جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

انواع روش های عمل لاغری

جراحی‌های لاغری از جمله روش‌های مورد استفاده در  مبارزه با بیماری چاقی هستند. معمولاً انواع عمل لاغری زمانی به کار گرفته می‌شوند که خط اول درمان بیماری چاقی و اضافه‌وزن یعنی بالا بردن فعالیت بدنی و رژیم غذایی مؤثر نباشد؛ اما انواع روش‌های جراحی لاغری مانند عمل اسلیو معده یا عمل لاغری بای پس دارای ویژگی‌های مختلفی اعم از مثبت و منفی می‌باشند که لازم است برای انتخاب نوع جراحی لاغری، آن‌ها را به تفصیل شرح داده و بررسی کنیم. از این رو در این مقاله به بررسی انواع روش‌های جراحی لاغری می‌پردازیم.

 

انواع جراحی لاغری را بشناسید

جراحی لاغری یکی از روش‌های مفید در کاهش وزن چشمگیر و غلبه بر بیماری چاقی می‌باشد. بعد از تجربه ناموفق دیگر روش‌های کاهش وزن متعارف مانند گرفتن روزه، رژیم غذایی، دارودرمانی و ورزش نوبت به استفاده از انواع اعمال جراحی لاغری می‌رسد. معمولاً گروه هدف اعمال جراحی لاغری، افرادی با شاخص توده بدنی بالا و چاقی شدید و احیاناً مبتلا به  بیماری‌های  مزمن و زمینه‌ای مختلف می‌باشد.

 

معیار انتخاب انواع عمل لاغری

انتخاب انواع عمل لاغری که جراحی متابولیک و چاقی نیز نامیده می‌شود که ممکن است بهترین روش برای کمک به کاهش وزن فرد مبتلا به چاقی باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد.  از این رو شما باید با پزشک معالج در این مورد که چه نوع جراحی لاغری ممکن است برای شما بهترین گزینه باشد، مشورت کنید.

 

گزینه‌های مربوط به جراحی لاغری کدام اند؟

معمولاً پزشکان جراح سه نوع عمل لاغری را انجام می‌دهند:

  • عمل اسلیو معده
  • عمل لاغری بای پس معده
  • عمل باندینگ معده
  • پزشکان جراح همچنین از روش چهارمی با نام، انحراف بیلیو پانکراس با سوئیچ اثنی عشر استفاده می‌کنند که البته با توجه به عوارض عمل لاغری انحراف بیلیو پانکراس، معمولاً محبوبیت و کاربرد کمتری نسبت به سه روش قبلی دارد.

 

معرفی جدیدترین روش‌های جراحی لاغری

اما بعد از تقسیم‌بندی بهتر است به معرفی جدیدترین روش‌های جراحی لاغری بپردازیم:

عمل اسلیو معده

در عمل اسلیو معده که به آن عمل گاسترکتومی آستین عمودی نیز گفته می‌شود، پزشک جراح حدود 70 الی 80 درصد از حجم معده شما را حذف کرده و تنها یک قسمت موزی شکل از معده شما باقی می‌ماند. عمل اسلیو معده مقدار غذایی را که می‌تواند در معده شما جا بگیرد، را به طرز چشمگیری کاهش داده و موجب می‌شود که فرد جراحی شده بعد از خوردن مقدار خیلی کمتری از غذا و زمان زودتری احساس سیری کرده و دست از خوردن غذا بکشد. بیرون آوردن بخشی از معده ممکن است بر هورمون‌ها (آنزیم گرلین) یا باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش که بر اشتها و متابولیسم تأثیر می‌گذارند و مولد اشتها و گرسنگی هستند نیز تأثیر مثبتی بگذارد.

مقاله پیشنهادی:  دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل بای پس معده

یکی از نکات مهم در مورد عمل اسلیو معده این است که این نوع جراحی لاغری را نمی‌توان معکوس کرد و معده فرد تحت عمل را با جراحی ثانویه‌ای به حالت اولیه برگرداند. دلیل این امر این است که بخشی از معده  فرد جراحی  شده برای همیشه برداشته می‌شود و قابلیت بازگردانی ندارد. از این رو در هنگام انتخاب عمل اسلیو معده به عنوان جراحی لاغری باید این مورد به طور دقیق به فرد متقاضی عمل اطلاع رسانی شود تا فرد متقاضی عمل اسلیو آگاهانه در مورد انتخاب این روش جراحی لاغری تصمیم بگیرد.

 

عمل بای پس معده

عمل  بای پس معده که بای پس معده که با نام دیگر Roux-en-Y نیز نامیده می‌شود، یکی از کاربردی‌ترین انواع عمل لاغری است که در سه مرحله انجام می‌شود. برای انجام عمل بای پس معده، در ابتدا پزشک جراح معده شما را منگنه کرده و یک کیسه کوچک در قسمت بالایی معده شما ایجاد می‌کند. منگنه‌ها حجم معده شما را بسیار کمتر می‌کنند، بنابراین شما حجم کمتری از غذا را می‌خورید زیرا زودتر احساس سیری می‌کنید.

در مرحله بعد، جراح روده کوچک شما را به دو قسمت تقسیم می‌کند و قسمت پایینی را مستقیماً به کیسه کوچک معده متصل می‌کند. غذا بیشتر معده و قسمت بالایی روده کوچک شما را دور می‌زند، از این رو بدن کالری کمتری جذب می‌کند.

در مرحله سوم و آخر پزشک جراح، قسمت فوقانی روده کوچک را مجدداً به محل جدیدی در قسمت پایین‌تر و در قسمت تحتانی روده کوچک متصل می‌کند. این امر به آنزیم‌های گوارشی موجود در معده فرد جراحی شده اجازه می‌دهد تا از قسمت کوچک معده به قسمت تحتانی روده کوچک جریان یابد تا غذا به طور کامل هضم شود. عمل بای پس معده باعث تغییر هورمون‌ها، باکتری‌ها و سایر مواد در دستگاه گوارش می‌شود که ممکن است بر اشتها و متابولیسم فرد جراحی شده تأثیر بگذارد. معکوس کردن بای پس معده  و بازگشت معده فرد جراحی شده به وضعیت قبل از عمل از طریق انجام یک عمل ثانویه دشوار است، اگرچه در صورت لزوم  پزشک جراح ممکن است آن را انجام دهد.

مقاله پیشنهادی:  11 مورد از داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری

 

عمل باندینگ معده

در این نوع از انواع عمل لاغری، پزشک جراح یک حلقه با یک نوار بادی داخلی در بالای شکم فرد تحت جراحی قرار می‌دهد تا یک کیسه کوچک ایجاد کند.  به مانند جراحی اسلیو معده و بای پس معده، قرار دادن باند معده باعث می‌شود بعد از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری کنید. نوار داخلی قرار داده شده در معده فرد تحت جراحی، دارای یک بالون دایره‌ای شکل است که با محلول نمکی پر شده است. جراح می‌تواند با تزریق یا برداشتن محلول نمکی از طریق دستگاه کوچکی به نام پورت که زیر پوست شما قرار می‌گیرد، نوار داخلی را طوری تنظیم کند که اندازه دهانه کیسه را به مقدار دلخواه شما تغییر دهد.

پس از انجام عمل باندینگ معده، برای تنظیم اندازه دهانه باند به چندین ویزیت بعدی توسط پزشک جراح نیاز خواهید داشت. اگر باند قرار داده شده در معده مشکلی ایجاد کند یا به کاهش وزن کافی کمک نکند، جراح ممکن است آن را بردارد.

 

انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه

چهارمین روش از اعمال جراحی لاغری، انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی عشر یا “جراحی مختلط” نام داشته و  شامل دو روش جداگانه است. اولین روش مشابه ( یا بهتر بگوییم همان) روش  جراحی اسلیو معده است. روش جراحی دوم روده کوچک را به دو قسمت تقسیم می‌کند. غذا از طریق یک دستگاه حرکت می‌کند و بیشتر روده کوچک را دور می‌زند. این امر باعث کاهش کالری و مقدار مواد مغذی جذب شده می‌شود. شیره‌های گوارشی از معده از طریق مجرای روده دیگر جریان می‌یابد و با ورود غذا به روده بزرگ مخلوط می‌شود.

این نوع جراحی به شما امکان می‌دهد در مقایسه با سه عمل دیگر که در قبل‌تر توضیح داده شد، کاهش وزن بیشتری را تجربه کنید. با این حال، احتمال بروز مشکلات مربوط به جراحی و کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین در بدن شما نیز بسیار زیاد است. به همین دلیل، پزشکان جراح، اغلب این روش خاص را انجام نمی‌دهند. با این حال، برخی از جراحان ممکن است، انجام آن را برای بیمارانی که چاقی شدید و بیماران خاصی دارند توصیه کنند.

مقاله پیشنهادی:  سکسکه بعد از اسلیو معده

 

جدیدترین عمل لاغری در سال 2024

برای کاهش عوارض و مخاطرات بعد از انجام اعمال لاغری می‌توان از اعمال جراحی لاپاراسکوپی بهره گرفت که احتمال بروز مخاطرات بعد از انجام انواع لاغری را به طور معنی‌داری کاهش می‌دهد.

 

مقایسه متدهای جراحی لاغری

امروزه، عمل باندینگ معده در مقایسه با  عمل اسلیو معده یا عمل بای پس معده به تعداد کمتری در سراسر جهان انجام می‌شود، دلیل این امر این است که عمل باندینگ معده  در مواقعی نیاز به برداشتن باند به دلیل عدم تحمل باند قرار داده در معده فرد تحت عمل دارد.  همچنین در عمل باندینگ کاهش وزن در فرد به طور قابل توجهی کمتر بوده و با عوارض بیشتری همراه است.

بیشترین احتمال بروز مخاطره در روش انحراف بیلیو پانکراس است و به خاطر همین این روش کمترین محبوبیت را بین 4 روش معرفی شده دارد. عمل اسلیو معده دارای کارایی بالایی در میان 4 روش یاد شده می‌باشد و وزن کاهش یافته با این عمل لاغری معمولاً به علت تغییر آناتومی دستگاه گوارش (معده) پایایی بیشتری دارد.

 

مقایسه هزینه انواع روش‌های عمل لاغری

هر عمل جراحی لاغری طبعاً دارای ویژگی‌های خاص خود است. شدت تهاجمی بودن عمل، تجربه پزشک جراح، انجام عمل در بیمارستان دولتی یا خصوصی، وسایل به کارگیری شده در عمل، هزینه‌های قبل از انجام عمل و فرایندهای تشخیصی و تفاوت استفاده از روش لاپاراسکوپی یا عمل باز موجب تفاوت هزینه انواع جراحی چاقی می‌شود.

 

بهترین روش جراحی لاغری از نگاه دکتر آذر پیکان

با توجه به جمیع ویژگی‌های ذکر شده جراحی اسلیو معده دارای توانایی بالایی در کاهش وزن قابل ملاحظه و ماندگار در فرد جراحی شده است. البته لازمه این امر انجام این روش جراحی لاغری توسط یک جراح ماهر و با تجربه و همچنین رعایت دستورالعمل‌های ارائه شده ( از جانب پزشک جراح ) توسط فرد جراحی شده در دوران نقاهت می‌باشد. شما می توانید شانس تجربه جراحی لاغری زیر نظر دکتر آذرپیکان و تیم متخصص ایشان را با پر کردن فرم مشاوره رایگان در این سایت را داشته باشید.

 

چند مورد از روش‌های جراحی لاغری را نام ببرید؟

کاراترین روش جراحی لاغری در رسیدن به کاهش وزن موردنظر کدام است؟

عمل اسلیو معده

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان