جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده به اندازه خود عمل جراحی، اهمیت دارد! چرا که اگر به درستی از خود مراقبت نکرده و نکاتی که پزشک به شما گفته است را رعایت نکنید، احتمالا عمل بای پس معده موفقی نخواهید داشت و از نتیجه آن راضی نخواهید بود. در این مقاله تمامی نکات مراقبتی که باید قبل از عمل، حین عمل و پس از آن رعایت کنید را شرح داده ایم. حتما تا انتهای مقاله همراه باشید.
مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

عمل بای پس معده یکی از انواع جراحی های چاقی به شمار می رود. مراقبت های بعد از عمل بای پس معده هم مانند مراقبت های بعد از هر عمل جراحی دیگری در نیل به اهداف درمانی آن جراحی نقشی حیاتی دارند. آیا از مراقبت های بعد از بای پس معده آگاهی دارید؟

در این نوشتار پس از شرح مختصری درباره نکات پیش از عمل و روز عمل، به تفصیل به مراقبت بعد از عمل بای پس معده پرداخته می شود.

قبل از عمل بای پس معده چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

همه بیماران مبتلا به چاقی شدید که برای عمل بای پس معده کاندید می شوند، قبل از عمل بای پس معده توسط یک تیم پزشکی بررسی و ارزیابی می شوند. این تیم پزشکی به طور معمول، شامل دکتر جراح، دکتر بیهوشی، کارشناس تغذیه و روانشناس می شود. هر یک از اعضای تیم پزشکی باید از دیدگاه خود، مناسب بودن شرایط بیمار را برای انجام عمل جراحی چاقی تایید نمایند.

به طور معمول، تعدادی آزمایش خون و شاید تصویر برداری پزشکی مانند عکس رادیولوژی از بیمار تهیه می شود. همه این کارها طی یک هفته قبل از عمل بای پس معده به انجام می رسد.

ترک سیگار قبل از عمل بای پس

اگر فردی قصد انجام عمل جراحی چاقی دارد باید حداقل یک ماه پیش از انجام عمل، سیگار و سیار انواع دخانیات را کنار بگذارد. این امر بسیار مهم تلقی می شود زیرا بعد از عمل بای پس معده، احتمال بروز ذات الریه و سایر مشکلات ریوی و تنفسی در کسانی که سیگار می کشند، بسیار بالاتر است.

ترک سیگار قبل از عمل بای پس معده

افرادی که به سیگار را ترک می کنند می توانند از پچ های نیکوتین یا آدامس های حاوی نیکوتین به جای سیگار استفاده نمایند. سیگار نخستین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود.

مراقبت روز عمل بای پس معده

برای برخی از بیماران، به ویژه بیماران قلبی، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که برای پایش دقیق وضعیت سلامتی، یک روز قبل از عمل در بیمارستان بستری شود. سایر بیماران در همان روز عمل بای پس معده به بیمارستان می روند. پزشک، پرستار و دکتر بیهوشی پرسش هایی را از بیمار قبل از ورود به اتاق عمل می پرسند. آنها ممکن است برای بیمار توضیح دهند که در اتاق عمل چه کارهایی برای او به انجام می رسد.

پیش از رفتن به اتاق عمل جراحی، یک سوزن در ورید بیمار کار گذاشته می شود. از این آنژیوکت، برای تزریق داروهای وریدی مانند داروهای مربوط به بیهوشی به بیمار استفاده می گردد.

عمل جراحی بای پس معده بین 3 تا 5 ساعت طول می کشد.

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده

در پایان عمل جراحی چاقی، بیمار به اتاق ریکاوری انتقال می یابد. در اتاق ریکاوری، تنفس، میزان اکسیژن خون و کارکرد قلب بیمار به دقت پایش می شود تا زمانی که بیمار به طور کامل به هوش بیاید. سپس بیمار به یکی از بخش های بیمارستان منتقل می شود.

مقاله پیشنهادی:  مدت زمان عمل لاپاراسکوپی

مراقبت بعد از عمل بای پس معده

مراقبت بعد از عمل بای پس معده از لوله ها و وسایل تخلیه ترشحات

وقتی بیمار بیهوش می شود، برای او یک لوله ادرار کار گذاشته می شود تا در حین عمل جراحی، ادرار بیمار را به کیسه مخصوص ادرار حمل نماید. ممکن است این لوله ادرار برای مدتی، به عنوان نمونه تا فردای روز عمل، نگه داشته شود.

برای بیهوشی بیمار، لوله ای در گلوی بیمار در حین عمل جراحی کار گذاشته می شود. با پایان عمل، این لوله از حلق بیمار خارج می شود. ممکن است بیمار بعد از عمل بای پس معده احساس سوزش یا درد گلو داشته باشد. این درد به طور معمول، ظرف یکی دو روز خوب می شود.

در اواخر زمان عمل بای پس معده، یک لوله معده از راه بینی برای بیمار کار گذاشته می شود. این لوله بینی – معده تا زمانی که التیام معده به خوبی به انجام برسد، در بدن بیمار باقی می ماند. وظیفه این لوله معده، تخلیه ترشحات بخش بالایی معده و جلوگیری از گشاد شدن محفظه ای است که با جراحی در بالای معده درست شده است. برخی از پزشکان از لوله معده در همه بیماران استفاده نمی کنند و فقط در برخی از بیماران خاص، آن را به کار می برند.

در موارد نادر، ممکن است یک لوله برای تخلیه ترشحات معده در بخش پایینی معده قرار دهد و از راه سوراخ کوچکی در پوست آن را به خارج هدایت نماید. به این لوله، لوله G هم گفته می شود. این لوله از گشادی بخش پایینی معده جلوگیری می کند. برای کسانی که سابقه انجام عمل جراحی قبلی روی دستگاه گوارش دارند، ممکن است لوله G به کار گرفته شود.

تسکین درد بعد از عمل بای پس معده

یکی از ارکان مراقبت های بعد از عمل بای پس معده، تسکین درد است. به طور معمول، دستورات مربوط به داروهای مسکن و ضد درد توسط پزشک داده می شود. میزان مصرف این داروها در بیشتر موارد، به اعلام درد از سوی بیمار بستگی دارد. بدین ترتیب، هر وقت بیمار احساس درد می کند، پرستار را مطلع می سازد و پرستار از راه آنژیوکت موجود در ورید بیمار، داروی ضد درد را تزریق می نماید. ممکن است به تدریج مصرف داروهای وریدی کم و تجویز داروهای مسکن خوراکی آغاز شود.

تسکین درد بعد از عمل بای پس معده

شایان ذکر است که داروهای ضد درد همه درد بیمار را برطرف نمی کنند. درد خفیف و قابل تحملی را بیمار در چند روز نخست بعد از عمل بای پس معده احساس می کند. این درد طرف چند روز محو می شود.

مقاله پیشنهادی:  فتق معده چیست و چه علائمی دارد؟

برای اطلاعات تکمیلی، حتما مقاله «درد بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

تحرک و گردش خون بعد از عمل بای پس معده

مراقبت های بعد از عمل بای پس معده باید شامل توجه به تحرک و گردش خون بیمار هم بشود. تحرک بیمار بعد از عمل جراحی نقش مهمی در بهبود وی ایفا می نماید. تحرک بیمار بعد از عمل بای پس معده از موارد زیر پیشگیری می کند:

  • ذات الریه
  • ایجاد لخته خون و آمبولی و
  • یبوست

به همین دلیل، برنامه ورزش و تحرک این بیماران در همان دوره بستری در بیمارستان آغاز می شود. اگر بیمار صبح تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد، همان عصر باید از تخت پائین بیاید و راه برود. بدیهی است در روز جراحی بیمار به کمک نیاز دارد. روز بعد بیمار باید مدت و مسافت قدم زدن خود را افزایش دهد.

وقتی بیمار در تخت دراز می کشد، ممکن است لازم باشد با جوراب فشارنده مانند جوراب واریس یا بانداژ فشاری ساق پا مراقبت شود. این کار به آرامی به عضلات ساق پا فشار می آورد و به گردش خون در پا کمک شایانی می کند. ممکن است در دو سه روز ابتدایی بعد از عمل بای پس معده این کار لازم باشد.

اهمیت تنفس عمیق بعد از عمل بای پس معده

یکی دیگر از مراقبت های بعد از عمل بای پس معده، نفس عمیق کشیدن است. برای سلامت بیمار، بسیار ضرورت دارد که هر ساعت حداقل ده نفس عمیق بکشد. این کار برای پیشگیری از بروز ذات الریه، و جلوگیری از روی هم خوابیدن بخشی از ریه (کُلاپس ریه) بسیار مفید است. سرفه کردن هم همین خاصیت تنفس عمیق را دارد.

اهمیت تنفس عمیق بعد از عمل بای پس معده

اگر نفس عمیق یا سرفه  باعث افزایش درد در ناحیه بخیه ها می شود، هنگام این کار یک بالش را روی محل بخیه ها نگه دارید. اگر بیمار به آسم مبتلاست، به طور معمول، دکتر جراح به او اجازه می دهد که اسپری های تنفسی درمان آسم را با خود به بیمارستان بیاورد و طبق دستور پزشک از آنها استفاده نماید.

بعد از عمل بای پس معده انجام چه تست هایی لازم است؟

تا مدتی بعد از عمل بای پس معده، بیمار اجازه هیچ نوع خوردن یا نوشیدن از راه دهان ندارد. این پرهیز از خوردن و نوشیدن به دستگاه گوارش کمک می کند تا به حالت طبیعی خود بازگردد. نخوردن و ننوشیدن در این مدت از نشت مواد از بخیه های دستگاه گوارش جلوگیری می کند یا احتمال آن را به حداقل می رساند.

برخی از بیماران بعد از عمل بای پس معده، لازم است تا نوعی رادیوگرافی ویژه دستگاه گوارش فوقانی را انجام دهند. برای انجام این نوع تصویر برداری پزشکی لازم است تا بیمار یک مایع ویژه را بنوشد. سپس تصاویر رادیولوژی از دستگاه گوارش بیمار تهیه می شود. نتایج این تصویر برداری پزشکی، جراح را متقاعد می سازد که از بخیه های دستگاه گوارش هیچ نشتی رخ نمی دهد. برای کاهش حس ناراحتی هنگام انجام این کار، می توانید از پرستار بخواهید که به شما داروی مسکن بدهد. این نوع تصویر برداری پزشکی فقط برای برخی از بیماران لازم است، نه همه آنها.

مقاله پیشنهادی:  مزایای عمل اسلیو معده چیست

تغذیه بعد از عمل بای پس معده

نیازی به گفتن نیست که یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل بای پس معده، رعایت کردن برنامه غذایی است. به طور معمول، یک کارشناس تغذیه رژیم غذایی مناسب برای بیمار را تهیه کرده و آن را برای بیمار تشریح می نماید. بیماران باید یاد بگیرند و تمرین کنند که لقمه های کوچک بردارند و به آهستگی غذا را فرو دهند.

برنامه تغذیه بعد از عمل بای پس معده به طور معمول به شرح زیر است:

  • روز نخست پس از عمل: هر گونه خوردن و نوشیدن ممنوع است
  • روز دوم بعد از عمل بای پس معده و سایر روزهای بستری در بیمارستان: اگر علامتی مبنی بر نشتی از دستگاه گوارش وجود ندارد و پس از تایید دکتر جراح، آب و رژیم مایعات شفاف آغاز می شود. در هر نوبت نباید بیش از 30 تا 60 سی سی مایعات مصرف شود. فاصله دو نوبت مایعات باید حداقل بیست دقیقه باشد.
  • هفته نخست پس از ترخیص از بیمارستان: رژیم مایعات از جمله مایعات غیر شفاف شامل روزانه دو نوشیدنی پروتئینی. در این مرحله می توان از پوره بدون شکر یا ماست بدون چربی هم استفاده کرد. همچنان فاصله دو نوبت نوشیدن یا خوردن نباید کمتر از 20 دقیقه باشد.
  • هفته دوم و سوم بعد از مرخص شدن از بیمارستان: غذای پوره شده با تاکید بر مصرف غذاهای سرشار از پروتئین و مصرف روزانه یک نوشیدنی پروتئینی. در هر نوبت می توان حدود 30 تا 60 گرم غذای پوره شده مصرف کرد. فاصله بین نوبت های غذایی باید سه ساعت باشد. 15 دقیقه پیش از مصرف غذا نباید چیزی نوشیده شود. پس از پایان غذا خوردن تا سی دقیقه بیمار باید از هر گونه نوشیدنی بپرهیزد. پس از این مدت، نوشیدن یک لیوان آب هر سی دقیقه بین دو نوبت غذا توصیه می شود.
  • ادامه برنامه غذایی توسط کارشناس تغذیه در ویزیت بعدی بیان خواهد شد.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته آماده پذیرش و درمان افراد مبتلا به چاقی متوسط تا شدید با انجام عمل جراحی چاقی مانند بای پس معده هستند. خواهشمند است برای دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت ملاقات با شماره تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

منابع (Source) : وبسایت های columbiasurgery | upmc

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *