جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

جراحی سرطان

جراحی سرطان چیست؟

در زمان‌های قدیم که علم پزشکی رشد چندانی نداشت، با شنیدن نام سرطان، ترس زیادی در افراد به وجود می‌آمد؛ اما امروزه به راحتی می‌توان با بهره گرفتن از روش‌های متعددی از جمله جراحی سرطان، برای همیشه با آن خداحافظی کرد. در واقع، می‌توان گفت، جراحی سرطان، یکی از روش‌های اصلی درمان این بیماری بوده که در آن، پزشک متخصص می‌تواند تومور و بافت‌های سرطانی از بدن بیمار را خارج کند. این روش درمانی، سابقه‌ای طولانی در تاریخ پزشکی داشته و در کنار سایر روش‌های درمانی؛ مانند شیمی‌درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی، نقش مهمی در نجات جان بیماران مبتلا به سرطان ایفا می‌کند. به عنوان مثال، روش‌های جراحی مانند: جراحی تشخیص، درمان، پیشگیری‌کننده، تسکینی و غیره، برخی از روش‌های متعدد برای این نوع بیماری هستند.

در ادامه این نوشته به بررسی برخی از موارد از جمله آشنایی با انواع جراحی سرطان، انواع سرطان‌هایی که با جراحی درمان می‌شوند، روش‌های انجام جراحی، معرفی بهترین فلوشیپ و غیره می‌پردازیم. پس در صورت نیاز، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع جراحی سرطان

جالب است بدانید، انواع جراحی سرطان و انتخاب نوع آن، به عوامل مختلفی مانند: نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی بیمار و ترجیح جراح شما بستگی دارد. در ادامه با انواع جراحی سرطان، آشنا خواهید شد.

  • جراحی سرطان با بهره گرفتن از روش تشخیص

بیوپسی، گامی کلیدی در تشخیص قطعی بسیاری از انواع سرطان است. در واقع، این روش شامل نمونه‌گیری از بافت مشکوک برای بررسی دقیق در زیر میکروسکوپ توسط متخصصان پاتولوژی است. جالب است بدانید، انواع مختلفی از بیوپسی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع سرطان و محل آن انتخاب می‌شوند. در بیوپسی جراحی، پزشک متخصص با ایجاد یک برش کوچک، نمونه‌ای از بافت را برای بررسی بیشتر خارج می‌کند. این نمونه می‌تواند بخش کوچکی از تومور یا کل آن باشد. در روش‌های دیگر بیوپسی مانند: آسپیراسیون با سوزن ظریف و بیوپسی با هدایت تصویر، به جای جراحی از سوزن برای نمونه‌گیری استفاده می‌شود.

در ادامه پس از انجام بیوپسی، پاتولوژیست با بررسی دقیق نمونه بافت زیر میکروسکوپ، به دنبال سلول‌های سرطانی می‌گردد. پاتولوژیست، متخصص پزشکی در زمینه بررسی سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌ها برای تشخیص بیماری، است. یافته‌های پاتولوژیست در قالب گزارشی به انکولوژیست، پزشک متخصص در درمان سرطان، ارائه می‌شود تا بر اساس آن، بهترین روش درمانی برای بیمار تعیین گردد.

  • انجام جراحی سرطان با روش مرحله‌بندی

جراحان با انجام عمل “مرحله‌بندی” به دنبال کشف وسعت و میزان پیشرفت تومور و انتخاب بهترین روش درمانی برای بیمار، هستند. در این عمل، جراح ممکن است کل تومور را خارج کرده یا فرایند نمونه‌برداری را انجام دهد. همچنین، ممکن است؛ برخی از غدد لنفاوی مجاور تومور که به عنوان اولین خط دفاعی بدن، در برابر عفونت عمل می‌کنند و می‌توانند محل اولیه انتشار سرطان باشند، برداشته شوند. متخصص پاتولوژیست با بررسی دقیق بافت‌های برداشته شده در حین عمل، یافته‌های خود را با انکولوژیست، پزشک متخصص سرطان، در میان می‌گذارد. نتایج حاصل از عمل مرحله‌بندی و سایر آزمایش‌ها، مبنای تصمیم‌گیری نهایی در مورد درمان بیمار توسط پزشک و بیمار خواهد بود. این نتایج، همچنین می‌توانند در پیش‌بینی احتمال بهبودی بیمار، نقش بسیار کلیدی داشته باشند.

در نظر داشته باشید، با پیشرفت روزافزون تکنولوژی تصویربرداری، از روش‌های غیرتهاجمی مانند: سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، MRI و اشعه ایکس نیز، به طور فزاینده‌ای برای مرحله‌بندی سرطان استفاده می‌شود. در برخی موارد، ممکن است اسکن‌ها، به طور هم‌زمان با جراحی انجام شوند تا اطلاعات دقیق‌تری از وسعت و پیشرفت تومور به دست آید.

 

  • جراحی سرطان از طریق برداشتن تومور

یکی دیگر از راه‌های درمان انواع سرطان، جراحی به روش برداشتن تومور بوده که در بین بیماران مبتلا به سرطان، بسیار رایج است. در این عمل، جراح با ظرافت کامل، تومور و بخش‌هایی از بافت سالم اطراف آن که به “حاشیه” معروف است را، جدا می‌کند. جراحی تومور، معمولاً نیازمند بسط برش بیوپسی قبلی است. با این حال، گزینه‌های کم تهاجمی‌تر مانند: جراحی لاپاراسکوپی یا رباتیک نیز برای برداشتن تومور در دسترس خواهد بود. این روش‌ها با استفاده از ابزار‌های ظریف و ایجاد برش‌های کوچک، به کاهش درد و تسریع روند بهبودی بیمار کمک می‌کنند.

در برخی موارد، جراحی به تنهایی برای درمان سرطان، کافی است؛ اما ممکن است برای تکمیل درمان، قبل یا بعد از عمل، از روش‌های درمانی دیگری نیز استفاده شود. درمان نئوادجوانت به درمانی اطلاق می‌شود که قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور انجام می‌شود. در مقابل، درمان کمکی به درمانی گفته می‌شود که پس از جراحی، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده به کار می‌رود.

 

  • جراحی به طریق حجیم زدایی

یکی دیگر از انواع راه‌های جراحی سرطان، حجیم زدایی است. این نوع از جراحی، روشی است که در آن جراح با ظرافت، بخشی از تومور را جدا می‌کند. این روش زمانی انجام می‌شود که برداشت کامل تومور به دلیل خطرات احتمالی برای سایر اندام‌ها یا بزرگی بیش از حد تومور، غیرممکن یا نامطلوب باشد. حجیم‌زدایی، در برخی از انواع سرطان، مانند سارکوم و تومور‌های مغزی، کاربرد دارد. در این روش، جراح تا حدی که امکان‌پذیر باشد، تومور را از بین خواهد برد و سلول‌های سرطانی را تا حد ممکن، حذف می‌کند.

ممکن است قبل یا بعد از جراحی حجیم‌زدایی، از روش‌های درمانی دیگری مانند: شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا ایمونوتراپی نیز استفاده شود. این روش‌های درمانی به کوچک شدن تومور، از بین بردن سلول‌های سرطانی باقی‌مانده و افزایش شانس بهبودی بیمار، کمک می‌کنند.

 

  • جراحی سرطان با استفاده از روش تسکینی

جراحی تسکینی، جهت از بین بردن عوارض جانبی ناشی از سرطان انجام شده و هدفی جز بهبود کیفیت زندگی شما نخواهد داشت. این نوع جراحی با انجام اقداماتی مانند:

  • تسکین درد یا فشار عصبی؛ ر‌هایی از درد طاقت‌فرسا و بهبود عملکرد عصبی
  • رفع انسداد؛ رفع انسداد در سیستم گوارشی یا سایر نواحی و بازیابی عملکرد طبیعی
  • کنترل خونریزی؛ جلوگیری از خونریزی‌های غیر قابل کنترل و حفظ سلامتی
  • ایجاد مسیر برای دارو؛ ایجاد راهی برای رساندن دارو‌های حیاتی به بدن از طریق لوله یا پورت تغذیه
  • جلوگیری از شکستگی استخوان؛ تقویت استخوان‌های ضعیف و جلوگیری از شکستگی‌های دردناک

می‌تواند در هر مرحله از مسیر پرچالش درمان سرطان، مرهمی بر زخم‌های شما باشد. با این وجود، این نوع جراحی اغلب به عنوان بخشی از درمان سرطان پیشرفته انجام می‌شود و نقشی کلیدی در تسکین درد و رنج بیمار ایفا می‌کند.

 

  • جراحی سرطان با بهره گرفتن از روش ترمیمی

درمان سرطان، گاهی اوقات با تغییراتی در ظاهر و عملکرد بدن شما همراه است. اما جای نگرانی نیست؛ چرا که جراحی ترمیمی، ناجی این تغییرات ناخواسته خواهد بود. این نوع جراحی، می‌تواند هم‌زمان با برداشتن تومور یا پس از بهبودی و انجام سایر درمان‌ها انجام شود و به شما در بازگشت به زندگی عادی یاری رساند. از جمله نمونه‌های رایج جراحی ترمیمی، می‌توان به بازسازی سینه پس از عمل ماستکتومی و جراحی‌هایی برای بازگرداندن ظاهر و عملکرد طبیعی پس از جراحی سر و گردن اشاره کرد.

علاوه بر موارد بالا، موارد زیر نیز، به عنوان انواع جراحی سرطان، محسوب می‌شوند:

  1. جراحی برش، جهت جلوگیری از رشد پولیپ سرطانی
  2. جراحی سرطان با بهره‌گیری از روش تکنیکی با استفاده از ابزازهای مختلف
  3. جراحی انواع سرطان به روش لاپاروسکوپی
  4. جراحی با استفاده از روش لیزر
  5. جراحی به روش کرایوسرجری
  6. جراحی سرطان با استفاده از موهس
  7. جراحی سرطان به روش آندوسکوپی
  8. جراحی سرطان با استفاده از برق
  9. جراحی سرطان با کنترل میکروسکوپی
  • جراحی با استفاده از سوراخ طبیعی بدن

تمامی این روش‌ها، با یکدیگر متفاوت بوده و بسته به شرایط جسمی شما، انجام خواهد شد. بنابراین، به جراح خود اعتماد کنید تا بهترین تصمیم را برای درمان سرطان شما در نظر بگیرد.

انواع سرطان‌هایی که با جراحی درمان می‌شوند

با پیشرفت‌ روزافزون در علم پزشکی، جراحان به روش‌های جدید و نوآورانه‌ای برای درمان انواع مختلف سرطان، با استفاده از جراحی دست پیدا می‌کنند. در این قسمت به بررسی موضوع انواع سرطان‌هایی که با جراحی درمان می‌شوند، خواهیم پرداخت.

سرطان معده

سرطان معده، به عنوان یکی از شایع‌ترین انواع سرطان دستگاه گوارش، هر ساله افراد زیادی را مبتلا می‌کند. علل دقیق این بیماری هنوز به طور کامل شناخته نشده است؛ اما به نظر می‌رسد سن، رژیم غذایی و حتی برخی بیماری‌های معده در ابتلا به آن نقش داشته باشند. خوشبختانه، حتی در مراحل پیشرفته نیز راه‌های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد. در مراحل اولیه سرطان معده یا زمانی که بیماری پیشرفت چندانی نکرده باشد، معمولاً از جراحی سرطان معده برای برداشتن تومور و بهبود بیمار استفاده می‌شود. در صورت تشخیص پزشک، از رادیوتراپی و شیمی‌درمانی نیز به عنوان درمان‌های تکمیلی بهره گرفته می‌شود.

درمان سرطان معده با انواع جراحی سرطان

سرطان روده

یکی دیگر از انواع سرطان‌هایی که نیاز به جراحی دارد، سرطان روده است. کاهش سن ابتلا به سرطان روده، زنگ خطری برای همه افراد به صدا درآورده است. بنابراین، تشخیص به موقع این بیماری، کلید طلایی برای افزایش شانس بهبودی بیماران است. در حالت کلی، جراحی سرطان روده به دو دسته مجزا تقسیم می‌شود که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

  • جراحی سرطان روده کوچک؛ برای برداشتن تومور از بخش ابتدایی دستگاه گوارش
  • جراحی سرطان روده بزرگ (کلورکتال)؛ برای برداشتن تومور از بخش انتهایی دستگاه گوارش

در نظر داشته باشید، هرچه تشخیص سرطان روده زودتر انجام شود، احتمال موفقیت درمان و حفظ سلامتی بیمار به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، توجه به علائمی مانند: خونریزی مقعد، تغییر در عادات روده، درد شکم و کاهش وزن، و مراجعه به پزشک در صورت مشاهده هر یک از این علائم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرطان مری

سرطان مری، یکی از ده تومور بدخیم شایع، رتبه ششم را در این فهرست غم‌انگیز به خود اختصاص داده است. این بیماری می‌تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد؛ اما در مردان شیوع بیشتری دارد. علل ابتلا به آن پیچیده و ترکیبی است و عوامل مخرب مختلفی می‌توانند، در بروز آن نقش داشته باشند. تومور در سلول‌های اپیتلیال دیواره مخاطی مری شکل می‌گیرد. این سلول‌ها می‌توانند، از نوع سنگ‌فرشی یا غده‌ای باشند. رشد تدریجی تومور، لومن (فضای داخلی) مری را باریک‌تر کرده و عملکرد آن را مختل می‌کند. بیشتر اوقات، قسمت پایین یا میانی مری درگیر این بیماری می‌شود. برخی از تومور‌های مری، می‌توانند نواحی مجاور مانند لوزه‌ها، حلق و کام فوقانی را نیز تحت تأثیر قرار داده و به آن‌ها سرایت کنند. بنابراین، جراحی سرطان مری، با هدف برداشتن تومور و سلول‌های سرطانی از مری انجام می‌شود.

آشنایی با سرطان مری و انواع جراحی سرطان در بین بیماران مبتلا به سرطان مری

روش‌های انجام جراحی‌های سرطان

هر کدام از روش‌های جراحی سرطان، با روشی دیگر متفاوت بوده و جزئیات مربوط به خود را داراست. در ادامه به صورت مختصر در مورد روش‌های انجام جراحی‌های سرطان، مطالبی را برای شما شرح می‌دهیم.

  • روش تشخیص؛ نمونه‌برداری از بافت مشکوک برای بررسی سلول‌های سرطانی
  • روش مرحله‌بندی؛ جراحی برای تعیین مرحله سرطان، بر اساس اندازه، محل و انتشار تومور
  • برداشتن تومور؛ ایجاد برش روی بدن و برداشتن تومور
  • روش حجیم زدایی؛ قبل یا حین جراحی برای آسان‌تر کردن برداشت آن
  • روش برش؛ ایجاد برش‌های مختلف برای دسترسی آسان‌تر به تومور
  • از روش لیزر؛ استفاده از پرتوی لیزر برای تخریب سلول‌های سرطانی
  • کرایوسرجری؛ انجماد سلول‌های سرطانی با استفاده از نیتروژن مایع
  • موهس؛ برداشتن لایه به لایه تومور با دقت
  • برق؛ بهره گرفتن از جریان الکتریکی برای تخریب سلول‌های سرطانی

توجه داشته باشید، هدف اصلی جراحی، حذف کامل تومور و سلول‌های سرطانی از بدن بیمار است و در برخی موارد، جراحی می‌تواند به کاهش خطر بازگشت مجدد سرطان (عود) کمک کند.

تأثیر جراحی بر درمان انواع سرطان

تأثیر جراحی بر درمان سرطان به نوع آن، مرحله بیماری و سلامت کلی بیمار، بستگی دارد. در برخی موارد، جراحی ممکن است تنها درمان مورد نیاز باشد و در موارد دیگر، ممکن است از آن همراه با سایر روش‌های درمانی مانند: شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده شود.

جراحی بر درمان انواع سرطان، می‌تواند تأثیر گوناگونی بگذارد که برخی از این تأثیرات، شامل موارد زیر هستند:

  1. برداشتن تومور؛ هدف اصلی جراحی سرطان، برداشتن تا حد امکان تومور سرطانی است. این امر به کاهش یا از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌کند و احتمال عود سرطان را کاهش می‌دهد.
  2. تشخیص؛ در برخی موارد، از جراحی برای نمونه‌برداری از بافت و تأیید تشخیص سرطان استفاده می‌شود.
  3. کاهش علائم بیماری در فرد؛ جراحی می‌تواند برای کمک به کاهش علائم ناشی از سرطان، مانند انسداد روده یا درد ناشی از تومور بزرگ، انجام شود.
  4. بهبودی؛ زمان بهبودی پس از جراحی سرطان می‌تواند طولانی و دشوار باشد. افراد ممکن است درد، خستگی و سایر عوارض جانبی را تجربه کنند؛ اما در نهایت جراحی تأثیر مثبتی در زندگی فرد داشته باشد.
  5. پیشگیری از سرطان؛ در برخی موارد، جراحی می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، در افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند، انجام شود.

با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که هر کس تجربه متفاوتی از جراحی سرطان دارد. برخی از افراد ممکن است با چالش‌های قابل توجهی روبرو شوند؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است، به خوبی با این بیماری کنار بیایند.

معرفی بهترین فلوشیپ جراحی سرطان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام جراحی انواع سرطان، با آن روبرو می‌شوید، انتخاب برترین جراح با بهترین فلوشیپ جراحی سرطان است. با قاطعیت می‌توان گفت، دکتر علیرضا آذرپیکان یک فلوشیپ برجسته جراحی سرطان با سابقه و تجربه درخشان در درمان انواع سرطان‌ها هستند. ایشان مدارک و گواهینامه‌های متعددی در زمینه جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته کسب کرده‌اند و سابقه فعالیت در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی معتبر را دارند. در اینجا برخی از نکات برجسته رزومه ایشان که نشان‌دهنده تبحر و تخصص ایشان در زمینه جراحی سرطان است، آورده شده است:

  • گذراندن دوره رزیدنتی جراحی عمومی در دانشگاه تهران و کسب عنوان رزیدنت نمونه
  • کسب رتبه 10% اول در آزمون بورد تخصصی جراحی
  • انجام بیش از 3000 عمل جراحی موفق در طول دوره طرح
  • راه‌اندازی سیستم جراحی لاپاراسکوپی برای اولین بار در شهرستان لردگان
  • کسب عنوان متخصص نمونه از طرف سازمان نظام پزشکی شهرستان
  • گذراندن دوره دو ساله فلوشیپ جراحی سرطان از انستیتو سرطان دانشگاه تهران با رتبه اول آزمون
  • کسب فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی‌های چاقی از دانشگاه شیراز

عضویت در انجمن‌های علمی:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)

با توجه به رزومه و تجربیات ایشان، دکتر سید علیرضا آذرپیکان می‌توانند، گزینه مناسبی برای بیمارانی باشند که به دنبال یک فلوشیپ جراحی سرطان مجرب و متخصص هستند.

مزایا و خطرات جراحی سرطان کدام‌اند؟

جراحی سرطان، مانند هر نوع عمل جراحی دیگری، با مزایا، خطرات و عوارض جانبی بالقوه‌ای همراه است. با این حال، مهم است، به یاد داشته باشید که احتمال وقوع این عوارض کم بوده و اکثر افراد بدون هیچ مشکلی از جراحی بهبود می‌یابند. البته در نظر داشته باشید مزایای جراحی سرطان از عوارض آن بیشتر بوده و با انتخاب یک پزشک حاذق و مجرب، احتمال مبتلا شدن به این عوارض به صفر رسیده و شما می‌توانید عمل جراحی سرطان خود را با موفقیت پشت سر بگذرانید. در ادامه به بررسی برخی از عوارض احتمالی بعد از جراحی انواع سرطان می‌پردازیم.

عوارض جراحی‌های سرطانی

  1. درد؛ اکثر افراد بعد از جراحی در ناحیه‌ای که تحت عمل قرار گرفته است، درد خواهند داشت. شدت درد به نوع جراحی، محل جراحی و تحمل فرد نسبت به درد بستگی دارد.
  2. عفونت؛ عفونت یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی جراحی سرطان است. برای کاهش خطر عفونت، مهم است که از دستورات پزشک و پرستار خود در مورد مراقبت از زخم و مصرف آنتی بیوتیک‌ها به دقت پیروی کنید.
  3. تهوع و استفراغ؛ تهوع و استفراغ عوارض جانبی شایع دارو‌های بیهوشی و مسکن‌ها، هستند. این عوارض معمولاً طی چند روز پس از جراحی، از بین ‌می‌روند.
  4. بی حسی یا ضعف؛ بی حسی یا ضعف در ناحیه‌ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته است، می‌تواند ناشی از آسیب عصبی باشد. در بیشتر موارد، این مشکل موقتی است و با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

همچنین برخی دیگر از مشکلات همانند مشکلات تنفسی، گیجی، خونریزی و غیره وجود دارد که پس از گذشت چند روز، از بین خواهد رفت.

احتمال مرگ حین انجام جراحی سرطان چقدر است؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که احتمال مرگ حین انجام جراحی سرطان چقدر است؟ در پاسخ به این سؤال، می‌توان گفت؛ احتمال مرگ حین انجام جراحی سرطان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  1. نوع سرطان؛ برخی از انواع سرطان‌ها خطرناک‌تر از سایر سرطان‌ها بوده و احتمال مرگ حین جراحی در آن‌ها بیشتر است.
  2. مرحله سرطان؛ سرطان در مراحل پیشرفته‌تر، احتمال مرگ حین جراحی را افزایش می‌دهد و بالعکس.
  3. سلامت کلی بیمار؛ بیماران با سلامت ضعیف‌تر، در معرض خطر بیشتر عوارض و مرگ حین جراحی هستند.
  4. سن بیمار؛ خطر مرگ حین جراحی با افزایش سن افزایش می‌یابد.
  5. تجربه و مهارت جراح؛ جراحان با تجربه و ماهر، احتمال مرگ حین جراحی را کاهش می‌دهند.
  6. نوع عمل جراحی: برخی از جراحی‌های سرطان پیچیده‌تر و خطرناک‌تر از سایرین هستند و این احتمال مرگ را افزایش می‌دهد.

به طور کلی، خطر مرگ حین جراحی سرطان بسیار کم و در صد آن کمتر از 1 درصد است و اکثر افراد بدون هیچ مشکلی از جراحی بهبود می‌یابند. با این حال، مهم است که با پزشک خود، در مورد خطرات و عوارض احتمالی جراحی صحبت کنید. پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا خطرات خود را درک کنید و اقداماتی را برای کاهش آن‌ها انجام دهید.

رژیم غذایی پس از انجام جراحی توده‌های سرطانی

جراحی سرطان می‌تواند یک تجربه دشوار و طاقت‌فرسا برای شما باشد. بنابراین، در طول دوره نقاهت، بدن شما برای بهبودی و ترمیم به مواد مغذی و انرژی زیادی نیاز دارد. در طول دوره نقاهت جراحی سرطان، بسیار مهم است که به آنچه وارد بدن خود می‌کنید توجه کنید. زیرا که رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبودی شما کمک کند، خطر عفونت را کاهش دهد و به شما در حفظ قدرت و انرژی‌تان کمک کند. پس، گنجاندن مواد غذایی زیر، برای شما امری لازم و ضروری است.

  • مواد غذایی بر پایه پروتئین مانند لوبیا، مغز‌ها، گوشت، مرغ و ماهی
  • چربی سالم مانند روغن زیتون، گردو و مواد حاوی اسید‌های چرب امگا 3
  • انواع مختلف کربوهیدرات‌ها از جمله: گندم، سبوس و جو
  • مواد حاوی ویتامین‌های مختلف مانند: شیر، آب پرتقال، ماست و برخی از غلات

مصرف موارد ذکر شده به بدن شما برای ادامه فرایند زندگی کمک بسیاری می‌کند و می‌تواند بدن شما را به خوبی ترمیم کند. اما توجه داشته باشید در رژیم غذایی خود، یک سری ممنوعیت نیز دارید که در ادامه، آن‌ها را نام می‌بریم.

اهمیت رژیم غذایی بر دوره درمان پس از انواع جراحی سرطان در بیماران

ممنوعیت‌های غذایی بعد از عمل جراحی سرطان

در اینجا چند نکته برای انتخاب غذا‌های سالم در دوران نقاهت جراحی سرطان آورده شده است:

  • قبل از خرید هر محصول غذایی، برچسب تغذیه را با دقت بخوانید و به دنبال غذا‌هایی با چربی، کالری و سدیم کم و فیبر بالا باشید.
  • غذای خانگی به شما این امکان را می‌دهد که از مواد تشکیل‌دهنده آن مطمئن باشید و از مصرف غذا‌های فراوری شده، پرچرب و پر قند خودداری کنید.
  • از فست فود و غذای رستورانی به شدت پرهیز کنید. زیرا این نوع از غذا‌ها اغلب کالری، چربی و سدیم بالایی داشته و مواد مغذی کمی خواهند داشت.
  • از غذا‌های بسیار تصفیه شده و فراوری شده دوری کنید. این غذا‌ها معمولاً از نظر ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر فقیر هستند.
  • از غذا‌های سرخ شده که حاوی روغن‌های هیدروژنه زیادی هستند، خودداری کنید. این روغن‌ها می‌توانند التهاب را در بدن افزایش دهند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به سرطان اغلب سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. بنابراین، مهم است که از غذا‌هایی که خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید.

  • ماهی‌های کم پخته و خام
  • تخم مرغ نرم و عسلی یا غذا‌های حاوی تخم مرغ خام
  • لبنیات و پنیر‌های غیر پاستوریزه
  • سبزیجات یا میوه‌های نشسته نشده

با توجه به این نکات، در نظر داشته باشید با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، می‌توانید به بدن خود در بهبودی و ترمیم بعد از جراحی سرطان کمک کنید.

بهترین کلینیک جراحی سرطان در تهران

انتخاب بهترین کلینیک جراحی سرطان در تهران می‌تواند یک تصمیم دشوار برای بیمار باشد. به عنوان نمونه، عوامل زیادی برای در نظر گرفتن کلینیک وجود دارد؛ از جمله این موارد می‌توان به  تجربه و تخصص جراحان، شهرت کلینیک، امکانات و مکان کلینیک، اشاره کرد. بیمارستان فوق تخصصی عرفان، یکی از معتبرترین بیمارستان‌های خصوصی ایران است که طیف گسترده‌ای از خدمات جراحی سرطان را ارائه می‌دهد. تیم متخصص دکتر علیرضا آذرپیکان در راستای درمان بیماری های سرطان در استیج های مختلف از طریق جراحی آماده همراهی شما در این بیمارستان هستند.

آدرس کلینیک عرفان: تهران، سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *