جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

یبوست بعد از عمل اسلیو معده

یبوست بعد از عمل اسلیو معده، عمل اسلیو از جمله اعمال مهم جراحی چاقی می‌باشد. یکی از عوارض ناشی از عمل اسلیو معده بروز مشکل یبوست می‌باشد. با عمل به مراقبت‌ها و دستورالعمل‌های توصیه‌شده توسط پزشک جراح در دوران نقاهت می‌توان این مشکل را کنترل کرد.
یبوست بعد از عمل اسلیو معده

تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی چاقی و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای جامعه در مورد یبوست بعد از عمل اسلیو معده و کنترل آن را به مخاطبان عرضه کند. عمل جراحی اسلیو معده یکی از اعمال جراحی محبوب با هدف رسیدن به وزن ایده آل و اندام متناسب است. این روش جراحی هم به مانند بسیاری از روش‌های جراحی دیگر دارای مخاطرات و طبیعتاً عوارضی می‌باشد. یکی از این عوارض که احتمال وقوع آن وجود دارد، یبوست می‌باشد. خبر خوب اینکه راه‌های مختلفی برای کنترل این عارضه وجود دارد که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

تاثیر چاقی بر یبوست بعد از اسلیو معده

بیماری چاقی، بیماری است که به موازات ظهور ابنا بشر به‌طور پیوسته در سراسر دنیا مشاهده می‌شود.  مثلاً در مطالعه‌ای که بین جمعیت بزرگ‌سال ایالات‌متحده انجام شد، 42.4 درصد جمعیت مبتلا به بیماری چاقی بودند. این بیماری ورای عوارض جسمی آن می‌تواند از نظر روحی نیز فرد را تحت تأثیر قرار دهد. افسردگی و پایین آمدن عزت‌نفس از جمله مشکلاتی است که می‌تواند بعد از ابتلای به چاقی پدیدار شود. پیامد این موارد می‌تواند کاهش تولید و بهره‌وری در اجتماع منجر شود. ازاین‌رو بیماری چاقی مشکلی است که  به جز فرد و خانواده، جامعه را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

روش‌های مبارزه با بیماری چاقی

روش‌های مبارزه با بیماری چاقی

راه مختلفی برای کنترل چاقی به کار گرفته می‌شود. راه‌های متعارف کنترل بیماری چاقی شامل رعایت یک رژیم غذایی و ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا، رفتن روزه یا دارودرمانی می‌باشد. این روش‌ها اگر به‌موقع و به طور خوبی به کار گرفته شوند، می‌توانند در کنترل بیماری چاقی نقش داشته ‌باشند. متأسفانه با بالا بودن شدت بیماری چاقی بعضی روش‌ها چه در کوتاه‌مدت و چه بلندمدت ناکارآمد می‌باشند. از این رو نیاز به روش‌هایی است که بتواند این مشکل را به طور اساسی و همیشگی حل کند.  در عمل اسلیو معده  80 درصد اندازه معده کاهش پیدا می‌کند. جدای از موارد یاد شده این عمل جراحی سبب پایین آمدن مقدار تولید آنزیم‌های القاکننده‌ی حس گرسنگی و اشتها می‌شود. با گذشت زمان  بعد از عمل جراحی و انجام مراقبت‌های لازم کم‌کم وزن فرد  جراحی کاهش پیداکرده و در طی یک الی دو سال به وزن نهایی می‌رسد.

روش انجام عمل اسلیو معده

در ابتدا فرد با مشورت یک پزشک جراح این روش جراحی را انتخاب می‌کند. در گام بعدی سلامتی فرد جراحی شونده مورد تائید قرار گیرد و ابزارهای تائید سلامتی شامل معاینه فیزیکی، گرفتن شرح‌حال و سوابق ابتلا به بیماری در فرد و همچنین درخواست آزمایش‌های گوناگون می‌باشد. بعد از تائید سلامتی، فرد متقاضی عمل آمادگی‌های قبل از عمل جراحی را طریق گرفتن رژیم غذایی کنترلی و عدم استعمال دخانیات( سیگار، قلیان ..) و نوشیدن  الکل و نوشیدنی‌های الکل و همچنین داروهای رقیق‌کننده خون (مگر در حالت ضرورت و با نظر پزشک متخصص) را کسب نماید.

این عمل جراحی معمولاً در یک بیمارستان (چه دولتی یا خصوصی) و بعد از بستری شدن فرد و تائید جراح صورت می‌پذیرد. این عمل چاقی می‌تواند از طریق عمل باز یا روش لاپاراسکوپی صورت پذیرد. بعد از عمل معمولاً فرد در بیمارستان بستری باقی می‌ماند و با تائید گروه‌درمانی از بیمارستان ترخیص می‌گردد.

مخاطرات و عوارض عمل اسلیو معده

به مانند هر عمل جراحی دیگری عمل اسلیو معده نیز می‌تواند مخاطرات و عوارضی را به دنبال داشته باشد. معمولاً عوارض عمل اسلیو شامل موارد زیر می‌باشند:

بروز عفونت، خونریزی، نشت معده و محل جراحی،  بروز حالت تهوع و یا استفراغ متعاقب به هوش آمدن، یبوست، بالا رفتن احتمال بروز ریفلاکس مری، بالا رفتن خطر تشکیل سریع سنگ صفرا ، احتمال لخته شدن خون، بروز مشکلاتی در ریه فرد جراحی‌شده، ریزش مو، داشتن احساس خستگی، خشک شدن پوست، بدن‌درد و بروز تغییراتی در خلق‌وخو فرد جراحی‌شده می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  دلایل استپ وزن چیست + ( 14 راه حل درمان )

یبوست بعد از عمل اسلیو معده

یبوست یکی از عوارض معمولاً شایع بعد از انجام جراحی اسلیو معده می‌باشد. در طول عمل اسلیو معده، جراحان حدود 80 درصد معده فرد جراحی‌شده را برمی دارند. انجام این تغییر شدید در آناتومی معده فرد موجب بروز تعدادی تغییرات مانند کاهش گرسنگی و افزایش سیری می‌شود. همچنین  تغییرات در معده فرد جراحی‌شده می‌تواند موجب پدیدار شدن عوارض جانبی ناخواسته‌ای مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع در فرد جراحی‌شده شود.

یبوست به‌ویژه در هفته‌ها و ماه‌های بعد از انجام عمل اسلیو شایع می‌باشد.  دلیل این امر این است  که فرد جراحی‌شده در طول این مدت، ممکن است به‌سختی بتواند آب نوشیده یا به‌اندازه کافی غذاهای حاوی فیبر مصرف کند. رژیم غذایی بعد از عمل نیز معمولاً به طور قابل‌توجهی تغییر می‌کند. همچنین ممکن است فرد جراحی‌شده داروهایی مصرف کند که خطر یبوست را در او افزایش می‌دهد. معمولاً این مشکل طی شش ماه خودبه‌خود برطرف می‌شود.

روش تشخیص یبوست

روش تشخیص یبوست بعد از عمل اسلیو معده

در مورد عادات روده‌ای طیف گسترده‌ای برای توصیف حالت “عادی” وجود دارد. اما به‌طورکلی اگر فرد جراحی‌شده کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد ممکن است دچار یبوست شده باشد. همچنین باید به علائم یبوست زیر توجه کرد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • داشتن حرکات خفیف روده (حرکات دودی کم)
  • دفع مدفوع به شکل سفت، توده‌ای یا خشک
  • تلاش زیاد در هنگام دفع مدفوع
  • احساس نیاز به دفع مزاج و البته عدم توانایی در انجام این کار
  • نیاز به استفاده از انگشت برای خارج کردن مدفوع
  • احساس گرفتگی، درد شکم یا نفخ.

آیا بروز یبوست بعد از جراحی اسلیو معده طبیعی است؟

یبوست پس از جراحی اسلیو معده، عارضه‌ای طبیعی و شایع است و اغلب موقتی می‌باشد. یک مطالعه کوچک در سال 2020 نشان داد که 6 ماه بعد از عمل جراحی، بسیاری از افراد جراحی‌شده نسبت به قبل از عمل یبوست کمتری داشتند. این مطالعه 124 فرد مبتلا به چاقی مرضی (با میانگین BMI حدود 44) را که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفتند، را مورد بررسی قرار داد. در میان افرادی که به طور منظم قبل از عمل یبوست را تجربه می‌کردند، حدود 45 درصد شاهد بهبود علائم این عارضه در خود بودند. در میان افرادی که قبل از جراحی یبوست نداشتند، حدود 21 درصد در پیگیری 6 ماهه خود یبوست را تجربه کردند. این یافته‌ها نشان می‌داد که اعمال جراحی چاقی به طور بالقوه می‌تواند اثرات مفیدی برای افراد مبتلا به یبوست مزمن داشته باشد. بااین‌حال، تحقیقات بیشتری برای حمایت از این ادعاها مورد نیاز است.

سؤال دیگر که در مورد یبوست بعد از عمل اسلیو معده وجود دارد این است که: آیا یبوست بعد از اسلیو معده بیشتر از سایر انواع جراحی کاهش وزن است؟ در پاسخ باید گفت، دانشمندان واقعاً نمی‌دانند که آیا جراحی اسلیو معده نسبت به سایر انواع جراحی چاقی منجر به یبوست بیشتر یا کمتری می‌شود. اما یبوست یک عارضه جانبی طبیعی و البته به‌راحتی قابل‌کنترل برای اعمال جراحی چاقی است.

دلایل بروز یبوست بعد از عمل اسلیو معده

چند دلیل وجود دارد که چرا جراحی چاقی و مخصوصاً عمل اسلیو معده می‌تواند فرد را بیشتر از حد معمول دچار یبوست کند. این دلایل شامل موارد زیر می‌باشد:

شما غذا را متفاوت هضم می‌کنید

جراحی اسلیو معده ، آناتومی معده را تغییر می‌دهد. ازآنجایی‌که هورمون‌های گوارشی خاصی در معده تولید می‌شوند، جراحی اسلیو معده بر نحوه هضم غذا توسط بدن تأثیر گذاشته و همچنین می‌تواند سرعت حرکت غذای هضم شده در بدن را تغییر داده و بر فلور روده فرد جراحی‌شده تأثیر بگذارد. این تغییرات می‌تواند بر حرکات روده تأثیر بگذارد.

شما به اندازه کافی فیبر نمی‌ خورید

شما به اندازه کافی فیبر نمی‌خورید

فیبر سطح کلسترول را کاهش می‌دهد و برای کاهش وزن و حفظ کاهش وزن مهم است. همچنین دریافت فیبر نقش مهمی در تشکیل و حجم دهی به مدفوع و متعاقب دفع راحت آن دارد. وجود فیبرهای غذایی به مدفوع کمک می‌کند تا آب را جذب کرده و آن را نرم می‌کند. همچنین فیبرهای غذایی به مدفوع فرد حجم داده و که به او کمک می‌کند که راحت‌تر فرایند دفع را انجام دهد. اگر رژیم غذایی بعد از عمل تنها شامل نوشیدنی‌های پروتئینی و سایر غذاهای  به فرم نرم باشد، ممکن است فرد جراحی‌شده فیبر کافی  را برای منظم نگه‌داشتن فعالیت روده خود دریافت نکند.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل باریاتریک (جراحی چاقی)

کمتر آب می‌نوشید

مدفوع به رطوبت نیاز دارد تا به شکل روانی حرکت کند. در هفته‌های بعد از جراحی چاقی، ممکن است گاهی احساس تهوع داشته باشید یا واقعاً احساس سیری کنید.  همچنین ممکن است آن‌قدر احساس سیری کنید که خوردن و نوشیدن هم‌زمان برایتان سخت باشد. جدای از موارد شده احتمال زیادی دارد که نوشیدنی‌های گازدار یا سایر نوشیدنی‌هایی که برای هیدراته نگه‌داشتن شما استفاده می‌شدن را  با نظر متخصص حذف کرده باشید.

رژیم غذایی شما تغییر می‌کند

پس از جراحی اسلیو معده، معده فرد جراحی‌شده حدود 80 درصد کوچک‌تر از شکل قبلی آن است. این امر بدان معنی است که فرد سریع‌تر سیر می‌شود، اما همچنین به این معنی است که هر لقمه مهم است. شما باید غذاهایی با ارزش غذایی بالا بخورید. رژیم غذایی فرد جراحی‌شده ممکن است به طور قابل‌توجهی با قبل از جراحی متفاوت باشد، که می‌تواند بر عادات روده او تأثیر مهمی بگذارد. همچنین گاها دریافت مکمل‌های دارویی حاوی آهن یا کلسیم می‌تواند احتمال بروز یبوست را افزایش دهد.

دارو های ضد درد مصرف می‌کنید

بلافاصله پس از جراحی، ممکن است به فرد جراحی‌شده مسکن‌های اپیوئیدی تزریق یا داده شود.  یکی از عوارض مواد اپیوئیدی ایجاد یبوست در فرد دریافت‌کننده می‌باشد.

شما به اندازه کافی تحرک ندارید

پس از جراحی، باید بتوانید بلافاصله به سطح طبیعی فعالیت بدنی خود بازگردید. بااین‌حال، اگر به دلیل تغییر در رژیم غذایی خود احساس تهوع یا ضعف می‌کنید، ممکن است آن‌قدر که باید تحرک و فعالیت بدنی نداشته باشید. این امر می‌تواند تأثیر منفی بر عادات روده‌ای فرد جراحی‌شده داشته باشد.

یبوست بعد از جراحی چاقی چقدر طول می‌کشد؟

یبوست معمولاً در روزهای اولیه پس از جراحی چاقی به اوج خود می‌رسد. دلیل این امر این است که بدن فرد جراحی‌شده هنوز در حال تطبیق با اندازه کوچک‌تر معده و تغییر رژیم غذایی است. به این حالت یبوست در مراحل اولیه می‌گویند. برخی از افراد دچار یبوست طولانی‌مدت می‌شوند که می‌تواند ماه‌ها تا سال‌ها پس از جراحی ادامه یابد. از این رو اگر فرد یک ماه پس از جراحی همچنان دچار یبوست می‌باشد، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارد.

چه چیزی به درمان یبوست بعد از جراحی اسلیو معده کمک می‌کند؟

اگر از آخرین اجابت مزاج فرد جراحی‌شده بیش از 3 روز گذشته است، می‌تواند از ملین‌های زیر را امتحان کند:

  • ملین اسمزی خوراکی مانند MiraLAX یا Phillips’ Milk of Magnesia
  • نرم‌کننده‌های مدفوع مانند کولاس
  • ملین‌های محرک مانند Dulcolax

البته لازم به یاد داشته باشید که برچسب و راهنمایی داروی ارائه‌شده را مطالعه کنید و بیش از 3 هفته از ملین‌ها استفاده نکنید. اگر در عرض 24 ساعت به نتیجه نرسیدید، حتماً با گروه‌درمانی خود مشورت کنید.

چگونه از یبوست بعد از عمل اسلیو معده پیشگیری کنم؟

برای پیشگیری از بروز یبوست پس از عمل اسلیو معده یا دیگر انواع جراحی چاقی این نکات رعایت کنید:

هیدراته بمانید:  باید مطمئن شوید که روزانه حداقل دو لیتر (6 لیوان) آب می‌نوشید. از این رو تلاش کنید برای پیشگیری از بروز حالت تهوع یا ناراحتی معده، در طول روز با فنجان‌های با اندازه کوچک عمل نوشیدن را انجام دهید. اگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین (قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا) را مصرف می‌کنید، باید مایعات بیشتری مصرف کنید زیرا کافئین، دفع ادرار را افزایش می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

فیبر زیاد بخورید: غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها  را مصرف نمایید. همچنین در صورت نیاز از مکمل‌های حاوی فیبر بهره بگیرید تا به شما کمک کند که حداقل 15 گرم فیبر در روز دریافتی داشته باشید. منابع خوب فیبر شامل، بلغور جو دوسر و آرد جو دوسر، انواع توت‌ها و میوه‌ها، سبزی‌ها و سبزی‌ها برگ‌دار (دومی از دوره سوم تغذیه بعد از عمل شروع می‌شود)، حبوبات مانند لوبیا، نخود، عدس (شروع از دوره سوم تغذیه بعد از عمل)، دانه چیا (شروع از دوره سوم و مخلوط و همراه با غذا)، بادام و آجیل (از دوره سوم و البته باید 12 ساعت قبل در آب خیس شود).

داشتن فعالیت بدنی: بعد از جراحی تلاش کنید تا جایی که بدن شما اجازه می‌دهد پیاده‌روی کوتاه انجام دهید. با گذشتن دوران نقاهت و بهبودی، تلاش کنید رویه ورزشی را اتخاذ کنید که شامل تمرینات درگیر کننده و قدرتی باشد. از این رو، باید حداقل 60 دقیقه در هر روز فعالیت بدنی داشته باشید

بحث و نتیجه‌ گیری یبوست بعد از عمل اسلیو معده

عمل جراحی اسلیو معده ‌هم مانند هر جراحی دیگر می‌تواند با مخاطرات یا عوارضی در فرد جراحی‌شده را به همراه داشته باشد. یکی از این عوارض معمولاً شایع و البته گذرا بروز یبوست در فرد جراحی‌شده می‌باشد. یبوست بعد از اسلیو معده و سایر انواع جراحی کاهش وزن طبیعی و شایع است. این مشکل به دلایل زیادی از جمله بروز تغییرات فیزیکی در دستگاه گوارش، دریافت مقادیر ناکافی مایعات و فیبر و کمبود تحرک و فعالیت بنی در فرد جراحی‌شده رخ می‌دهد. با این حال، راه‌های زیادی برای درمان و پیشگیری از یبوست کوتاه‌مدت وجود دارد. یبوستی که حداقل یک ماه پس از جراحی طول می‌کشد باید توسط پزشک متخصص ارزیابی شود. از این رو در هنگام بروز یبوست طولانی‌مدت این امر باید به گروه‌درمانی اطلاع‌رسانی شود.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل اسلیو معده

یکی از موارد ضروری در تجربه موفق یک عمل اسلیو معده، به‌کارگیری این روش جراحی توسط یک جراحی باتجربه و کاردان است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی بادانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت انتقالی شگرف در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی دلپذیر است. سابقه موفق این جراح دربرگیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی عالی است. قسمتی از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه‌کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *