوارض یاد شده گذرا و با رعایت مراقبت های لازم در دوران نقاهت به شدت قابلیت محدود شدن دارند.

آیا پس از عمل اسلیو معده می‌توانم باردار شوم

آیا پس از عمل اسلیو معده می‌توانم باردار شوم؟

معمولاً زمان مناسب بین انجام عمل جراحی اسلیو معده و دوره بارداری 18 الی 24 ماه می‌باشد. با طی شدن این زمان فرد جراحی شده می‌تواند به شرایط طبیعی و بلکه بهتر از قبل بازگشته و بارداری مطلوبی را تجربه کند.

چه تغییراتی در سبک زندگی باید بعد از عمل اسلیو معده انجام دهم؟

با توجه به احتمال بروز مخاطرات معمولا باید فرد جراحی شده مراقبت های لازم که توسط پزشک توصیه می کند را رعایت کند. این امر شامل مصرف کافی و منظم مایعات، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و پیشگیری از پرخوری، انجام فعالیت بدنی با توجه نظر پزشک در مورد شدت آن (معمولا فعالیت محدود در دوران نقاهت و فعالیت بدنی مناسب بعد از دوران نقاهت)، پرهیز از مصرف الکل و نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات، رعای مراقبت های لازم در رانندگی و رابطه جنسی بعد از عمل با توجه به توصیه پزشک و … می باشد.

عمل اسلیو معده  چه تأثیری بر روی عادت ماهیانه من دارد؟

نامنظم یا متناوب بودن چرخه‌های قاعدگی می‌تواند احتمال ناباروری را در زنان چاق بالاتر ببرد. عمل اسلیو معده یکی از مؤثرترین و بهترین روش ها در درمان این اختلال است. در مطالعات مختلفی کشف شد که عمل جراحی چاقی از بهترین روش‌ها برای تنظیم دوباره هورمون‌های بدن، منظم تر شدن و بهبود عادات ماهیانه و بیماری‌های مربوط به آن است. با انجام این عمل فرد می‌تواند هم از تناسب اندام لذت ببرد و هم در زمینه باروری و عادات ماهیانه دوباره نظم را تجربه کند.

مقاله پریود بعد از عمل اسلیو معده

چقدر طول می‌کشد تا بهبودی کامل پس از عمل اسلیو معده را تجربه کنم؟

معولا چند ماه طول می کشد که بعد از عمل فرد شرایط و فعالیت کاملا طبیعی و عادی خود را بازیابد. معمولا 3 ماه تا ورود برنج به رژیم غذایی طول می کشد و رژیم غذایی از تمرکز بر روی غذاهای مایع به تدریج به طرف غذاهای جامد می رود. همچنین با رعایت یک تا چند هفته فرد می تواند دوباره رانندگی و روابط جنسی را تجربه کند. معمولا قبل و بعد از روزهای معدودی فرد در بیمارستان بستری بوده و در با سپری شدن اولین روزهای نقاهت کم کم می تواند به فعالیت های اجتماعی و حتی انجام فعالیت های عادی بدنی خود برگردد.

آیا عمل اسلیو معده ممکن است نیاز به عمل مکمل داشته باشد؟

در جواب باید گفت بله. اولا گاهی این عمل در ترکیب با دیگر روش های لاغری به کار می رود. گاهی به خاطر بروز مخاطرات بعد از عمل مانند باز شدن بخیه، نشت یا عفوت و خونریزی بعد از عمل احتمال دارد نیاز به عمل مجددی باشد که البته این احتمال خیلی جزیی می باشد.

همچنین با توجه به کاهش وزن شدید فرد در دوران بعد از عمل جراحی، یکی از پدیده های جانبی ایجاد پوست های اضافی و اکثرا شل در بدن بیمار می باشد. برای رفع این مشکل روش هایی مانند پیکرتراشی کاربرد دارند و می توانند به خوبی این مشکل را رفع کنند.

آیا عمل اسلیو معده به تنهایی کافی است یا نیاز به روش‌های درمانی دیگر نیز هست؟

همانطور که در بالاتر گفته شد خیلی مواقع عمل اسلیو تکافوی اهداف ترسیم شده توسط فرد متقاضی عمل و جراح را می دهد. گاهی به خاطر بروز مخاطرات بعد از عمل و گاهی به خاطر رفع عوارض جانبی مانند پوست های اضافی ایجاد شده بعد از عمل،  نیاز  به به کار گیری روش مکملی وجود دارد.

مقاله پیشنهادی:  خوردن برنج بعد از عمل اسلیو چه زمانی مجاز است؟

آیا بعد از عمل اسلیو معده ممکن است وزن دوباره افزایش یابد؟

معمولا  با توجه به کاهش 80 % حجم معده و رعایت رژیم غذایی متعادل به ندرت وزن کاهش یافته بر می گردد. ولی گاها با پرخوری فرد جراحی شده که البته مخاطراتی مانند سندرم دامپینگ را به همراه دارد، ممکن است مقداری از وزن کاهش یافته بازگردد.

چگونه می‌توانم تغییرات روانی و عاطفی پس از عمل اسلیو معده را مدیریت کنم؟

طبیعا با کاهش وزن و سایز  بدن و بروز تغییرات چشمگیر بدنی احتمال تغییر رفتار و خلق و خو نیز وجود دارد. توجه به گذرا بودن عوارض و تغییر رفتار و ویزیت های نامنظم و بهره گیری از دانش و نظرات پزشک جراح می تواند نقش مهمی در کاهش این امر داشته باشد.

آیا پس از عمل اسلیو معده می‌توانم ورزش کنم؟

با توجه به وجود بخیه در بدن فرد جراحی شده و احتمال خونریزی یا عفونت یا نشت معمولا باید شدت فعالیت های بدنی کاهش یافته و یا حتی در مواقعی بنابر تجویز پزشک متوقف گردد. به طور کلی میزان فعالی در هنگام نقاهت کمتر از زمان عادی می‌باشد. معمولاً فرد باید از انجام حرکات سخت و شدید و برداشتن اجسام سنگین اجتناب ورزد. با سپری شدن عوارض و مخاطرات ذکر شده در بالا کم کم بای فرد جراحی شده فعالیت بدنی خود را با هدف کاهش خطر ابتلا به مشکلاتی مانند آمبولی شروع کند.

آیا بعد از عمل اسلیو معده نیاز به تغییرات در داروهای قبلی خود دارم؟

این امر بستگی زیادی به داروهای مصرفی دارد. بالا رفتن شانس خونریزی می تواند منجر به کاهش مصرف داروهایی گردد. در مقابل بروز مخاطراتی مانند آمبولی ممکن است پزشک را متقاعد به تجویز داروهای خاصی کند. دیگر داروها هم رویه مشابهی دارند و میزان تاثیر آنها در دوران نقاهت و بهبودی فرد بیمار می تواند تعیین کننده میزان استفاده از آنها باشد. همچین اگر فرد قبل از عمل از داروهای ضد درد استفاده می کند، با توجه به شرایط بعد از عمل و بروز درد، احتمال بالایی برای استفاده از داروهای ضد درد در حد عرف دارد.

آیا پس از عمل اسلیو معده باید مراقب خوراکی های خاصی باشم؟

بله رژیم غذایی بعد از عمل بر مبنای ویژگی های مواد غذایی و ورود کم کم بعضی مواد به رژیم غذایی طراحی می گردد. همچنین در ابتدا رژیم غذایی بیشتر به فرم مایع بوده و کم کم و با گذشت زمان به طرف رژیم غذایی و مصرف غذاهای جامد می رود. از این رو مصرف غذاهای جامد و یا با مقدار چربی بالا در ابتدای دوران نقاهت معمولا توصیه نمی گردد. در مورد سایر خوراکی ها و زمان استفاده از آنها مرجع صاحب صلاحیت پزشک جراح یا یک متخصص رژیم درمانی می باشد.

چه تغییراتی در عادات غذایی و رژیم غذایی باید بعد از عمل اسلیو معده اعمال کنم؟

معمولا  در دوران قاهت بعد از عمل اسلیو، وعده های غذایی در تعداد بیشتر و حجم کمتر میل می شود. در مورد رژیم غذایی هم در ابتدا مواد غذایی به مایع و نرم مصرف می شوند. با گذشت زمان و آمادگی دستگاه گوارش فرد جراحی شده و برطرف شدن خطر نشت،خونریزی یا باز شدن بخیه کم کم غذاهای جامد وارد رژیم غذایی فرد جراحی شده می شود.

آیا عمل اسلیو معده بر روی کیفیت زندگیم تأثیر دارد؟

طبیعی این عمل کیفیت زندگی را در چه در دوران نقاهت و چه دوران که فرد کاهش وزن را تجربه می کند تغییر خواهد داد. در ابتدا فرد با محدودیت های هرچند موقتی روبرو خواهد شد ولی بعد از کاهش وزن چشمگیر چه از لحاظ بدنی و وزنی و چه کاهش بیماری های مزمن و چه بالا رفتن نشاط و شادابی تغییرات مثبتی را تجربه خواهد کرد.

آیا پس از عمل اسلیو معده می‌توانم همه نوع غذاها را مصرف کنم؟

جواب این پرسش طبیعتا خیر می باشد. شروع رژیم غذایی فرد جراحی شده بر مبنای نیاز بدن و شرایط بدنی فرد جراحی شده می باشد. غذاهای سفت یا جامد یا گروه هایی مانند چربی یا کربوهیدرات در ابتدا باید محدود شده و به تدریج به رژیم غذایی اضافه گردند. همچنین باید در مورد دیگر غذاها و مواد غذایی با پزشک جراح مشورت کرد. مثلا به طور میانگین 3 ماه فاصله نیاز است تا ماده غذایی مانند برنج وارد رژیم غذایی فرد جراحی شده گردد.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل پلیسه معده چقدر است؟

آیا عمل اسلیو معده تأثیری بر رشد و تغذیه کودکان دارد

آیا عمل اسلیو معده تأثیری بر رشد و تغذیه کودکان دارد؟

معمولا این عمل در گروه سنی کودک صورت نمی پذیرد. مگر استثنائا فرد دچار بیماری مزمنی باشد که یکی از راه های ضروری درمان و غلبه بر آن عمل اسلیو معده باشد. مثلا فرد دچار چاقی با شدت بسیار بالا بوده و انجام عمل برای او ضرورت بالایی داشته باشد. در این حالت با رعایت رژیم غذایی مورد نظر پزشک و مصرف مکمل های دارویی در درازمدت بروز مشکل خاصی برای فرد جراحی شده متصور نمی باشد.

آیا عمل اسلیو معده مناسب برای همه افرادی است که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند؟

این عمل معمولا اولین خط درمان نمی باشد. همچنین این روش جراحی مناسب همه افراد چاق یا دارای اضافه وزن نیست. عمل اسلیو معده برای افرادی با شاخص توده بدنی 35 و 45 مناسب می باشد.در اضافه وزن و یا چاقی خفیف روش های متعارف مانند ورزش و رژیم غذایی توصیه می گردد. همچنین اگر فرد دچار چاقی شدید و شاخص توده بدنی بیش از 45 باشد ابتدا باید با رژیم غذایی یا یک روش مکمل دیگر مقداری از وزن فرد کاسته شده و با داشتن شاخص توده بدنی کمتر از 45 فرد می تواند از عمل اسلیو معده و نتایج آن بهره گیرد.

بحث و نتیجه‌گیری سوال متداول عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده کاراترین اعمال جراحی لاغری و محبوب ترین عمل در بین افراد جراحی شده می باشد. ایمنی و پایایی نتایج بعد از عمل از ویژگی این عمل جراحی لاغری می باشند. طبعا افراد متقاض عمل نیاز به آشنایی با اطلاعات لازم و پرسش های متدول در مورد این عمل جراحی و پاسخ آن هستند. بهترین مرجع برای انتقال اطلاعات مورد نیاز و رفع دغدغه افراد متقاضی عمل، پزشک جراح و همچنین ابزارهای رسانه ای او مانند سایت و صفحات اطلاع رسانی در دنیای مجازی و همچنین تجربه افرادی است که قبلا این عمل جراحی را انجام داده اند.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل اسلیو معده

یکی از شروط مهم در انجام اسلیو معده خوب، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان