جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

هزینه عمل باریاتریک (جراحی چاقی)

عمل باریاتریک

هزینه عمل باریاتریک یا جراحی چاقی بسته به دستمزد پزشک، هزینه بیمارستان و کلینیک، نوع جراحی چاقی و بیمه های درمانی متفاوت است. اعمال جراحی چاقی مجموعه از اعمال جراحی چاقی هستند که برای غلبه بر بیماری چاقی و اضافه وزن کاربرد دارند. این اعمال جراحی ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از ویژگی‌ها در انتخاب این دسته اعمال جراحی هزینه‌ای است که برای فرد متقاضی عمل وجود دارد. در این مقاله به بررسی فاکتورهای موجود در تخمین هزینه عمل باریاتریک می‌پردازیم.

عمل باریاتریک چیست؟

بای پس معده و سایر انواع جراحی‌ های چاقی که جراحی باریاتریک یا متابولیک نیز نامیده می‌شود اعمال جراحی مبتنی بر ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش شما برای کمک هرچه بیشتر به فرایند کاهش وزن است. جراحی چاقی زمانی انجام می‌شود که رژیم غذایی و ورزش مؤثر نبوده و یا هنگامی که فرد  به دلیل ابتلا به بیماری چاقی و وزن بالا خود  دچار مشکلات جدی در حوزه سلامت شده است. برخی از روش‌های جراحی کاهش وزن، میزان غذا خوردن را محدود می‌کنند. برخی دیگر با کاهش توانایی بدن برای جذب چربی و کالری کار می‌کنند. برخی از اعمال جراحی لاغری هر دو فرایند را برای رسیدن به وزن مناسب به کار می‌گیرند.

در حالی که جراحی باریاتریک می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد، همه انواع جراحی کاهش وزن روش‌هایی هستند که می‌توانند خطرات و عوارض جانبی را برای فرد جراحی شونده به دنبال داشته باشند. همچنین، برای بالا رفتن شانس غلبه بر بیماری چاقی فرد جراحی شونده باید تغییرات سالم دائمی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و به طور منظم ورزش کند تا از موفقیت طولانی‌مدت جراحی باریاتریک (چاقی) اطمینان حاصل نماید.

باریاتریک

انواع عمل باریاتریک

انواع عمل باریاتریک شامل اعمال جراحی مختلفی می‌باشد که موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ دوازدهه (BPD/DS)
  • بای پس معده (Roux-en-Y)
  • گاسترکتومی آستین

چرا اعمال باریاتریک انجام می‌شود؟

جراحی باریاتریک برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مرتبط با وزن که شامل موارد زیر می‌باشد انجام می‌شود:

  • برخی از سرطان‌ها، از جمله سرطان سینه، آندومتر و پروستات.
  • بیماری قلبی و سکته مغزی.
  • فشار خون بالا.
  • سطح کلسترول بالا.
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتو هپاتیت غیر الکلی (NASH).
  • آپنه خواب.
  • دیابت نوع 2.
مقاله پیشنهادی:  مدت زمان عمل لاپاراسکوپی

جراحی چاقی اغلب تنها پس از آن انجام می‌شود که بهبود رژیم غذایی و بالا بردن فعالیت بدنی تأثیر چشمگیری در موفقیت فرایند کاهش وزن نداشته باشد.

عمل باریاتریک چگونه انجام می‌شود؟

جراحی باریاتریک در بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود. این بدان معنی است که شما در طول عمل بی‌هوش هستید. ویژگی‌های جراحی شما به وضعیت بدنی شما، نوع جراحی کاهش وزن و اقدامات درمانی بیمارستان یا پزشک جراح بستگی دارد. برخی از جراحی‌های کاهش وزن با برش‌های سنتی بزرگ در شکم انجام می‌شود. این نوع از جراحی به عنوان جراحی باز شناخته می‌شود.

امروزه اکثر انواع جراحی چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. لاپاراسکوپ یک ابزار کوچک لوله‌ای شکل است که یک دوربین به آن متصل است. لاپاراسکوپ از طریق بریدگی‌های کوچک به شکم فرد جراحی شونده وارد می‌شود. دوربین کوچکی که در نوک لاپاراسکوپ قرار دارد به جراح این امکان را می‌دهد تا بدون ایجاد برش‌های بزرگ سنتی، داخل شکم را ارزیابی کرده و عمل کند. جراحی لاپاراسکوپی می‌تواند دوران نقاهت و بهبودی بعد از عمل باریاتریک را سریع‌تر و کوتاه‌تر کند، اما لزوماً بهترین گزینه برای همه اعمال جراحی باریاتریک نیست. جراحی معمولاً چندین ساعت طول می‌کشد.

پس از جراحی، شما در اتاق ریکاوری ،  یعنی جایی که کادر پزشکی شما را برای هرگونه عارضه زیر نظر دارند، به هوش خواهید آمد. بسته به روش جراحی باریاتریک، ممکن است لازم باشد چند روز در بیمارستان بمانید.

هزینه عمل باریاتریک لاغری

اعمال جراحی باریاتریک هم به مانند دیگر اعمال جراحی هزینه‌های خاص خود می‌باشند. اما چه عواملی در میزان هزینه عمل باریاتریک مؤثر است در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

نوع عمل جراحی لاغری

طبیعی است که با توجه به اعمال جراحی چاقی و همچنین تکنیک به کار رفته در آن‌ها هزینه عمل نیز متفاوت باشد. اعمال جراحی باریاتریک خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و تکنیک انجام آن‌ها هم می‌تواند شامل استفاده از جراحی باز یا عمل لاپاراسکوپی باشد. یکی از 25 سوال متداول جراحی چاقی درباره بررسی هزینه های عمل است.

عمل لاپاراسکوپی هزینه بالاتری نسبت به عمل باز دارد ولی از طرف دیگر می‌تواند مخاطرات و عوارض بعد از جراحی را کاهش داده و طبیعتاً هزینه‌های مراقبت‌های بعد از عمل جراحی، دوره نقاهت و میزان دوری فرد از فعالیت‌های کاری را به حداقل برساند.

وسایل و تجهیزات به کار رفته در عمل باریاتریک

این شاخص هم می‌تواند تأثیر به سزایی در هزینه عمل باریاتریک داشته باشد.

هزینه بستری فرد در بیمارستان

معمولاً بعد از اعمال جراحی باریاتریک فرد جراحی شده باید حداقل یک روز و حداکثر چند روز را در بیمارستان سپری کرده و تحت نظر باشد. با تائید سلامتی و تثبیت وضعیت بدنی فرد جراحی شده توسط گروه درمانی، فرد از بیمارستان ترخیص می‌شود. بسته به نوع عمل جراحی باریاتریک میزان بستری شدن در بیمارستان و هزینه آن متفاوت می‌باشد.

هزینه اقامت

گاهی فرد در شهر خود عمل باریاتریک را انجام می‌دهد و گاهی نیاز است که از شهری دیگر مثلاً راهی تهران شده و عمل جراحی را انجام دهد. طبیعتاً در زمان ویزیت، انجام آزمایش‌های لازم و قبل از عمل نیاز به اقامت وجود دارد. همین امر می‌تواند هزینه جانبی عمل را بالا ببرد.

مراقبت‌ های بعد از عمل باریاتریک لاغری

یکی از مهم ترین مراحل این پروسه درمانی چاقی، مرتبط با مراقبت های بعد از عمل جراحی چاقی فرد است. در این دوره عوارضی مانند عفونت، افت فشار، نشت، خونریزی، باز شدن بخیه و… ممکن است رخ دهد. انجام مراقبت‌ها توسط پرستار و دوری از کار به مدت چند روز طبعاً هزینه‌هایی را به فرد جراحی شونده تحمیل می‌کند که البته با توجه به نوع و شدت عمل و تکنیک به کار رفته در آن (مانند عمل لاپاراسکوپی) متفاوت است.

مقاله پیشنهادی:  روش مراقبت از عوارض بعد از بای پس معده

پوشش بیمه

قرار گرفتن در زیر چتر بیمه یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در کاهش هزینه‌های عمل باریاتریک نقش داشته باشد. معمولاً شرایط هر بیمه در پوشش هزینه‌های عمل باریاتریک و نوع عمل متفاوت است. در صورت قرار گرفتن تحت پوشش معمولاً فرد متقاضی عمل باید در ابتدا از روش‌های متعارف کاهش وزن مانند فعالیت بدنی بالا، رزیم غذایی یا دارو درمانی استفاده کند و در صورت عدم کاهش وزن مطلوب به سراغ اعمال جراحی باریاتریک می‌رود.

دستمزد پزشک معالج

دستمزد پزشک جراح هم نکته مهمی در هزینه عمل باریاتریک می‌باشد. طبیعتاً با توجه به تجربه و مهارت پزشک جراح دستمزد پزشک مقداری بالاتر است. از این رو با توجه به مهم بودن فرد متقاضی عمل باید در این مورد به هزینه توجه نکرده و بهترین جراح ممکن را انتخاب کند. این کار سبب موفقیت عمل و بی نیازی از اعمال یا امتحان کردن روش‌های دیگر کاهش وزن و همچنین پایین آمدن مخاطرات و عوارض بعد از عمل و طبیعتاً هزینه‌های ناشی از آن در فرد جراحی شونده می‌شود.

بحث و نتیجه‌ گیری هزینه عمل باریاتریک چاقی

اعمال جراحی باریاتریک یکی از اعمال جراحی چاقی پر کاربرد در دنیا می‌باشد. این عمل جراحی هم مانند دیگر اعمال جراحی لاغری ویژگی‌هایی متعددی دارد. از نکات مهم در انتخاب این اعمال جراحی چاقی هزینه این نوع اعمال چاقی می‌باشد.

با سنجش عوامل مختلف در برآورد هزینه اعمال جراحی چاقی می‌توان بهترین روش جراحی و بهترین پزشک جراح را برای انجام عمل باریاتریکی ایمن و مفید انتخاب کرد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *