جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

میانگین سنی ابتلا به سرطان مری

سن ابتلا به سرطان مری بین افراد مختلف عموما از 45 تا 70 سال متغیر است. با این حال باید گفت که علاوه بر سن، شاخصه جنسیت نیز بر اتفاق افتادن سرطان مری موثر می باشد. به صورتی که بروز سرطان مری در آقایان 3 الی 4 برابر بانوان است. به طور کلی سرطان مری در سلول‌هایی که در داخل مری قرار دارند، آغاز می‌گردد. سرطان مری می‌تواند در هر ناحیه‌ای از مری اتفاق بیفتد. مری لوله‌ای بلند از جنس ماهیچه است که غذا را از گلو به معده افراد انتقال می‌دهد. تعداد زیادی از افراد تا زمانی که سرطان مری در بدن فرد مبتلا گسترش پیدا نکرده است، متوجه علائم این بیماری نمی‌شوند. اگر این بیماری خطرناک به موقع تشخیص داده شود، احتمال دارد که گروه درمانی بتوانند سرطان را با جراحی و یا روش‌های درمان دیگری معالجه کنند.

سرطان مری چگونه بیماری ای است؟

علائم ابتلا به سرطان مری

نشانه‌های ابتلا به سرطان مری شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بروز مشکل در هنگام بلع غذا (دیسفاژی)
  • کاهش وزن بدون علت خاص
  • درد قفسه سینه، فشار یا احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه
  • بدتر شدن سوءهاضمه یا سوزش سر دل
  • سرفه یا گرفتگی صدا

 

علت وقوع سرطان مری

دقیقاً معلوم نیست که چه عاملی موجب ایجاد و بروز سرطان مری می‌شود. سرطان مری هنگامی اتفاق می‌دهد که سلول‌های مری تغییراتی (جهش) در DNA خود تجربه کنند. این تغییرات یا جهش‌ها موجب رشد و تقسیم سلول‌ها به صورتی کنترل نشده می‌شود. سلول‌های غیرطبیعی انباشته شده، موجب تشکیل توموری در مری می‌شود که می‌تواند رشد کرده، به ساختارهای مجاور حمله کند و در مراحل پایانی خود به دیگر نواحی و اندام‌های بدن گسترش یابد.

 

عوامل خطر در ابتلای به سرطان مری

تصور می‌شود که احتمال دارد تحریک درازمدت ناحیه مری به تغییراتی که منجر به بروز سرطان مری می‌شود کمک کند. عواملی که منجر به تحریک سلول‌های مری شده و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ابتلا به بیماری ریفلاکس معده
  • استعمال دخانیات به ویژه سیگار و قلیان
  • داشتن تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های مری
  • ابتلا به بیماری چاقی و اضافه وزن
  • نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • ابتلا به بیماری رفلاکس صفرا
  • مشکل در بلع به دلیل شل نشدن اسفنکتر مری (آشالازی)
  • عادت مداوم به نوشیدن مایعات داغ
  • مصرف ناکافی میوه و سبزیجات
  • پرتودرمانی در قفسه سینه یا بالای شکم
مقاله پیشنهادی:  بعد از عمل سرطان معده چه بخوریم

چه عواملی جهت ابتلا به سرطان مری به عنوان عوامل خطر شناسایی می شوند؟

 

سن ابتلا به سرطان مری

سرطان مری معمولاً در همه سنین و گروه‌های سنی رخ می‌دهد ولی وقوع آن در افراد با سن کمتر از 40 شدت کمتری دارد. معمولاً با افزایش سن از 45 سال به بالا شیوع این سرطان مری افزایش معنی‌داری دارد. این امر می‌تواند به خاطر تغییرات رفتاری باشد که با گذر سن و ورود به دوران میان‌سالی و پیری در افراد رخ می‌دهد.

در چه سنی افراد به سرطان مری مبتلا می شوند؟ آیا سن با سرطان مری ارتباط دارد؟

 

مخاطرات ناشی از سرطان مری

با پیشرفت سرطان مری، می‌تواند موجب بروز عوارضی در بدن فرد مبتلا شود که شامل موارد زیر می‌باشد:

انسداد مری: سرطان ممکن است عبور غذا و مایعات از مری را دشوار کند.

درد: سرطان مری پیشرفته می‌تواند باعث موجب بروز درد در فرد مبتلا شود.

خونریزی در مری: سرطان مری می‌تواند باعث موجب خونریزی شود. اگرچه این خونریزی معمولاً تدریجی و دارای شدت خفیفی است، اما گاهی اوقات می‌تواند ناگهانی و شدید و خطرناک باشد.

 

پیشگیری از سرطان مری

اقداماتی زیادی برای کاهش خطر ابتلا و به عنوان راه های جلوگیری از سرطان مری وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

ترک سیگار

 اگر سیگار یا قلیان می کشید، با پزشک خود در مورد راهکارهای ترک سیگار یا دیگر دخانیات مشورت کنید. همچنین داروها و مشاوره برای کمک به ترک سیگار در دسترس هستند. همچنین اگر  دخانیات را استعمال نمی کنید،  شروع به استفاده از آنها نکنید.

اجتناب از الکل و نوشیدنی های الکلی

به جز حرمت شرعی و اخلاقی، نوشیدن الکل و نوشیدنی های الکلی اثرات زیان بار متعددی بر روی دستگاه گوارش دارد. برای پیشگیری از عوارض و مخاطرات ناشی از نوشیدن الکل بهترین راه اجتناب مطلق از مصرف این نوشیدنی خطرناک می باشد.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان مری در زنان

میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

برای داشتن سلامت دستگاه گوارش، انواع میوه ها و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

وزن متعادل را حفظ کنید

 اگر  دارای اضافه وزن یا  مبتلا به بیماری چاق هستید، با پزشک خود در مورد استراتژی هایی که به کاهش وزن شما کمک می کند مشورت کنید. کاهش وزن آهسته و ثابت به میزان 1 یا 2 پوند در هفته می تواند اثر مفیدی در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرطان معده دارد.

تشخیص سرطان مری

آزمایش ها و روش های مورد کاربرد در تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر می باشند:

آزمایش بلع باریم

 در طول این آزمایش، مایعی حاوی باریم را می بلعید و سپس تحت اشعه ایکس قرار می گیرید. باریم داخل مری شما را پوشانده و  سپس هرگونه تغییر در بافت مری را در عکس اشعه ایکس نشان می دهد.

استفاده از یک اسکوپ برای بررسی مری (آندوسکوپی)

 در طول آندوسکوپی، پزشک یک لوله انعطاف‌پذیر مجهز به یک لنز ویدئویی (ویدئوآندوسکوپ) را از گلو و داخل مری فرد مراجعه کننده عبور می‌دهد. در گام بعدی با بهره گیری از آندوسکوپ، پزشک مری فرد را معاینه کرده و به دنبال سرطان یا نواحی تحریک‌کننده می گردد.

.

جمع آوری نمونه بافت برای آزمایش (بیوپسی)

  در این روش  معمولا پزشک از یک اسکوپ مخصوص که از گلوی فرد به مری او (آندوسکوپی) عبور داده می شود برای جمع‌آوری نمونه‌ای از بافت مشکوک (بیوپسی) بهره می گیرد. نمونه بافتی برای جستجوی سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

درمان سرطان مری

معمولا گروه درمانی فرم اولیه سرطان مری را با جراحی با هدف حذف تومورها یا کاهش علائم درمان می کنند. همچنین احتمال دارد گروه درمانی از روش های درمانی دیگری مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی برای درمان سرطان مری در فرم های پیشرفته تر یا فازهای بعدی آن بهره گیرند.

مقاله پیشنهادی:  طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده

هنگامی که این بیماری درمان نمی شوند، برای کمک به افراد مبتلا، گروه درمانی بر افزایش میزان بقا و زندگی ، کاهش علائم بیماری و حفظ کیفیت زندگی آنها تمرکز می کنند. محققین فعال در حوزه پزشکی در حال مطالعه بر روی روش های درمانی هستند که به افراد مبتلا به سرطان مری کمک می کند، عمر طولانی تری داشته باشند.

درمان سرطان مری

 

بحث و نتیجه‌ گیری سن ابتلا به سرطان مری

سرطان مری  از بیماری های مهمی است که قسمت شروع دستگاه گوارش است را دستخوش خود قرار می دهد.  این بیماری از نظر شدت همین و از نظر پتانسیل ایجاد مرگ و میر در میان سرطان ها ششمین رتبه را دارد. با توجه به اهمیت این بیماری شناخت، تشخیص، پیشگیری و درمان آن مهم می باشد.

با مطالعه و بعد کنترل علل وقوع این بیماری می توان از بروز آن پیشگیری کرد. راه های تشخیص این بیماری آزمایش بلع باریم، نمونه برداری بافتی و آندوسکوپی می باشد. روش های درمان این بیماری شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و… می باشد. این روش ها می توانند به طور جدا و یا در ترکیب با همدیگر استفاده شوند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان