جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

بررسی انواع جراحی چاقی با ۶ روش نوین

جراحی چاقی راهی مطمئن و کارا برای افرادی است که روش‌های متعارف کاهش وزن مانند رژیم غذایی یا ورزش و افزایش فعالیت بدنی در آن‌ها مفید واقع نمی‌شود. روش‌هایی مانند عمل اسلیو معده و عمل باندینگ معده از جمله بهترین روش‌های جراحی چاقی می‌باشند.
انواع جراحی چاقی

انواع جراحی لاغری با ۶ روش نوین
تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای کامل در مورد بررسی انواع جراحی چاقی با ۶ روش نوین به مخاطبان خود ارائه دهد. چاقی از جمله شایع‌ترین بیماری‌های روزگار ما می‌باشد که به جز اثرات مستقیم موجب بالا رفتن شانس افراد در ابتلای به بیماری‌های مزمن مختلف می‌شود.

وقتی روش‌های متعارف و همیشگی کاهش وزن مفید نبودند نوبت به روش‌های جراحی چاقی می‌رسد. هرکدام از این روش‌ها ویژگی‌ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند و با بررسی آن‌ها می‌توان بهترین روش جراحی چاقی را انتخاب کرد.

تعریف جراحی چاقی

جراحی کاهش وزن که اعمال چاقی یا جراحی نیز نامیده می‌شود، گاهی اوقات به عنوان درمانی برای افرادی که بسیار چاق هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل توجهی در فرد تحت عمل شده و به بهبود بسیاری از بیماری‌ها مرتبط با چاقی، مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا کمک کنند؛ اما این یک روش‌های جراحی، شامل عمل جراحی بزرگ می‌باشند و در بیشتر موارد باید تنها پس از تلاش برای کاهش وزن از طریق یک رژیم غذایی سالم و ورزش مورد توجه پزشکان معالج قرار می‌گیرند.

انواع جراحی چاقی

معیارهای ورود به جراحی چاقی

جراحی کاهش وزن در موارد زیر در دسترس است:

شما دارای شاخص توده بدنی بین 35 تا 40 و یک بیماری مرتبط با چاقی هستید که در صورت کاهش وزن ممکن است بهبود یابد (مانند دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا).

شما تمام روش‌های کاهش وزن دیگر مانند رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده‌اید، اما در کاهش وزن یا حفظ آن موفق نبوده‌اید.

شما با پیگیری طولانی مدت پس از جراحی موافقت می‌کنید که روش‌هایی مانند ایجاد تغییرات در سبک زندگی سالم و شرکت در معاینات منظم را در بر می‌گیرد.

اگر فکر می‌کنید که جراحی کاهش وزن ممکن است گزینه‌ای مطلوب برای شما باشد، با پزشک معالج خود مشورت کنید. اگر واجد شرایط جراحی چاقی هستید، آن‌ها می‌توانند شما را برای ارزیابی مناسب بودن عمل جراحی ارزیابی کنند.

انواع جراحی چاقی

انواع مختلفی از جراحی چاقی وجود دارد. همه این جراحی‌های چاقی می‌توانند در عرض چند سال منجر به کاهش وزن قابل توجهی شوند، اما هر کدام مزایا و معایبی دارند. اگر به دنبال جراحی چاقی هستید، با یک جراح در مورد انواع مختلف جراحی چاقی مشورت کنید تا تصمیم بگیرید کدام نوع از جراحی چاقی برای شما بهترین گزینه است. رایج‌ترین انواع جراحی چاقی شامل موارد زیر می‌باشند:

مقاله پیشنهادی:  علت سکسکه بعد از عمل اسلیو معده + پیشگیری و 9 راه درمان آن

1) عمل باندینگ معده

در این روش جراحی یک باند در معده فرد جراحی‌ شده قرار داده می‌شود. این باند معده فرد را به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم می‌کند. در این روش فرد بعد از خوردن مقدار کمی از غذا سیری را تجربه می‌کند. بنابراین برای احساس سیری نیازی به غذا خوردن زیاد ندارید. آهنگ کاهش وزن در  عمل باندینگ معده آهسته بوده و احتمال وزن گیری و در نتیجه چاقی مجدد نیز وجود دارد.

عوارض این روش هم شامل حالت تهوع و استفراغ بعد از خوردن سریع یا جابجایی، نشت یا شل شدن باند قرار داده ‌شده و همچنین بروز عفونت می‌باشد. گاهی باید یک عمل جراحی دیگر برای تکمیل فرایند درمانی انجام شود.

2) عمل بای پس معده

 عمل بای پس معده با دور زدن بخش قابل‌ملاحظه‌ای از معده موجب کاهش حجم معده و دریافت کمتر مواد غذایی و همچنین کاهش آنزیم گرلین (آنزیم مولد اشتها و گرسنگی) می‌شود. در این جراحی چاقی قسمت بالای معده شما به روده کوچک متصل می‌شود، بنابراین زودتر احساس سیری می‌کنید و کالری زیادی از غذا جذب نمی‌کنید.

همان‌طور که در بالاتر توضیح داده شد با دور زدن حجم بالایی از معده و سرکوب هورمون گرلین حجم غذای ورودی به معده و اشتهای فرد جراحی شده کاهش می‌یابد. اگر این عمل جراحی با رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی مناسب همراه شود می‌تواند در یک بازه زمانی یک الی دو ساله به کاهش وزن قابل‌ملاحظه‌ای در فرد جراحی شونده منجر شود.

3)یکی از روشهای جراحی برای درمان چاقی عمل اسلیو معده

 در عمل اسلیو مقداری از حجم معده شما برداشته شده و حدود 80 درصد حجم معده کاهش پیدا می‌کند. باقیمانده معده فرد جراحی شده، لوله‌ای به شکل و اندازه یک موز است که به روده وصل می‌شود. بنابراین نمی‌توانید تا آنجایی که قبلاً می‌توانستید غذا بخورید و زودتر احساس سیری خواهید کرد. در این روش جراحی با کم کردن قابل توجه حجم معده مقدار غذایی را که می‌توانید مصرف کنید را محدود می‌کند.

علاوه بر این، این روش باعث بروز تغییرات هورمونی مانند کاهش ترشح هورمون گرلین شده که با کاهش اشتها و حس گرسنگی، موجب کاهش وزن می‌شود. همچنین تغییرات هورمونی همچنین به تسکین شرایط مرتبط با اضافه وزن، مانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی:  سریع ‌ترین روش کاهش وزن

4) عمل جراحی بیلیو پانکراس

در این روش 70 درصد حجم معده و 75 درصد حجم روده فرد تحت عمل کاهش پیدا می‌کند. این امر موجب بروز کاهش وزن با روند پرشتابی می‌شود. در این روش خطر بالایی برای بروز فتق در عمل وجود دارد. ای مورد به علاوه دیگر مخاطرات ناشی از این جراحی چاقی، موجب شده که این روش، روش جراحی چاقی با محبوبیت کم ‌باشد.

قرار دادن بالن در معده

5) قرار دادن بالن در معده

نتیجه این عمل چاقی بالا رفتن حس سیری و کاسته شدن حس گرسنگی می‌باشد.. دوره درمانی این عمل چاقی 6 ماه بوده و در طی آن فرد کاهش 10 درصدی وزن خود را تجربه می‌کند. از عوارض معمول این عمل چاقی بروز درد در معده ، احتمال بروز تهوع و استفراغ، نشت پیدا کردن مایعات معده و بروز بیماری پانکراتیت ( به خاطر وارد شدن فشار بالون به بافت‌های اطراف) می‌باشد.

6) انسداد عصب واگ

مکانیسم این عمل جراحی از طریق تحریک یک دستگاه ضربان‌ساز و فرستادن سیگنال به عصب واگ است. نتیجه این اقدام ایجاد حس سیری و پر بودن معده فرد در مغز می‌باشد. از فواید این عمل چاقی غیرتهاجمی و سرپایی بودن آن می‌باشد. زمان موردنیاز برای این عمل حدود یک ساعت و نیم است.

خطرات جراحی کاهش وزن

خطرات جراحی کاهش وزن

جراحی چاقی با خطر روبرو شدن با عوارضی بعد از آن همراه است که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایجاد پوست‌های اضافی که ممکن است برای برداشتن و حذف آن‌ها نیاز به جراحی‌های دیگری داشته باشید.
  • دریافت نکردن ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی از رژیم غذایی خود که احتمالاً برای رفع آن، پس از عمل جراحی باید تا پایان عمر خود مکمل‌های تغذیه‌ای مصرف کنید.
  • تشکیل سنگ‌های صفراوی (سنگ‌های کوچک و سخت که در کیسه صفرا تشکیل می‌شوند).
  • تشکیل لخته خون در پا (ترومبوز ورید عمقی) یا ریه‌ها (آمبولی ریه)
  • لغزش باند معده از جای خود، نشت غذا از محل اتصال بین معده و روده کوچک، یا مسدود یا باریک شدن روده
  • قبل از انجام جراحی

 با جراح خود در مورد مزایا و خطرات احتمالی این جراحی‌های چاقی مشورت کنید.

محبوب ‌ترین روش عمل لاغری کدام است؟

در دنیا، رایج‌ترین اعمال لاغری، عمل اسلیو معده یا عمل گاسترکتومی است. در این روش، جراح بخش بزرگی از معده را برای لوله‌ای موز مانند برمی دارد. البته به یاد داشته باشید جراحی کاهش وزن تنها بخشی از یک برنامه درمانی کلی چاقی است.

مقاله پیشنهادی:  علائم نشتی معده بعد از عمل اسلیو معده

درمان شما همچنین باید شامل دستورالعمل‌های تغذیه، ورزش و مراقبت از سلامت روان باشد. برای دستیابی به اهداف کاهش وزن خود باید مایل باشید و بتوانید این برنامه بلندمدت را دنبال کنید. اگر به دنبال جراحی کاهش وزن هستید، با تعدادی از متخصصان ملاقات کنید تا به شما کمک کنند که تصمیم بگیرید که آیا جراحی کاهش وزن برای شما گزینه مناسبی است یا خیر و همچنین از کدام روش بهره بگیرید.

سوالات متداول جراحی چاقی

معرفی جراح برتر برای انجام جراحی چاقی

یکی از شروط مهم در انجام جراحی چاقی موفق، انجام این عمل لاغر توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
نمایش ویدیویی از جراحی چاقی: زیبایی و تغییرات مثبت با دکتر آذرپیکان

منبع: mayoclinic

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *