جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

25 سوال متداول عمل بای پس معده

25 سوال متداول عمل بای پس معده، یکی از اعمال جراحی لاغری می‌ باشد که دارای محبوبیت و کارکرد مفیدی در درمان بیماری چاقی است. نکات زیادی در مورد این جراحی چاقی وجود دارد که با دانستن آن‌ ها می‌توان آمادگی بیشتری برای انجام این عمل لاغری داشت.
25 سوال متداول عمل بای پس معده
محتوا پنهان

25 سوال متداول عمل بای پس معده

سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری افتخار دارد که مقاله‌ای جامع و کامل در مورد 25 سؤال متداول عمل بای پس معده را به مخاطبان خود عرضه کند. عمل بای پس معده از جمله اعمال جراحی چاقی با هدف غلبه بر بیماری چاقی و رسیدن به تناسب اندام و وزن متعادل می‌باشد.

این عمل جراحی هم مانند دیگر اعمال جراحی لاغری دارای ویژگی‌ هایی منحصر به فردی است. با شناخت این ویژگی‌ها می‌توان بهترین روش جراحی لاغری را انتخاب کرد. در ادامه این مقاله به بررسی جامعه ویژگی‌های عمل بای پس معده می‌پردازیم.

25 سوال متداول عمل بای پس معده

عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده از جمله اعمال در کاربرد لاغری می‌باشد. این عمل جراحی لاغری ماهیتی تهاجمی دارد. در عمل جراحی بای پس معده، قسمت‌هایی از معده فرد جراحی زده دور زده شده و در نهایت قسمت کوچک و بالایی معده به ناحیه پایینی روده متصل می‌شود. انجام این عمل جراحی، مستلزم استفاده از برش و همچنین بخیه‌های متعددی است.

روند عمل بای پس معده چگونه است؟

این روش می‌تواند در بیمارستان و بعد از بیهوشی عمومی انجام شده و می‌تواند از طریق عمل باز یا به روش لاپاراسکوپی صورت پذیرد که از طریق قرار دادن ابزارهای کوچکی در ناحیه جراحی و انجام چندین برش کوچک (4-6 برش) در قسمت بالایی شکم فرد جراحی شونده است.

اندازه معده در بای پس معده چگونه تغییر می‌کند؟

عمل بای پس معده با دور زدن بخش قابل‌ملاحظه‌ای از معده موجب کاهش حجم معده و دریافت کمتر مواد غذایی و همچنین کاهش آنزیم گرلین (آنزیم مولد اشتها و گرسنگی) می‌شود.

کاهش وزن با عمل بای پس معده

عمل بای پس معده چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

همان‌طور که در بالاتر توضیح داده شد با دور زدن حجم بالایی از معده و سرکوب هورمون گرلین حجم غذای ورودی به معده و اشتهای فرد جراحی شده کاهش می‌یابد. اگر این عمل جراحی با رژیم غذایی متعادل بعد از عمل بای پس معده و فعالیت بدنی مناسب همراه شود می‌تواند در یک بازه زمانی یک الی دو ساله به کاهش وزن قابل‌ ملاحظه‌ای در فرد جراحی شونده منجر شود.

چه کسانی برای بای پس معده مناسب هستند؟

معمولاً گروه هدف این عمل جراحی لاغری افرادی با درجات بالایی از بیماری چاقی (چاقی درجه 2 و بالاتر) همچنین دارای ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، دیابت، آپنه، مشکل مفاصل می‌باشند. ابتلا به بیماری‌های زمینه احتمال استفاده از این روش را افزایش خواهد داد.

تغییر اندازه در عمل بای پس معده

آیا بای پس معده برای همیشه تغییری در اندازه معده ایجاد می‌کند؟

تغییراتی که در جراحی بای پس معده انجام می‌شود تقریباً برگشت‌ناپذیر است لذا فرد متقاضی عمل جراحی، قبل از انجام این عمل لاغری باید اطلاعات لازم را در مورد آن دریافت کند و در مورد مکانیسم این عمل جراحی کاملاً توجیه شود.

چه تغییراتی در رژیم غذایی بعد از بای پس معده لازم است؟

در این عمل جراحی لاغری بخیه و برش‌هایی در ناحیه معده فرد جراحی شونده ایجاد می‌شود. با توجه به وجود این بخیه‌ها و عدم توانایی معده فرد جراحی شونده، دستگاه گوارشی فرد ظرفیت پذیرش مقادیر بالایی غذایی به ویژه به صورت جامد و سفت ندارد. از این رو با نظر پزشک معالج یا متخصص رژیم درمانی رژیم غذای ویژه‌ ای اعمال می‌گردد. در روزهای اولیه بعد از انجام جراحی باید اولویت‌ بندی در استفاده از مواد غذایی وجود داشته. در آغاز دوره نقاهت فرد جراحی شده اولویت مصرف غذا و کالری با غذاهای مایع و نرم می‌باشد.

بعد از گذراندن دوره نقاهت، فرد جراحی شده می‌تواند رژیمی با مقدار کافی از میوه و سبزی جات را مصرف کند. بعد از گذشتن زمان مورد نظر، فرد جراحی شده می‌تواند در وعده غذایی پروتئین و مواد غذایی غیر کربوهیدراتی را مصرف کند. این امر نشانه‌ای برای شروع استفاده از غلات کامل در برنامه غذایی فرد می‌باشد. مدت رژیم غذایی بعد از عمل جراحی لاغری تا ورود غلات به برنامه غذایی 3 ماه می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  مصرف الکل پس از عمل اسلیو معده

آیا بعد از بای پس معده مکمل‌ های ویتامین و مواد معدنی لازم است؟

بعد از عمل جراحی بدن فرد جراحی شده نیاز به تقویت دارد. از این مصرف داروهای مکمل و ویتامین‌های مختلف به همراه رژیم غذایی مفید می‌باشد. این امر می‌تواند از بروز عوارضی مانند ریزش موی فرد جراحی شده پیشگیری کند.

چه عوارض و مشکلاتی ممکن است پس از عمل بای پس معده رخ دهد؟

عمل بای پس معده به مانند هر اعمال جراحی دیگری می‌تواند با مخاطرات و عوارضی همراه باشد. عوارض این عمل جراحی لاغری شامل بروز عفونت، بروز خونریزی، نشت معده و ناحیه تحت جراحی، ایجاد حالت تهوع، استفراغ یا یبوست، بروز سندرم دامپینگ و ریفلاکس مری، بالا رفتن احتمال تشکیل سنگ صفرا، بروز لخته شدن خون و مشکلاتی مانند آمبولی، بروز مشکلاتی در ریه، ریزش مو، احساس خستگی، خشک شدن پوست، بدن‌درد و تغییرات در خلق‌وخو می‌باشد.

همچنین فرد جراحی شده نیاز است که دستورالعمل و مراقبت‌های توصیه شده توسط پزشک را رعایت کند. با رعایت دستورالعمل‌های پزشک معالج عوارض یاد شده گذرا و به شدت قابلیت محدود شدن را دارد.

آیا پس از بای پس معده می‌توانم باردار شوم؟

معمولاً فاصله مناسب بین انجام عمل جراحی اسلیو بای پس معده و دوره بارداری 18 الی 24 ماه می‌باشد. با طی شدن این بازه بدن فرد جراحی شده می‌تواند به شرایط طبیعی و بلکه بهتر از قبل بازگشته و بارداری مطلوبی را تجربه کند.

چه تغییراتی در سبک زندگی باید بعد از بای پس معده انجام دهم؟

انجام مراقبت‌هایی مانند مصرف کافی مایعات، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و پیشگیری از پرخوری و مصرف غذاهای جامد، انجام فعالیت بدنی با توجه نظر پزشک پرهیز از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی و استعمال سیگار و دیگر دخانیات، رعایت مراقبت‌های لازم در زمان رانندگی و رابطه جنسی و رعایت دوران پرهیز از رانندگی و رابطه جنسی و ویزیت‌های منظم توسط پزشک معالج از جمله این موارد می‌باشند.

عمل بای پس معده چه تأثیری بر روی عادت ماهیانه من دارد؟

یکی از مشکلات در زمینه باروری نامنظم یا متناوب بودن چرخه‌های قاعدگی در زنان چاق می‌باشد. عمل بای پس معده می‌تواند در کنار ویژگی‌های خوب در زمینه درمان این اختلال مؤثر باشد. مکانیسم این تأثیر با تنظیم دوباره هورمون‌های بدن، منظم‌تر شدن و بهبود عادات ماهیانه و بیماری‌های مربوط به آن است.

چقدر طول می‌کشد تا بهبودی کامل پس از عمل بای پس معده را تجربه کنم؟

معمولاً بعد از چند روز فرد می‌تواند رانندگی را دوباره شروع و از دو هفته بعد از عمل جراحی رابطه جنسی را شروع کند. همچنین با رعایت مراقبت‌های بعد از عمل و در دوران نقاهت فرد می‌تواند به شکل طبیعی زندگی چه از نظر فعالیت بدنی و چه تغذیه (مصرف غذاهای جامد) برگردد.

آیا عمل بای پس معده ممکن است نیاز به عمل مکمل داشته باشد؟

بعد از عمل بای پس معده ممکن است عوارضی مانند وجود پوست‌های اضافی، شل بودن پوست و بافت بدن، باز شدن بخیه، نشت یا عفونت و خونریزی و… رخ دهد. در زمینه پوست‌های اضافی اعمال پیکرتراشی و در مورد عوارض بعد از عمل انجام یک عمل جراحی مکمل می‌تواند مفید باشد.

مقاله پیشنهادی:  کاهش وزن و لاغری بعد از عمل اسلیو معده

آیا بای پس معده به تنهایی کافی است یا نیاز به روش‌های درمانی دیگر نیز هست؟

معمولاً این روش جراحی می‌تواند منجر به رسیدن فرد به اهداف مورد نظر شود ولی همان‌طور که در بالا گفته شد با بروز عوارض بعد از عمل یا مشکلات ثانویه فرد ممکن است نیاز به انجام یک جراحی مکمل داشته باشد.

آیا بعد از بای پس معده ممکن است وزن دوباره افزایش یابد؟

معمولاً با کاهش مصرف غذای ورودی و رعایت فعالیت بدنی مناسب وزن فرد به حالت قبل از عمل بر نمی‌گردد. تنها با پرخوری و رعایت نکردن مراقبت‌های بعد از عمل امکان کمی برای بازگشت وزن کاهش یافته وجود دارد.

چگونه می‌توانم تغییرات روانی و عاطفی پس از بای پس معده را مدیریت کنم؟

بعد از عمل جراحی لاغری احتمال تغییر رفتار و خلق و خو نیز وجود دارد. از این رو با درک گذرا بودن این شرایط و رفتار و عمل به توصیه‌های پزشک معالج می‌توان کم‌کم با این شرایط سازگار شده و از آن گذر کرد.

آیا پس از بای پس معده می‌توانم ورزش کنم؟

در این زمینه باید به توصیه‌های پزشک جراح عمل شود. معمولاً بعد از عمل جراحی به علت احتمال بروز پدیده لخته شدن خون و آمبولی استراحت مطلق توصیه نمی‌گردد ولی ورزش و فعالیت بدنی بعد از عمل بای پس معده توصیه شده باید شدت کمی داشته باشد (مثلاً پیاده‌روی آرام) انجام حرکات شدید و فعالیت بدنی با شدت بالا موجب بالا رفتن احتمال خونریزی، باز شدن بخیه، خونریزی، عفونت، نشت و… می‌شود. لذا باید از انجام آن‌ها پرهیز کرد.

آیا بعد از بای پس معده نیاز به تغییرات در داروهای قبلی خود دارم؟

استفاده از داروهای قبلی، بستگی به واکنش متقابل با شرایط بعد از عمل و همچنین رژیم دارویی و غذایی بعد از عمل جراحی بای پس معده دارد. بهترین مرجع در این مورد پزشک معالج می‌باشد و بهتر است فرد جراحی شده از وصل یا قطع خودسرانه دارو اجتناب ورزد.

آیا پس از بای پس معده باید مراقب خوراکی‌های خاصی باشم؟

دستگاه گوارشی فرد جراحی شونده طبیعتاً دارای بخیه و حل برش و مستعد خونریزی، عفونت، باز شدن بخیه و…می‌باشد از این رو باید رزیم غذایی بعد از عمل ملایم و متناسب با شرایط فرد جراحی شده باشد. مصرف غذاهای نرم و مایع در ابتدا و حرکت تدریجی به طرف غذاهای با قوام بیشتر و جامد در طول 3 ماه بعد از عمل جراحی از ویژگی‌های این نوع رژیم غذایی است. در این دوره غذاهای جامد، چرب، سرشار از فیبر و… معمولاً توصیه نمی‌شود.

رژیم غذایی بعد از بای پس معده

چه تغییراتی در عادات غذایی و رژیم غذایی باید بعد از بای پس معده اعمال کنم؟

با توجه به آسیب پذیر بودن دستگاه گوارش فرد جراحی شده وعده‌های غذایی با در اندازه کوچک و البته دفعات بیشتر باشند. همان‌طور هم که بالاتر توضیح داده شد غذاهای مصرف باید مایع و نرم باشند.

آیا عمل بای پس معده بر روی کیفیت زندگیم تأثیر دارد؟

در ابتدا این عمل جراحی لاغری موجب تغییر شرایط زندگی در دوران نقاهت خواهد شد و در این دوره فرد با محدودیت‌های هرچند موقتی روبرو خواهد شد ولی بعد از کاهش وزن چشمگیر چه از لحاظ بدنی و وزنی و چه کاهش بیماری‌های مزمن و چه بالا رفتن نشاط و شادابی تغییرات مثبتی را تجربه خواهد کرد.

آیا پس از بای پس معده می‌توانم همه نوع غذاها را مصرف کنم؟

همان‌طور که گفته شد فرد جراحی شده نمی‌تواند غذاهای جامد و سفت و با قوام بالا را مصرف کند. در طول یک دوره 3 ماهه فرد جراحی شده از طرف غذاهای صرفاً مایع و نرم به سمت یک رژیم غذایی معمول حرکت خواهد کرد و در پایان می‌تواند برنج را به رژیم غذایی خود بیفزاید.

مقاله پیشنهادی:  سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

آیا عمل بای پس معده تأثیری بر رشد و تغذیه کودکان دارد؟

مگر در شرایطی که کودک دچار بیماری مزمنی باشد که یکی از راه‌های ضروری درمان و غلبه بر آن بای پس معده باشد؛ مثلاً فرد دچار چاقی با شدت بسیار بالا بوده و انجام عمل برای او ضرورت بالایی داشته باشد این عمل جراحی لاغری در گروه سنی کودک انجام نمی‌شود. مضاف بر این بعد از عمل جراحی با عمل به دستورالعمل و توصیه‌های مورد نظر پزشک جراح و مصرف مکمل‌های دارویی در درازمدت عارضه خاصی برای فرد جراحی شده رخ نمی‌دهد.

آیا بای پس معده مناسب برای همه افرادی است که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند؟

طبیعتاً در ابتدا روش‌های کاهش وزن متعارف‌تر توصیه می‌شود مانند فعالیت بدنی بالا، رژیم غذایی و دارو درمانی. با غیر مؤثر بودن روش‌های فوق و بالا بودن شدت چاقی و همچنین ابتلای به بیماری‌های مزمن گزینه‌های دیگر اعمال جراحی لاغری هستند و عمل بای پس معده از جمله کاربردی‌ترین اعمال جراحی لاغری می‌باشد که می‌تواند انتخاب شود.

پرسش های متداول عمل اسلیو معده

بحث و نتیجه‌ گیری 25 سوال متداول عمل بای پس معده

عمل بای پس معده یکی از اعمال جراحی چاقی پر کاربرد در دنیا می‌باشد. این عمل جراحی هم مانند دیگر اعمال جراحی لاغری ویژگی‌هایی متعددی دارد. با شناخت این ویژگی‌ها می‌توان به شناخت خوبی در مورد این عمل جراحی لاغری رسید. بهترین مرجع در این مورد پزشک معالج می‌باشد

معرفی جراح برتر برای انجام بای پس معده

یکی از شروط مهم در انجام بای پس معده خوب، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان