جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

حداقل BMI برای عمل بای پس معده

عمل بای پس معده به عنوان یکی از موفق ترین روش های جراحی چاقی شناخته می شود. جراح بای پس ترکیبی از روش محدودکننده دریافت غذا توسط معده و روش سوء جذب کالری توسط سیستم گوارش است. طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، دارا بودن BMI (شاخص توده بدنی) به میزان 40 و بالاتر از آن برای انجام این عمل الزامی است.
حداقل BMI عمل بای پس معده

حداقل BMI برای عمل بای پس معده عمل بای پس معده میزان دریافت غذای معده را محدود می کند. همچنین این جراحی بر نحوه جذب غذا و کالری در جریان خون تأثیر می گذارد. به همین دلیل این جراحی بالاترین میزان موفقیت را در کاهش وزن دارد.

بعد از جراحی بای پس معده، با خوردن غذای کمتری احساس سیری خواهید کرد. همچنین وزن شما به مرور زمان کم خواهد شد. اگر شما هم از علاقه مندان به انجام عمل های چاقی باشید، اطلاع از حداقل BMI برای عمل بای پس معده و شرایط انجام این جراحی، برای شما مفید خواهد بود.

عمل بای پس معده یکی از روش های جراحی چاقی با نتایج عالی است.

جراحی عمل بای پس معده چیست؟

بای پس معده نوعی جراحی کاهش وزن است که با تغییر نحوه برخورد معده و روده کوچک با غذایی که می خورید به کاهش وزن شما کمک می کند.

عمل بای پس معده شامل ایجاد یک کیسه کوچک از معده و اتصال کیسه تازه ایجاد شده به طور مستقیم به روده کوچک است. در واقع، در طول این جراحی، معده به دو بخش تقسیم خواهد شد.

پس از بای پس معده، غذای بلعیده شده به داخل این کیسه کوچک معده می رود. سپس غذا از این کیسه کوچک مستقیماً به روده کوچک می رود. در نتیجه غذایی که می خورید دیگر به قسمت هایی از معده و روده کوچک که غذا را جذب می کنند، نمی رود. به همین دلیل، بعد از این بدن شما تمام کالری غذایی را که می خورید دریافت نخواهد کرد.

شرایط انجام عمل بای پس معده

در صورت علاقه مندی به انجام هر نوع جراحی چاقی از جمله عمل بای پس معده، شما باید مایل به ایجاد تغییرات دائمی برای داشتن یک سبک زندگی سالم باشید. شما باید موارد توصیه شده توسط پزشک متخصص خود را در خصوص تغذیه، سبک زندگی، رفتار و سایر موارد مربوط به روند درمان خود را جدی بگیرید.

مقاله پیشنهادی:  فرق پیکرتراشی با لیپوساکشن

نظر نهایی در خصوص مناسب بودن یا نبودن این روش جراحی برای شما، توسط پزشک متخصص ارائه خواهد شد. ایشان بررسی دقیقی از وضعیت جسمانی شما انجام خواهند داد. در نتیجه مناسب ترین روش جراحی چاقی را به شما توصیه خواهند کرد.

در ادامه معیار اصلی امکان و عدم امکان انجام جراحی چاقی، یعنی حداقل BMI مورد نیاز برای عمل بای پس معده، خدمت شما عزیزان ارائه شده است.

تصویری ساده از تغییرات اعمال شده در معده بعد از عمل بای پس معده

حداقل BMI برای عمل بای پس معده

حداقل BMI برای عمل بای پس معده

حداقل BMI مورد نیاز برای عمل بای پس معده،طبق استانداردهای پزشکی، در صورت داشتن ویژگی ها و شرایط زیر، انجام عمل بای پس معده و سایر جراحی های چاقی برای شما مناسب خواهد بود.

  • داشتن BMI (شاخص توده بدنی) 40 یا بالاتر از آن. (این وضعیت با نام چاقی مفرط شناخته می شود.)
  • داشتن BMI 35 تا 39.9، همراه با یک بیماری جدی مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا یا آپنه خواب شدید.

توجه داشته باشید که بای پس معده برای همه افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، مناسب نیست. برای بررسی دقیق این که آیا واجد شرایط عمل بای پس معده هستید یا خیر، یک فرآیند غربالگری کامل انجام خواهد شد. همچنین ممکن است برای واجد شرایط بودن برای جراحی چاقی، نیاز به رعایت دستورالعمل های خاصی داشته باشید.

محاسبه اندازه گیری bmi بدن

محاسبه bmi چیست برای سنجش میزان اضافه وزن و تعیین کلاس چاقی بدن شما می باشد، که شرایط بدنی شما در چه کلاس چاقی قرار دارد. با محاسبه شاخص توده بدنی می توان نوع جراحی چاقی را برای شما مشخص کرد.

مقاله پیشنهادی:  فوق تخصص انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته

شاخص توده بدنی که شاید آن را به اسم بی ام آی (BMI) بشناسید، ابزار مناسبی برای محاسبه و بررسی تناسب اندام افراد است. هرچقدر BMI بدن شما بالاتر باشد به این معناست که میزان چربی بدن شما بالاتر است و ریسک ابتلا به بیماری‌‌هایی مانند فشارخون، کلسترول و … بالاتر است. اگر می‌خواهید درباره شاخص توده بدنی، نحوه محاسبه آنلاین BMI و تاثیر آن بر سلامت بدن بدانید روی لینک کلیک کنید

نتایج جراحی چاقی بای پس معده

جراحی های چاقی مانند جراحی بای پس معده برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر بیماری های ناشی از اضافه وزن، انجام می شوند. مقدار کاهش وزن فرد بعد از جراحی به نوع جراحی و تغییر عادات و سبک زندگی فرد بستگی دارد.

مزایای عمل بای پس معده

برخی از مزایای جراحی بای پس معده در لیست زیر آورده شده است.

  • کاهش وزن سریع و چشمگیر
  • ادامه کاهش وزن به مدت 18 تا 24 ماه پس از جراحی (در جراحی بای پس معده، در عرض دو سال حدود 70 درصد یا حتی بیشتر از آن، از اضافه وزن اغلب بیماران کاسته می شود.)
  • بهبود تحرک و کیفیت زندگی بیمار
  • بعد از انجام عمل بای پس معده ریسک ابتلا به بیماری های زیر کم شده و در صورت ابتلا، از شدت بیماری کاسته می شود.
  • بیماری رفلاکس اسید معده به مری
  • بیماری های قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه خواب
  • دیابت نوع 2
  • سکته
  • سرطان
  • ناباروری

مزایای عمل بای پس معده

مشکلات عمل بای پس معده

مشکلات مربوط به جراحی بای پس معده در لیست زیر آورده شده است.

  • مناسب نبودن جراحی بای پس معده برای افراد با BMI کمتر از 35
  • مناسب نبودن این روش برای افراد با BMI کمتر از 40 بدون داشتن بیماری جدی ناشی از چاقی
  • بروز سوءتغذیه و کم خونی (نیاز به مصرف مکمل های حاوی ویتامین و مواد معدنی به صورت مادام العمر)
  • نیاز به ایجاد تغییرات دائمی در رژیم غذایی و سبک زندگی بیمار
  • افزایش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا به دلیل کاهش وزن سریع
  • امکان بروز سندرم دامپینگ (بروز حالت تهوع، رفلاکس و اسهال پس از مصرف غذاهای حاوی قند بالا)
  • ریزش مو
  • آسیب به اندام های مجاور
  • امکان بروز عفونت جدی به دلیل نشت محتویات گوارشی از خط اصلی
  • کم آبی بدن
  • بروز زخم معده
  • عدم تحمل برخی غذاها
مقاله پیشنهادی:  فلوشیپ لاپاراسکوپی چیست؟

عمل بای پس معده، راهی دائمی برای کاهش وزن است.

سخن آخر

بعد از سپری کردن مراحل غربالگری و بعد از قطعی شدن تصمیم شما برای انجام جراحی چاقی، پزشک متخصص برنامه ویژه ای را برای شما ارائه خواهد کرد. شما باید به منظور کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و عادات ورزشی به توصیه های پزشک عمل بفرمایید.

علاوه بر موارد گفته شده، باید محدودیت های مربوط به خوردن، آشامیدن و مصرف دارو در روزهای قبل از عمل را به دقت رعایت بفرمایید. همچنین، باید مصرف دخانیات را متوقف کنید.

جراحی بای پس معده مانند انواع جراحی های چاقی، در بیمارستان انجام می شود. بسته به سرعت بهبودی شما، معمولاً یک تا دو روز در بیمارستان بستری خواهید شد. سرعت بهبودی شما به مهارت پزشک و بدن شما بستگی دارد. اگر فکر می کنید برای دوران بهبودی پس از جراحی به کمک نیاز دارید، برای کمک گرفتن از خانواده و دوستان خود، برنامه ریزی کنید.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان 

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *