جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده + پیشگیری و 9 راه درمان آن

علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده، عمل اسلیو مانند هر عمل دیگری با عوارضی از جمله سکسکه روبرو است. از این رو بعد از عمل، فرد جراحی شده برای کنترل این مشکل باید به پزشک معالج خود مراجعه نماید.
علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده

سکسکه بعد از عمل اسلیو معده
تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای جامع در مورد علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده + پیشگیری و درمان آن را به مخاطبان همیشگی خود تقدیم کند.

امروزه چاقی از جمله بیماری‌های شایع در سراسر دنیا می‌باشد. روش‌های مختلفی برای غلبه بر چاقی وجود دارد. یکی از کاربردی و محبوب‌ترین روش‌های مبارزه با چاقی عمل اسلیو می‌باشد. این عمل ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد. یکی از موارد بعد از عمل اسلیو معده، بروز سکسکه در فرد جراحی شده است که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

مشاوره چاقی دکتر آذرپیکان در واتساپ

روش جراحی عمل اسلیو چیست؟

اسلیو گاسترکتومی که به آن گاسترکتومی آستین عمودی نیز گفته می‌شود، یک روش جراحی برای کاهش وزن غلبه بر بیماری چاقی است. این روش معمولاً به روش عمل باز یا لاپاراسکوپی انجام می‌شود که شامل قرار دادن ابزارهای کوچک از طریق چندین برش کوچک در قسمت فوقانی شکم است. در طی عمل اسلیو معده، حدود 80 درصد حجم معده برداشته شده و از فضای معده، معده‌ای لوله‌ای شکل به اندازه و شکل یک موز باقی می‌ماند.

روش جراحی عمل اسلیو چیست

محدود کردن اندازه معده مقدار غذایی را که می‌توانید مصرف کنید محدود می‌کند. علاوه بر این، این روش باعث تغییرات هورمونی می‌شود که به کاهش وزن کمک می‌کند. همین تغییرات هورمونی همچنین به تسکین بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن، مانند فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

مخاطرات عمل اسلیو معده

عمل اسلیو دارای مزایای زیادی می‌باشد. با این حال، مانند هر عمل جراحی بزرگ، عمل اسلیو معده هم در کوتاه مدت و بلند مدت، خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی فرد تحت عمل دارد که ممکن است آزاردهنده باشد. خطرات مرتبط با عمل اسلیو معده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خون‌ریزی بیش از حد
  • عفونت
  • واکنش‌های نامطلوب به بیهوشی
  • لخته شدن خون و آمبولی بعد از عمل اسلیو معده
  • مشکلات ریوی یا تنفسی
  • نشت مایعات از لبه بریده معده.
  • بروز سکسکه در فرد جراحی شده

خطرات و عوارض طولانی‌ مدت جراحی معده اسلیو می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انسداد دستگاه گوارش
  • فتق معده
  • رفلاکس معده به مری
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
  • سوء تغذیه
  • استفراغ
  • به ندرت، عوارض معده اسلیو می‌تواند کشنده باشد.

سکسکه چیست؟

سکسکه اسپاسمی است که ممکن است در همه افراد، از افراد بزرگ‌سال تا کودکان و نوزادان اتفاق بیفتد. آن‌ها به دلیل اسپاسم دیافراگم شما همراه با صدای “هیک” از بسته شدن تارهای صوتی شما ایجاد می‌شوند. دیافراگم شما عضله‌ای است که زیر قفسه سینه شما قرار داشته و ناحیه قفسه سینه و شکم را از هم جدا می‌کند.

این عضله بخش مهمی از فرآیند تنفس را بر عهده دارد. به این صورت که هنگام دم به سمت پایین و هنگام بازدم به سمت بالا حرکت می‌کند. بروز سکسکه در افراد می‌تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد و برخی از آن‌ها جسمی و برخی روحی هستند.

سکسکه بعد از عمل اسلیو معده

سکسکه بعد از عمل اسلیو معده

سکسکه یکی از عوارض فوق‌ العاده شایع پدید آمده بعد از عمل اسلیو معده است، اما به اندازه مواردی مانند بروز رفلاکس معده و مری ، نفخ، عفونت، خونریزی و… مورد توجه قرار نمی‌گیرد. احتمالاً این کم‌توجهی به سکسکه به این دلیل است که سکسکه تنها آزاردهنده است تا دردناک یا شرم‌آور .

مقاله پیشنهادی:  ورزش بعد از عمل اسلیو معده

اما چرا پس از عمل اسلیو معده احتمال بروز سکسکه در افراد وجود دارد؟ حقیقت این است که ما به طور کامل و شفاف دلیل بروز سکسکه بعد از عمل اسلیو معده نمی‌دانیم. البته در این زمینه تئوری‌هایی وجود دارد. نکته اصلی این است که خوردن بیش از حد یا خیلی سریع مواد غذایی و ورود آن‌ها به سیستم گوارشی تغییر یافته موجب به فرد جراحی شده استرس وارد می‌کند. این امر موجب به وجود آمدن گاز و نفخ معده می‌شود که در معده جمع شده، آن را کشیده و به دیافراگم فشار می‌آورد.

این به این دلیل است که تحریک واقعی در عصب متصل کننده مغز به دیافراگم اتفاق می‌افتد. سپس دیافراگم منقبض می‌شود تا این فشار را کاهش دهد و باعث آروغ زدن و سکسکه می‌شود. با این حال، این نظریه کمی ناقص است. اول از همه، بیماران و افراد تحت عمل اسلیو معده معمولاً حتی زمانی که چیزی نخورده باشند، سکسکه را تجربه خواهند کرد. ثانیاً، این علامت مدت کوتاهی پس از جراحی و اغلب قبل از اینکه بیماران دوباره غذاهای جامد بخورند، برطرف می‌شود.

تأثیر فرایند عمل اسلیو معده در ایجاد سکسکه

تجربه سکسکه بعد از جراحی اسلیو معده یک علامت غیر معمول نیست. در حالی که سکسکه می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد، گاهی اوقات سکسکه می‌تواند به خاطر استفاده از مواد بی‌هوش کننده‌ای که در حین جراحی استفاده می‌شود یا ضربه‌ای که بدن در طی خود عمل جراحی متحمل می‌شود، ایجاد شود.

بیهوشی و روش‌های جراحی می‌توانند بر دیافراگم که عضله مسئول تنفس است، تأثیر گذاشته و منجر به سکسکه شود. همچنین در حین جراحی اسلیو معده، شکم با گاز CO2 باد می‌شود تا فضایی برای قرار گیری وسایل جراحی ایجاد شود. این گاز می‌تواند دیافراگم یا سایر ساختارهای اطراف را تحریک کند و شاید منجر به سکسکه شود.

براساس نتایج یک مطالعه در این زمینه در طول فرآیند سازگاری بدن بعد از عمل اسلیو معده، فرد ممکن است بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) را نیز تجربه کند. رفلاکس معده به مری می‌تواند باعث تحریک در مری و دیافراگم شود که به طور بالقوه منجر به سکسکه می‌شود. همچنین، آن‌ها دریافتند که پس از انجام عمل اسلیو معده، برخی از افراد ممکن است به دلیل تغییر در عادات غذایی یا اندازه معده، هوا بیشتری را ببلعند. این هوای اضافی می‌تواند منجر به سکسکه در این افراد شود.

مروری بر علل کلی بروز سکسکه بعد از عمل اسلیو معده

 در کل اگر مروری بر علل بروز سکسکه بعد از عمل اسلیو معده داشته باشیم شامل این موارد می‌شوند:

  • خوردن بیش از حد یا خیلی سریع مواد غذایی
  • عصبی یا هیجانی بودن
  • نوشیدن نوشابه‌های گازدار یا الکل زیاد
  • استرس
  • تغییر ناگهانی دما
  • بلعیدن هوا هنگام مکیدن آب نبات یا آدامس
مقاله پیشنهادی:  علت سرگیجه بعد از عمل اسلیو معده چیست؟

در برخی موارد، سکسکه ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به یک بیماری زمینه‌ای یا حتی از علائم پیش آگهی در سکته قلبی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشد. در اکثر افراد، سکسکه معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. به ندرت، سکسکه ممکن است ماه‌ها ادامه یابد. زمانی که سکسکه به این میزان طول بکشد، می‌تواند منجر به کاهش وزن و خستگی شدید در فرد شود.

سوالات عمل اسلیو معده

اقدامات مؤثر در کاهش سکسکه بعد از عمل اسلیو معده

برای رهایی از مشکل سکسکه بعد از عمل اسلیو معده پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را امتحان کنید:

1) حواس خود را در زمان صرف غذا جمع کنید

 بسیاری از افرادی بعد از عمل اسلیو معده در هنگام صرف غذا و میان وعده آن را با سرعت زیادی می‌خورند. برای پیشگیری از بروز سکسکه به یاد داشته باشید که آهسته غذا بخورید. همچنین قبل از قورت دادن غذا، حدود 20 تا 40 بار غذای خود را بجوید. این می‌تواند اندازه هر لقمه را کاهش داده و احتمال بروز سکسکه را کاهش دهد.

2) کنترل وعده غذایی از قبل

 بعد از انجام عمل اسلیو معده دیگر با ظروف بزرگ غذا نخورید. اگر می‌خواهید تنقلات بخورید، آن‌ها را تقسیم کنید، سپس بسته محتوی تنقلات را کنار بگذارید. همچنین به طور کلی هر چیزی را که می‌خورید وزن کنید و اندازه بگیرید.

3) یک برنامه غذایی درست کنید

 علاوه بر اینکه نباید بیشتر از حد نیاز غذا بخورید، در عین حال، حذف وعده‌های غذایی یا میان وعده‌ها می‌تواند منجر به گرسنگی شدید و پرخوری در افراد جراحی شده شود. از این رو باید به کمک پزشک معالج یا یک متخصص رژیم درمانی برنامه غذایی متعادلی تنظیم کنید و به آن پایبند باشید.

4) محرک‌ های خود را بشناسید

 اگر اغلب اوقات سکسکه می‌کنید، به کارهایی که قبل از شروع آن‌ها انجام داده‌اید و می‌تواند باعث آن شده باشد فکر کنید. سپس، سعی کنید از این محرک‌ها اجتناب کنید.

5) نفس خود را حبس کنید

 برای بازیابی ریتم دیافراگم، نفس عمیقی بکشید و تا زمانی که می‌توانید آن را نگه دارید.

6) آب بنوشید

 یک لیوان آب را خیلی آهسته و بدون مکث برای نفس کشیدن بنوشید. این عمل می‌تواند به تحریک عصب واگ و قطع رفلکس سکسکه کمک کند.

7) نفس کشیدن در کیسه کاغذی

 تنفس در کیسه کاغذی (نه کیسه پلاستیکی) برای مدت کوتاهی می‌تواند به افزایش سطح دی اکسید کربن در خون شما کمک کند که ممکن است به توقف سکسکه کمک کند. با این حال، محتاط باشید و برای جلوگیری از اثرات منفی احتمالی، زیاده‌روی نکنید.

8) غرغره با آب یخ

 غرغره با آب سرد می‌تواند عصب واگ را تحریک کرده و به طور بالقوه رفلکس سکسکه را مختل کند.

تنفس دیافراگمی

9) تنفس دیافراگمی

 تنفس دیافراگمی عمیق و آهسته را تمرین کنید. این امر می‌تواند به آرامش دیافراگم کمک کرده و ممکن است سکسکه را تسکین دهد.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از عمل پیکرتراشی چیست

سکسکه مداوم یا شدید پس از جراحی اسلیو معده، غیر معمول است و مهم است که این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا ممکن است نیاز به دریافت فوری مراقبت‌های پزشکی داشته باشید. در این زمینه کادر درمانی وضعیت خاص شما را ارزیابی می‌کنند و تعیین می‌کنند که آیا اقدامات اضافی برای رفع سکسکه نیاز است یا خیر.

بحث و نتیجه ‌گیری علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده

بیماری چاقی از جمله بیماری‌های شایع در دنیای امروزی است. برای غلبه بر این بیماری مزمن روش‌های مختلفی وجود دارد. عمل اسلیو معده از کاربردی‌ترین روش‌های کاهش وزن در سراسر دنیا می‌باشد. به مانند هر عمل جراحی، عمل اسلیو معده هم دارای عوارضی است. از جمله این عوارض بروز سکسکه بعد از عمل اسلیو می‌باشد.

این امر دلایل مختلفی دارد معمولاً با رعایت نکاتی که پزشک معالج توصیه می‌کند گذرا و محدود شونده است. در کنار سکسکه موقت و گذرا اگر سکسکه مداوم و طولانی مدت شد می‌تواند نشان از ابتلا به مشکل بزرگ‌تری باشد لذا در این مواقع باید این مورد را به پزشک معالج اطلاع داد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل اسلیو معده

یکی از شروط مهم در انجام اسلیو معده خوب، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
نگاهی به فیلم جراحی چاقی و تحولات بی‌ نظیر

منبع : drjalil | limarp

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *