جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده، سرطان روده از جمله سرطان‌های شایع در سراسر جهان می‌باشند. عواملی چند در میزان بقای بیماران و میزان مرگ‌ ومیر ناشی از این بیماری مهلک نقش دارد. بهترین مرجع در مورد مشورت و گرفتن اطلاعات درباره این بیماری، پزشک معالج می‌باشد.
طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده بسته به استیج بیماری و طول دوره تشخیص تا اقدامات انجام شده برای درمان متفاوت است. در افرادی که تشخیص سرطان روده آن ها در مراحل پایانی رشد سلول های سرطانی اتفاق بیفتد قاعدتا میانگین طول عمر به مراتب کاهش پیدا می کند. با این حال از آنجایی که 63 درصد بیماران سرطان روده موفق به شکست این بیماری می شوند در نتیجه طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده بین 55 تا 70 سال تخمین زده می شود. سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری افتخار دارد که مقاله‌ای گزیده در مورد میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده را تقدیم مخاطبان کند. سرطان روده از جمله مهلک‌ ترین و شایع‌ترین سرطان‌های موجود در دنیای امروزه می‌باشد. بالا رفتن سطح رفاه و کاهش تحرک و استفاده از غذاهای مفید و عوامل دیگر موجب بالا رفتن شیوع این بیماری شدند. با توجه به اهمیت این بیماری دانشمندان در تلاش‌اند تا راهه‌ای درمان و کنترل بیماری و طبیعتاً بالا رفتن امید به زندگی در افراد مبتلا را پیدا کنند. در این مقاله در مورد طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده صحبت خواهیم کرد.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

سرطان روده چیه؟

سرطان روده از جمله بیماری خطرناکی در دنیا است که در قسمت تحتانی دستگاه گوارش یعنی روده بزرگ ( کولون) بروز پیدا می‌کند. این بیماری در همه گروه سنی و جنسی بروز پیدا می‌کند ولی معمولاً در افراد بالای 40 سال شیوع بیشتری دارد. اهمیت این موضوع در این است که افراد میان‌سال جز نیروی مولد جامعه هستند. بروز بیماری و وارد شدن لطمات جانی به جز خود فرد، خانواده و جامعه را نیز درگیر می‌کند. این امر ضرورت شناخت بیماری و کنترل و پیشگیری از آن را خاطرنشان می‌سازد.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده

شاید بهتر باشد که از جنبه‌ های پیشگیری و عوامل ابتلا و برگ خریدهای خطر بگذریم و این سؤال اساسی را مطرح کنیم که میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده چگونه و تحت تأثیر چه عواملی می‌باشد. این عوامل می‌تواند تا حدودی شانس بیماران مبتلا به این بیماری را برای زنده ماندن و داشتن امید به زندگی تخمین بزند.

چندین عامل مختلف در این زمینه مؤثر می‌باشند. تشخیص و روش آن، زمان ابتلا و مرحله بیماری، شروع درمان و انتخاب نوع درمان مؤثر و انتخاب پزشک معالج ماهر و با تجربه در زمینه درمان سرطان روده از جمله این موارد می‌باشند. در ادامه به بررسی تک‌تک این عوامل می‌پردازیم.

 

تشخیص سرطان روده

تشخیص سرطان روده فاکتور مهمی در درمان و بالا بردن شانس بقای بیماران مبتلا به این بیماری می‌باشد. اولین مورد از مواد مهم در تشخیص اطلاع‌ رسانی درست در مورد عوامل خطر و علائم بیماری می‌باشد. برای این منظور می‌توان با حساس سازی افراد را به غربالگری اولیه این بیماری تشویش کرد. مثلاً با تبیین علائم بیماری در افراد بالای 40 سال و مراجعه آن‌ها برای بررسی تکمیلی می‌توان افراد مبتلا به بیماری را شناسایی کرد. این علائم شامل موارد زیر می‌باشند:

  • تغییر در حالات دفع مدفوع، از جمله بروز اسهال یا یبوست یا تغییر در میزان قوام مدفوع
  • بروز خونریزی مقعدی یا پیدا شدن خون در مدفوع
  • وجود ناراحتی‌ دائمی در ناحیه شکم و داشتن علائمی مانند گرفتگی عضلانی، نفخ یا درد روده
  • داشتن احساسی مانند اینکه روده فرد به طور کامل تخلیه نمی‌شود.
  • بروز حالت ضعف یا خستگی در فرد
  • کاهش وزن بدون دلیل و البته قابل‌توجه: وقتی در این حرف می‌زنیم منظور ما 1-2 کیلوگرم نیست و گاها ممکن است فرد با کاهش چشمگیر وزن (مثلاً 10 -20 کیلوگرم) مواجه شود.
مقاله پیشنهادی:  برای سرطان مری چی بخوریم؟

 این امر همراه با غربالگری در گروه هدف زمان ابتلا تا تشخیص بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با استفاده از این موهبت افراد می‌توانند در مراحل اولیه به بیماری خود پی ببرند و طبیعتاً شانس درمان و حتی گزینه‌های درمانی برای استفاده، بیشتر می‌باشند.

در کنار زمان و نحوه مراجعه فرد برای تشخیص بیماری، استفاده از روش‌های تشخیصی مناسب و به روز از جمله عوامل دخیل در میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده می‌باشند. روش‌های تشخیص بیماری سرطان روده شامل معاینه فیزیکی، آزمایش‌های خون و همچنین کولونوسکوپی و …. می‌باشد.

تشخیص سرطان روده

 

زمان ابتلا و مراحل سرطان روده

از دیگر موارد دخیل در میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده، زمان ابتلا به این بیماری و مرحله آن می‌باشد. طبیعتاً هرچه قدر زمان کمتری از شروع بیماری گذشته باشد، شانس درمان و طبیعتاً میزان بقای بیماران بالاتر خواهد رفت.

مراحل سرطان روده بزرگ با اعداد رومی از 0 تا IV نشان داده می‌شود و پایین‌ترین مراحل نشان‌دهنده سرطان است که در آن بیماری محدود به پوشش داخلی روده بزرگ است. در مرحله IV، سرطان پیشرفته در نظر گرفته‌شده که به دیگر اندام‌های بدن گسترش یافته است (متاستاز). با توجه به مهم بودن متاستاز شاید بهتر باشد کمی بیشتر در مورد این فاز بیماری صحبت کنیم.

متاستاز: این مرحله آخرین مرحله این بیماری مهلک بوده که در آن سرطان محدود به ناحیه روده نمانده و احتمال پخش شدن در سراسر بدن فرد مبتلا را دارد. گرفتار شدن نواحی حساس بدن مانند مغز، ستون فقرات، کبد، کلیه، قلب، ریه و… می‌تواند به شدت زندگی فرد مبتلا به سرطان روده را به مخاطره بیندازد.

نکته مهم در سرطان‌های مختلف از جمله سرطان روده زنجیروار بودن عوامل مهم در میزان بقای بیماران مبتلا می‌باشد. ارتباط منظم و معنی‌داری بین نحوه و زمان تشخیص و زمان ابتلا و همچنین انتخاب روش درمانی سرطان روده وجود دارد.

هرچقدر تشخیص و ابزارهای تشخیصی قوی‌تر و اطلاع‌رسانی به جامعه هدف بهتر باشد، بهتر می‌توان از ابتلای به این بیماری پیشگیری یا درمان زودهنگام و موفق این بیماری را انجام داد؛ اما جدای از مواردی که تاکنون گفته شد عوامل دیگری هم حائز اهمیت می‌باشند. این عوامل شامل روش‌های درمانی سرطان روده و همچنین انتخاب پزشک معالج یا جراح چاقی حاذق و کارآزموده می‌باشد.

 

روش‌های درمانی سرطان روده

سرطان روده روش‌های درمانی مختلفی دارد که شامل جراحی، پرتودرمانی، درمان هدفمند، شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی، درمان التیام دهنده و… می‌باشند. این روش‌ها می‌توانند در ترکیب با یکدیگر یا به طور انفرادی مورد استفاده قرار گیرند. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

روش‌ های درمانی سرطان روده

جراحی سرطان روده

معمولاً امکان موفقیت این روش جراحی در مراحل ابتدایی سرطان بالاتر می‌باشد. همچنین در شرایط پیشرفت بیمار هم جراحی با هدف درمان سرطان انجام نمی‌شود، بلکه به منظور تسکین علائم و نشانه‌هایی مانند انسداد، خونریزی یا درد به کار گرفته می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  درمان سرطان مری با طب سنتی امکان پذیر است؟

شیمی‌ درمانی

 در این روش داروهای مؤثر با هدف بین بردن سلول‌های سرطانی بهره گرفته می‌شود. شیمی‌درمانی گاها هم در ترکیب و بعد از جراحی انجام می‌شود. مزایای این روش این است که شیمی‌درمانی کمک می‌کند که سلول‌های سرطانی موجود بعد از عمل نابود شود و به این طریقی خطر عود دوباره سرطان روده کمک را کاهش می‌دهد.

همچنین گاهی این روش را قبل از عمل جراحی و با هدف کوچک کردن میزان سرطان روده استفاده می‌کنند تا با برداشتن آن جراحی راحت‌تر صورت پذیرد. شیمی‌درمانی همچنین می‌تواند در تسکین علائم سرطان روده بزرگ که با جراحی قابل‌ حذف نیست یا به دیگر نقاط بدن گسترش یافته است، کاربرد داشته باشد.

پرتو درمانی

این روش درمانی مبتنی بر استفاده از منابعی نظیر اشعه ایکس و پروتون‌ها با هدف از میان برداشتن سلول‌های سرطانی و همچنین برای محدود کردن پیشرفت سرطان روده بزرگ قبل از عمل می‌باشد. کاربرد دیگر پرتودرمانی در کاهش علائمی مانند درد ناشی از سرطان بوده و در بعضی شرایط از ترکیب توأمان پرتودرمانی با شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

 

درمان دارویی هدفمند

به کمک درمان‌های دارویی هدفمند می‌توان ناهنجاری‌های ویژه موجود در سلول‌های سرطانی را تشدید کند و با تشدید کردن این ناهنجاری‌ها، درمان‌های دارویی هدفمند می‌توانند موجبات مرگ سلول‌های سرطانی را فراهم آورند. داروهای هدفمند معمولاً با شیمی‌درمانی ترکیب‌ شده و معمولاً برای افراد مبتلا به سرطان کولون پیشرفته به کار گرفته می‌شود.

درمان دارویی هدفمند

 

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک روش درمان دارویی است که در آن از سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان بهره گرفته می‌شود. سیستم ایمنی بدن فرد بیمار که با بیماری مبارزه می‌کند ممکن است به سرطان حمله نکند. دلیل این رخداد این می‌باشد که سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که سلول‌های سیستم ایمنی را از شناسایی سلول‌های سرطانی منحرف دور می‌کنند. ایمونوتراپی با ایجاد اختلال در این فرآیند تأثیر خود را بر روند درمانی می‌گذارد. ایمونوتراپی در فاز پیشرفته سرطان روده بزرگ به کار می‌رود.

 

درمان حمایتی (التیام دهنده)

درمان التیام دهنده نوعی مراقبت پزشکی می‌باشد که با هدف درد و دیگر علائم یک بیماری خطرناک انجام می‌گیرد. در این روش درمانی همچنین با فرد بیمار، خانواده و سایر پزشکان همکاری صورت می‌پذیرد تا مقدار بالاتری از درمان را دریافت کنند که مکمل مراقبت مداوم از فرد باشد. این روش موجب بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان می‌شود. هنگامی که از درمان التیام دهنده در ترکیب با دیگر درمان‌های مناسب استفاده می‌شود، افراد مبتلا به سرطان ممکن است احساس بهتری در زندگی پیدا کرده و در نتیجه عمر طولانی‌تری داشته باشند.

 

انتخاب پزشک معالج

ابزار مهم در انتخاب روش درمانی و نحوه کاربرد و زمان کاربرد آن ( که طبیعتاً بهتر است بلافاصله بعد از تشخیص باشد) گروه درمانی مطلع و با تجربه می‌باشد. بهره‌گیری از یک پزشک جراح کارآزموده می‌تواند در درمان موفق و همچنین پیشگیری از عود مجدد بیماری و ایجاد هزینه‌های مالی مجدد و فشار ذهنی و جسمی بر بیمار و اطرافیان نقش مؤثری داشته باشد.

 

ابتلای به بیماری‌ های دیگر و توان جسمی و ذهنی بیمار

اگر از دو عامل قبلی که تقریبا به طور توأمان شرح دادیم بگذریم، یکی از عوامل فرعی دخیل در میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده، ابتلای به بیماری‌های دیگر و توان جسمی و ذهنی بیمار می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  راه های جلوگیری از بروز سرطان مری

با توجه به اینکه طیف عظیمی از بیماران مبتلا به سرطان روده در گروه سنی بالاتر از 40 سال قرار دارند لاجرم امکان زیادی برای ابتلای آن‌ها به بیماری‌های مزمن دیگر نظیر بیماری‌های گوارشی، فشارخون، دیابت، قلبی عروقی، بیماری‌های اعصاب و روان و… وجود دارد.

ابتلای و تحمل توأمان بیماری‌های مختلف می‌تواند نقش مهمی در فرسایش جسمی و ذهنی بیماران مبتلا به سرطان روده داشته باشد. لذا انتخاب پزشکی ماهر که به جز سرطان روده در مورد باقی بیماری‌ها هم آگاه و صاحب‌نظر باشد و همچنین بتواند به‌خوبی از نظر مشورتی دیگر درمانگران صاحب‌نظر بهره گیرد، نقش مهمی را در درمان این بیماری مهلک دارد.

 

بحث و نتیجه‌ گیری طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده

بیماری سرطان روده از جمله مهم‌ترین بیماری‌های شایع در سراسر دنیا می‌باشد. اهمیت این بیماری در شیوع زیاد و مرگ‌ومیر و همچنین درگیر کردن نیروهای مولد جامعه می‌باشد. ازاین‌رو شناخت عوامل دخیل در میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده مهم و حائز اهمیت می‌باشد.

تشخیص و روش آن، زمان ابتلا و مرحله بیماری، شروع درمان و انتخاب نوع درمان مؤثر، انتخاب پزشک معالج ماهر و با تجربه در زمینه درمان سرطان روده و ابتلای بیماران مبتلا به سرطان معده به دیگر بیماری‌های مزمن از عوامل مؤثر در میزان بقای بیماران مبتلا به بیماری سرطان می‌باشد.

 

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان روده

یکی از موارد لازم در تجربه ماندگار یک جراحی سرطان روده، انجام این عمل جراحی توسط یک جراحی با تجربه و ماهر است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی با دانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت انتقالی شگرف در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی دلپذیر است. سابقه موفق این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌ شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان