جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

عوارض عمل معده برای لاغری

عوارض عمل معده برای لاغری

چاقی؛ دومین علت مرگ زودهنگام. شاید باورکردنی نباشد اما واقعیت دارد. بهترین راه برای داشتن وزنی ایده آل و زندگی سالم، ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب است.در این میان افرادی هستند که به دلایلی از جمله ژنتیک نمی توانند با روش های معمول به وزن سلامت خود برسند، پزشکان به افرادی که دارای بی ام آی (BMI) بالای 35 هستند، جراحی لاغری را پیشنهاد می دهند اما برخی افراد بخاطر اطلاعات نادرست و یا ترس از عوارض عمل معده برای لاغری دست از اقدام می کشند. ما اینجاییم تا همه چیز را درباره عوارض عمل لاغری معده به شما بگوییم تا به دور از ترس و نگرانی تصمیم گیری کنید.

انواع جراحی لاغری

اگر شاخص توده بدنی شما بالای 35 است و پزشک متخصص تشخیص داده که برای گرفتن نتیجه کاندید جراحی لاغری شوید، ممکن است سوال برایتان پیش بیاید که آیا عمل معده خطرناک است؟و عوارض عمل معده برای لاغری چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید با روش جراحی لاغری آشنا شویم، برای درمان چاقی روش های جراحی متفاوتی وجود دارد اما در تمامی این روش ها، جراح با تغییر در معده و کوچک کردن آن، کالری دریافتی فرد را کاهش می دهند، در برخی از این روش های جراحی مسیر گوارش تغییر می کند.

انواع جراحی چاقی

امروزه 3 روش جراحی لاغری در دنیا وجود دارد:

اسلیو معده (sleeve gastrectomy): در این روش حدود 80 درصد از معده را بر می دارند که قسمت تولید کننده هورمون گرسنگی(گرلین) نیز برداشته می شود.، بخش باقی مانده معده به شکلی باریک و دراز مانند موز یا آستین بخیه زده می شود.

بای پس معده (Gastric bypass): در این روش قسمتی از معده بای پس و کنار گذاشته می شود و بخش باقی مانده معده بخیه زده می شود. در عین حال قسمتی از روده کوچک نیز بریده شده و به معده جدید متصل می شود. در این روش مسیر عبور غذا از روده نیز تغییر می کند.

حلقه معده (Gastric Banding): در این روش یک بند یا حلقه به دور بخش پایینی معده انداخته می شود و در بالای حلقه یک کیسه کوچک ایحاد می شود. در این روش برش های کوچکی برای ورود ابزار جراحی و قرار دادن حلقه به دور معده روی شکم زده می شود.

آیا عوارض عمل معده خطرناک است؟

حال که با چند روش پرطرفدار جراحی لاغری آشنا شدید وقت پاسخ به این سوال است که آیا عمل جراحی معده خطرناک است؟و عوارض عمل معده برای لاغری چیست؟ برای پاسح به این سوال باید درباره روش انجام جراحی های چاقی صحبت کنیم.

جراحی های چاقی معمولا با روش لاپارسکوپی انجام می شود، روشی کم تهاجم که در آن پنج تا شش برش کوچک در شکم  ایجاد می شود و از طریق این برش های کوچک این ابزار متصل به دوربین فیلمبرداری و ابزار جراحی به داخل بدن وارد می شود. سپس جراح تغییرات لازم را در ساختار معده ایجاد می کند.

مقاله پیشنهادی:  خطرات و عوارض عمل های لاغری

دوران نقاهت پس از جراحی لاپاراسکوپی بسیار کوتاه تر و کم دردسر تر از جراحی باز است. پس جراحی معده نه تنها خطرناک نیست بلکه خود چاقی بسیار خطرناک تر است.

بر اساس گزارش های رسمی اعلام شده، خطر مرگ بعد از عمل های جراحی لاغری حدود 01/0٪ است، شاید اگر نگاهی به جدول زیر بیاندازید، نگرانی اتان درباره عمل جراحی معده کمتر می شود.

نوع عمل خطر مرگ
جراحی لاغری-بای پس معده 2/2 در هزار عمل
جراحی لاغری-اسلیو معده 9/1 در هزار عمل
برداشتن کیسه صفرا 5/1 در هزار عمل
سزارین 4 در هزار عمل

 متاسفانه برخی افراد سودجو بدون داشتن تخصص و  دانش کافی اقدام به انجام جراحی چاقی می کنند که باعث مرگ افراد شده و یا باعث بدترین عوارض عمل معده حتی به صورت دائمی بعد از می شود، به همین دلیل با صراحت باید گفت جراحی معده درصورتی که توسط دکتر متخصص انجام شود و دستورات دکتر جراح بطور کامل رعایت شود، خطری ندارد.

عوارض عمل معده برای لاغری کدامند؟

جراحی هرچند کم تهاجم اما عوارض خود را دارد، هرچند با مراجعه یه پزشک جراح متخصص که با انواع روش های جراحی لاغری آشنایی دارد، می توانید تجربه عوارض عمل معده بعد از جراحی را به حداقل برسانید.

عوارض خطرناک عمل چاقی

برخی از  عوارض عمل معده به دلیل بیهوشی عمومی است، استفراغ و تهوع از این دست عوارض هستند. هرچند اگر بعد از انجام جراحی لاغری، رژیم غذایی را رعایت نکنید و پرخوری کنید و یا غذای جامد مصرف کنید، تهوع و استفراغ را تجربه می کنید.

آمبولی یا لخته خون

بعد از انجام یک عمل جراحی مانند جراحی های لاغری، ممکن است لخته خونی در پاهای بیمار ایجاد شود که این لخته خون ممکن است با ورود به جریان خون، وارد ریه  شده و باعث مرگ بافت ها شود، در این صورت خطر مرگ جان بیمار را تهدید می کند.

آمبولی یکی از عوارض عمل معده جراحی است که ممکن است رخ دهد، اما احتمال آمبولی بعد از جراحی لاغری معده بسیار کم است و تنها برای حدود 1 درصد از بیماران رخ می دهد که با مراجعه به پزشک جراح متخصص در کلینیک و بیمارستان های معتبر این خطر به کمترین میزان خود می رسد.

ریزش مو

یکی دیگر از عوارض عمل معده در جراحی لاغری این است که, برخی از بیماران از ریزش مو در ماه های ابتدای بعد از عمل جراحی شکایت می کنند اما این ریزش مو کاملا طبیعی و موقتی است. این ریزش مو به دلیل استرس جراحی (telogen effluviom) می باشد که در مقالات بعدی بحث خواهد شد در حقیقت فولیکول مو پا برجا و فقط تار مو دچار ریزش می شود و پس از گذشت چند ماه از جراحی، رشد موها دوباره از سر گرفته میشود.

مقاله پیشنهادی:  دلایل بوی بد دهان پس از عمل اسلیو معده

افتادگی یا شلی پوست

یکی دیگر از عوارض عمل معده در جراحی لاغری افتادگی پوست است، شما حجم زیادی از وزن خود را از دست می دهید، این کاهش وزن در مدت کوتاه احتمال شل شدن و افتادگی پوست را به همراه دارد.

میزان افتادگی پوست به عواملی چون سن، ورزش، سرعت کاهش وزن و میزان کشش پوست فرد وابسته است اما جای نگرانی نیست، اگر افتادگی پوست شما زیاد باشد، با کمک جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) می توانید مشکل افتادگی پوست تان را برای همیشه حل کنید.

افتادگی پوست بعد از عمل لاغری

کمبود ویتامین و پروتئین از دیگر عوارض عمل معده 

در جراحی لاغری به دلیل روش های مختلف، برخی عوارض متفاوت است، در جراحی اسلیومعده، تغییری در روند گوارش ایجاد نمی شود و به همین علت بعد از عمل اسلیو، شما دچار کمبود ویتامین ها و موادمعدنی نمی شوید.

اما در برخی موارد بعد از انجام جراحی بای پس معده، جذب موادمعدنی و ویتامین ها کم می شود و پزشک برای شما مکمل های غذایی و مولتی ویتامین تجویز می کند که باید آن را مطابق دستورالعمل مصرف کنید. این ویتامین ها شامل سیترات کلسیم، مولتی ویتامین ها، ویتامین D3، ویتامین B12، آهن و کلسیم است.

البته در افرادی که از بیماری چاقی رنج می برند و یا اضافه وزن دارند کمبود ویتامین D بسیار شایع است و بهتر از طبق نظر پزشک از مولتی ویتامین استفاده کنند.

همچنین پزشک جراح برای اطمینان از سلامت فرد، توصیه می کند تا طی فواصل معین آزمایش خون انجام دهند.

 یبوست

دیگر عوارض عمل معده یبوست است. اگر بعد از جراحی لاغری و کوچک کردن معده، به میزان کافی مایعات مصرف نکنید، یبوست در کمین شما است. البته اگر شما پیش از جراحی تیز از یبوست رنج می بردید، ممکن است این مشکل بعد از جراحی چاقی نیز همراهتان باشد.

اما لازم نیست نگران یبوست و اسهال بعد از عمل جراحی باشید، بعد از مدت کوتاهی این مشکل به زودی حل می شود و بهترین راه برای درمان آن، روزانه 8 تا 12 لیوان مایعات حاوی فیبر کافی مصرف کنید مانند آب پرتقال!

 دامپینگ معده

دامپینگ معده از دیگر عوارض عمل معده به شمار می آید.  بعد از جراحی لاغری معده، گنجایش معده شما 28 تا 30 گرم است و در صورت مصرف بیش از حد غذا، درد و تهوع در کمین شما است.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل جراحی شکم و پهلو 1403

همچنین باید عادت کنید تا آرام غذا بخورید وگرنه دچار سندرم دامپینگ می شوید، در سندرم دامپینگ غذا به سرعت وارد روده کوچک شده و باعث پایین آمدنِ ناگهانیِ فشار خون،ضعف، سرگیجه و یا حتی لرزش می شود. نوعِ دیگرِ سندرومِ دامپینگ، مدتی بعد از خوردن و به دلیل افزایشِ ناگهانیِ قندِ خون رخ می دهد.

دامپینگ معده بعد از عمل چاقی

برای جلوگیری از ابتلا به این سندرم آرام غذا بخورید و غذایتان را به خوبی بجوید. در رژیم غذایی خود از مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کرده و میزان مصرف شیرینی و قند مصنوعی را کاهش دهید.

 عوارض اسلیو معده

هرکدام از جراحی های لاغری بخاطر تفاوت در روش جراحی، عوارض خاصی دارند. یکی از عوارض بعد از اسلیو معده عدم توانایی در خوردن حجم بالای غذا و تندخوردن آن است. اما بطور کلی ممکن است بعد از جراحی، بیمار دچار یکی از عوارض زیر شود:

  • رفلکس اسید
  • نشت مایعات معده
  • تنگی در امتداد کیسه معده
  • انسداد معده

در صورت انجام جراحی توسط پزشک کم تجربه و استفاده از مواد نامرغوب در روند جراحی اسلیو معده، بیمار برخی عوارض را تجربه می کنند که یکی از آن ها نشتی معده بعد از جراحی است.

در جراحی اسلیو معده، قسمت های برش خورده معده منگنه می شود. اگر این منگنه ها درست زده نشود، محتویات معده از لابه لای منگنه ها نشتی می کند، اگر این اتفاق سریع تشخیص داده شود، جای نگرانی نیست.

اگر بعد از جراحی اسلیو معده هریک از علایم زیر در خود مشاهده کردید، سریعا به پزشک جراح مراجعه کنید:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • درد در ناحیه شکم
  • درد در قفسه سینه
  • شانه درد
  • سرگیجه
  • تب

 عوارض بای پس معده

مدت زمان جراحی بای پس معده بیشتر از اسلیومعده است و عوارض ناشی از داروی بیهوشی و … در این روش لاغری بسیار بیشتر است اما بطورکلی بعد از جراحی بای پس معده، ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

عوارض بعد از عمل بای پس معده

  • کمبود مواد مغذی به دلیل دور زدن بخشی از روده کوچک
  • افزایش حساسیت به الکل
  • زخم معده
  • انسداد روده
  • سوراخ شدن معده

سخن پایانی

هرگونه جراحی، خطرات و عوارض خاص خود را دارد اما عوارض چاقی بسیار بیشتر از عوارض عمل معده است. آمار سالانه مرگ و میر بر اثر چاقی و یا بیماری های زمینه ای که ایجاد می کند، بسیار بالا است درحالی که عوارض ناشی از انواع جراحی لاغری گذرا است. بهتر است برای داشتن تجربه ای بهتر و آسان تر در مسیر کاهش وزن با دکتر آذرپیکان مشورت کنید تا بهترین روش جراحی چاقی برای شما را پیشنهاد دهد.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *