جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

خطرات عمل بای پس معده در مقایسه با سایر عمل های لاغری ریسک کمتری دارد. با این حال خطراتی مانند نشتی معده، خطر مرگ و کمبود شدید پروتئین و ویتامین را نمی توان برای خطر جراحی بای پس معده در نظر نگرفت. افرادی که کاندید جراحی عمل بای پس معده می شوند هم از خطرات عمل بای پس می ترسند. نکته مهم آن است که جراحی های چاقی بیشتر از آنکه خطر و عوارض داشته باشند، داری فواید بسیاری هستند و خطرات جراحی های چاقی کمتر از 1% است. لذا در این مقاله بر آن شدیم تا به این پرسش پرتکرار که آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ پاسخ دهیم و خطرات و عوارض این جراحی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

عمل بای پس معده به چه صورت است؟

جراحی بای پس معده در حالیکه بیمار تحت بیهوشی عمومی است انجام می‌شود و احتمالاً شامل 3 تا 5 روز بستری در بیمارستان خواهد بود. این جراحی معمولاً به صورت ایجاد سوراخ بر شکم انجام می‌شود، اما گاهی اوقات نیاز به عمل باز است.

در طول عمل، از منگنه‌ها برای ایجاد یک کیسه کوچک در قسمت بالای معده استفاده می‌شود. این کیسه با بخیه به قسمت پایین روده کوچک متصل می‌شود بنابراین غذا بیشتر قسمت معده و قسمت اول روده کوچک را دور می‌زند.

در نتیجه این عمل، غذای کمتری جذب بدن می‌شود و تنها پس از خوردن مقدار کمی غذا، احساس سیری خواهید کرد. اما سوالی که برای بیماران زیادی وجود دارد این است که آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

 

خطرات عمل بای پس معده

جراحی بای پس معده می‌تواند در کمک به کاهش وزن بیمارانی که از چاقی رنج می‌برند بسیار موفق باشد. اما تمام جراحی‌ها با خطراتی همراه هستند. پزشک می‌تواند خطرات و عوارض مرتبط با بای پس معده را توضیح دهد تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا انجام عمل جراحی بهترین تصمیم برای شما است یا خیر.

خطرات عمل بای پس معده

خطرات و عوارض اغلب با بای پس معده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سوء تغذیه
  • تنگی دهانه
  • دامپینگ معده
  • پریتونیت
  • نشتی معده
  • آمبولی
  • کمبود ویتامین و پروتئین
  • (در موارد نادر) مرگ

در ادامه به بررسی تعدادی از این خطرات یاد شده خواهیم پرداخت.

 

آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ +دامپینگ معده

برخی از بیمارانی که تحت عمل بای پس معده قرار گرفته‌اند “سندرم دامپینگ” را تجربه می کنند. سندرم دامپینگ زمانی رخ می‌دهد که قسمت‌های جامد یک وعده غذایی بدون هضم مستقیماً از معده به روده کوچک ریخته می‌شود.

دو نوع سندرم دامپینگ وجود دارد:

1- تخلیه زودهنگام (15-20 دقیقه بعد از غذا خوردن رخ می‌دهد). علائم عبارتند از:

  • نفخ و گرفتگی شکم
  • حالت تهوع
  • تپش قلب، ضربان قلب سریع و تعریق
  • سرگیجه یا غش

2- تخلیه دیرهنگام (یک تا سه ساعت پس از صرف غذا اتفاق ‌افتد). علائم شامل:

  • گرسنگی
  • گیجی
  • خستگی
  • تعریق و تپش قلب
  • لرزش و غش

سندرم دامپینگ معمولاً با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی قابل درمان است. اگر پس از انجام بای پس معده دچار سندروم دامپینگ شده‌اید، مهم است که با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید.

مقاله پیشنهادی:  رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

 

آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ +نشتی معده(لیک)

نشت معده یا نشت آناستوموز، یک عارضه بالقوه خطرناک پس از جراحی‌های چاقی است. آناستوموز دو انتهای یک کانال (یک لوله یا گذرگاه) را به هم متصل می‌کند. معمولاً پس از حذف بخشی از کانال گوارشی (همان عمل بای پس) انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر جراحی برای برداشتن بخشی از روده (برداشتن روده) انجام دهید، دو انتهای بریده روده دوباره به هم وصل می‌شوند. به این ارتباط آناستوموز می گویند.

نشتی معده بعد از عمل بای پس معده

نشت آناستوموز از عوارض بالقوه جراحی بای پس معده است. نشت معده زمانی اتفاق می‌افتد که دو انتهای کانالی که به هم متصل شده‌اند کاملاً بسته نمی‌شوند و محتویات داخل آن به بیرون نشت می‌کند. این خطر پس از عمل جدی است زیرا کانال‌های بدن ما برای حمل موادی طراحی شده‌اند که به قسمت های دیگر تعلق ندارند. به عنوان مثال، محتویات گوارشی در دستگاه گوارش حاوی باکتری‌هایی هستند که در صورت نشت حفره شکمی می‌توانند حفره شکمی را آلوده کنند.

علائم نشت معده عبارتند از:

  • ضربان قلب سریع
  • تب
  • دل درد
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه شانه چپ
  • فشار خون پایین
  • کاهش خروجی ادرار

هرچه چاق‌تر باشید، بیشتر در معرض خطر نشت معده هستید. سایر عوامل خطر پس از عمل بای پس عبارتند از مرد بودن، داشتن سایر مشکلات پزشکی به غیر از چاقی، و سابقه جراحی قبلی شکم.

 

آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ +کمبود پروتئین و ویتامین

جراحی بای پس معده یک روش کاهش وزن فوق العاده موثر است که در جهان انجام می‌شود. عمل بای پس معده برای درمان موارد بیماری‌زا و شدید چاقی استفاده می‌شود. برای کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، حمایت تغذیه‌ای مادام‌العمر یک عامل حیاتی در کاهش موفقیت‌آمیز وزن و حفظ آن است.

ماهیت جراحی بای پس معده به این معنی است که بخشی از روده کوچک بای پس می‌شود، که بدن را مجبور می‌کند تحت تغییرات عصبی غدد درون ریز قرار گیرد و مواد مغذی کمتری را از غذای مصرف شده جذب کند. در حالی که نیازهای غذایی بعد از عمل اغلب می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی را فراهم کند، اکثر بیماران بای پس معده به دلیل سوء جذب بای پس معده نیاز به مکمل و ویتامین‌های اضافی بعد از جراحی دارند.

در پاسخ به این سوال که آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ باید گفت یکی از خطرات احتمالیک مبودهای تغذیه‌ای و مغذی اغلب در بیمارانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار می‌گیرند، به سادگی تشخیص داده نمی‌شود. علائم کمبود ویتامین بعد از جراحی بای پس معده بسته به اینکه بیمار از کدام کمبود و شدت آن رنج می‌برد، می‌تواند متفاوت باشد. شایع‌ترین علائم کمبود ویتامین پس از بای پس معده عبارتند از:

  • سبکی سر
  • خستگی
  • سرگیجه
  • ناپایدار روی پا
  • تاری دید
  • ضعف
  • زخمهای دهان
  • ریزش مو

با این حال، علائم تجربه شده توسط افراد مبتلا به کمبود ویتامین می‌تواند بسته به ویتامین‌ها و مواد معدنی آن‌ها به طور قابل توجهی متفاوت باشد. علائم طولانی مدت و مشکلات کمبود می تواند مزمن و شدید باشد.

مقاله پیشنهادی:  بهترین روش لاغری سریع و تناسب ‌اندام

 

آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ +آمبولی یا لخته خون

در پاسخ به این سوال که آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ باید گفت یکی از خطرات احتمالی آمبولی است.آمبولی به معنی حرکت ماده‌ای در جریان خون به شکل جامد یا گاز است. از انواع آن می توان به آمبولی لخته، چربی و هوا اشاره کرد. اما شایع ترین آمبولی، مربوط به حرکت لخته‌خون از نقطه‌ای به نقطه دیگر بوده که معمولا از وریدهای پاها منشا گرفته و در ریه مسیر شریان ها را می‌بندد.

آمبولی یکی از خطرات جراحی‌های چاقی ممکن است. ممکن است در اقر انجام عمل بای پس معده، دچار آمبولی خون شوید.

آمبولی یا لخته خون

خطر مرگ در عمل بای پس معده

در پاسخ به این سوال که آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ باید گفت مرگ با عمل بای پس معده بسیار نادر است. با رعایت چند نکته می‌توان این احتمال مرگ را به حداقل میزان ممکن رساند. برای کاهش این احتمال، رعایت رژیم غذایی قبل از عمل و بعد از عمل بای پس معده، اهمیت زیادی دارد. از یک شب قبل از عمل شما باید از میل کردن یا آشامیدن هر چیزی اجتناب کنید؛ در غیر این صورت، عمل شما لغو می‌شود زیرا احتمال بازگشت محتویات معده به ریه و مسدود شدن راه تنفسی وجود دارد. این موضوع باعث مرگ یا پنومونی (عفونت ریه) می‌شود.

از طرفی دیگر، خطر آمبولی و نشت معده که در بالا گفته شد نیز ممکن است شما را پس از انجام عمل بای پس معده تهدید کند.

سعی کنید در دوران نقاهت، دستورالعمل‌های تجویز شده توسط پزشک خود را به دقت انجام دهید.

مراقبت های قبل و بعد عمل بای پس معده

قبل از انجام عمل جراحی بای پس معده، ابتدا باید واجد شرایط جراحی باشید و خطرات و مزایای آن را درک کنید.

بزرگسالان واجد شرایط برای این جراحی معمولاً شاخص توده بدنی (BMI) بیش از 35 دارند.

به گفته انجمن جراحان، اگر شاخص بدنی شما بین 30 تا 35 باشد، سلامتی شما به دلیل وزن شما در خطر است و تغییر سبک زندگی منجر به کاهش وزن نشده است، ممکن است واجد شرایط عمل بای پس معده باشید.

برای اینکه کاندیدای مناسبی برای این عمل باشید، باید آماده باشید تا عادات غذایی خود را تغییر دهید. عادات غذایی جدید و مراقبت های بعد از عمل بای پس معده می‌تواند به این اطمینان حاصل شود که جراحی اثرات مثبت و مادام العمر دارد.

مراقبت های قبل و بعد عمل بای پس معده

قبل از جراحی، باید برای رژیم غذایی خاصی برنامه‌ریزی کنید تا هم قبل و هم بعد از جراحی رعایت شود.

رژیم غذایی قبل از جراحی به منظور کاهش میزان چربی در داخل و اطراف کبد شما تنظیم شده است. این امر خطر عوارض حین جراحی را کاهش می‌دهد.

پس از جراحی، پزشک دستورالعمل‌های کلی رژیم غذایی را برای شما تنظیم می‌کند. رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده معمولاً از چندین مرحله هفتگی تشکیل شده است. این به شما کمک می‌کند تا بهبود پیدا کنید، نیازهای معده کوچکتر خود را برآورده کنید و عادات غذایی سالم تری به دست آورید.

مقاله پیشنهادی:  ورزش بعد از عمل اسلیو معده

ممکن است برای شروع یا از سرگیری یک برنامه ورزشی انگیزه داشته باشید. اما باید صبر کنید؛ بلافاصله پس از جراحی، باید اجازه دهید بدنتان بهبود یابد.

تمرینات کم ضربه گزینه خوبی برای ماه اول هستند. این موارد شامل پیاده روی و شنا است. همچنین ممکن است از حرکات ساده یوگا، حرکات کششی و تنفس عمیق بهره‌مند شوید.

در طی چند ماه آینده، می‌توانید به آرامی به تمرینات قدرتی و تمرینات قلبی برسید.

به حرکات و همچنین ورزش فکر کنید. تغییرات ساده سبک زندگی می‌تواند تقویت کننده تناسب اندام باشد، مانند:

  • پیاده روی به جای سوار شدن به ماشین
  • دورتر از مقصد خود پارک کنید
  • به جای آسانسور از پله‌ها بروید

ویژگی‌ های عمل بای پس معده

عمل بای پس از جمله اعمال جراحی چاقی است که به مانند دیگر روش‌های جراحی چاقی دارای ویژگی‌های خاصی است که در ادامه ذکر می‌گردد:

  • کاهش وزن بسیار خوب و کوتاه‌مدت بعد از انجام عمل بای پس معده (60 تا 80 درصد کاهش وزن اضافی)
  • نتایج ماندگار و طولانی‌مدت عمل بای پس معده: نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که تا 20 سال پس از جراحی، اکثر بیماران بیش از 50 درصد وزن کاهش یافته خود را حفظ می‌کنند.
  • میزان عوارض طولانی‌ مدت کمی بیشتر از عمل جراحی اسلیو گاسترکتومی است. با این حال، می‌توان با مراقبت مناسب از بروز عوارض ناشی از عمل بای پس معده  پیشگیری کرد.
  • بیماران پس از جراحی بای پس معده مجاز به مصرف آسپرین یا سایر داروهای خانواده NSAID نیستند.
  • همه بیماران پس از انجام جراحی باید تا آخر عمر ویتامین مصرف کنند. در صورت عدم مصرف ویتامین، این امر می‌تواند منجر به بروز کمبود طولانی‌ مدت ویتامین و مواد معدنی، به ویژه کمبود ویتامین‌ های فولات و B12 و مواد معدی مانند آهن، کلسیم در افراد جراحی شده، شود.

بهترین دکتر بای پس معده در تهران

اما برای نیل به اهداف عمل و بهره‌گیری از ویژگی‌های مثبت  عمل بای پس معده و اجتناب از بروز مخاطرات، عوارض و معایب این روش جراحی چاقی، نیاز به گرفتن مشاوره و همچنین انجام عمل بای پس توسط جراحی ماهر و با تجربه وجود دارد.

در این زمینه فوق تخصص عمل‌های لاغری دکتر آذرپیکان می‌تواند گزینه‌ای دلخواه و مناسب باشد. دانش بالا، دقت زیاد و کارایی چشمگیر  از ویژگی‌های مثال‌زدنی این پزشک جراح می‌باشد. با انجام عمل بای پس معده  توسط می‌توان از نتایج عمل بای پس معده و غلبه بر بیماری چاقی اطمینان داشت.

سخن پایانی

در این مقاله ما درمورد اینکه آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟ توضیح دادیم. در پایان باید گفت اگر می خواهید عمل بی خطرتی داشته باشید، اجازه دهید تا یک پزشک خبره، بهترین نوع جراحی چاقی را برای شما انتخاب کند. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر جراحی بای پس معده در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *