علائم سرطان مری در زنان

علائم سرطان مری در زنان، سرطان مری از جمله بیماری های مهم و با شیوع بالا در دنیا می باشد. با توجه به لزوم تشخیص و درمان به موقع سرطان مری، نیاز است که علائم این بیماری مورد بررسی و تحلیل گروه درمانی قرار گیرد.
علائم سرطان مری در زنان

سایت تخصصی دکتر علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته افتخار دارد که یکی از موضوعات مهم در زمینه سرطان مری یعنی علائم سرطان مری در زنان را مورد بحث قرار دهد. سرطان مری از جمله بیماری هایی است که شیوع و همچنین مرگ و میر بالایی در دنیا دارد. این بیماری قسمت ابتدا  ورودی دستگاه گوارش یعنی مری را تحت تاثیر خود قرار می دهد. اهمیت بالای این بیماری پژوهشگران را بر آن داشته که برای تشخیص و درمان به موقع این بیماری، ویژگی های اختصاصی و علائم این بیماری را مورد بررسی قرار دهند.

سرطان مری در زنان و نشانه های آن

سرطان مری یکی از بیماری های شایع و کشنده در دنیا بوده و هر ساله افراد زیادی را درگیر خود می‌کند. این بیماری در ناحیه ابتدایی دستگاه گوارش یعنی مری بروز پیدا می کند. فاکتورهای متعددی در بروز این بیماری خطرناک نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

علائم سرطان مری در زنان

عوامل مهم در ابتلای به سرطان مری چیست؟

عوامل ابتلا به سرطان مری شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی و فردی ( مانند مصرف مایعات داغ یا اسیدی، الکل و نوشیدنی‌های الکلی و استنشاق سیگار و دخانیات) می‌باشند. نکته مهم اینکه معمولا عوامل ژنتیکی عوامل قطعی بوده و در بیشتر اوقات قابل تعدیل نمی باشد. در مقابل عوامل مربوط به رفتار فردی یا عوامل محیطی را می توان کنترل و اصلاح کرد. اهمیت این امر در پیشگیری می باشد که در خیلی موارد بر درمان مقدم می باشد. از این رو باید فاکتورهای خطر در این بیماری را شناخته و کنترل کرد. عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان مری را بالا می برند شامل موارد زیر می باشند:

• استعمال سیگار، قلیان یا دیگر دخانیات
  • مصرف زیاد الکل و نوشیدنی های الکلی که به جز حرمت شرعی و اخلاقی، لطمه زیادی به دستگاه گوارش وارد می کند.
  • ابتلا به دل درد مزمن یا رفلاکس اسید معده
  • بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)
  • مری بارت که بیماری است که گاهی در افراد مبتلا به GERD ایجاد می شود.
  • ابتلای به آشالازی که یک اختلال نادر عضلات در قسمت پایینی ناحیه مری می باشد.

برای شناخت کامل فاکتورهای خطر و مشورت در این موضوع می توان از مشورت و نظر تخصصی پزشکان با دانش و ماهر بهره برد. در این زمینه ما دکتر آذرپیکان را پیشنهاد می دهیم.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

علائم حتمی سرطان مری

معمولاً این علائم در هنگام بروز سرطان مری در فرد مبتلا وجود دارد:

سرفه‌ای که با گذشت زمان بهتر نمی‌شود.

خشن شدن صدا

از دست دادن اشتها یا کاهش وزن بدون دلیل.

احساس خستگی یا نداشتن یا کمبود انرژی

درد در گلو یا وسط قفسه سینه، به خصوص هنگام بلع غذا.

مدفوع سیاه یا سرفه خونی (اگرچه این موارد غیر معمول هستند).

علائم سرطان مری

بعد از بعد پیشگیری، تشخیص بخش قابل توجهی از فرایند درمان و حتی مهم در  مرحله بازتوانی فرد مبتلا به بیماری سرطان مری می‌باشد. معمولاً هرچه در زمان دیرتری این بیماری تشخیص داده شود،  طبیعتا احتمال درمان موفق و قطعی این بیماری نیز کاهش پیدا می‌کند. در بیشتر اوقات علائم ابتلا به این بیماری التهاب و ایجاد  مشکل در تغذیه روزانه و بلع مواد غذایی می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  برای سرطان مری چی بخوریم؟

ایجاد مشکل در ناحیه مری  در بیشتر اوقات موجب بروز مشکلات گسترده‌ای در زندگی روزانه فرد بیمار خواهد شد. اما  نکته مهم اینکه بیماری مری لزوماً در مراحل اولیه خود متوقف نمانده و روند پیش‌رونده بیماری یا بروز بیماری‌های ثانویه منجر به وخیم و بدتر شدن علائم بیماری می‌شوند. نمود وخامت حال بیمار ورود بیماری مری به مرحله‌ای است که به آن متاستاز می‌گویند. در این مرحله بیماری محدود به ناحیه مری نمانده و در سراسر بدن فرد گسترش می یابد.

برای غلبه بر بیماری باید تلاش شود که این بیماری وارد مرحله متاستاز نشود. اغلب علائم سرطان مری تا زمانی که سرطان در مراحل پیشرفته ای قرار نگیرد( که طبیعتا در این مرحله درمان آن دشوار می شود)، قابل توجه نیستند. علائم سرطان مری ممکن است با علائم ایجاد شده ناشی از ابتلا به دیگر بیماری ها اشتباه شود. از این رو برای تشخیص این بیماری اگر فرد مشکوک است که در معرض خطر ابتلا می باشد، برای برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه نماید.

علائم سرطان مری در زنان

علائم این بیماری در گروه زنان تفاوت چندانی با علائم ایجاد شده در مردان ندارد و معمولا یکسان و شامل موارد زیر می باشد.

بروز مشکل در بلع

شایع ترین علامت سرطان مری،  بروز مشکل در هنگام بلع، به ویژه احساس گیرکردن غذا در قفسه سینه است. در برخی از بیماران،  بروز خفگی در غذا نیز احتمال بروز دارد. این علائم به تدریج در طول زمان و روند بیماری بدتر شده و درد هنگام بلع افزایش می یابد. دلیل این امر این است که مری فرد به علت ابتلای به سرطان در حال رشد باریک می شود. این مشکل معمولا با بروز سوهاضمه بعد از بلع غذا در فرد ادامه می یابد.

اگر به تازگی برای پیشگیری از بروز مشکل در هنگام بلع غذا، عادات غذایی خود را تغییر داده اید مثلا از لقمه های کوچکتر، خوردن غذای نرم تر یا پرهیز کامل از  مصرف غذاهای جامد برای رفع این مشکل بهره گرفته اید، بهتر است که از یک ویزیت توسط پزشکی ماهر و به روز بهره گیرید. در این زمینه دکتر آذرپیکان پیشنهاد مناسبی است.

اینستاگرام دکتر آذر پیکان : drazarpeikan

شماره های ارتباطی با دکتر آذرپیکان

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

درد مزمن قفسه سینه

اگر به بیماری سوزش معده مزمن یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مبتلا می باشد، طبیعتا از قبل با درد و سوزش در وسط قفسه سینه خود آشنا هستید. این احساس دردناک ممکن است زمانی که  در اثر سرطان مری ایجاد شود بیشتر قابل توجه باشد. سرطان مری همچنین ممکن است باعث درد قفسه سینه  به فاصله چند ثانیه پس از بلع شود. این زمان هنگامی است که غذا یا مایعات به محل تومور در مری می رسد.

مقاله پیشنهادی:  طول عمر بیماران مبتلا به سرطان روده

کاهش وزن بدون دلیل

تقریباً 50 درصد از افراد مبتلا به سرطان مری کاهش وزن غیرقابل توضیحی و دلیل را تجربه می کنند. این امر می تواند به دلیل کم خوردن به دلیل مشکلات بلع یا کاهش اشتها به دلیل سرطان باشد. نکته جالب اینکه خیلی افراد قبل از بررسی مری و بیماری های مربوط به آن به خیلی بیماری های دیگر مشکوک  شده و زمان طلایی را برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به آنها از دست می دهند.

در ادامه باید گفت معمولا کاهش وزن در بیماری های دیگر مانند ایدز یا سل با ایجاد عفونت در بدن یا تب یا تعریق زیاد ویا در بیماری های دیگر با اسهال همراه می باشد. در سرطان مری این امر وجود ندارد و به جز کاهش مصرف غذا به خاطر مشکلات حین صرف غذا یا بعد از آن دلیل دیگری برای بروز این مشکل وجود ندارد.

سرفه مداوم یا گرفتگی صدا

ایجاد صدای خشن و خش دار یا سرفه ای که از بین نمی رود نیز می تواند نشان دهنده وجود سرطان مری باشد. به مانند خیلی علائم دیگر ابتلا به این بیماری این علامت هم عمومی بوده و گاهی در بیماری های دیگری مانند بیماری های مختلف بروز یافته در ناحیه گلو از جمله لارنژیت وجود دارد.  پیگیری و ویزیت توسط یک پزشک متخصص حماهر و آگاه می تواند در تشخیص افتراقی این بیماری کمک شایانی نماید. در این زمینه دکتر آذرپیکان پیشنهاد مناسبی است.

اینستاگرام دکتر آذر پیکان : drazarpeikan

شماره های ارتباطی با دکتر آذرپیکان

استفراغ

این مورد هم یکی از علائم کلی ابتلا به سرطان مری در زنان می باشد.  در مورد حالت تهوع و استفراغ نیز این علائم در بسیاری از بیماری های دیگر درگیر کننده دستگاه گوارش وجود دارد.

مراحل آخر سرطان مری

مرحله 4 سرطان مری یک مرحله پیشرفته این سرطان است. بروز این مرحله بدان معنی است که سرطان از مری به اندام‌ های اطراف یا سایر قسمت‌های بدن و غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است. درمان این مرحله  سرطان مری معمولاً به جای جراحی بر روی درمان متمرکز است.

علائم سرطان مری در  مرحله 4  آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• مشکل در بلع (دیسفاژی)
  • بروز درد در ناحیه قفسه سینه.
  • سرفه مزمن
  • صدای خشن
  • درد استخوان البته در زمانی است سرطان به استخوان‌ها سرایت کرده باشد.
  • مدفوع خونی
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح و بدون دلیل
  • خستگی و بی‌حالی
مقاله پیشنهادی:  تفاوت سرطان معده خوش خیم و بدخیم

اگر فردی یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کرد، به این معنی نیست که لزوماً به سرطان مری مرحله 4 مبتلا می‌باشد. این علائم با بسیاری از بیماری‌های گوارشی دیگر ارتباط دارند. با این حال، ممکن است افراد بخواهند برای مشاوره یا تشخیص نوع بیماری خود با پزشک معالج خود صحبت کنند.

بحث و نتیجه‌ گیری علائم سرطان مری در زنان

سرطان مری از جمله بیماری ها در دنیای نوین است که افراد زیادی را از هر گروه سنی و جنسی درگیر خود می کند. معمولا زنان نیز همان علائم را تجربه می کنند که افراد درگیر در هنگام ابتلا با آن مواجه هستند. توجه به علائم ایجاد شده و پیگیری آنها می تواند نقش مهمی در تشخیص و درمان به موقع این بیماری داشته باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل سرطان مری

یکی از شروط مهم در انجام موفق جراحی سرطان مری ، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد.

این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد: