جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بهترین راه درمان سرطان مری چیست؟

بهترین راه درمان سرطان مری چیست، سرطان مری از جمله خطرناک‌ ترین سرطان‌ های موجود در دنیا است. روش‌های درمانی مختلف و متنوعی وجود دارد که می‌توانند به تنهایی یا در ترکیب با هم به کار گرفته شوند. بهترین منبع برای تشخیص بهترین روش درمانی برای درمان سرطان مری است.
بهترین راه درمان سرطان مری چیست؟

بهترین راه درمان سرطان مری عمدتا ترکیبی از روش های پرتودرمانی با جراحی است. از آنجایی که سرطان مری یکی از نادرترین انواع سرطان به شمار می رود عمدتا تشخیص بیماری در مراحل نشان داده شدن علائم اتفاق می افتد. به همین جهت بهترین روش درمان سرطان مری در این شرایط معمولا جرحی مری است.

با این حال نباید از جدید ترین متد های درمان سرطان مری غافل شد. تیم متخصص دکتر آذرپیکان در مقاله زیر به بررسی بهتر

مشاوره چاقی دکتر آذرپیکان در واتساپ

سرطان مری چگونه بیماری است؟

سرطان مری سرطانی است که در مری که لوله‌ای توخالی و طولانی است که از گلو به معده می‌رود، به وقوع می‌پیوندد. مری شما اندامی است که در انتقال غذایی بلعیده شده از گلو به معده نقش دارد. سرطان مری می‌تواند در هر نقطه از مری رخ دهد اما در بیشتر مواقع از سلول‌هایی که در داخل مری قرار دارند آغاز می‌گردد. مردان بیشتر از زنان به سرطان مری مبتلا می‌شوند. سرطان مری ششمین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر دنیا است.

نرخ بروز و شیوع این بیماری در مکان‌های جغرافیایی مختلف متفاوت است. در برخی مناطق از دنیا، شیوع بالاتر بیماری سرطان مری ممکن است با مصرف بیش از حد تنباکو ( و دیگر دخانیات) و الکل و نوشیدنی‌ های الکلی یا عادات غذایی خاص و ابتلا به بیماری چاقی در ارتباط باشد.

سرطان مری چگونه بیماری است؟

علائم سرطان مری

علائم و نشانه‌های سرطان مری شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بروز مشکل در بلع (دیسفاژی)
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • وجود درد، فشار یا سوزش در ناحیه قفسه سینه
  • بدتر شدن علائمی چون سوء هاضمه یا سوزش سر دل
  • بروز سرفه یا گرفتگی صدا

فرم‌های اولیه سرطان مری معمولاً هیچ علامت یا علامتی ایجاد نمی‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائم و نشانه‌های مداومی دارید که شما را نگران می‌کند، لازم است که به یک پزشک مراجعه نمایید. اگر برای شما مری بارت که یک بیماری پیش سرطانی ناشی از ریفلاکس مزمن اسید است، تشخیص داده شود، خطر ابتلا به سرطان مری در شما بیشتر است. در این مورد از پزشک خود بپرسید که چه علائم و نشانه‌هایی ممکن است نشانه بدتر شدن این بیماری در شما باشد.

غربالگری سرطان مری ممکن است یک گزینه برای ارزیابی و پایش افراد مبتلا به مری بارت باشد. اگر مبتلا به بیماری مری بارت می‌باشید، مزایا و معایب غربالگری این بیماری را از پزشک خود سؤال کنید.

عوامل خطر در ابتلا به سرطان مری

تصور می‌شود که تحریک مزمن مری ممکن است تغییراتی که باعث بروز سرطان مری می‌شود را تشدید کند. عواملی که باعث تحریک سلول‌های مری می‌شوند و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می‌دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ابتلا به بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD)
  • استعمال سیگار و دیگر دخانیات
  • تجربه تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های مری (مری بارت)
  • ابتلا به بیماری چاقی یا داشتن اضافه وزن بالا
  • نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • داشتن رفلکس صفرا
  • مشکل در بلع به دلیل اسفنکتر مری که شل نمی‌شود ( بیماری آشالازی)
  • عادت مداوم به نوشیدن مایعات بسیار داغ
  • اگر به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف نمی‌کنید.
  • تجربه درمان مبتنی بر پرتودرمانی در قفسه سینه یا بالای شکم

عوارض سرطان مری

با پیشرفت سرطان مری، این بیماری می‌تواند عوارضی مانند موارد زیر را در فرد مبتلا ایجاد کند:

  • انسداد مری: ابتلا به سرطان مری ممکن است عبور غذا و مایعات از مری را دشوار کند.
  • درد: سرطان مری پیشرفته می‌تواند باعث بروز درد در فرد مبتلا شود.
  • خونریزی در مری: سرطان مری می‌تواند باعث بروز خونریزی در فرد مبتلا شود. اگرچه خونریزی معمولاً تدریجی است، اما گاهی اوقات می‌تواند ناگهانی و شدید باشد.
مقاله پیشنهادی:  راه‌ های درمان بیماری آشالازی چیست؟

تشخیص سرطان مری

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر می‌باشند:

ارزیابی مبتنی بر بلع باریم

 در طول این روش ارزیابی، باید مایعی حاوی باریم را ببلعید و سپس در معرض اشعه ایکس قرار می‌گیرید. باریم داخل مری شما را می‌پوشاند و سپس هرگونه تغییر در بافت را در عکس اشعه ایکس نشان می‌دهد.

آندوسکوپی

این روش با استفاده از یک اسکوپ برای بررسی مری انجام می شود. در طول روش آندوسکوپی، پزشک یک لوله انعطاف‌ پذیر مجهز به یک لنز ویدئویی (ویدئو آندوسکوپ) را از گلو و داخل مری عبور می‌دهد. با استفاده از آندوسکوپ، پزشک مری فرد مراجعه‌کننده را معاینه می‌کند و به دنبال سرطان یا نواحی تحریک‌شده است.

جمع آوری نمونه بافتی (بیوپسی)

 در این آزمایش، پزشک شما ممکن است از یک اسکوپ مخصوص که از گلوی شما به مری شما (آندوسکوپی) عبور می‌کند برای جمع‌آوری نمونه‌ای از بافت مشکوک (بیوپسی) استفاده کند. نمونه بافت برای جستجوی سلول‌های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود.

هنگامی که تشخیص سرطان مری تأیید شد، پزشک ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای تعیین اینکه آیا سرطان مری به غدد لنفاوی یا سایر نواحی بدن شما گسترش یافته است تجویز کند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • برونکوسکوپی
  • سونوگرافی آندوسکوپی (EUS)
  • توموگرافی کامپیوتری (CT)
  • توموگرافی گسیل پوزیترون (PET)

درمان سرطان مری

درمان‌هایی که برای سرطان مری دریافت می‌کنید بر اساس نوع سلول‌های درگیر در سرطان، مرحله سرطان، سلامت کلی و ترجیحات شما برای دریافت درمان است که شامل موارد زیر می‌باشد:

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن سرطان می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. جراحی‌های مورد استفاده برای درمان سرطان مری شامل موارد زیر می‌باشد:

جراحی برای برداشتن تومورهای بسیار کوچک

 اگر سرطان شما بسیار کوچک باشد یعنی به محدود به لایه‌های سطحی مری بوده و گسترش نیافته باشد، جراح شما ممکن است حذف سرطان و حاشیه بافت سالمی را که آن را احاطه کرده است تجویز کند. جراحی را می‌توان با استفاده از آندوسکوپی که از گلو و مری شما عبور می‌کند انجام داد.

جراحی برای برداشتن بخشی از مری (ازوفاژکتومی)

 در طی ازوفاژکتومی، جراح بخشی از مری را که حاوی سرطان است، همراه با بخشی از قسمت فوقانی معده و غدد لنفاوی مجاور را برمی دارد. مری باقی مانده دوباره به معده شما وصل می شود. معمولاً این کار با کشیدن معده به سمت بالا انجام می شود تا مری باقی مانده را ملاقات کند.

جراحی برای برداشتن بخشی از مری و قسمت فوقانی معده (ازوفاگوگاسترکتومی)

 در طول ازوفاگوگاسترکتومی، جراح بخشی از مری، غدد لنفاوی مجاور و بخش بزرگ‌تری از معده فرد مبتلا را برمی‌دارد. سپس بقیه معده شما به سمت بالا کشیده شده و دوباره به مری شما متصل می شود. در صورت لزوم، بخشی از کولون شما برای کمک به پیوستن به این دو ناحیه به هم، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی سرطان مری خطر احتمال دارد با عوارض خطرناکی مانند عفونت، خونریزی و نشت از ناحیه‌ای که مری باقی مانده دوباره به معده متصل می شود همراه باشد.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان معده در نوجوانان و جوانان

جراحی برای برداشتن مری شما می‌تواند به‌عنوان یک روش باز با استفاده از برش‌های بزرگ یا با ابزارهای جراحی خاص که از طریق چندین برش کوچک در پوست شما وارد می‌شود (لاپاروسکوپی) انجام شود. نحوه انجام جراحی شما به موقعیت فردی شما و رویکرد خاص جراح شما برای مدیریت آن بستگی دارد.

درمان عوارض سرطان مری

درمان‌های انسداد مری و مشکل در بلع (دیسفاژی) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رفع انسداد مری

 اگر سرطان مری، مری شما را باریک کرده باشد، جراح ممکن است از آندوسکوپ و ابزارهای مخصوص برای قرار دادن یک لوله فلزی (استنت) برای باز نگه داشتن و اتساع مری استفاده کند. گزینه‌های دیگر شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، لیزر درمانی و فتودینامیک درمانی است.

تأمین مواد مغذی

 اگر در بلع مشکل دارید یا در حال انجام جراحی مری هستید، پزشک ممکن است به کارگیری لوله تغذیه را برای تغذیه توصیه کند. یک لوله تغذیه اجازه می‌دهد تا دریافت مواد غذایی مستقیماً به معده یا روده کوچک شما منتقل شود و به مری شما زمان می‌دهد تا پس از درمان سرطان بهبود یابد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. داروهای شیمی درمانی معمولاً قبل از درمان‌هایی مانند (نئوادجوانت) یا بعد از عمل جراحی در افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می شود.

شیمی درمانی را می‌توان با پرتودرمانی نیز ترکیب کرده و به کار گرفت. در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته‌ای که به خارج از مری آن‌ها گسترش یافته است، شیمی درمانی ممکن است به تنهایی برای کمک به تسکین علائم و نشانه‌های ناشی از سرطان استفاده شود. عوارض جانبی شیمی درمانی که تجربه می‌کنید به داروهای شیمی درمانی که دریافت می‌کنید بستگی دارد.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس و پروتون‌ها برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. تابش معمولاً از دستگاهی خارج از بدن شما می‌آید که پرتوها را به سمت سرطان شما (تابش پرتو خارجی) نشانه می‌رود. در روش‌های کمتر رایج، پرتو را می‌توان در داخل بدن شما در نزدیکی سرطان قرار داد (براکی تراپی).

پرتودرمانی اغلب با شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان مری ترکیب می شود. معمولاً از این روش قبل از جراحی یا گاهی بعد از جراحی استفاده می شود. همچنین پرتودرمانی برای تسکین عوارض فرم پیشرفته سرطان مری مانند زمانی که تومور به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که مانع از انتقال غذا به معده شود، استفاده می‌شود. عوارض جانبی تابش به مری شامل واکنش‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی، بلع دردناک یا دشوار و آسیب به اندام‌های مجاور مانند ریه‌ها و قلب است.

شیمی درمانی و پرتو درمانی ترکیبی

 احتمال دارد ترکیب شیمی درمانی و پرتودرمانی اثربخشی هر دو روش درمانی را افزایش دهد. شیمی درمانی و پرتودرمانی در ترکیب با هم ممکن است تنها درمانی باشد که دریافت می‌کنید یا می‌توان از درمان ترکیبی قبل از جراحی استفاده کرد؛ اما ترکیب شیمی درمانی و پرتودرمانی احتمال و شدت عوارض جانبی را افزایش می‌دهد.

درمان دارویی هدفمند

درمان‌های دارویی هدفمند بر نقاط ضعف خاص موجود در سلول‌های سرطانی تمرکز دارند. با شدت بخشیدن به این نقاط ضعف، درمان‌های دارویی هدفمند توانایی مرگ سلول‌های سرطانی را دارند. در سرطان مری، داروهای هدفمند معمولاً با شیمی‌درمانی برای سرطان‌های پیشرفته یا سرطان‌هایی که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند، ترکیب می‌شوند.

مقاله پیشنهادی:  عوارض بعد از شیمی درمانی سرطان مری

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی نوعی درمان دارویی برای غلبه بر سرطان مری است که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا با این بیماری مبارزه کند. سیستم ایمنی بدن شما که با سرطان مری مبارزه می‌کند ممکن است به سرطان حمله نکند زیرا سلول‌های سرطانی پروتئین‌هایی تولید می‌کنند که تشخیص سلول‌های سرطانی را به عنوان خطرناک برای سلول‌های سیستم ایمنی دشوار می‌کند. ایمونوتراپی با تداخل در این روند کارکرد خود را اعمال می‌کند. برای سرطان مری در زمانی که سرطان پیشرفته است، عود سرطان یا در موقعی که سرطان به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، ممکن است از ایمونوتراپی استفاده شود.

بحث و نتیجه‌ گیری بهترین راه درمان سرطان مری چیست؟

سرطان مری از جمله سرطان‌های شایع در دنیا می‌باشد. یکی از راه‌های غلبه بر این بیماری تشخیص و درمان به موقع زودهنگام می‌باشد. به جز موارد فوق اتخاذ روش صحیح درمان سرطان مری نیز مهم می‌باشد. این روش می‌توان به تنهایی یا ترکیبی از چند روش باشد. بهتری مرجع برای تشخیص بهترین روش پزشک معالج می‌باشد. روش‌های درمان سرطان مری شامل عمل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، درمان هدفمند، ایمونو تراپی و … می‌باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل سرطان مری

یکی از شروط مهم در انجام موفق جراحی سرطان مری، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی چاقی و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان