جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

درمان قطعی سرطان معده

آیا درمان قطعی سرطان معده واقعیت دارد؟

سرطان معده زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های معده، به طور غیر قابل کنترلی، رشد کنند و ایجاد توده نمایند. توده ایجاد شده از این سلول‌های سرطانی، می‌تواند خوش‌خیم یا بدخیم باشد. اگر بدخیم بود، توده به طور مداوم رشد کرده و پخش می‌شود و علاوه بر آن دیگر اجزای بدن را نیز، درگیر می‌نماید؛ تومورهای خوش‌خیم نیز، رشد می‌کنند؛ اما پخش نمی‌شوند. اکثر سرطان‌های معده از بافت‌های غددی داخل معده به وجود می‌آیند و به گره‌های لنفاوی مجاور، کبد، استخوان، ریه و تخمدان پخش می‌گردند.

چاقی یکی از علت‌های مبتلا شدن به سرطان معده است؛ زیرا مطالعات نشان داده بین شاخص BMI و سرطان معده ارتباط قوی وجود دارد.  سرطان معده در مراحل اولیه به دلیل اینکه علائم اختصاصی ندارد، غیر قابل تشخیص است؛ اما روش‌های متعددی برای درمان آن وجود دارد: از جمله جراحی گاسترکتومی، کموتراپی، شیمی درمانی و موارد دیگر که در ادامه به بررسی روش‌های درمان سرطان معده می‌پردازیم تا بتوانید بهترین متدها را بشناسید.

 

راه های درمان سرطان معده

ابتدا بیماران مبتلا به سرطان معده، باید مورد بررسی دقیق توسط متخصص سرطان معده قرار گیرند تا برای درمان، یک برنامه ریزی کامل و اصولی توسط پزشک انجام شود. روش‌های بررسی تومور سرطان معده از طریق آندوسکوپی دستگاه گوارش، اولترا سونوگرافی آندوسکوپی و CT شکم و لگن با کنتراست تزریقی است. امروزه با پیشرفت علم پزشکی، با توجه به نوع و پیشروی آن، سرطان معده قابل درمان است. روش‌های درمان آن نیز مانند: جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، ایمونودرمانی و درمان‌های التیام دهنده را شامل می‌شود.

پزشک با توجه به محل به وجود آمدن سرطان و میزان گسترش آن، روش درمان را انتخاب می‌کند. انجام عمل جراحی یکی از این روش‌های درمان است که با هدف حذف توده‌های سرطانی و برخی بافت‌های سالم اطراف آن، انجام می‌گیرد. برای درمان سرطان معده جراحی‌های متعددی انجام می‌شود که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم.

 

انجام جراحی در مرحله اولیه سرطان و برداشتن تومور

در بعضی مواقع فقط سلول‌های لایهٔ مخاطی درگیر سرطان شده‌اند؛ در نتیجه با انجام جراحی و حذف تومور سرطانی از مخاط‌ها، از پیشرفت سرطان به سایر بخش‌ها جلوگیری می‌شود. معمولاً این تومور را می‌توان به کمک اندوسکوپ جدا کرد. در نتیجه در حالتی که سرطان محدود است، انجام یکی از انواع جراحی سرطان معده می تواند یکی از گزینه‌ها برای درمان می‌باشد؛ اما اگر سرطان معده در دیوار معده رشد کرده و گسترش پیدا کند، از سایر درمان‌ها استفاده می‌شود.

 

شیمی درمانی سرطان معده

شیمی درمانی یک روش درمان دارویی است که در آن سلول‌های سرطانی معده به کمک داروهای مختلف متوقف شده و کشته می‌شوند. داروهای شیمی درمانی، می‌توانند از طریق خوراکی و وریدی وارد بدن شوند و کلیه سلول‌های سرطانی را نابود کنند. در روش دیگر، شیمی درمانی تنها در ناحیه شکم، انجام می‌شود که معمولاً بعد از انجام جراحی به دستور متخصص سرطان معده انجام می‌گردد. درواقع بعد از انجام جراحی و برداشتن نواحی سرطانی توسط جراح سرطان معده، داروها مستقیم به شکم تزریق شده و پس از مدت معینی از بدن خارج می‌گردند.

شیمی درمانی به عنوان یکی از راه های درمان قطعی سرطان معده شناخته می شود

پرتو درمانی سرطان معده

در پرتو درمانی از اشعه ایکس پر قدرت برای متوقف کردن و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در رادیو تراپی بیمار بر روی یک میز دراز می‌کشد و توسط دستگاه، به نقاط مورد نظر بدن او پرتو دهی می‌شود. در مواقعی پرتو درمانی با شیمی درمانی، انجام می‌شود که پزشکان به این روش شیمی پرتو درمانی می‌گویند. ممکن است پزشک سرطان معده تشخیص دهد که قبل از انجام جراحی، ابتدا پرتو درمانی انجام شود تا سلول‌های سرطانی از بین بروند. در بعضی مواقع نیز، پرتو درمانی بعد از جراحی انجام می‌شود تا از نابودی توده سرطانی، اطمینان حاصل شود. اگر سرطان پیشرفته باشد و نتوان جراحی انجام داد، پرتو درمانی به تسکین علائم دردناک سرطان، می‌تواند کمک کند.

پرتو درمانی را می توان یکی از بهترین راه های درمان قطعی و همیشگی سرطان معده معرفی کرد

 

درمان هدفمند

در درمان هدفمند پزشک سرطان معده، داروهایی را تجویز می‌کند که می‌توانند سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و آن‌ها را از بین ببرند. عوارض روش هدفمند نسبت به روش‌های دیگر بسیار کمتر است. بعد از انجام درمان هدفمند، سلول‌های سرطانی را برای تعیین کارایی مورد ارزیابی قرار می‌دهند. در سرطان معده روش هدفمند را همراه با شیمی درمانی انجام می‌دهند تا نتیجه مطمئن‌تری برای بیمار حاصل شود.

 

ایمونوتراپی

در روش ایمونوتراپی برای مقابله با سرطان و جلوگیری از توسعه آن، از سیستم ایمنی خود فرد استفاده می‌کنند. معمولاً سلول‌های سرطانی برای سیستم ایمنی ما غیر قابل تشخیص‌اند و با پنهان شدن از سیستم ایمنی می‌توانند زنده مانده و گسترش پیدا کنند. ایمونو درمانی برای بهبود سرطان‌های پیشرفته کارایی دارد.

ایمونوتراپی در برخی بیماران مبتلابه سرطان معده نتیجه ی درمان قطعی داشته است که در وبسایت دکتر آذرپیکان به بررسی آن خواهیم پرداخت.

آیا سرطان معده درمان قطعی دارد؟

آمار مبتلایان به سرطان معده همواره روبه‌افزایش است و سرطان معده رتبه دوم علت مرگ در دنیا را دارد. سرطان معده پنجمین سرطان شایع در ایران است که شش استان از جمله اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، غربی و خراسان رضوی را درگیر نموده است. اما با این حال روش‌هایی برای درمان این بیماری وجود دارد که پزشک تصمیم می‌گیرد از نظر او کدام روش برای شما مناسب باشد. پاسخ به این سوال که آیا سرطان معده قابل درمان است؟ با مولفه های زیادی مرتبط است. پزشک باید آزمایشات شما را بررسی کند و نوع سرطان معده را تشخیص داده و میزان پیشروی آن را مورد ارزیابی قرار دهد، تا ببیند کدام طریق درمان را برای شما پیش ببرد. ممکن است، اگر روش درمانی برای یکی از بستگان شما جواب داده باشد برای شما نتواند بهبودی حاصل کند؛ درنتیجه وقت، هزینه و سلامتی شما آسیب ببیند. پس اصراری به روش درمان خاصی نداشته باشید تا متخصص سرطان معده خود راه حلی را برای شما پیشنهاد دهد.

 

 بهترین متد های درمان قطعی سرطان معده

درمان سرطان معده معمولاً شامل یک ترکیب از روش‌های مختلف است که توسط یک تیم درمانی تعیین می‌شود. بهترین متد‌های درمان قطعی سرطان معده شامل مواردی مانند:

  • جراحی؛ ممکن است تا زمانی که سرطان معده به اطراف پیشرفت نکرده‌ برای برداشتن قسمت مبتلا شده معده، انجام جراحی بهترین گزینه باشد.
  • شیمی درمانی؛ از داروهای ضد‌سرطان، مواد شیمیایی استفاده می‌شود تا با از بین بردن سلول‌های سرطانی، کاهش حجم تومور و کنترل گسترش آن سرطان معده را درمان کنند.
  • رادیوتراپی؛ از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی و کاهش اندازه تومور استفاده می‌کنند.
  • داروهای هدفمند؛ داروهایی که به طور خاص به سلول‌های سرطانی هدف می‌شوند و باعث ایجاد تغییر در آن‌ها خواهند شد.
  • ایمونوتراپی؛ در این روش سیستم ایمنی بدن بهبود پیدا می‌کند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

پیشنهاد می‌شود با پزشک سرطان معده خود به خوبی در مورد گزینه‌های درمانی مناسب صحبت کنید.

مقایسه انواع روش های درمان کنسر معده

برای مقایسه انواع روش‌های درمان سرطان معده، این مهم است که نوع سرطان معده، مراحل بالینی، و وضعیت کلی بیماران را در نظر بگیریم. درمان‌های شایع برای سرطان معده شامل جراحی، شیمی درمانی، درمان هدفمند با داروهای تحت نظارت مولکولی، و پرتودرمانی می‌باشند. جراحی، اگر بخواهند بخش معده مبتلا به سرطان یا حتی بخشی از معده و بافت‌های اطراف آن را حذف کنند می‌تواند، یکی از روش‌های درمانی با موفقیت بالا باشد، البته اگر سرطان در مراحل زودرس تشخیص داده شود.

استفاده از داروها برای کنترل و تخریب سلول‌های سرطانی معده از طریق شیمی درمانی می‌تواند، برای بیمارانی که جراحی برایشان مناسب نیست مؤثر باشد؛ یا به جهت کنترل و کاهش اندازه تومور قبل از جراحی، مفید باشد.  در روش داروهای هدفمند نیز، داروهای خاصی که به صورت هدفمند بر روی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند، استفاده می‌شوند. این داروها می‌توانند باعث کاهش رشد تومور و گسترش بیماری شوند. برای درمان به روش پرتو درمانی، تابش‌های اشعه ایکس یا پرتوهای قوی دیگر روی منطقه سرطانی معده تابیده می‌شود تا به کنترل رشد سلول‌های بدخیم و کوچک کردن تومور کمک کند.

مروری بر درمان سرطان معده با دکتر آذرپیکان

در ابتدا باید بگوییم که سرطان معده، یک بیماری جدی است که به آسانی درمان نمی‌شود و مانند بیماری‌های دیگر، بستگی دارد چه موقع به وجود آن پی ببریم. این بیماری علائم و ویژگی‌هایی برای تشخیص خود در بدن بیمار ایجاد می‌کند؛ هرچه زودتر از طریق آن‌ها بتوانیم به وجود سرطان معده پی ببریم کنترل کردن و از بین بردن توده سرطانی آسان‌تر و قطعی‌تر خواهد بود. پزشک سرطان معده آزمایشات و عکس برداری‌ها، اندازه توده، درگیر شدن سایر اندام‌ها و نوع سرطان را بررسی می‌کند تا بتواند روش درمان را از بین جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و داروهای هدفمند انتخاب نماید. از مهم‌ترین عواملی که موجب درمان سرطان معده شما می‌شود، انتخاب یک فوق تخصص حاذق، با تجربه و دانا است که بتواند شرایط را کنترل کند و بهترین تصمیم را برای  درمان بیمار بگیرد. متخصص سرطان معده از طریق آندوسکوپی، نموده برداری و آزمایش‌های  گوناگون مرحله پیشروی سرطان را تشخیص می‌دهد و با تشخیص به موقع و زود هنگام شانس بهبود بیمار را بالا می‌برد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان