جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم

بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم، از کشنده‌ترین سرطان‌های موجود سرطان معده می‌باشد. راه‌های مختلفی برای درمان و کنترل سرطان معده وجود دارد. این راه‌ها شامل دارودرمانی، شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، اعمال جراحی و ... می‌باشد. بعد از انجام روش‌های درمانی نیاز به انجام مراقبت‌های مختلفی در منزل وجود دارد. یکی از این مراقبت‌ها رعایت رژیم غذایی متعادل و مفید است. بدین منظور فرد باید غذاهای باکیفیت دوران نقاهت را مصرف کند. با رعایت این مراقبت‌ها فرد جراحی‌شده می‌تواند از نتایج عمل جراحی معده بهره کافی را ببرد.
بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم

بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم، سرطان معده از خطرناک‌ترین بیماری‌هایی است که می‌تواند افراد را درگیر کند. این بیماری خطرناک را می‌توان با راه‌های مختلف درمان کرد. یکی از بهترین این راه‌ها استفاده از روش‌های جراحی می‌باشد. در این روش قسمتی یا کل حجم معده برداشته می‌شود. طبیعی است که بعد از انجام عمل جراحی فرد باید در دوران نقاهت موارد مختلفی را رعایت کند. یکی از موارد مهم بعد از عمل جراحی سرطان معده داشتن یک رژیم غذایی متعادل و استفاده از مواد غذایی مفید است. خیلی مهم است که بدانیم بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم و چه چیزهایی را مصرف نکنیم.

مشاوره سرطان دکتر آذرپیکان در واتساپ

بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم

روش‌های مختلفی برای کنترل بیماری سرطان معده وجود داشته و آن‌ها را به کار می‌برند. از جمله این راه‌ها بهره‌گیری از عمل جراحی می‌باشد. عمل جراحی گاها برای تکمیل فرایندهای قبلی درمانی کاربرد دارد. گاهی نیز وقتی راه‌های دیگر درمان موفق نبودند از عمل جراحی استفاده می‌شود. برداشتن قسمتی یا کل حجم معده برای از میان برداشتن بیماری یکی از این راه‌های سرطان معده می‌باشد. این روش گاسترکتومی نام دارد. برای تضمین نتایج عمل جراحی رعایت یک سری مراقبت‌ها از طرف فرد جراحی‌شده لازم و ضروری است.

برای این منظور فرد جراحی‌شده باید مراقب آنچه می‌خورد و می‌نوشد باشد. علاوه بر این فرد باید در مورد زمان خوردن و آشامیدن هم احتیاط‌های لازم را مبذول دارد. قبل از عمل جراحی سرطان معده، معمولاً حالت تهوع که اغلب با شیمی‌درمانی همراه است، بروز پیدا می‌کند. این عارضه معمولاً منجر به لطمه به اشتهای فرد شده و در نهایت کاهش وزن را در پی دارد.

شروع تغذیه بعد از عمل سرطان معده

شروع تغذیه بعد از عمل سرطان معده

جراحی سرطان معده رویه عادی زندگی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد. اگرچه ممکن است این تغییرات یک الی دو سال طول بکشد، اما بدن فرد کم‌کم با کمبود معده سازگار می‌شود. در زمان بعد از جراحی، فرد تقریباً 5 روز را در بیمارستان با هدف بهبودی اولیه بستری خواهد بود.

تا زمانی بازگشت توانایی فرد در تغذیه از طریق دهان، ممکن است مواد مغذی از طریق یک وریدی که به داخل سیاهرگ می‌رود، یا از طریق لوله‌ای که به شکم فرد می‌رود، دریافت شوند. فرد جراحی‌شده احتمالاً می‌تواند چندین روز پس از جراحی رژیم غذایی مایع را شروع کند. حدود یک هفته پس از عمل جراحی معده فرد جراحی‌شده می‌تواند یک رژیم غذایی سبک را شروع کند.

مقاله پیشنهادی:  سرطان تیروئید

 

تغییرات در دستگاه گوارش بعد از عمل جراحی سرطان معده

به طور معمول، معده بیمار دارای کارکردی شامل نگه داشتن غذا و شروع فرآیند هضم می‌باشد. بعد از انجام این فرایند غذا از معده به دوازدهه که اولین قسمت روده کوچک است جابجا می‌شود. اگر این فرآیندها بروز پیدا نکند، غذا به طور کامل هضم نمی‌شود. همچنین اگر دریچه‌ای که روند خروج غذا از معده به روده کوچک را کنترل می‌کند، برداشته شود، غذا با آهنگ پرشتاب‌تری از دستگاه گوارش عبور کرده و فرد نمی‌تواند مانند قبل مواد مغذی زیادی را جذب کند.

با شروع بهبودی، فرد جراحی ممکن است احساس کند معده‌ او کوچک‌ یا ناپدید شده است. این مورد باعث می‌شود که فرد جراحی‌شده سریع‌تر احساس سیری کند. پس از جراحی، نحوه هضم غذا توسط بدن فرد جراحی‌شده با شرایط پیش از عمل بسیار متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، قند می‌تواند باعث ایجاد سندرم دامپینگ پس از برداشتن معده شود. در این عارضه آب اضافی به معده یا روده کوچک کشیده می‌شود و غذا خیلی سریع از طریق سیستم گوارشی حرکت می‌کند.

سندرم دامپینگ همچنین یکی از عوارض بعد از جراحی بای پس معده و به طور کلی جراحی‌های لاغری است. از نشانه‌های بروز این سندرم می‌توان گرفتگی عضلات و اسهال را نام برد. این مشکلات می‌توانند در عرض 20 دقیقه پس از خوردن غذا شروع شوند. افرادی که قبل از جراحی دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است این عارضه را تجربه کنند. علاوه بر این، با بروز این مشکل، هضم چربی نیز می‌تواند دشوارتر از مواد قندی باشد.

 

رژیم غذایی مطلوب بعد از عمل جراحی سرطان معده

بعد از انجام عمل جراحی معده با انجام اعمالی، فرد جراحی‌شده می‌تواند ناراحتی ناشی از ناتوانی در هضم غذا در اوایل دوره پس از جراحی را به کمترین حد ممکن کاهش دهد، این اقدامات شامل موارد زیر می‌باشند:

  • به جای خوردن سه وعده غذایی در روز، باید غذای را به وعده‌های غذایی کوچک‌تر و بیشتری تقسیم کرد.
  • غذا را کاملاً جویده و آهسته خورد.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات (هشت تا ده لیوان یا حدود 8 اونس در روز)
  • ننوشیدن آب و مایعات در حین یا بعد از مصرف غذا.
  • فرد باید مصرف نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه را کاهش دهد.
  • با اجازه پزشک، بیمار می‌تواند به تدریج قند، چربی و شیر را به رژیم غذایی خود اضافه کند.
  • از آنجا که فیبر می‌تواند باعث شود بیمار احساس سیری سریع و ناراحتی کند، نباید فیبر زیادی مصرف کرد.
  • فرد جراحی‌شده باید تلاش نماید که دریافت کافئین( از طریق مصرف چای قهوه) را محدود نماید.
  • فرد جراحی‌شده باید از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی خودداری نماید.
  • فرد جراحی‌شده باید تلاش کند که یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشد. وجود این دفترچه می‌تواند به فرد در کشف الگوهای رفتاری تغذیه‌ای و کاهش مشکلات تغذیه‌ای کمک کند.
  • فرد جراحی‌شده باید روی غذاهایی تمرکز کند که دارای کالری بالا، مواد مغذی و کم قند هستند.
مقاله پیشنهادی:  تشخیص سرطان معده در چند دقیقه

روش‌های برطرف کردن کاهش وزن بعد از عمل جراحی سرطان معده

روش‌های برطرف کردن کاهش وزن بعد از عمل جراحی سرطان معده

اگر بعد از عمل جراحی فرد جراحی‌شده دچار کاهش وزن بود یا نگرانی در باب نداشتن یک رژیم غذایی متعادل و دریافت مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی به‌ویژه بعد از انجام اگر گاسترکتومی کامل داشت، نیاز است که در این زمینه با پزشک مشورت و همفکری نماید.

اگر کل معده فرد برداشته شده باشد، احتمالاً فرد به تزریق منظم ویتامین B12 نیاز خواهد داشت. اما اگر تنها بخشی از معده را برداشته‌ شده، فرد غذاهای حاوی آهن، کلسیم، ویتامین C و ویتامین D را مصرف کنید.

اگر تصمیم پزشک در بالا بردن میزان کالری دریافت باشد، راهکارها  یاد شده می‌تواند در این زمینه مفید باشد. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، تا زمانی که واکنش بدن به تعادل و شرایط مشخصی نرسیده،  فرد مراقب میزان قند مصرفی باشد.

دیگر اقدامات در زمینه رفع کاهش وزن شامل موارد زیر می‌باشد:

 

غذاهای کم کالری را با غذاهای پر کالری جایگزین کنید

به جای آب، چای یا نوشابه‌های رژیمی، نوشیدنی‌هایی مانند شکلات داغ، شیک و آب‌میوه را مصرف نمایید.  به جای شیر در قهوه خود خامه پرچرب بریزید. در صورت امکان کره، روغن، مارگارین، سس ها، سس سالاد، خامه ترش و کره بادام زمینی را به غذاها اضافه کنید.

 

همیشه غذاهای آماده برای خوردن را در دسترس داشته باشید

دلیل این امر این است که احتمال دارد فرد بعد از انجام عمل جراحی معده انرژی زیادی برای آشپزی نداشته باشد. در خانه و محل کار، غذاهای پرکالری مانند پنیر، آجیل یا میوه های خشک یا کنسرو شده را در نزدیکی خود نگه دارید.

افراط در مایعات

در استفاده از مایعات افراط نکنید

نوشیدن زیاد مایعات منجر به سرکوب حس اشتها می‌شود لذا اگر در طول وعده‌های غذایی بیش از حد نوشیدنی بنوشید، ممکن است احتمال به اندازه کافی برای دریافت کالری مورد نیاز خود اشتها نداشته نباشید. فرد جراحی شده باید تلاش کند که 30 دقیقه قبل یا بعد از  غذا مایعات مورد نیاز خود را بنوشد.

مقاله پیشنهادی:  سرطان معده بدخیم

استفاده از روش‌های تغذیه‌ ای کارا و ایمن

از پزشک خود در مورد استفاده از شیک‌های تغذیه‌ای سؤال کنید. این مواد تغذیه‌ای می‌توانند راه خوبی برای افزایش تعداد کالری دریافتی روزانه باشند. علت این است که در ابتدای دوران نقاهت نوشیدن از خوردن برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن بهتر است.

 

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان معده

یکی از شروط مهم در جراحی‌های سرطان معده، بهره‌گیری از یک جراحی قدرتمند و با تسلط می‌باشد. در این مورد پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از عالی‌ترین جراحان تهران و حتی ایران می‌باشد. این پزشک جراح فردی قابل، حاذق و دارای بهترین مدارک از بالاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین جناب دکتر دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و جراحی سرطان معده پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح حاذق در پیگیری امور افراد متقاضی پرتلاش و همچنین دارای اخلاق نیکویی است. سابقه موفق این جراح دربرگیرنده 3000 عمل جراحی با نتایج ماندگار و کم‌نظیر است. رزومه این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان معده پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و جراحی سرطان معده پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

افراد متقاضی این عمل می‌توانند برای آگاهی از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن بفرمایند. جدا از این مورد، افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع کسب نمایند. این اطلاعات می‌تواند اره حلی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *