جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مقایسه مزایا و معایب لاپاراسکوپی با جراحی باز

مزایا و معایب لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی باز از موارد مهم در انتخاب یک روش جراحی می‌باشد. روش لاپاراسکوپی دارای اندازه برش و کمتر، عوارض کمتر در طی عمل و بعد از آن و نقاهت سریع‌تری نسبت به جراحی باز می‌باشد.
مزایا و معایب لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی باز

مزایا و معایب لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی باز از موارد مهم در انجام بسیاری اعمال جراحی به ویژه عمل جراحی لاغری می‌باشد. برای انجام جراحی‌های چاقی روش‌های مختلفی توسط جراحان در سراسر جهان انجام می‌شود. در حالی که یک پزشک متخصص در بهترین موقعیت برای تصمیم گیری در مورد انتخاب گزینه جراحی می‌باشد، برای فرد متقاضی عمل جراحی طبیعی است که در مورد این روش‌های جراحی سؤالاتی در ذهن داشته باشد. همچنین احتمالاتی دارد که فرد متقاضی در مورد بروز درد یا آسیب بعد از عمل جراحی تردیدهایی داشته باشد. در این مقاله به مزایا و معایب لاپاراسکوپی می‌پردازیم.

جراحی باز چیست؟

جراحی باز یک روش سنتی و اصلی در اعمال جراحی مختلف می‌باشد. در طی جراحی باز، جراح از طریق ایجاد یک برش بزرگ تمهیدات لازم برای جایگزینی یا ترمیم بافت یا عضوی در بدن را انجام می‌دهد. در طی عمل جراح از یک تیغ جراحی برای ایجاد برش تا ده اینچ برای امکان دسترسی به اندام بهره می‌گیرد.

ابزارهای مورد کاربرد در جراحی باز معمولاً برای ترمیم آسیب در اندام‌ها طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، یک جراح ممکن است از منگنه‌های جراحی برای برداشتن یک عضو، بریدن بافت‌ها یا حتی اتصال دو اندام بهره گیرد. این نوع جراحی در مورد جراحی‌های پیوند دارای اهمیت بالایی می‌باشد. دلیل این امر اینکه برش‌های بزرگ در برداشتن اندام آسیب دیده و جایگزینی آن با یک عضو سالم لازم می‌باشد. همچنین از این روش جراحی روش‌های درمانی گوناگونی مانند شکستن و دفع سنگ کلیه استفاده می‌شود.

جراحی باز چیست

جراحی لاپاراسکوپی چیست؟

جراحی‌های لاپاراسکوپی به عنوان یک روش جایگزین عالی برای روش‌های سنتی جراحی کاربرد دارد. در حال حاضر، به لطف پیشرفت‌های فنّاوری، گزینه لاپاراسکوپی را برای انجام انواع روش‌های جراحی می استفاده شود. حال در ابتدا باید ببینیم معنی جراحی لاپاراسکوپی چیست.

لاپاراسکوپی با عناوین جراحی سوراخ کلید، جراحی باند، لاپاراسکوپی تشخیصی و جراحی کم تهاجمی نیز شهرت دارد. این روش نوعی جراحی است که توسط یک تیغه کوچک شروع می‌شود. این روش جراحی نسبت به دیگر روش‌های جراحی دارای درد کمتری می‌باشد. معمولاً از این روش برای تشخیص و درمان بیماری در اندام‌های داخل لگن یا ناحیه شکم بهره گرفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  فلوشیپ لاپاراسکوپی چیست؟

اجزای کلیدی مورد استفاده در روش جراحی لاپاراسکوپی یک لاپاراسکوپ (لوله بلند و نازک) است. این ابزار با یک دوربین با وضوح بالا ترکیب شده است. همچنین در این روش جراح از گاز CO2 یا دی اکسید کربن برای باد کردن شکم و گشاد شدن دیواره‌های شکم بهره می‌گیرد. حال احتمال دارد بیندیشید که چرا از دی اکسید کربن در جراحی لاپاراسکوپی استفاده می‌شود. این  مورد در واقع به پزشک جراح کمک می‌کند دید واضحی از ساختارهای داخلی داشته باشد . همچنین به کمک آن جراح می‌تواند فضای کافی برای کار داشته باشد. در نهایت هم بعد از اتمام عمل، جراح گاز را دفع کرده و در نهایت برش‌های ایجاد شده را با بخیه می‌بندد.

 به طور کلی از لاپاراسکوپ برای پایش اندام‌های شکمی بهره گرفته می‌شود. این ابزار از طریق برشی وارد بدن فرد می‌شود. همان‌طور که لاپاراسکوپ در مسیر خود حرکت می‌کند، دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدئویی می‌فرستد تا جراح ببیند. همچنین از این روش در درمان بیماری‌های مختلفی مانند آپاندیسیت، بستن لوله‌های رحمی، هیسترکتومی و غیره استفاده می‌شود.  از روش لاپاراسکوپی برای پایش اندام‌های مختلف بدن استفاده می‌شود. این اندام‌ها شامل آپاندیس، کیسه صفرا، معده، لگن، کبد، طحال، رحم، لوزالمعده، مثانه و سایر اندام‌های تناسلی می‌باشند.

مزایا و معایب لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی باز

روش لاپاراسکوپی طبیعتاً دارای منافع و معایبی می‌باشد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

اندازه برش ایجاد شده

تفاوت مهم مابین جراحی باز و جراحی لاپاراسکوپی در اندازه برش ایجاد شده در طی عمل است. جراحی باز یک روش سنتی است که در آن یک برش تک و البته احتمالاً چندین اینچ طول دارد، برای دسترسی به داخل شکم فرد جراحی شده ایجاد می‌شود. در مقابل، جراحی لاپاراسکوپی یک جراحی کمتر تهاجمی است که از چندین برش با اندازه یک چهارم یا کمتر (در مقابل برش جراحی باز) بهره گرفته می‌شود.

در طی این روش ، جراح از ابزار مخصوص لاپاراسکوپی استفاده می‌کند که به انجام روش با استفاده از برش‌های بسیار کوچک کمک شایانی می‌نماید. لاپاراسکوپی از تکنیک‌های پیشرفته‌تری در مقایسه با جراحی باز کمک می‌گیرد. از این رو، بسیاری از افراد متقاضی عمل، روش لاپاراسکوپی را به جراحی باز ترجیح می‌دهند.

مقاله پیشنهادی:  بی ام آی چیست (BMI)؟

اندازه برش ایجاد شده

 خونریزی و درد کمتر

 خونریزی و درد در جراحی‌های لاپاراسکوپی در  حداقل مقدار می‌باشد. این امر به این دلیل است که برش‌های ایجاد شده در مقایسه با برش‌هایی که در جراحی‌های باز (سنتی) ایجاد می‌شود بسیار کوچک‌تر هستند. علاوه بر این، احتمال نیاز به انتقال خون را برای جبران از دست دادن خون کاهش پیدا می‌کند.

عفونت کمتر بعد از عمل

 در روش لاپاراسکوپی در مقایسه با روش جراحی باز، خطر بروز عفونت بعد از عمل کمتر است. این امر به دلیل کاهش تماس اندام‌های داخلی با آلاینده‌های خارجی  و ابزار جراحی در مقایسه با جراحی باز است.

بهبودی سریع

علاوه بر اندازه برش ایجاد شده، فرد جراحی شده به زمان بیشتری برای بهبودی بعد از جراحی باز نسبت به جراحی لاپاراسکوپی نیاز دارد. بر اساس گزارش‌ها، روش لاپاراسکوپی معمولاً موجب خونریزی کمتر، ترومای خفیف‌تر و بهبود سریع‌تر  و در نتیجه کاهش بستری شدن در بیمارستان در مقایسه با جراحی باز می‌شود. ر مقابل، جراحی باز می‌تواند باعث ماندن طولانی‌تر در بیمارستان، زخم‌های بزرگ‌تر، درد بیشتر و خطرات بالاتر عوارضی مانند عفونت و خونریزی شود.

جراحی باز معمولی نیاز طولانی‌مدت تری به استفاده از داروهای مسکن برای تسکین دردهای بعد از عمل جراحی نسبت به روش لاپاراسکوپی دارد.  با توجه به زندگی‌های امروزی طبیعتاً کاهش زمان بستری شدن در بیمارستان و دوران نقاهت  از نکات مهم در انتخاب روش‌های جراحی می‌باشد. در نهایت آیا جراحی لاپاراسکوپی بی خطر است؟ جراحی‌های لاپاراسکوپی در زمانی که سایر تکنیک‌های غیر تهاجمی با شکست مواجه می‌شوند، ایمن‌ترین عمل‌ها هستند. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه پس از جراحی لاپاراسکوپی بهبود پیدا کنید، می‌توانید مطمئن باشید. بهبودی در این روش سریع‌تر از روش‌های جراحی سنتی است.

 دیگر مزایای روش لاپاراسکوپی

دیگر مزایای این روش شامل  دید عمیق‌تر و واقع بینانه جراح به اندام‌های بدن در طی عمل جراحی، بروز حداقل عوارضی جانبی، بروز کمتر زخم‌های داخلی و نرخ موفقیت بیشتر می‌باشد.  همچنین روش لاپاراسکوپی ماهیتی دوگانه دارد. از این روش هم برای اهداف تشخیصی و هم برای جراحی بهره گرفته می‌شود . زمانی که ماهیت و شدت مشکل مشخص نیست،  این روش یک روش عالی است.  همچنین این روش در شرایطی روش‌هایی مانند اشعه ایکس، سونوگرافی، ام آر آی و سی تی اسکن  در تشخیص مفید نباشند، می‌تواند کاربرد داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  ضعف بدنی بعد از عمل اسلیو معده

محدودیت‌های روش لاپاراسکوپی

علی‌رغم مزایای گفته شده در بالا این روش محدودیت‌هایی نیز دارد. روش لاپاراسکوپی نیاز به بیهوشی عمومی داشته و  معمولاً هزینه آن بیشتر از جراحی باز است. همچنین برای انجام این روش محدودیت‌های خاصی برای افراد مبتلا به شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی، چاقی و غیره دارد. این در حالی است که جراحی باز هزینه کمتری دارد . جراحی باز را گاها می‌توان با بی‌حسی موضعی در حالی که بیمار هوشیار است انجام داد.

لاپاراسکوپی می‌تواند چندین خطر  (هرچند بندرت) در پی داشته باشد. این موارد شامل عفونت، واکنش‌های آلرژیک، آسیب به اندام‌ها، چسبندگی، لخته شدن خون، خونریزی داخلی و آسیب به ساختارهای داخلی است. همچنین جراح محدوده حرکتی محدودی از طریق اعمال سوراخ‌های ریز دارد. یادگیری انجام این نوع جراحی می‌تواند کمی دشوار باشد. همچنین، جراح ممکن است در احساس بافت با مشکل مواجه شود. این امر قضاوت در مورد نیرویی را که باید پزشک برای جراحی اعمال کند را برای او سخت می‌کند.

محدودیت‌های روش لاپاراسکوپی

بحث و نتیجه‌ گیری مزایا و معایب لاپاراسکوپی در مقایسه با جراحی باز

باید کادر درمانی به خاطر داشته باشد که هیچ دغدغه‌ای از طرف فرد متقاضی عمل جراحی بی‌اهمیت نیست و از این رو، فرد متقاضی نباید در پرسیدن دغدغه‌های خود از پزشک جراحی تردیدی به دل وارد کند. یکی از موارد مهم برای فرد متقاضی عمل جراحی مزایا و معایب روش لاپاراسکوپی می‌باشد. به ویژه مقایسه این روش با عمل جراحی باز می‌تواند در انتخاب فرد نقش مهمی داشته باشد. به طور کلی، فواید جراحی لاپاراسکوپی بیشتر از معایب آن است. حتی خطرات پس از عمل لاپاراسکوپی نیز به سادگی قابل حل هستند. امروزه جراحی‌های لاپاراسکوپی ایده آل ترین روش برای انجام جراحی‌های کمتر تهاجمی است.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *