جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی : راهنمایی کامل

عمل لاپاراسکوپی از جمله روش‌های مفید در درمان بسیاری از بیماری‌هایی است. دو مزیت عمده جراحی لاپاراسکوپی این است که یک روش کم تهاجمی است و سرعت بهبودی پس از جراحی لاپاراسکوپی سریع‌تر از جراحی باز است. با این حال، دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که باید برای اطمینان از دوران نقاهت ایمن رعایت کرد از جمله اینکه باید سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید. علاوه بر این، شما همچنین باید مراقب نحوه خوابیدن خود بعد از جراحی لاپاراسکوپی باشید.
نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی

نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائلی است که ممکن است ذهن افراد متقاضی این عمل جراحی را به خود مشغول کند. لاپاراسکوپی روشی است که برای بررسی اندام‌های داخلی یا اعمال جراحی کمتر تهاجمی استفاده می‌شود. در این روش جراحی از یک برش بسیار کوچک در شکم استفاده می‌کند. لاپاراسکوپی معمولاً زمان کمتری برده و نسبت به جراحی باز روند ریکاوری پرشتاب تری دارد. لاپاراسکوپی ممکن است برای گرفتن نمونه بافت کوچک برای آزمایش (بیوپسی) استفاده شود. همچنین می‌توان از عمل لاپاراسکوپی برای برداشتن اندام‌هایی مانند آپاندیس (آپاندکتومی) یا کیسه صفرا (کوله سیستکتومی) استفاده کرد.

عمل لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی یک جراحی کمتر تهاجمی است که به جراحان اجازه می‌دهد با دوربین به بدن نگاه کنند و بعد از آگاهی از اندام‌های داخلی فرد تحت عمل، عمل جراحی خود را از طریق برش‌های کوچک و ایمن‌تری انجام دهند. از عمل لاپاراسکوپی برای انجام جراحی‌های گسترده‌ای مانند جراحی فتق، اندومتریوز، هیسترکتومی، برداشتن رحم یا سنگ‌های کیسه صفرا استفاده می‌شود.

 همان‌طور که در بالاتر گفته شد انجام این روش به برش و بخیه‌های کوچک‌تری نیاز دارد و با توجه به احتمال کمتر خونریزی، عفونت و نشت مایعات بدن فرد تحت عمل سریع‌تر بهبود می‌یابد؛ اما فرد جراحی شده باید برای گذر مناسب از دوران نقاهت در زمینه‌های زیادی به تجویز پزشک معالج خود عمل کند از جمله رعایت یک رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی و اصلاح سبک زندگی. همچنین باید مراقب وضعیت خواب خود باشید زیرا خواب سالم روند نقاهت را سرعت بخشیده و برای محافظت از محل جراحی ضروری است.

 

مشکلات هنگام بعد از عمل لاپاراسکوپی

ممکن است هنگام خواب بعد از جراحی لاپاراسکوپی با مشکلات زیر مواجه شوید.

  • سرگیجه
  • درد برش
  • فشار
  • حالت تهوع
  • وجود درد یا ناراحتی در هنگام حرکت
  • رفلکس معده و مری

 

نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی

همان‌طور که قبلاً ذکر شد خوابیدن و استراحت مناسب بعد از جراحی لاپاراسکوپی از شروط مهم در دستیابی به بهبودی و سلامت است. حفظ سلامت روحی و جسمی خود پس از انجام این جراحی بزرگ بسیار مهم است. در ادامه وضعیت‌های مناسبی برای خوابیدن وجود دارد که بعد از جراحی مشکلی را برای فرد جراحی شونده ایجاد نمی‌کند:

خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت

یکی از بهترین موقعیت‌های خواب بعد از انجام هر عمل جراحی، استراحت مستقیم به پشت است. اگر عمل جراحی شما در ناحیه پاها، باسن، ستون فقرات و بازوهای بوده است، این وضعیت خوابیدن بیشترین سود و کمترین ضرر ممکن را برای شما خواهد داشت. اگر عمل برداشتن رحم یا لاپاراسکوپی قفسه سینه انجام داده‌اید، از شما خواسته می‌شود که بیشتر اوقات به پشت بخوابید. علاوه بر این، اگر یک بالش زیر بدن خود بگذارید، حمایت و راحتی بیشتری را برای بدن شما فراهم می‌کند. اگر بخواهیم دقیق بگوییم برای راحتی بیشتر شما باید یک بالش نازک زیر زانوها و یکی زیر ستون فقرات گردنی خود قرار دهید تا بدنتان در هنگام خواب در یک راستا باشد. این حرکت از وارد شدن زیاد فشار به کمر شما جلوگیری می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  ورزش بعد از عمل بای پس معده

 این که بازوها، پاها و انگشتان پا چگونه باید رو به روی یکدیگر باشند، می‌تواند در شرایط متفاوتی صورت پذیرد. با این حال، خوابیدن همراه با صاف بودن بازوها در پهلو، پاها صاف و انگشتان پا رو به سقف بهترین حالت خوابیدن به پشت و خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی است. این موقعیت به شما کمک می‌کند تا خود را در یک راستا و به صورت خنثی نگه دارید؛ بنابراین وقتی شک دارید که بعد از عمل لاپاراسکوپی چگونه بخوابید، به پشت بخوابید.

به پهلو خوابیدن

شرایط و بیماری‌های خاصی وجود دارد که در آن‌ها خوابیدن به پهلو توصیه نمی‌شود و ممکن است مشکل ساز باشد. علاوه بر این، اگر جراحی لگن یا ستون فقرات را انجام داده باشید، خوابیدن به پهلو خطرناک است. با این حال، اگر پزشک شما اجازه دهد، می‌توانید با یک وسایل حمایتی که بین مچ پا یا زانوهایتان ثابت است، به پهلو بخوابید. همچنین می‌توانید با پزشک خود در مورد روش ایمن خوابیدن در شب مشورت کنید.

خوابیدن روی شکم

پزشکان خوابیدن روی شکم بعد از جراحی را توصیه نمی‌کنند. این وضعیت می‌تواند به ستون فقرات شما آسیب برساند و همچنین می‌تواند ناحیه لگن را تحت فشار قرار دهد. اگر معمولاً بر روی شکم می‌خوابید، سعی کنید عادات خواب خود را کنترل کنید. از این بهتر است به جای شکم، به پهلو یا پشت بخوابید.

رعایت سبک زندگی سالم بعد از عمل لاپاراسکوپی

جدای از نکات فوق در مورد نحوه خوابیدن مناسب بعد از عمل جراحی لاپاراسکوپی، در اینجا چند نکته برای اصلاح سبک زندگی بعد از عمل آورده شده است که به شما کمک می‌کند پس از انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی بهتر استراحت کرده و سریع‌تر از شرایط بعد از عمل جراحی بهبود پیدا کنید.

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

هیدراتاسیون (نوشیدن کافی مایعات)

 شما باید در طول روز آب کافی بنوشید. با این حال، اگر روش لاپاراسکوپی را روی معده خود انجام داده‌اید، از شما خواسته می‌شود که مقدار کمی مایعات را به صورت چند بار در روز مصرف کنید.

رژیم غذایی متعادل و مناسب

رژیم غذایی متعادل و مناسب

 شما باید مقدار زیادی میوه، سبزی‌های تازه و غذاهای آنتی اکسیدانی را مصرف کنید که به بهبود سریع‌تر بدن شما بعد از عمل لاپاراسکوپی کمک می‌کنند. شما باید از خوردن وعده‌های غذایی سنگین پرهیز کنید زیرا متابولیسم دستگاه گوارش شما را تغییر داده و بهبودی را به تعویق می‌اندازد.

پیاده‌ روی و فعالیت بدنی

شما می‌توانید در همان روز جراحی راه بروید. نحوه راه رفتن و میزان راه رفتن در روز به شما آموزش داده خواهد شد. همچنین می‌توانید از عصا یا واکر با هدف خودداری از فشار دادن به محل‌های لاپاراسکوپی و به مدت یک هفته استفاده کنید.

انعطاف پذیر باشید

هرکسی برنامه‌ای دارد که در حین و بعد از جراحی چه کاری انجام خواهد داد ، اما شما باید انعطاف پذیر باشید. بهبودی پس از چنین جراحی بزرگی می‌تواند غیرقابل پیش بینی باشد. ممکن است دچار عارضه‌ای شوید که نیازمند بستری شدن در بیمارستان برای چند روز دیگر باشد. اما حتی در این حالت هم ناامید و استرسی نشوید. همچنین به پیشنهاد پزشک معالج مبنی بر اینکه در چنین روزهایی بهبود خواهید یافت، توجه کنید.

هر جراحی متفاوت است و زمان بهبودی در افراد مختلف متفاوت است. با این حال، می‌توانید پس از دو هفته از عمل جراحی به سرکار و فعالیت‌های روزانه برگردید. در جراحی‌های گسترده‌تر، گام‌های کوچک‌تری بردارید و 4 تا 6 هفته برای بهبودی کامل به خود فرصت دهید.

بحث و نتیجه‌گیری نحوه خوابیدن بعد از عمل لاپاراسکوپی

 بعد از انجام عمل لاپاراسکوپی بدن هر کس به طور متفاوتی به این عمل واکنش نشان می‌دهد و بر این اساس نیاز به مراقبت دارد؛ بنابراین نیاز است که شما به بدن خود گوش دهید و به خود اعتماد کنید. باید به بدن خود زمان بدهید و برای بهبودی هرچه سریع‌تر به خصوص بعد از جراحی‌های بزرگ صبر و تحمل داشته باشید. بدن شما زمانی که نیاز به خواب دارد را شما نشان می‌دهد و اینکه کدام موقعیت برای شما راحت است.

مقاله پیشنهادی:  میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

از این رو به آهنگ بدن خود توجه کنید و اگر سؤال یا مشکلی دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. جدای از مواد یاد شده باید طبق توصیه پزشک مصرف داروها و انجام فعالیت بدنی و ورزش روزانه خود را ادامه دهید.

معرفی جراح برتر در انجام عمل جراحی لاپاراسکوپی

یکی از موارد لازم در موفق بودن عمل جراحی لاپاراسکوپی، اجرای این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از محبوب‌ترین پزشکان جراح شهر تهران و حتی ایران می‌باشد. این جراح پزشکی ماهر، با دانش و دارنده بهترین مدارک از والاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای ستایش برانگیز در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی خوب در انتقال تجربیات خود به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای رفتاری نیکو است. رزومه درخشان این پزشک دربرگیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی ماندگار است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

جذابیت در ویدیو: تحولات با ویدیو های جراحی چاقی دکتر آذرپیکان

منبع: vishwarajhospital

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *