جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مزایا و معایب عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده یکی از اعمال جراحی لاغری خوب در درمان بیماری چاقی می‌باشد. این عمل جراحی لاغری محبوب‌ترین و پرکاربردترین عمل جراحی لاغری است؛ اما دلیل این امر چیست؟ مزایای عمل اسلیو معده چیست؟ به جز مزایا عوارض عمل اسلیو معده در درازمدت و کوتاه مدت مخاطره آمیز و قابل توجه چیست؟ برای شناخت عمل اسلیو معده لازم است که مزایا و معایب آن به دقت بررسی و معرفی گردد. در این مقاله به بررسی مفصل مزایا و معایب عمل اسلیو خواهیم پرداخت.

 

ویژگی کارکردی عمل اسلیو معده چیست؟

جراحی اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی، یک از انواع جراحی لاغری برای کاهش وزن و غلبه بر بیماری چاقی است. در این عمل جراحی لاغری قسمت بزرگی از معده ( 70 الی 80 درصد) برداشته می‌شود و باقیمانده معده شکلی باریک و شبیه به موز دارد. پس از انجام عمل جراحی، فرد جراحی شده پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری می‌کند. این جراحی همچنین باعث می‌شود افراد کمتر احساس گرسنگی کنند، زیرا معده کوچک‌تر شده و به جز ظرفیت کمتر برای دریافت غذا سطوح پایین‌تری از هورمونی به نام گرلین را تولید می‌کند که باعث بروز حس گرسنگی و بالا رفتن اشتها می‌شود.

 

10 مزیت انجام عمل اسلیو معده

اما جراحی اسلیو معده چه مزایا و مزیت‌هایی دارد که موجب محبوبیت و کاربرد فراوان آن در میان اعمال جراحی لاغری شده است؟ در ادامه به بررسی مزیت‌های عمل اسلیو معده می‌پردازیم:

کاهش وزن

یک بیمار مبتلا به چاق مرضی پس از برداشتن معده با عمل اسلیو معده تغییرات فیزیکی چشمگیری از جمله کاهش قابل توجه وزن به صورت طولانی مدت، کاهش حس گرسنگی و افزایش مصرف انرژی و بالا رفتن سوخت و ساز بدن را تجربه می‌کنند.

رفع مشکلات روانی

افسردگی قبل از عمل، اضطراب فوبیا، حساسیت فردی و پرخوری عصبی (بولیمیا) پس از عمل در بیمارانی که تحت عمل اسلیو معده قرار می‌گیرند، کاهش می‌یابد. چندین مطالعه نشان داده‌اند که عمل اسلیو معده مشکلات روانی را کاهش داده است. با توجه به ارتباط معنی‌دار افسردگی با چاقی، افسردگی یکی از اختلالات رایج در بین افرادی است که برای انجام جراحی چاقی انتخاب می‌شوند. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که جراحی چاقی با کاهش افسردگی بالینی در طول سال‌های اولیه پس از عمل همراه است. محققان پس از جراحی چاقی بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی جسمانی، روانی اجتماعی و جنسی افراد تحت عمل مشاهده کردند.

بهبود شاخص‌های خونی و جسمانی

عمل اسلیو معده تأثیرات مثبت قابل توجهی بر فاکتورهای خونی و هورمونی و جسمانی مختلف از جمله ترکیبات پروفایل لیپیدی، نشانگرهای بیوشیمیایی، بافت شناسی، خونی و التهابی که همه آن‌ها به عنوان شاخص‌های سلامت نشان می‌دهند، دارد.

رفع بیماری‌های مرتبط با چاقی

عمل جراحی اسلیو معده علاوه بر کاهش وزن به طرز شگفت‌انگیزی موجب کاهش علائم یا بهبودی بیماری‌های زمینه‌ای فرد که با چاقی و اضافه وزن در ارتباط هستند، می‌شود. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، دیابت، مشکلات مفاصل، آپنه خواب، سکته مغزی می‌باشد.

بهبود بیماری‌های زنان

همچنین انجام عمل اسلیو معده در زنان موجب کاهش شدت بیماری‌هایی مانند هیرسوتیسم و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بهبود کیفیت عادات ماهیانه و همچنین بالا رفتن شانس بارداری در این قشر می‌شود.

افزایش تحرک و فعالیت جسمانی

کاهش وزن موجب تغییر فیزیک افراد جراحی شده می‌شود. همین تغییر جسمانی و خلاصی از اضافه وزن شدید موجب فراغی بدن و بهبود توانایی‌های حرکتی افراد جراحی شده می‌شود. این امر در درازمدت باعث ایجاد تعادل در فعالیت بدنی فرد و پایدار ماندن نتایج عمل اسلیو معده می‌شود.

 بالا رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس فرد جراحی شده

چاقی از جمله بیماری است که می‌تواند علاوه بر مشکلات جسمی موجب کاهش اعتماد به نفس، عزت نفس و مخدوش شدن تصویر بدنی فرد شود. از این رو با انجام عمل اسلیو، این فاکتورهای ذکر شده می‌توانند بهبود قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کنند.

بهبودی سریع

معمولاً با رعایت دوران نقاهت فرد جراحی شده می‌تواند هم از شر اضافه وزن زیاد خود خلاص شود و هم به فعالیت‌های اجتماعی و روزانه خود برگردد.

کاهش بی‌اختیاری ادرار

یکی از بیماری‌های جالبی که با کاهش وزن شدت آن کاهش یافته یا به طور کلی درمان شده است بی‌اختیاری ادرار است. این بیماری می‌تواند از نظر روحی و روانی افراد را تحت تأثیر منفی خود دهد. با انجام عمل اسلیو معده می‌توان از شدت این بیماری و دفعات بروز آن کاست.

کاهش بروز سرطان معده

در مطالعاتی که در این مورد صورت پذیرفته است نشان داده شده، در افرادی که عمل اسلیو معده را انجام داده‌اند شانس ابتلا به سرطان معده کاهش یافته است.

 

آیا عمل اسلیو معده خطرناک است؟

عمل اسلیو معده هم به مانند هر عمل جراحی درصدی خطر و ریسک پذیری دارد ولی با توجه به ماهیت این عمل معمولاً خطر شدیدی فرد جراحی شده را تهدید نمی‌کند. از این می‌توان گفت که با انجام عمل اسلیو معده توسط یک جراح ماهر، با دانش و مسئولیت پذیر و رعایت مراقبت‌های دوران نقاهت توسط فرد جراحی شده، اطمینان داشت که خطری زندگی فرد تحت عمل را تهدید نخواهد کرد.

10 خطر و معایب عمل اسلیو معده

عمل اسلیو هم به مانند دیگر اعمال جراحی دارای مخاطرات و معایبی است که شامل موارد زیر می‌باشد:

پشیمانی از عمل و برگشت‌ناپذیر بودن آن

با توجه به رویکرد تهاجمی و برداشتن قسمت اعظم معده، فرد متقاضی عمل اسلیو معده باید بداند که این جراحی برگشت پذیر نبوده عمل معکوس آن وجود ندارد. از این رو پزشک جراح باید با دادن اطلاعات کافی، موجب آگاهی هرچه بیشتر فرد متقاضی عمل از ویژگی‌های عمل و آناتومی دستگاه گوارش بعد از عمل جراحی اسلیو معده شود. دیگر خاطرات ناشی از این عمل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خونریزی
  • نشت مایعات
  • عفونت محل جراحی کهمی تواند از عوارض عمل اسلیو معده باشد.
  • پاسخ بدن به فرایند بیهوشی
  • ایجاد لخته خونی (آمبولی)
  • بروز اختلالات ریوی و تنفسی
  • افت فشار خون که از عوارض عمل اسلیو معده است که موقت و گذرا است.
  • سرگیجه که به مانند فشار خون از عوارض عمل اسلیو معده است که موقت و گذرا است.
  • ایجاد پوست اضافه در ناحیه تحت عمل

 

مقایسه عمل اسلیو معده با سایر عمل‌های لاغری

عمل اسلیو در مقایسه با بسیاری از اعمال جراحی دیگر ساده‌تر، ایمن‌تر و سریع‌تر است. در مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، عوارض عمل اسلیو معده در درازمدت در مقایسه با عمل بای پس معده و عمل باندینگ معده کمتر است.


مروری بر مزایا و خطرات عمل اسلیو معده با دکتر آذر پیکان

عمل اسلیو معده مانند دیگر اعمال جراحی لاغری دارای نقاط قوت و ضعفی است. مزایا و معایب عمل اسلیو معده جز نکات مهمی است که پزشک جراح باید قبل از انجام عمل اسلیو معده به فرد متقاضی عمل اطلاع دهد.

مزایای عمل اسلیو معده شامل کاهش وزن قابل توجه، پایایی نتایج عمل، سریع و ساده بودن عمل اسلیو، بهبود بیماری‌های زمینه‌ای، بالا رفتن عزت نفس، بهبود بیماری‌های روان، بهبود بیماری‌های زنان، بالا رفتن شانس بارداری و باروری، افزایش تحرک و فعالیت بدنی و بهبود شاخص‌های جسمانی فرد جراحی شده می‌باشد.

در مقابل عمل اسلیو معده هم می‌تواند با معایب و مخاطراتی همراه شود. عیب عمده این بیماری را می‌توان برگشت ناپذیر بودن تغییرات در آناتومی دستگاه گوارش فرد جراحی شده ( معده) ذکر کرد. دیگر عوارض عمل اسلیو معده در دوران نقاهت می‌تواند شامل خونریزی، واکنش بدن به فرایند و داروهای بیهوشی، نشت مایعات و غذاها از محل جراحی، ایجاد لخته خونی ( آمبولی)، ایجاد مشکلات ریوی، سرگیجه، افت فشار خون، حساسیت پوستی و عفونت محل جراحی و باز شدن بخیه‌ها باشد.

به‌جز برگشت ناپذیر بودن آناتومی معده، دیگر معایب عمل اسلیو معده جز عوارض و مخاطرات زودگذر این بیماری می‌باشند که با انجام عمل توسط یک جراح ماهرو کارآمد و رعایت دستورالعمل‌های دوران نقاهت که توسط پزشک جراح تجویز می‌گردد، می‌توان از کنترل و رفع آن‌ها اطمینان داشت.

 

انجام عمل اسلیو معده زیر نظر بهترین متخصص عمل اسلیو معده می تواند مستقیما بر روی شدت عوارض و خطرات بعد از جراحی تاثیر گذار باشد. درست است که عمل جراحی با یک تکنیک و اصول از پیش تعیین شده انجام می شود اما هرگز نمی توان از مهارت و توانایی و تجربه های پزشک و تیم ایشان در انجام عمل چشم پوشی کرد.

 

  1. مزایای عمل اسلیو معده کدام اند؟
    مزایای عمل اسلیو معده شامل کاهش وزن قابل توجه، پایایی نتایج عمل، سریع و ساده بودن عمل اسلیو، بهبود بیماری‌های زمینه‌ای، بالا رفتن عزت نفس، بهبود بیماری‌های روان، بهبود بیماری‌های زنان، بالا رفتن شانس بارداری و باروری، افزایش تحرک و فعالیت بدنی و بهبود شاخص‌های جسمانی فرد جراحی شده می‌باشد.
  2. آیا عمل اسلیو معده خطرناک است؟
    عمل اسلیو معده هم به مانند هر عمل جراحی درصدی خطر و ریسک پذیری دارد ولی با توجه به ماهیت این عمل معمولاً خطر شدیدی فرد جراحی شده را تهدید نمی‌کند. از این می‌توان گفت که با انجام عمل اسلیو معده توسط یک جراح ماهر، با دانش و مسئولیت پذیر و رعایت مراقبت‌های دوران نقاهت توسط فرد جراحی شده، اطمینان داشت که خطری زندگی فرد تحت عمل را تهدید نخواهد کرد. با این حال گاهی افراد دچار پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده می شوند که لازم است پیش از عمل با دقت مزایا و معایب آن را بررسی کرد و سپس اقدام به جراحی نمود.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان