جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده، هر دو جز گزینه های جراحی چاقی می باشند و هر دو اثربخشی خاص خود را دارند، اما باید دید کدام یک بهتر است؟ چه تفاوت یا شباهت هایی میان این دو وجود دارد؟ در این مقاله به طور کامل درباره تفاوت عمل اسلیو با بای پس معده صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

جراحی‌ های چاقی به کمک افرادی با شاخص توده بدنی BMI بالای ۳۵ می‌آید تا آن‌ها هم زندگی‌ای سالم با وزن مناسب را تجربه کنند. جراحی‌های چاقی انواع محتلفی دارند که در این میان اسلیو معده و بای‌ پس معده دو جراحی پرطرفدار با اثرگذاری بالا هستند و بسیاری از متقاضیان جراحی چاقی قبل از انتخاب روش جراحی، دوست دارند تا با انواع روش‌های جراحی آشنا شوند. در این مقاله ما به در مورد تفاوت اسلیو معده و بای پس معده پرداخته و به سوالات پر تکرار متقاضیان جراحی‌ چاقی پاسخ می‌دهیم، پیشنهاد می کنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در روش جراحی

عمل اسلیو معده (Sleeve Gastrectomy) و بای پس معده (Gastric bypass) هر دو با روش لاپاراسکوپی انجام می شوند، در این روش جراحان چند برش کوچک 3 تا 3.5 سانتی متری بر روی شکم بیمار ایجاد می کنند و بوسیله ابزار لوله مانند باریک به اسم پورت (Port) يا کانولا وارد شکم می شوند. سپس لاپاروسکوپ را که به دوربین تصویری کوچکی متصل است وارد کانول کوچک می کنند. در جراحی اسلیو و بای پس معده، عمل داخل شکم و پس از منبسط کردن شکم با گاز دی اکسید کربن (Co2 ) انجام می شود که این گاز بعد از اتمام عمل از شکم خارج می شود.

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در نوع برش معده

در جراحی اسلیو معده و بای پس، پزشک جراح اندازه معده را به کیسه ای کوچک تبدیل می کند و این باعث می شود تا حجم معده زودتر پر شده و مقدار غذای کمتری مصرف کنیم.

تفاوت اسلیو و بای پس معده در نوع برش معده

همچنین در این دو روش، میزان ترشج هورمون گرلین(Ghrelin)  که به «هورمون گرسنگی» معروف است، کاهش می یابد. اما اسلیومعده و بای پس، در نحوه برش معده تفاوت هایی دارند.

برش معده در جراحی اسلیومعده

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در جراحی اسلیو معده، پزشک جراح حدود 80 درصد از حجم معده را خارج کرده و و معده به شکل یک لوله باریک در می‌آید و بیمار نمی‌تواند زیاد غذا بخورد و احساس سیری می‌کند، در واقع در این روش بخش ذخیره‌کننده معده از بدن خارج می‌شود. در این روش تغییری در مسیر سیستم گوارش انجام نمی شود، از طرفی در این روش جذب مواد مغذی مختل نمی شود

برش معده در جراحی بای پس

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در جراحی بای پس معده که به نام Roux-en-Y  نیز شناخته می شود، دو مرحله دارد، ابتدا جراح دور تا دور معده را برش زده و معده جدید شبیه کیسه ایجاد می کند، سپس معده کوچک به روده وصل می شود. هدف کلی در عمل بای پس معده کمتر کردن غذای مصرفی بیمار و جذب کالری کمتر توسط بدن است.

مقاله پیشنهادی:  ویزیت بعد از عمل و تاثیر آن در موفقیت جراحی لاغری

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در مدت زمان عمل

دیگر تفاوت اسلیو معده و بای پس معده، تفاوت در زمان جراحی است، در اسلیو معده جراحی  و بیهوشی کمتر از 1 ساعت زمان می برد، این درحالی است که در جراحی بای پس معده، مدت زمان جراحی و بیهوشی بیمار بیش از 2 ساعت است. ما در یک مقاله جداگانه به طور کامل و مفصل در مورد مدت زمان عمل اسلیو معده از ابتدای پذیرش تا بستری در بخش توضیح داده ایم لذا پیشنهاد می کنم برای مطالعه بر روی متن لینک داده شده کلیک کنید.

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در میزان کاهش وزن

یکی دیگر تفاوت اسلیو معده و بای پس معده این است که در اسلیو معده تنها 80 درصد از حجم معده برداشته می شود و این تنها باعث کاهش حجم معده و کاهش ترشح هورمون گرسنگی می شود اما در بای پس علاوه بر کاهش حجم معده، مسیر عبور غذا کوتاه تر شده و در هورمون ها و متابولیسم عملکرد روده نیز تاثر می گذارد. این تفاوت ها شاید به نظر کوچک باشد اما در روند کاهش وزن بعد از جراحی، تفاوت بسیار دارند.

فرق بین عمل بای پس و اسلیو در میزان کاهش وزن

روند کاهش وزن بعد از عمل اسلیو معده

در جراحی اسلیو معده، حدود 80 درصد از حجم معده برداشته می شود و این باعث احساس سیری زودهنگام در فرد می شود، با جراحی اسلیومعده بطور کلی 25 تا 35 درصد از کل وزن فرد کاهش می یابد.

بیشترین کاهش وزن بعد از جراحی اسلیو معده در 6 ماهه اول بعد از جراحی رخ می دهد  و تا پایان سال اول بعد از جراحی فرد 65 درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهد و بعد از دو سال این عدد به بیش از 70 درصد می رسد.

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

در جراحی بای پس اما علاوه بر محدودشدن حجم معده، مقدار موادمغذی که بدن می تواند جذب کند، کاهش می یابد. افرادی که جراحی بای پس انجام داده اند، در هفته های اول بعد از جراحی کاهش وزن سریعی را تجربه می کنند و افراد در هفته هشتم بعد از انجام جراحی حدودا 20 درصد از اضافه وزن خود را از دست می دهند، اما در سال اول بعد از جراحی بای پس، افراد حدود 60 تا  70 درصد کاهش وزن را تجربه می کنند.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت های بعد از اعمال جراحی لاغری

18 ماه بعد از انجام جراحی بای پس، حدود 80 تا 90 درصد اضافه وزن خود را از دست می دهید.

توصیه می شود حتما نگاهی به مقاله «میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده» بیاندازید تا دید واقع بینانه تری نسبت به این عمل جراحی داشته باشید.

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در هزینه عمل

هزینه جراحی به دستمزد جراح متخصص و کلینیک متفاوت است، اما هزینه جراحی اسلیو معده بسیار کمتر از هزینه بای پس معده است. همچنین بعد از جراحی بای پس معده باید 2 روز در بیمارستان بستری باشید که این خود به هزینه نهایی افزوده می شود.

فرق عمل اسلیو و بای پس معده در هزینه عمل

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در عوارض عمل

جراحی اسلیو و بای پس معده، یک عیب مشترک دارند، این دو روش جراحی برگشت ناپزیر هستند و شما فرصتی برای پشیمانی بعد از عمل و یا بازگشت به شرایط پیش از جراحی ندارید.

البته هر کدام از این دو روش جراحی عوارض مخصوص به خودشون رو دارند که در زیر می بینید.

عوارض عمل اسلیو

  • رفلکس اسید
  • نشت مایعات معده
  • تنگی در امتداد کیسه معده
  • انسداد معده

عوارض عمل بای پس

  • کمبود مواد مغذی به دلیل دور زدن بخشی از روده کوچک
  • افزایش حساسیت به الکل
  • زخم معده
  • انسداد روده
  • سوراخ شدن معده

تفاوت اسلیو معده و بای پس معده در مزایا و معایب عمل

اسلیو معده بای پس معده

مزایا

از دست دادن 70 تا 80 درصد از وزن اضافی بدن

بهبودی و ریکاوری سریعتر از بای پس معده

عدم نیاز به مصرف مکمل و ویتامین ها

از دست دادن حدودا ۸۰ درصد از وزن اضافی بدن

کاهش جذب کالری

کاهش وزن سریعتر از جراحی اسلیو

معایب کاهش وزن کمتر از عمل بای پس

کاهش وزن کندتر

غیرقابل برگشت بودن جراحی

احتمال ریفلاکس اسید

 

طولانی تر بودن زمان جراحی

روند بهبودی طولانی تر از جراحی اسلیو معده

سوء جذب مواد مغذی و ویتامین ها

احتمال ایجاد سندرم دامپینگ

عمل بای پس معده بهتره یا اسلیو

دو روش جراحی بای پس معده و اسلیو معده نتایج خوبی داشته و طرفداران زیادی دارند، شاید بپرسید کدام روش جراحی برای من مناسب تر است؟ در این صورت می ‎توان گفت که عوامل بسیاری در انتخاب بهترین روش جراحی چاقی موثر است.

عمل بای پس معده بهتره یا اسلیو

وزن، سابقه پزشکی، شرایط فیزیکی، انتظارات فرد و ریزه خوار بودن (یعنی تعداد وعده های غذایی زیاد و حجم کم) در انتخاب بهترین روش جراحی تاثیر دارد. برای پاسخ به این سوال که کدام روش جراحی برای شما مناسب تر است، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما این است که پیش از هر گونه تصمیم از دکتر علیرضا آذرپیکان فوق تخصص جراحی چاقی مشاوره بگیرید تا بهترین روش جراحی برای شما را پیشنهاد کنند.

مقاله پیشنهادی:  دلایل اسهال پس از عمل جراحی اسلیو معده

سخن آخر

همانطور که در این مقاله تفاوت اسلیو معده و بای پس معده خواندید، جراحی اسلیومعده جراحی ساده تری است که در آن معده به شکل موز در میآید و مسیر عبور موادغذایی در آن تغییر نمی کند، در بای پس معده اما علاوه بر معده، بخشی از روده نیز بریده می شود و تغییر مسیر عبور موادغذایی، هضم و جذب آن را سخت تر می کند و هر دوی این جراحی ها بازگشت پذیر نیستند. بهتر است برای داشتن تجربه ای بهتر و آسان تر در مسیر کاهش وزن  با پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین روش جراحی چاقی برای شما را پیشنهاد دهد.

معرفی جراح برتر برای انجام اسلیو معده و بای پس معده

مورد مهم در انتخاب جراحی ایمن برای تناسب‌اندام بهره‌گیری از یک جراح حاذق و آگاه می‌باشد. در زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران است. این جراح پزشکی به روز ، ماهر و دارنده بهترین مدارک از بالاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. جدای از موارد بالا ایشان دارای کارنامه‌ای روشن در  زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و پیکرتراشی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای دقتی زیاد عمل جراحی و همچنین دارای سعه صدر و برخوردی مناسب است. سابقه درخشان این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایج موفق است. موارد زیر پاره‌ای از  فعالیت این جراح  را شامل می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی پیکرتراشی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و پیکرتراشی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

افراد مراجعه کننده می‌توانند برای گرفتن اطلاعاتی در زمینه فعالیت‌های درمانی به اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) مراجعه نمایند. به جز این موارد افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجارب افراد جراحی‌شده بهره گیرند. این مورد می‌تواند کمکی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این روش جراحی باشد. همچنین افراد برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر بهره گیرند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان