جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

آمبولی بعد از عمل اسلیو معده. یکی از این مخاطرات کمترشایع ولی خطرناک بروز آمبولی است. این امر در صورت کنترل نشدن می‌تواند به‌شدت برای فرد جراحی شده خطرناک بوده و حتی او را با سکته یا حمله قلبی روبرو کند.
آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

آمبولی بعد از عمل اسلیو معده، عمل اسلیو معده یکی از عمل‌های جراحی است که برای لاغری به کار می‌رود. استفاده از عمل اسلیو سبب کاهش وزن و همچنین تناسب اندام در فرد جراحی شده می‌شود. به ماند هر عمل جراحی دیگر، این عمل هم دارای پیامد و همچنین مخاطراتی می‌باشد. فرد متقاضی جراحی باید قبل از عمل توسط پزشک جراح از این مخاطرات آگاهی یابد. آگاهی فرد می‌تواند برای کنترل و پیشگیری از بروز عوارض خطرناک مفید باشد. یکی از این مخاطرات امبولی بعد از عمل اسلیو می‌باشد که احتمال وقوع دارد. در این مقاله به معرفی و بررسی و راهکارهایی برای کنترل این عارضه می‌پردازیم.

آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

اهمیت آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

 به مانند هر عمل جراحی دیگری، عمل اسلیو معده نیز ممکن است عوارض و مخاطراتی را در بر دارد. بعضی از این عوارض خفیف و دارای پیامدهای گذرایی است. این پدیده‌ها با مراقبت های بعد از عمل اسلیو به‌راحتی رفع می‌شوند. در مقابل عوارضی وجود دارند که در صورت بی‌ توجهی به آن‌ها ممکن است با پیامدهای خطرناکی همراه شود. این پیامدهای حتی می‌تواند سلامتی و زندگی فرد جراحی شده را به خطر بیندازد.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

اما لخته خون چیست؟ این پدیده توده خونی موجود در شریان ( سرخرگ) یا ورید ( سیاهرگ) است که در بیشتر موارد به طور خود به‌ خودی انحلال پیدا می‌کند. با این حال گاه به خاطر شرایط فرد ممکن است این توده‌ها تجمع پیدا کرده و خطرناک شوند. خطر لخته‌های خونی و آمبولی زمانی است که این لخته‌ها سبب اختلال در گردش خون در قلب ریه شوند.

انواع لخته‌های خونی

دو نوع از لخته خون وجود دارد که دسته‌بندی آن‌ها برمبنای نشانه و شدت در محل پیدایش آن‌ها است:

لخته‌های خون شریانی

محل ایجاد این لخته‌ها در سرخرگ است. سرخرگ رگی است که خون پر از اکسیژن را از قلب به اندام‌های بدن می‌رساند. لخته شدن خون در این رگ‌ها ترومبوز شریانی نام دارد و خطرناک و نیازمند مداخله فوری پزشکی می‌باشد. عامل ایجاد این لخته‌ها تجمع چربی در دیواره رگ می‌باشد که سبب سفتی و باریک شدن رگ می‌شود. گروهی که خطر بیشتری برای ابتلا دارند افراد چاق و دارای اضافه‌وزن هستند. این گونه افراد قبل از عمل جراحی باید از نظر خطر ابتلا به ترومبوز شریانی بررسی شوند.

لخته‌های خون وریدی

لخته‌های خون وریدی

این لخته‌ها در ورید تشکیل می‌شوند. ورید کارکردی دقیقاً برخلاف شریان دارد. این امر به این معنی است که وریدها خون‌های غالباً دارای مقدار کم اکسیژن را از اندام به قلب می‌رسانند. این لخته‌ها با گذشت زمان به کندی در پاها، بازوها یا لگن ممکن است تشکیل شوند. در صورت شکستن و رفتن لخته خونی به قلب یا ریه ممکن است عوارض خطرناکی در فرد جراحی شده ایجاد شود. حادترین حالت تشکیل لخته خون وریدی، ایجاد ترومبوز وریدی عمقی (DVT) می‌باشد که می‌تواند به‌شدت سلامت فرد جراحی شده را به خطر بیندازد.

مقاله پیشنهادی:  ارتباط تیروئید با چاقی و افزایش وزن

لازم است که قبل از عمل در مورد خطرات ایجاد آمبولی اندیشیده شده و فرد جراحی شده آگاه شود. یکی از مواردی که نیاز به آگاهی دادن دارد، علائم بروز آمبولی در فرد می‌باشد. علائم و نشانه‌های ایجاد ترومبوز وریدی عمقی در بدن فرد تورم، درد، گرمی، قرمزی یا تغییر رنگ پوست است. نشانه‌ها و شدت بروز می‌تواند با توجه به اندازه لخته، گوناگون باشد. اگر محل تشکیل خونی لخته خونی در ریه‌ها باشد، این آمبولی، آمبولی ریه است.

 آمبولی ریوی به‌ جز نشانه‌های بالا علائم دیگری هم ممکن است داشته باشد:

  • بروز درد در قفسه سینه
  • بروز سرگیجه یا غش کردن فرد جراحی شده
  • بروز تنگی نفس یا ایجاد مشکل در روند تنفس فرد
  • بروز تب
  • تغییر رنگ پوست یا لب به رنگ آبی
  • سرفه خونی
  • بالا رفتن ضربان قلب
  • افت فشارخون

اگر فرد جراحی شده دچار این نشانه‌ها شده لازم است که سریعاً با اورژانس تماس بگیرد. اگر فرد در بیمارستان بستری است باید به گروه ‌درمانی اطلاع دهد. همچنین اگر فرد قبلاً سابقه ابتلا به آمبولی را داشته است، لازم است که قبل از عمل جراحی به پزشک جراح اطلاع دهد. شدت بروز، دفعات بروز نیز در این زمینه می‌توانند کمک‌کننده باشند. در این حالت پزشک جراح ممکن است اقداماتی را جهت کاهش خطر بروز مجدد آمبولی انجام دهد. همچنین پزشک می‌تواند به فرد متقاضی عمل جراحی توصیه‌هایی بکند که در با رعایت آن‌ها، خطر بروز این پدیده کمتر شود.

بروز لخته خون بعد از جراحی اسلیو معده

طبیعی است که بعد از عمل جراحی لاغری، فرد دوره نقاهت را طی کند. این دوره که با هدف بهبودی بدن بعد از عمل است، احتمال بروز آمبولی را بالا می‌برد. دلیل این امر بالا رفتن میزان استراحت و کاهش تحرک فرد جراحی شده می‌باشد. افزایش زمان استراحت جریان خون را چه در شریان و چه ورید کاهش داده و احتمال تشکیل خونی را بیشتر می‌کند. جدا از این محصولاتی از بدن می‌توانند در طی عمل از محل جراحی آزاد و وارد خون شوند. چربی و کلاژن از جمله این محصولات هستند. نتیجه آزاد شدن این مواد غلیظ شدن خون و کند کردن جریان خون و احتمال تشکیل لخته خونی می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  تغذیه بعد از عمل بای پس معده

خطر خوب اینکه علی‌رغم خطرناک بودن تشکیل لخته خونی این پدیده به ندرت رخ می‌دهد. تقریباً از 100 نفر که عمل جراحی اسلیو معده را انجام می‌دهند، تنها یک نفر به این عارضه مبتلا می‌شود. این به این معنی که شانس تشکیل لخته خونی بعد از عمل جراحی اسلیو معده 1% است.

راه پایین آمدن این درصد خطر استفاده از رقیق‌کننده‌های خونی قبل و بعد از عمل است. همچنین قدم زدن بعد از عمل می‌تواند از پدیده لخته خونی پیشگیری کند. همچنین افراد سیگاری متقاضی عمل قبل و بعد از عمل باید تا چند هفته از استعمال سیگار پرهیز نمایند.

اقدامات لازم برای پایین آمدن خطر ایجاد لخته خونی بعد از جراحی اسلیو معده

همان‌طور که در بالا ذکر شد اقداماتی برای کاهش خطر بروز آمبولی در فرد جراحی شده وجود دارد. چند مورد به اختصار در بالا ذکر شد. به طور کلی اقدامات جهت کاهش احتمال بروز آمبولی شامل این موارد هستند:

قدم زدن به طور منظم

قدم زدن به طور منظم

سکون و استراحت طولانی سبب افت و توقف جریان خون و بالا رفتن خطر ایجاد لخته خونی را می‌شود بنابراین، پیشنهاد می‌گردد که فرد جراحی شده هر 2 تا 3 ساعت از بستر شده و شروع به قدم زدن کند. این امر سبب حفظ جریان منظم خون در سراسر بدن و پیشگیری از آمبولی خواهد شد.

توقف استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان

بنا بر نتایج پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام‌گرفته‌اند، این حقیقت آشکارشده که مواد شیمیایی موجود در ترکیب سیگار سبب افزایش ویسکوزیته (گرانروی) و غلظت خون و متعاقباً بالا رفتن احتمال بروز لخته خونی در فرد جراحی شده می‌شود. از این، نیاز است که فرد متقاضی عمل استعمال سیگار را متوقف کند. زمان توقف استفاده از سیگار حداقل چند هفته قبل و بعد از عمل می‌باشد.

کاهش کلسترول خون

این امر شناخته‌شده است که بالابودن مقدار کلسترول خون شانس ابتلای به بیماری‌های قلبی – عروقی را بالا می‌برد. دلیل بروز این پدیده جمع شدن کلسترول در دیواره سرخرگ‌ها می‌باشد. هرچه زمان بگذرد، این تجمعی به پلاک تغییر شکل می‌یابد. گاهی این پلاک تشکیل‌یافته، شکسته شده و سبب ایجاد لخته خونی می‌شود. این امر می‌تواند باعث بالارفتن احتمال بروز حمله قلبی یا سکته (اعم از قلبی یا مغزی) در فرد شود.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت عمل بای پس و مینی بای پس معده

پایین آوردن وزن

به دلیل وارد شدن فشار بیشتر به ورید و شریان‌های افراد دچار اضافه‌وزن و چاق احتمال بیشتری می‌رود که این افراد، با پدیده لخته شدن خون روبرو شوند. همچنین بیماری چاقی موجب التهاب بدن  و در نتیجه بالا رفتن احتمال انعقاد خونی می‌شود. خبر خوب اینکه، جراحی سبب لاغری و متعاقباً کاهش خطر بروز لخته خوی خواهد شد. علی رغم این حقیقت، برای پیشگیری از بروز مشکلات خطیر سلامتی، و اقدامات دیگری نیز نیاز است. برای این منظور فرد متقاضی عمل باید آزمایش‌های لازم را از نظر میزان لخته شدن خون انجام دهد.

پوشیدن لباس باز و راحت

به  کردن لباس تنگ سبب محدود شدن جریان خون می‌شود. همین امر متعاقباً بالا رفتن احتمال تشکیل لخته خونی را در پی دارد. از این رو باید به ویژه در مراکز تجمع خون مانند پاها، بازوها و شکم لباس‌هایی راحت و باز به کار گرفته شوند.

سخن پایانی

عمل اسلیو  معده جدا از نتایج و ثمرات با مخاطراتی نیز ممکن است همراه باشد. یکی از این عوارض لخته شدن خون و آمبولی است. علی رغم بروز بسیار پایین اهمیت آمبولی در خطر زیادی است که برای سلامت فرد جراحی شده به همراه دارد.

بروز آمبولی در افراد چاق 1 % است که با انجام مراقبت‌های بعد از عمل این درصد ممکن است کمتر هم بشود. این مراقب‌ها را فرد جراحی شده و یا گروه درمانی می‌تواند انجام دهد. نتیجه این مراقب و احتیاط‌ها پیشگیری از روز آمبولی در ریه و قلب فرد جراحی شده است. با تضمین سلامت، فرد می‌تواند از نتایج درخور این عمل جراحی لاغری بهره گیرد.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاغری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *