جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بی خطرترین روش عمل جراحی لاغری

ایمن‌ ترین روش عمل جراحی لاغری

ایمن ترین روش عمل جراحی لاغری بسته به شرایط بیمار مبتلا به چاقی متفاوت است. به طور کلی بی خطر ترین عمل جراحی لاغری باید کمترین عوارض و بیشترین بازدهی را داشته باشد. از آنجایی که تعداد عمل های اسلیو معده و باندینگ معده در مقایسه با سایر جراحی های لاغری بیشتر هستند می توان آن ها را به عنوان امن ترین و بی خطر ترین عمل جراحی چاقی معرفی کرد. موارد مختلفی اساس ایمن و بی خطر بودن عمل لاغری محسوب می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به کمترین عارضه های طولانی مدت پس از جراحی اشاره کرد.

در ادامه تیم متخصص دکتر آذرپیکان به بررسی انواع روش های عمل جراحی لاغری و ایمن ترین نوع جراحی لاغری و خواهیم پرداخت.

 

بیماری چاقی و امن ترین روش جراحی آن

چاقی یک بیماری پیچیده است که شامل داشتن مقادیر چربی بیش از حد بدنی و وزن بالای فرد مبتلا است. چاقی فقط یک نگرانی مربوط به ظاهر و تناسب اندام فرد مبتلا نیست. این بیماری یک مشکل پزشکی جدی است که خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن و مشکلات مربوط به حوزه سلامت را افزایش می‌دهد. این بیماری‌های مزمن می‌توانند شامل بیماری قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری کبد، آپنه خواب و برخی سرطان‌ها باشد.

 دلایل زیادی وجود دارد که چرا برخی افراد در کاهش وزن خود دچار مشکل می‌شوند. اغلب، بیماری چاقی ناشی از عوامل ارثی، فیزیولوژیکی و محیطی همراه با رژیم غذایی، فعالیت بدنی و انتخاب‌های ورزشی است. خبر خوب این است که حتی کاهش وزن کم هم می‌تواند مشکلات مرتبط با بیماری چاقی را بهبود بخشیده یا از بروز آن جلوگیری کند.

رژیم غذایی سالم‌تر، افزایش فعالیت بدنی و تغییرات رفتاری می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. داروهای تجویزی و روش‌های کاهش وزن گزینه‌های دیگری برای درمان هستند؛ اما در چاقی شدید معمولاً این روش‌ها چندان مفید نیستند؛ اما چه معیاری برای چاقی شدید و وزن خیلی بالا وجود دارد؟

 

تعیین شدت چاقی با شاخص توده بدنی (BMI)

شاخص (نمایه) توده بدنی (BMI) شاخصی عینی و مفید برای ارزیابی مقدار وزن، چاقی یا تناسب‌اندام افراد مختلف می‌باشد. این ملاک بر مبنای مقدار به‌دست‌آمده از محاسبه شاخص توده بدنی برای تعیین اینکه آیا یک فرد کم‌ وزن، وزن طبیعی، اضافه‌وزن یا چاق است، کاربرد دارد. شاخص توده بدنی از تقسیم وزن فرد بر مجذور قد به دست می‌آید. تفسیر وزن و تناسب‌اندام افراد بر مبنای عدد به دست آمده انجام می‌شود و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شاخص توده بدنی کمتر از 18.5 (در برخی منابع 20) به لاغر بودن فرد ارزیابی شده دلالت می‌کند.
  • شاخص توده بدنی بین 18.5 الی 25 به عنوان وزن خوب و عادی در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر عدد بین 25 الی 29.9 باشد، فرد ارزیابی شده به عنوان فردی دارای مقادیری از اضافه‌وزن در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر عدد بین 30 الی 35 باشد یعنی فرد پایش شده دچار چاقی خفیف است.
مقاله پیشنهادی:  عمل اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

یادآوری مهم: از میزان نمایه توده بدنی 35 به بالا با افزایش هر 5 عدد این معیار، یک درجه به درجه بیماری چاقی فرد ارزیابی شده افزوده می‌شود.

شاخص توده بدنی (BMI) و تاثیر آن در تشخیص ایمن ترین روش جراحی لاغری در بین افراد

 

بررسی ایمن‌ ترین اعمال جراحی لاغری

اگر روش‌های متعارف کاهش وزن مانند گرفتن روزه، ورزش، رژیم غذایی یا دارودرمانی مفید نبود، خیلی افراد به تجربه اعمال جراحی لاغری گرایش دارند. عمل جراحی هم شامل روش‌های مختلف می‌باشند که در ادامه انواع جراحی چاقی ذکر می‌گردد:

 

گاستروپلاستی آستین آندوسکوپی

 این عمل لاغری شامل قرار دادن بخیه‌هایی در معده برای کاهش مقدار غذا و مایعی است که معده می‌تواند در یک زمان در خورد نگه دارد. با گذشت زمان، و محدودیت در خوردن و نوشیدن موجب کاهش وزن افراد دچار بیماری چاقی می‌شود. این عمل از نظر ایمن بودن و پایین بودن خطرات و عوارض عمل لاغری در شرایط مطلوبی قرار دارد ولی کارایی و گستردگی زیادی از نظر کاربرد در درمان بیماری چاقی به ویژه در انواع شدید آن ندارد.

 

بالون معده

 در این روش، یک بالون کوچک در معده قرار داده می‌شود. سپس بالون با آب پر می‌شود تا فضای معده  فرد تحت عمل کاهش یابد، بنابراین با خوردن غذای کمتری احساس سیری خواهید کرد. بالون‌های داخل معده تا 6 ماه در جای خود باقی می‌مانند و سپس با استفاده از آندوسکوپ  از معده فرد خارج می‌شوند. در آن زمان، بسته به برنامه‌ای که توسط شما و گروه درمانی تعیین می‌شود، ممکن است یک بالون جدید قرار داده شود یا خیر.

بالون معده یک عمل لاغری می‌باشد ولی جز جراحی‌های لاغری محسوب نمی‌گردد چون در آن بخیه ، برش یا خونریزی وجود ندارد، البته خود این روش می‌تواند منجر به بروز مخاطرات و عوارضی شود که باعث روی‌گردان شدن فرد از فرایند کاهش وزن شود و در بعضی افراد در درمان بیماری چاقی چندان مفید نیست.  البته از نظر کلی ایمنی این روش لاغری خوب می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل حلقه معده

 

باند قابل تنظیم معده

 در این جراحی، یک نوار بادی که در اطراف بیرون معده قرار داده می‌شود، آن را به دو ناحیه تقسیم می‌کند. جراح باند را مانند یک کمربند محکم می‌کشد تا یک مسیر باریک بین دو ناحیه به وجود آید. گره به وجود آمده مانع از بزرگ‌تر شدن دهانه می‌شود. باند اغلب به طور دائم در جای خود باقی می‌ماند و موجب کاهش مقدار دریافت غذا و انرژی و در نتیجه لاغری فرد در مدتی طولانی می‌شود. این روش در صورت به‌کارگیری توسط یک پزشک جراح با تجربه و ماهر جز ایمن‌ترین اعمال جراحی لاغری می‌باشد.

 

جراحی بای پس معده

در  عمل بای پس معده ، جراح یک کیسه کوچک در بالای معده فرد تحت جراحی ایجاد می‌کند. سپس روده کوچک به فاصله کوتاهی زیر معده اصلی بریده می‌شود و به کیسه جدید متصل می‌شود. غذا و مایعات مستقیماً از کیسه به این قسمت روده ریخته شده و قسمت اعظم معده را دور می‌زنند. این روش معمولاً عوارض و مخاطرات کمی را به دنبال دارد و از جمله ایمن‌ترین اعمال جراحی لاغری می‌باشد.

 

جراحی اسلیو معده

 در این جراحی که برای افراد با شاخص توده بدنی 35 تا 45 کاربرد دارد،  بخشی از معده برداشته می‌شود و بخش کوچک‌تری از معده برای دریافت غذا باقی می‌ماند. این جراحی نسبت به بای پس معده پیچیده‌تر است.

کاهش حجم 70 الی 80 درصدی معده موجب کاهش وزن چشمگیر فرد جراحی شده می‌شود. البته نباید فراموش شود که موفقیت در کاهش وزن پس از جراحی به تعهد شما برای ایجاد تغییرات مادام‌ العمر در عادات غذایی و ورزش بستگی دارد. نکته دیگر اینکه علی رغم نتایج چشمگیر و پایانی آن‌ها این روش معمولاً مخاطرات و عوارضی را دارد و قبل از انجام عمل جراحی فرد متقاضی عمل باید نسبت به فرایند انجام آن از جمله با گذشت ناپذیر بودن یا بالا بودن شدت تهاجمی آن کاملاً مطلع گردد.

 

انسداد عصب واگ

 این عمل لاغری شامل کاشت یک دستگاه زیر پوست در ناحیه معده فرد تحت جراحی است. این دستگاه پالس‌های الکتریکی را به یک عصب در آن ناحیه به نام عصب واگ شکمی می‌فرستد. این عصب به مغز می‌گوید که معده چه زمانی احساس خالی یا پر بودن می‌کند. معمولاً این روش مخاطره و عوارض خاصی نداشته و از جمله ایمن‌ترین اعمال جراحی لاغری می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

 

عمل جراحی بیلیو پانکراس

این عمل جراحی لاغری شدت تهاجمی بالایی در  تغییر حجم معده و روده فرد تحت عمل داشته و در آن 70 درصد حجم معده و 75 درصد حجم روده فرد کم می‌شود که پیامد آن بروز کاهش وزن با شدت بالایی می‌شود. اما به‌جز  کارایی کلی عمل جراحی بیلیو پانکراس مخاطرات جدی مانند کمبود ویتامین و مواد معدنی و سندرم دامپینگ می‌تواند داشته باشد.

همچنین در این عمل جراحی  احتمال خطر بالایی  برای بروز فتق در فرد جراحی شونده وجود دارد.  راه حل این مشکل معمولاً عمل جراحی ثانویه‌ای است که این مخاطرات و عمل جراحی دومین موجب کاهش محبوبیت و ایمن بودن این روش جراحی لاغری از نظر افرادی که آن‌ها تجربه کرده‌اند، شده است.

 

ایمن‌ ترین روش عمل جراحی لاغری کدام است؟

نکته مهم این نوشتار اینکه خیلی از اعمال جراحی با کارایی و موفقیت بالا معمولاً از نظر شدت تهاجمی در سطح بالایی قرار دارند، این مورد به این معنی است که علی رغم کارایی بالا می‌توانند عوارض و مخاطراتی را هم برای فرد جراحی شده به دنبال داشته باشند. عمل اسلیو معده و عمل جراحی بیلیو پانکراس از این جمله‌اند. البته انتخاب پزشک جراح و ماهر می‌تواند تا حدودی از مخاطرات انجام این روش‌های جراحی کم کند.

در مقابل روش‌های مانند قرار دادن باند قابل تنظیم، بالون معده و عمل بای پ معده معمولاً از ایمن‌ترین اعمال جراحی لاغری می‌باشند. به عنوان سخن پایانی 3 عامل هزینه عمل باریاتریک، کارایی کلی و ایمن بودن می‌تواند در انتخاب یک روش جراحی لاغری نقش مهمی بر عهده داشته باشد.

 

بهترین جراح لاغری برای ایمن ترین عمل های لاغری

دکتر آذرپیکان به عنوان یکی از نامدار ترین جراحان لاغری در تهران، سابقه ای قابل اطمینان در انجام ایمن ترین عمل های لاغری را داشته است. از آنجایی که لازم است پیش از انجام جراحی های لاغری تحت نظر تیم متخصص و حرفه ای دکتر آذرپیکان باید شرایط بیمار نسبت به میزان چاقی و شرایط جسمی بررسی شوند. برای ارتباط با تیم جهت انتخاب بهترین و بی خطر ترین جراحی لاغری می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید:

  • 02128421942
  • 09120571335

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان