جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

آیا سرطان معده قابل درمان است؟

آیا سرطان معده قابل درمان است؟ جواب این دغدغه اساسی بیماران مبتلا به سرطان معده بله می‌باشد. اما درمان سرطان معده به سهولت و راحتی درمان دیگر بیماری‌ها نیست. برای درمان مؤثر این بیمار تشخیص به موقع مهم و لازم می‌باشد. برای تشخیص از روش‌های مختلف بهره گرفته می‌شود. همچنین شدت و گستردگی بیماری موجب تعیین روش درمانی می‌باشد. عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، درمان التیام دهنده و ایمونو درمانی از روش‌های کاربردی در درمان سرطان معده می‌باشند.
سرطان معده قابل درمان است

آیا سرطان معده قابل درمان است؟ این پرسش یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی افراد مبتلا به سرطان معده می‌باشد. در ابتدا باید بگوییم که این بیماری همچون بیشتر بیماری‌های دیگر دارای ویژگی، علائمی و نکاتی در تشخیص آن می‌باشد. شدت بیماری و میزان اندام‌های  درگیر می‌تواند در انتخاب گزینه‌هایی برای کنترل سرطان معده نقش مهمی دارد. معمولاً پزشک معالج با بررسی نشانه‌های بیماری و روش‌های کاربری تشخیص این بیماری و گستردگی آن را تعیین می‌کند. در این مقاله تلاش می‌کنیم اول به پرسش محوری ابتدای مقاله پاسخ گوییم. در گام بعدی می‌توانیم به بررسی روش درمان و علت بیماری سرطان معده بپردازیم.

سرطان معده چیه؟

سرطان معده که به  رشد بیش از حد سلول‌های بدن در ناحیه معده اطلاق می‌شود. معده در قسمت میانه و  بالای شکم، درست زیر دنده‌ها قرار دارد. این اندام بدن در تجزیه و هضم غذا کمک شایانی می‌کند.  احتمال بروز این سرطان در هر ناحیه‌ای از معده وجود دارد. در اکثر نواحی دنیا، سرطان معده در ناحیه اصلی معده رخ می‌افتد. این قسمت را بدن معده می‌نامند. در ایالات متحده، سرطان معده بیشتر از محل اتصال معده به مری شروع می‌شود. این ناحیه محلی است که در آن لوله بلندی که غذایی را می‌بلعید به معده می‌رسد. مجرا یا لوله‌ای که غذا را به معده می‌رساند، مری نام دارد.

محلی که سرطان در معده از آن شروع می‌شود نقش مهمی در طراحی یک برنامه درمانی برای این بیماری مهلک را دارد. دیگر فاکتورهای احتمالی مواردی مانند مرحله سرطان و نوع سلول‌های درگیر می‌باشند. درمان در بیشتر  حالات  شامل جراحی برای حذف ناحیه‌ای سرطان معده می‌باشد. درمان‌های دیگر نیز احتمال دارد که قبل و بعد از جراحی استفاده شود. اگر سرطان تنها در ناحیه معده بروز پیدا کند، درمان سرطان معده به احتمال زیاد  می‌تواند موفقیت آمیز باشد.

پیش آگهی برای افراد مبتلا به سرطان محدود معده معمولاً خوب می‌باشد. از این رو افراد زیادی که به این بیماری مبتلا می‌باشند، می‌توانند انتظار دریافت درمان  را داشته باشند. اغلب سرطان‌های معده زمانی بروز پیدا می‌کند که بیماری وارد فاز  پیشرفته خود شود . در این مرحله شانس درمان کمتر می‌شود. سرطان معده که از در دیواره معده بروز  پیدا کرده یا به دیگر اندام‌های بدن گسترش می‌یابد، معمولاً شرایط دشوارتری برای درمان و بهبودی خواهد داشت.

آیا سرطان معده قابل درمان است

آیا سرطان معده قابل درمان است؟

باید گفت که سرطان معده به مانند هر بیماری دیگری قابل درمان می‌باشد. درمان این بیماری به سهولت و سادگی بیماری‌های عادی نیست. درمان سرطان معده بستگی به تشخیص زودهنگام و شدت و گستردگی بیماری در بدن دارد. آزمایش‌هایی مانند آندوسکوپی، نمونه برداری و پاتولوژی و آزمایش خون در تشخیص سرطان معده اهمیت بالایی دارد.

درمان سرطان معده

انتخاب روش درمانی سرطان معده به ناحیه بروز سرطان در معده و مرحله آن بستگی دارد. گروه درمانی در هنگام تهیه برنامه درمانی به این موارد توجه می‌کنند. گزینه‌های درمانی سرطان معده روش‌هایی مانند جراحی سرطان معده ، شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، ایمونودرمانی و درمان‌های التیام دهنده را در بر می‌گیرد. در ادامه به بررسی ‌این روش‌های درمانی می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی:  ترکیب شیمی‌ درمانی و جراحی در درمان سرطان معده

1) جراحی سرطان معده

هدف از جراحی سرطان معده ، حذف تمام سرطان می‌باشد. در حالتی که سرطان معده محدود است، جراحی ممکن است  گزینه درمانی باشد. اگر سرطان معده  به طور فزاینده‌ای در دیواره معده رشد کند یا به غدد لنفاوی گسترش یابد، احتمال دارد که در ابتدا از دیگر درمان‌ها استفاده شود. سرطان معده  در مرحله اول شروعش می‌تواند از پوشش داخلی معده به وسیله جراحی جدا شود. اما اگر سرطان در لایه عضلانی دیواره معده رشد کند، ممکن است جراحی اولین گزینه درمانی نباشد. در مرحله اول  از سرطان  معده احتمال دارد که نیازی  به جراحی برای حذف بخش یا تمامی معده باشد.

در مرحله 2 و مرحله 3 سرطان معده، احتمال دارد که عمل جراحی اولین خط درمان نباشد. در این مرحله احتمالاً در ابتدا، شیمی درمانی و پرتودرمانی به‌منظور محدود کردن سرطان استفاده شوند. این کار می‌تواند حذف کامل سرطان را راحت‌تر کند.  در بیشتر اوقات عمل جراحی مواردی مانند حذف قسمتی یا تمام معده و همچنین برخی از غدد لنفاوی را در بر می‌گیرد. اگر سرطان معده مرحله 4 در معده و  یا اندام‌های مجاور رشد کند، احتمال دارد که عمل جراحی یک گزینه درمانی باشد.  احتمال دارد برای از بین بردن تمام سرطان، نواحی از اندام‌های مجاور نیز حذف شود. همچنین احتمال دارد که  در آغاز، از درمان‌های دیگر برای محدود کردن سرطان بهره گرفته شود. اگر مرحله 4 سرطان کاملاً قابل حذف نباشد، احتمال دارد که برای کنترل علائم از عمل جراحی استفاده شود.

شیمی درمانی سرطان معده

2) شیمی درمانی سرطان معده

شیمی درمانی یک درمان دارویی می‌باشد که  در آن از مواد شیمیایی با هدف از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. انواع شیمی درمانی شامل موارد زیر می‌باشد:

شیمی درمانی در کل بدن :

این روش درمانی معمول‌ترین نوع شیمی درمانی و با بهره‌گیری از داروهایی است که در کل بدن تزریق شده و سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند. به این نوع شیمی درمانی ، شیمی درمانی سیستمیک می‌گویند.  در این روش درمانی افراد بیمار داروها را می‌توان از طریق ورید یا به شکل قرص خوراکی دریافت می‌کنند.

شیمی درمانی تنها در ناحیه شکم :

به این نوع شیمی درمانی، شیمی درمانی درون صفاقی هیپرترمیک (HIPEC) گفته می‌شود. HIPEC  معمولاً بلافاصله بعد از جراحی انجام می‌شود. بعد از حذف نواحی سرطانی معده توسط جراح، داروهای شیمی درمانی مستقیماً در شکم تزریق می‌شوند.  معمولاً داروها را گرم کرده تا اثربخشی بیشتری داشته باشند.  داروهای شیمی درمانی برای مدت معینی در محل باقی مانده و سپس خارج می‌گردد.

3) پرتو درمانی سرطان معده

 در پرتودرمانی از پرتوهای پرقدرت انرژی برای نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. این پرتوها با منشأ اشعه ایکس، پروتون یا منابع دیگر می‌باشند. در طول پرتودرمانی،  فرد بیمار بر روی یک میز دراز کشیده و با  دستگاه پرتو درمانی به نقاط بدن او پرتودهی می‌شود. پرتودرمانی اغلب هم‌زمان با شیمی درمانی انجام می‌شود. گاهی اوقات پزشکان به این شیمی پرتو درمانی می‌گویند.

مقاله پیشنهادی:  درمان سرطان مری با طب سنتی امکان پذیر است؟

احتمال دارد که در مرحله 1 سرطان معده احتیاجی به پرتودرمانی نباشد. اگر جراحی تمام سرطان را از بین برد، ممکن است به پرتودرمانی نیازی نبوده و احتمال بازگشت سرطان کم باشد. گاهی از پرتودرمانی قبل از جراحی برای درمان بهتر سرطان معده مرحله 2 و 3 بهره گرفته می‌شود. ای روش سرطان را محدود   و موجب تسریع در روند از میان رفتن بیماری می‌شود. پرتودهی پیش از جراحی را پرتودهی نئوادجوانت می‌گویند. در صورتی که سرطان به طور کامل از میان برداشته شود، احتمال دارد که بعد از جراحی از پرتودرمانی استفاده شود. پرتو دادن بعد از جراحی را پرتو درمانی کمکی می‌نامند. در صورتی که سرطان پیشرفته باشد یا جراحی امکان‌پذیر نباشد، پرتودرمانی می‌تواند به تسکین علائم دردناک سرطان معده کمک کند.

4) درمان هدفمند

 در درمان‌های هدفمند از داروهایی بهره گرفته می‌شود که به مواد شیمیایی ویژه موجود در سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند. با نابود کردن این مواد شیمیایی، درمان‌های هدفمند موجب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند.  بعد از انجام این روش درمانی ، سلول‌های سرطانی فرد برای تعیین کارایی روش درمانی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. در سرطان معده، درمان هدفمند در بیشتر مواقع همراه با شیمی درمانی سیستمیک  مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان هدفمند معمولاً در فرم پیشرفته سرطان معده کاربرد دارد. این فرم پیشرفته  شامل مرحله 4 سرطان معده و  عود مجدد سرطان معده پس از درمان می‌باشد.

ایمونو درمانی

5) ایمونو درمانی

ایمونو درمانی، درمانی بر پایه دارو است که به سیستم ایمنی بدن فرد بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را نابود کند. سیستم ایمنی بدن با حمله به میکروب‌ها و سایر سلول‌هایی که نباید در بدن وجود داشته باشند، با بیماری‌ها مبارزه می‌کند. معمولاً سلول‌های سرطانی با پنهان شدن از سیستم ایمنی بدن زنده می‌مانند. ایمونو درمانی به سلول‌های موجود در سیستم ایمنی کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را یافته و نابود کنند. گاهی از ایمونو درمانی در درمان فرم سرطان پیشرفته بهره گرفته می‌شود. این فرم بیماری شامل مرحله 4 سرطان معده  و عود مجدد سرطان معده پس از درمان می‌باشد.

6) درمان التیام دهنده

درمان‌های التیام دهنده نوع ویژه‌ای از درمان سرطان معده است که به فرد بیمار کمک می‌کند که در هنگام ابتلا به فرم شدید بیماری احساس بهتری داشته باشد. اگر فرد سرطان داشته باشد، درمان‌های التیام دهنده می‌تواند به فروکش کردن درد و دیگر علائم بیماری کمک کند. درمان‌های التیام دهنده توسط گروه درمانی صورت می‌پذیرد. این گروه درمانی می‌تواند شامل پزشک، پرستار و دیگر افراد آموزش‌دیده می‌باشد. هدف گروه درمانی بهبود کیفیت زندگی فرد بیمار می‌باشد.

افراد دخیل در درمان‌های التیام دهنده با فرد بیمار، خانواده و گروه مراقبت از  فرد بیمار همکاری دارند. این امر به فرد بیمار کمک می‌کند تا  احساس بهتری داشته باشید. گروه درمانی در حین درمان سرطان، حمایت لازم را ارائه می‌دهند. فرد بیمار می‌تواند هم‌زمان درمان‌های قوی سرطان، مانند جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی و درمان‌های التیام دهنده را تجربه کند. هنگامی که از درمان‌های التیام دهنده همراه با دیگر درمان‌های مناسب استفاده شود، احتمال دارد که افراد مبتلا به سرطان احساس بهتری داشته و عمر طولانی‌تری را داشته باشند.

مقاله پیشنهادی:  راه های جلوگیری از بروز سرطان مری

بحث و نتیجه‌گیری سرطان معده قابل درمان است

سرطان معده یکی از بیماری‌های خطرناک و کشنده می‌باشد. این بیماری به مانند هر بیماری دیگری قابل درمان می‌باشد. شدت بیماری و گسترش آن به نواحی مختلف بدن می‌تواند در انتخاب روش درمانی و کارایی آن نقش مهمی داشته باشد. این روش‌های درمانی می‌توانند به تنهایی یا در ترکیب با هم استفاده شوند. گزینه‌های درمانی سرطان معده شامل جراحی سرطان معده ، شیمی درمانی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، ایمونودرمانی و درمان‌های التیام دهنده می‌باشد.

گروه درمانی با سنجش شرایط مختلف بیمار و استفاده از روش‌های تشخیصی مانند آندوسکوپی، نمونه برداری و آزمایش‌های مختلف مرحله بیماری را تشخیص می‌دهند. تشخیص درست و زودهنگام گامی مهم در درمان سرطان معده می‌باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان معده

از مهم‌ترین شروط در جراحی‌ موفق سرطان معده، انجام این جراحی توسط پزشکی حاذق می‌باشد. در این مورد پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهتری جراحان تهران و حتی ایران هست. این پزشک جراح فردی ماهر، با دانش و دارای بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین جناب دکتر آذر پیکان دارای کارنامه‌ای موفق در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی هست. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان هست. این جراح حاذق در انجام امور مراجعه‌کنندگان پیگیر و همچنین دارای اخلاق دلپذیر است. سابقه موفق این جراح شامل بیشش از  3000 عمل جراحی با نتایج ماندگار و عالی می‌باشد. رزومه این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد متقاضی این عمل می‌توانند برای آگاهی از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن بفرمایند. جدا از این مورد، افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع کسب نمایند. این اطلاعات می‌تواند اره حلی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *