جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

هفته ششم بعد از عمل اسلیو معده

هفته ششم بعد از اسلیو معده

هفته ششم به بعد از عمل اسلیو معده را می توان تایم طلایی طولانی مدت حفظ لاغری و تناسب اندام در نظر گرفت. شاید از نظر کلی جراحی اسلیو معده – که به نام گاسترکتومی اسلیو لاپاروسکوپی نیز شناخته می شود – یکی از رایج ترین روش های چاقی باشد. اما در این عمل اندازه معده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در حالی که جراحی ممکن است نقطه پایانی به نظر برسد، اما تنها آغاز سفر کاهش وزن شماست. بازیابی اسلیو معده به تنهایی اولین قدم بسیار مهم است. بیماران همچنین تحت رژیم غذایی خاصی قرار می گیرند که از آن پیشرفت می کنند. ما در این مقاله اقدامات لازم در هفته ششم بعد از عمل اسلیو معده را توضیح خواهیم داد.

 

6 هفته اول بعد از عمل اسلیو معده

در 6 تا 8 هفته اول پس از جراحی، اکثر بیماران (صرف نظر از روشی که دارند) 10٪ از وزن اضافی خود را از دست می دهند. در 4 تا 5 ماه آینده، آنها می توانند انتظار داشته باشند که در مجموع 50٪ از وزن اضافی خود را از دست بدهند. عمل اسلیو معده، یکی از پرطرفدارترین انواع عمل های جراحی چاقی در سرتاسر جهان می باشد. دکتر سید علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته_جراحی چاقی، عمل جراحی اسلیو را با بهترین نتایج ممکن انجام می‌ دهند. همچنین ایشان بعد از جراحی، اقدامات لازم و موثر در هفته های بعد از عمل را به بیمار توضیح داده و روند نظارتی کاملی بر رژیم غذایی هفته به هفته بعد از عمل اسلیو معده و وضعیت بیمار را را پیگیری می نمایند. در ادامه به انتظارات پس از عمل اسلیو در هفته ششم اشاره می کنیم:

هفته ششم بعد از عمل اسلیو

  • درد

شما باید فقط حداقل درد داشته باشید یا اصلاً درد نداشته باشید. برخی از بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا ممکن است حملات کیسه صفرا همراه با درد در قسمت فوقانی شکم و پشت را تجربه کنند. گاهی اوقات بیماران در همین اوایل پس از جراحی ممکن است در کیسه صفرا سنگ ایجاد کنند و دچار درد شوند. اگر شروع جدیدی از درد دارید، لطفاً برای ملاقات با پزشک خود وقت بگیرید.

  • استفراغ

در این مرحله استفراغ معمول نیست. اگر سریع غذا بخورید یا بنوشید ممکن است استفراغ کنید. به یاد داشته باشید که هنگام غذا خوردن، خوب جویدن و ننوشیدن در حین غذا خوردن وقت بگذارید.

  • گرسنگی

ممکن است دوباره احساس گرسنگی کنید. این طبیعی است زیرا معده شروع به بهبودی می کند.

  • سطح انرژی

سطح انرژی شما پس از دوره کاهش سرعت در طول به اصطلاح سندرم خواب زمستانی شروع به بهبود می کند. این بهبود مستمر در سطح انرژی و احساس کلی رفاه به بهترین وجه در بیمارانی که یک برنامه ورزشی منظم را شروع کرده اند مشاهده می شود.

  • رفلاکس اسید (سوزش سر دل)

برخی از بیماران ممکن است بیش از شش هفته پس از جراحی رفلاکس اسید را تجربه کنند. همانطور که لوله معده انعطاف پذیرتر و کمتر سفت می شود، در بیشتر مواقع بهتر می شود. علاوه بر این، ننوشیدن یا نخوردن یک ساعت قبل از خواب، رفلاکس اسید معده را کاهش می دهد.

  • ریزش مو

همه بیماران معمولاً 2 ماه پس از جراحی ریزش مو را تجربه می کنند و حدود 3 ماه ادامه می یابد. این یک پاسخ استرس طبیعی است که بسیار شبیه ریزش موی زنان پس از زایمان است. استرس ناشی از جراحی و کاهش وزن در چند هفته اول پس از جراحی باعث می شود که موها به طور همزمان بالغ شوند. هنگامی که ریشه های مو “بیدار می شوند”، موهای در حال رشد جدید موهای قدیمی را بیرون می رانند و در نتیجه بسیاری از موها به طور همزمان از بین می روند.

مقاله پیشنهادی:  رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

بسیاری از بیماران برای مبارزه با ریزش مو یا جلوگیری از ریزش مو، ترکیبات مولتی ویتامین مو و ناخن را می خرند یا پروتئین اضافی مصرف می کنند. ریزش مو یک فرآیند طبیعی است و حتی با مصرف گران ترین مولتی ویتامین ها نیز اتفاق می افتد. فقط مطمئن شوید که پروتئین کافی و مولتی ویتامین های معمول مصرف می کنید.

 

اهداف اصلی در 6 هفته پس از اسلیو

  • رژیم غذایی

در 4 تا 6 هفته اول رعایت رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده توصیه شده است. مهم است که رژیم غذایی خود را رعایت کنید و مراحل را نادیده نگیرید.رژی در هفته ششم، رژیم غذایی شما از غذاهای مایع به جامد تبدیل می شود. کم کم شروع به اضافه کردن غذاهای نرم به رژیم غذایی خود کنید. توصیه می کنیم با ماهی شروع کنید، سپس مرغ و سپس گوشت قرمز را اضافه کنید. گوشت و سایر منابع پروتئین باید پایه و اساس رژیم غذایی طولانی مدت شما باشد. ایده ها شامل گوشت های نازک چرخ شده، ماهی، میوه های کنسرو شده یا نرم، تخم مرغ درشت، سبزیجات پخته شده، برنج و ماکارونی است.

وعده های غذایی خود را به 3 تا 4 وعده در روز کاهش دهید و از خوردن بین آنها خودداری کنید. شما باید غذا را به طور کامل بجوید و به آرامی غذا بخورید. هر بار که غذای جدیدی را امتحان می کنید، به یاد داشته باشید که خود را با مقدار کمی آزمایش کنید و زمان کافی را برای تنظیم معده خود در نظر بگیرید. شما باید کربوهیدرات هایی مانند سیب زمینی، برنج، نان و پاستا را به حداقل برسانید. متخصص تغذیه اطلاعات دقیق تری در مورد خوردن و آشامیدن بعد از جراحی در اختیار شما قرار می دهد.

  • مولتی ویتامین ها

قرص موتی ویتامین را دو بار در روز مصرف کنید. در این مرحله به جای مصرف مولتی ویتامین‌ های جویدنی، بلعیدن قرص‌ ها آسان‌ تر است. برخی از بیماران به مکمل های دیگری مانند آهن یا کلسیم و قرص ویتامین D نیاز دارند.

  • مصرف مایعات

نوشیدن مایعات باید در حال حاضر بسیار آسان تر شود. بهترین راهنما رنگ ادرار شماست. رنگ آن باید بسیار روشن و تقریباً شبیه ادرار باشد. شما پس از عمل به مایعات اضافی نیاز دارید و ممکن است متوجه شوید که نمی توانید یک لیوان کامل را به یکباره بنوشید، بنابراین بین هر وعده غذایی چندین نوشیدنی کوچک بنوشید. سعی کنید یک پیمانه بیشتر از مقدار معمول آب در روز مصرف کنید. از نوشیدنی های گازدار و نوشیدن با نی خودداری کنید زیرا ممکن است باعث گیر افتادن باد در معده شما شود که می تواند دردناک باشد. از نوشیدنی های حاوی کافئین خودداری کنید زیرا این نوشیدنی ها به عنوان یک ادرار آور عمل می کنند (باعث دفع آب می شوند) و می توانند به کم آبی بدن کمک کنند.

  • ورزش

بیشتر افراد بعد از جراحی خیلی سریع وزن کم می کنند و خیلی زود بعد از عمل احساس انرژی بیشتری می کنند. دیگران احساس خستگی بیشتری می کنند. سعی کنید بیشتر راه رفتن را شروع کنید. با گذشت زمان باید سعی کنید به تدریج این میزان را افزایش دهید. شما باید با سرعتی راه بروید که کمی عرق کنید. اگر در باشگاه بدنسازی شرکت می کنید، باید حداقل 6-4 هفته استراحت کنید و سپس به تدریج به آن بازگردید. ورزش برای دستیابی به کاهش وزن خوب پس از جراحی ضروری است.

مقاله پیشنهادی:  سیاه شدن پوست بعد از لیپوماتیک

ورزش متوسط و منظم بسیار بهتر از جلسات نادر شدید است که می تواند منجر به آسیب شود. شما باید حداقل 5 بار در هفته 20 تا 30 دقیقه ورزش سریع انجام دهید و در این مرحله باید وزنه های سبک را معرفی کنید. تمرین با وزنه ماهیچه ها را بازسازی می کند و سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و به شما امکان می دهد حتی در هنگام خواب کالری بسوزانید.

  • خوابیدن

خوابیدن در حالت نیمه نشسته با استفاده از چند بالش راحت‌ تر است.

  • بازگشت به کار

اکثر بیماران 6-4 هفته پس از عمل اسلیو معده به محل کار خود بازمی گردند. اگر کار شما شامل بلند کردن اجسام سنگین یا کشش است، قبل از عمل با جراح خود در مورد مدت زمانی که باید برنامه ریزی کنید تا بلند شوید، مشورت کنید.

  • هر هفته یک بار خود را وزن کنید و هر ماه یک بار عکس بگیرید.

مشاهده کاهش وزن شما را با انگیزه نگه می دارد. برای بسیاری از بیماران تغییر تصویر چاق از خود دشوار است. نگاه کردن به عکس ها و مقایسه آنها با عکس های قدیمی تر به نشان دادن تغییرات چشمگیر در ظاهر کمک می کند.

6 هفته پس از اسلیو معده

پشتیبانی پس از جراحی اسلیو

زمان لازم است تا به خوردن چنین مقادیر کمی عادت کنیم، اگرچه اکثر افراد گزارش می‌ دهند که اشتهای کمی دارند یا اصلاً اشتها ندارند و باید طبق روال معمول غذا بخورند. در ابتدا باید مایعات مصرف کرد و سپس به تدریج به سمت غذای معمولی پیش رفت. حتی در صورت بهبودی کامل، نمی توانید مانند قبل از عمل غذا بخورید. شما باید به آرامی غذا بخورید، غذای خود را خوب بجوید و ممکن است غذاهای خاصی وجود داشته باشد که به خوبی آنها را تحمل نکنید. رمز موفقیت این است که صبور باشید و طبق دستورات پزشک خود عمل کنید.

مقاله پیشنهادی:  پرخوری عصبی و راهکار های درمان آن

پشتیبانی پس از اسلیو

 

پیگیری پس از جراحی اسلیو

افرادی که تحت عمل اسلیو قرار گرفته اند، 6 تا 8 هفته پس از جراحی پیگیری خواهند شد. در این قرار ملاقات، جراح یا پزشک چاقی را می بینید یا با او صحبت می کنید. سپس تا 2 سال پس از جراحی در فواصل زمانی منظم توسط متخصص تغذیه پیگیری خواهید شد که هر سال توسط پزشک عمومی تحت نظر خواهید بود.

جمع بندی

یکی از رایج ترین روش های چاقی، عمل اسلیو معده است. یکی از قدم های موثر در جهت رسیدن به هدف نهایی، انجام دستورالعمل های پس از جراحی زیر نظر پزشک متخصص می باشد. بنابراین حائز اهمیت است که در هفته ششم بعد از عمل اسلیو، رژیم غذایی و تحرکات خود را زیر نظر بگیرید. در هفته ششم بعد از اسلیو معده، رژیم غذایی شما از غذاهای مایع به جامد تبدیل می شود. همچنین باید سعی کنید بیشتر از مقدار معمول آب در روز مصرف کنید و فعالیت بدنی لازم را داشته باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *