جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل بای پس معده

دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل بای پس معده به اندازه مدت زمان حین عمل، حائز اهمیت است! حتما لازم است که به عنوان یک فرد کاندید عمل بای پس معده، دوره نقاهت بعد از عمل را (در بیمارستان و در منزل) به خوبی طی کنید. در این مقاله به طور کامل درباره مواردی که باید رعایت شود، صحبت کرده ایم. تا انتها مطالعه کنید.
ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده
محتوا پنهان

هر عمل جراحی که به انجام می رسد، به دوره ای از استراحت در بیمارستان و خانه نیاز دارد. در این مدت، ترمیم ها در نقاط لازم انجام می شود و بدن به حالت عادی خود بر می گردد. دوره ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده هم شامل دو بخش می شود: در بیمارستان و در منزل.

در این نوشتار به نکات مهم در دوره نقاهت بعد از عمل بای پس معده پرداخته خواهد شد. اگر شما هم قصد انجام این عمل چاقی را دارید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

دوره نقاهت عمل بای پس معده در بیمارستان

در پایان عمل جراحی چاقی با تکنیک کمتر تهاجمی (مانند بای پس معده با استفاده از لاپاراسکوپ) بیمار برای یک تا دو روز را در بیمارستان سپری خواهد کرد.

در روزهای نخست، حتی گاهی هفته های نخست پس از این عمل جراحی لاغری، بروز موارد زیر در فرد می تواند طبیعی به حساب بیاید:

  • تهوع
  • اختلال در خواب
  • درد بعد از عمل جراحی چاقی
  • ضعف
  • سیاهی رفتن چشم
  • کاهش اشتها
  • نفخ و درد ناشی از تجمع باد در شکم
  • شل بودن مدفوع
  • بالا و پایین رفتن سطح خُلق یا همان علائم افسردگی

دوره نقاهت عمل بای پس معده در بیمارستان

برخی بیماران ممکن است یک یا چند علامت گفته شده را احساس کنند. در صورتی که این علائم، بیمار را نگران می سازد، باید در مورد آنها با دکتر جراح یا کادر درمان صحبت کند.

کنترل درد در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده

بیمار در نقاطی که برش های مربوط به جراحی ایجاد شده است یا در برخی از نقاط بدن که در تخت اتاق عمل جراحی تحت کشش یا فشار بوده است، ممکن است درد احساس نماید. به عنوان نمونه، درد شانه و گردن در دوره نقاهت عمل بای پس معده بسیار شایع است.

اگر درد به بیمار اجازه تحرک نمی دهد، حتما این مورد باید با کادر درمان در میان گذاشته شود. برای کنترل درد بعد از عمل بای پس معده به طور معمول از داروهای ضد درد خوراکی استفاده می شود. این قرص های مسکن زمانی تاثیر خوبی در کنترل درد دارند که به طور منظم و در فواصل زمانی تجویز شده، مصرف شوند. نباید دارو را قطع کرد و منتظر ماند تا با ظهور دوباره درد، قرص مسکن مصرف شود. مصرف منظم داروی ضد درد باعث می شود غلظت خونی آن در سطح پایدار و موثری باقی بماند و درد به خوبی مهار شود.

ممکن است در روزهای نخست بعد از عمل بای پس معده برای کنترل درد، از داروهای شبه مخدر استفاده شود. این داروها در اولین فرصت باید قطع شوند و جای خود را به داروهای مسکن با مکانیسم های متفاوت بدهند.

اهمیت ورزش در تسریع بهبودی در نقاهت بعد از عمل بای پس معده

برای این که بیمار زودتر خوب شود و دوباره به فعالیت های عادی خود برگردد، مفیدترین کار، پرداختن به ورزش و داشتن تحرک است. حتی چرخیدن از یک پهلو به پهلوی دیگر در تخت برای بهبود گردش خون مفید است. از آن هم بهتر، قدم زدن در فواصل کوتاه و به با سرعت آهسته است. گردش خون مناسب برای تسریع التیام زخم ها و پیشگیری از ایجاد لخته در رگ های بدن ضرورت بسیار دارد.

اهمیت ورزش بعد از جراحی بای پس معده

بعد از عمل بای پس معده حداقل هر یک ساعت حرکات زیر باید انجام شود. حتی انجام آنها پیش از عمل جراحی هم برای بالا بردن ظرفیت ریوی بیمار می تواند مفید باشد:

  • شبِ روز عمل بیمار می تواند در تخت بنشیند و سپس پاهای خود را از کنار تخت آویزان کند. سپس با کمک همراه خود می تواند در کنار تخت بایستد. انجام این کار برای اولین بار بعد از عمل، دشوار و دردآور است اما هر بار این کار ساده تر، و تحمل درد آسان تر می شود.
  • فردای روز عمل بای پس معده بیمار می تواند چند قدم راه برود. بیمار باید در این روز حداقل سه نوبت به قدم زدن در بیمارستان بپردازد. انجام حرکات پا و تنفس عمیق باید حداقل هر یک ساعت در زمان بیداری، تکرار شود. شاید بیمار برای راه رفتن احساس ضعف نماید اما این امر نباید مانع راه رفتن وی شود.
  • پرستار به بیمار آموزش می دهد که چگونه هر یک ساعت سرفه کند و چندین نفس عمیق بکشد. این کارها باعث رقیق شدن ترشحات دستگاه تنفسی و پیشگیری از ذات الریه می شود. تنفس عمیق همچنین باعث افزایش گردش خون در ریه و تسریع دفع داروهای استفاده شده هنگام بیهوشی می گردد.
مقاله پیشنهادی:  حداقل BMI برای عمل بای پس معده

توصیه می کنیم حتما مقاله «ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

چگونگی نفس عمیق در ریکاوری بعد از عمل بای پس معده

نفس عمیق باید این گونه باشد:

  1. بیمار باید در حد توان خود هوا را عمیق فرو دهد طوری که نه تنها قفسه سینه بلکه شکم هم باد شود.
  2. سپس نفس خود را برای دو ثانیه نگه دارد.
  3. اکنون به طور کامل هوا را به بیرون فوت نماید (بازدم کامل)
  4. حداقل سه بار این کار را تکرار نماید.

چگونگی سرفه در دوره نقاهت بعد از عمل بای پس معده

  1. طبق راهنمایی بالا یک دم عمیق انجام شود.
  2. از شکم، نه از گلو، سرفه شود. برای این کار بهتر است بیمار یک بالش را روی شکم خود قرار دهد.

چگونگی تحرک و نرمش پا در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده

  1. همچنان که بیمار در تخت و به پشت خوابیده است، انگشت های پا را به سمت پائین تخت بکشد، انگار که می خواهد پدال گاز خودرو را فشار دهد.
  2. سپس پا را در جهت عکس، یعنی به سمت سر خود باید حرکت دهد و پس از آن به پاها استراحت دهد.
  3. پاها را از مچ به سمت راست و چپ به طور متناوب حرکت دهد.
  4. کارهای بالا باید در هر نوبت حداقل سه بار تکرار شوند.

چگونگی تحرک و نرمش پا و ساق پا

دوره نقاهت عمل بای پس معده در منزل

تصمیم این که چه زمانی بیمار می تواند از بیمارستان به خانه برود بر عهده دکتر جراح است. پیش از ترخیص از بیمارستان، توصیه های غذایی و ورزشی لازم به بیمار ارائه خواهد شد. همچنین نکاتی که باید احتیاط به خرج داد و چگونگی تماس با کادر درمان یا پزشک تشریح می شود. اگر بیمار در مورد نکته ای دچار ابهام است، حتما باید آن را از پرستار یا پزشک بپرسد.

حضور در موعد ویزیت های پزشکی پس ار عمل بای پس معده بسیار مهم است!

کادر درمان می خواهد از پیشرفت و بهبود بیمار مطمئن باشد. بنابراین بیمار باید هم به صورت غیر حضوری، هم حضوری ارتباط خود را با کادر درمان حفظ نماید.

به طور معمول، دو تا چهار هفته بعد از عمل بای پس معده، یک ویزیت پزشکی در نظر گرفته می شود. هنگام ترخیص از بیمارستان در مورد این نوبت ویزیت حتما به بیمار راهنمایی لازم ارائه خواهد شد. از آن به بعد، ویزیت های پزشکی هر سه ماه یک بار خواهد بود؛ یعنی در ماه سوم، ششم، نهم و دوازدهم بعد از عمل بای پس معده بیمار باید در ویزیت پزشکی حاضر شود. از آن به بعد ویزیت سالانه کفایت خواهد کرد.

مقاله پیشنهادی:  سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

در دوره نقاهت بعد از عمل بای پس از چه فعالیت هایی باید دوری کرد؟

برای مدت سه تا شش هفته بعد از این عمل جراحی چاقی از هر گونه فعالیت جسمی شدید باید خودداری شود. به عنوان نمونه در طول شش هفته بعد از این عمل نباید اجسام سنگین در حد 7 تا ده کیلوگرم توسط بیمار جا به جا شود.

فعالیت هایی که در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده توصیه می شود

در طول چند هفته پس از عمل جراحی بای پس معده، بیمار احساس ضعف می کند و زود خسته می شود. این امر نباید باعث شود که بیمار از فعالیت های ساده مانند کمی پیاده روی روزانه دست بکشد. علاوه بر این، بیمار باید به تدریج طول مسافت پیاده روی خود را افزایش دهد. هر چه فعالیت جسمی بیمار بیشتر باشد، بهبودی سریع تر رخ خواهد داد.

فعالیت هایی در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده

بهتر است بیمار چهار نوبت در روز پیاده روی کند و مدت هر نوبت پیاده روی را کم کم افزایش دهد، به گونه ای که در هفته ششم، در مجموع روزانه 30 تا 45 دقیقه پیاده روی نماید. اگر بیمار بسیار چاق است و با مشکلات مفاصلی مانند زانو و کمر دست به گریبان است، ورزش در آب پیشنهاد می شود. ورزش در آب باید پس از التیام کامل زخم ها و با مجوز پزشک جراح آغاز شود.

مصرف مایعات فراوان در دوره نقاهت عمل بای پس معده

تقریبا همه بیماران در هفته نخست پس از عمل بای پس معده تهوع یا حتی استفراغ را تجربه می کنند. برای کنترل تهوع و استفراغ، بهتر است بیمار آب را جرعه جرعه و به آرامی بنوشد. به طور معمول، توصیه می شود این بیماران روزانه بین 1/5 تا 2 لیتر آب و مایعات بنوشند.

سفر در دوره نقاهت بعد از عمل بای پس معده

سفرهای کوتاه یکی از پیشنهادهای خوب برای بهداشت روان بیمارانی است که تحت عمل جراحی چاقی مانند بای پس معده قرار گرفته اند. هر وقت بیمار قدرت انجام این سفرهای کوتاه را در خود می بیند، باید به سفری کوتاه و نزدیک برود. بهتر است مادامی که بیمار قرص مسکن مصرف می کند از رانندگی در مسیرهای طولانی و حتی کوتاه بپرهیزد. به طور معمول، یک هفته پس از عمل بای پس معده، بیشتر بیماران دیگر به قرص مسکن نیازی ندارند. توصیه می شود تا چهار هفته پس از عمل بای پس معده از انجام سفرهای هوایی طولانی خودداری شود.

بد نیست اگر در ادامه، نگاهی به مقاله «افسردگی بعد از عمل بای پس معده» نیز بیاندازید.

بهداشت فردی و استحمام در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده

به طور معمول، با ترخیص از بیمارستان و سکونت در منزل، پزشک جراح به بیمار اجازه می دهد استحمام نماید. در نخستین استحمام بعد از عمل بای پس معده، بهتر است بیمار در منزل تنها نباشد تا در صورت لزوم به وی کمک نماید.

مراقبت از زخم در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده

در محل زخم های جراحی هم بخیه های عمقی، هم بخیه های پوست در سطح مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از بخیه ها با نخ قابل جذب انجام شده اند و نیازی به کشیدن آنها نیست. بخیه با نخ های قابل جذب به خودی خود از داخل جذب بدن شده و بخش بیرونی آنها به تدریج می افتد.

مقاله پیشنهادی:  BMI مورد تایید بیمه برای جراحی چاقی

مراقبت از زخم در ریکاوری

ایرادی ندارد اگر نخ بخیه در طول استحمام خیس شود اما از فرو بردن و ماندن آنها در آب مانند آب تنی در وان باید خودداری شود. پس از افتادن یا کشیدن بخیه ها، و التیام کامل زخم ها آب تنی در وان ایرادی ندارد.

خروج مقدار کمی ترشحات شفاف، زرد یا صورتی از محل زخم ها امری طبیعی است. احتمال بروز عفونت در محل زخم های عمل بای پس معده در بین روزهای سوم تا دهم بعد از عمل وجود دارد. مشاهده علائم زیر می تواند نشان از عفونت داشته باشد:

  • افزایش قرمزی محل زخم یا خروج ترشحات بد بو و چرکی از محل زخم
  • درد شدید در محل زخم و
  • دمای بدن بیشتر از 38/5 درجه سانتیگراد

در صورت بروز این علائم باید حتما با دکتر جراح یا کادر درمانی تماس گرفت.

در ریکاوری و نقاهت بعد از عمل بای پس معده چه علائمی را باید جدی گرفت و با کادر درمان مطرح نمود؟

بعد از عمل بای پس معده احتمال بروز علائم خطرناک و جدی کم است. با وجود این، در صورت پیدایش نشانه های زیر بیمار باید آنها را به کادر درمان گزارش نماید:

  • تب یعنی دمای بدن بالای 38/5 درجه سانتیگراد
  • قرمزی، تورم یا افزایش درد یا خروج ترشحات چرکی از محل زخم و بخیه
  • درد قفسه سینه یا تنگی نفس
  • تهوع و استفراغی که بیش از 12 ساعت ادامه می یابد
  • درد، تورم و قرمزی در ساق پاها
  • عدم توانایی در دفع ادرار برای بیش از 8 ساعت و
  • دردی که با وجود مصرف قرص مسکن مهار نمی شود

عوارض طبیعی عمل بای پس معده

تجربه برخی از علائم بعد از عمل بای پس معده بسیار شایع است و به طور معمول، لزومی ندارد به کادر درمان گزارش شود. این عوارض طبیعی به شرح زیر هستند:

  • تورم خفیف و خون مردگی. اگر ورم و خون مردگی شدید باشد باید به پزشک گزارش شود.
  • درد یا ناراحتی خفیف تا متوسط. اگر درد شدید یا ماندگار است باید به کادر درمان گزارش شود.
  • بی حسی موضعی پوست که به طور معمول، ظرف شش ماه پس از عمل بای پس معده در بیشتر بیماران به حالت طبیعی بر می گردد.
  • احساس تیر کشیدن ناگهانی مانند حس یک جریان برق بسیار کوتاه در پوست که نشانه ترمیم پایانه های عصبی بریده شده است و
  • رد زخم و ترمیم بخیه به رنگ قرمز، صورتی تیره یا بنفش از هفته نخست پس از عمل تا ماه ها بعد.

البته توصیه می کنیم اگر می خواهید درباره عوارض عمل بای پس معده بدانید، مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی اُنکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران چاق و درمان آنها با روش های گوناگون جراحی چاقی مانند عمل بای پس معده هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر و تعیین وقت ویزیت با شماره تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

منابع (Source) : وبسایت های ucsfhealth.org | clevelandclinic.org

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *