جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

دوران نقاهت عمل اسلیو معده

دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده و سپری کردن آن به شیوه صحیح، بسیار حائز اهمیت است. اگر کاندید عمل اسلیو معده هستید و می خواهید از این جراحی چاقی بهره ببرید، لازم است بدانید که دوران نقاهت پس از عمل، برای شما چگونه خواهد بود. در این مقاله به طور کامل در این باره صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.
دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده

دوره نقاهت عمل اسلیو معده اساسی ترین دوره جهت تطبیق دادن شرایط معده با تغییرات انجام شده است. آنچه در دوره ی نقاهت بعد از عمل اسلیو معده مورد انتظار است درد کم و احساسی خوش آیند خواهد بود. اما به مرور در روز های بعد از جراحی این درد بیشتر شده و میانگین بیشترین درد در دوره ی نقاهت جراحی اسلیو معده بین روز های 3 تا 6 بعد از عمل گزارش شده است.

با این حال سناریویی مشابه برای تمامی کسانی که لاغری به روش جراحی اسلیو معده را انتخاب کرده اند اتفاق می افتد: شما بهترین دکتر جراح چاقی را انتخاب کرده اید. بیمه اصلی و بیمه تکمیلی، در مجموع، هزینه ها را تقبل کرده اند. روز عمل جراحی هم مشخص شده است. اما آیا می دانید طی دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده باید منتظر چه چیزهایی باشید؟

در این نوشتار به بررسی دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو پرداخته خواهد شد. پس از خواندن این مقاله شما دقیقا می دانید که در هر روزی از دوره پس از عمل اسلیو معده، چه چیزهایی به طور طبیعی ممکن است برای شما رخ دهد. از شما دعوت می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

روز جراحی

پس از پایان عمل اسلیو معده در بیمارستان چشمان تان را باز می کنید. احساس خستگی می کنید اما درد زیادی ندارید. به طور کلی، حسی خوب و شاد در وجودتان موج می زند. این احساس عالی به سبب داروهای ضد درد مناسبی است که طبق دستور دکتر معالج برای شما به کار گرفته شده است.

نقاهت روز جراحی اسلیو معده

ناگفته نماند که کمی از این احساس خوب هم ناشی از دانستن پایان جراحی چاقی و برداشته شدن این بار از روی دوش شماست.

– درد نخستین روز های نقاهت عمل اسلیو معده

در نخستین روز از دوره نقاهت عمل اسلیو معده، به طور معمول درد به میزان متوسط حس می شود. هنوز سرم به شما وصل است و هر وقت درد دارید، به سرعت کادر درمان برای شما به صورت وریدی، داروی ضد درد را تزریق می کنند. بنابراین هر زمان که درد احساس می کنید، به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهید. آستانه درد افراد مختلف، با هم فرق می کند و هر فرد به میزان داروی متفاوتی نیاز دارد.

5 یا 6 برش پوستی کوچک روی شکم شما وجود دارد. این برش ها بخیه زده شده اند و روی آنها با پانسمانی پوشیده شده است. بیشترین درد در بزرگ ترین برش حس می شود. این برش مربوط به محل خارج ساختن بخش بزرگی از معده از شکم است. به طور معمول، این برش در یک چهارم پایین و سمت چپ شکم قرار دارد. گاهی ممکن است جراح این برش را در سمت راست ایجاد کند. به هر حال، منظور، بزرگ ترین برشِ روی شکم است.

ممکن است شما کمی احساس تهوع هم داشته باشید که از داروهای بیهوشی ناشی می شود. نگران آن نباشید زیرا به سرعت برطرف می گردد.

– رژیم غذایی در نخستین روز های نقاهت اسلیو معده

در نخستین روز از دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده هیچ گونه ماده غذایی نباید از راه دهان نوشیده یا خورده شود. برخی از جراحان ممکن است به بیمار اجازه دهند، دهان خود را با دستمال تمیزی خیس کنند. شاید شما احساس تشنگی کنید و بخواهید آب بنوشید اما تا پزشک اجازه نداده نباید آب یا هر نوشیدنی دیگری میل کنید.

در طول عمل اسلیو، برای بیهوش کردن شما یک لوله در حلق شما قرار داشته است. به همین دلیل ممکن است احساس گلو درد یا ورم در گلو داشته باشید. این گلو درد در برخی افراد باعث می شود که تمایلی به نوشیدن یا خوردن نداشته باشند.

مقاله پیشنهادی:  درد بعد از عمل اسلیو معده

شاید شما منتظر گرسنگی باشید. بیشتر افراد در روز نخست بعد از عمل اسلیو گرسنه نمی شوند زیرا بخش بزرگی از معده آنها برداشته شده است. به عبارت دیگر، تولید هورمون گرسنگی (با نام گرلین) توسط معده به شدت کاهش یافته است.

– فعالیت و تحرک

شاید دکتر جراح از شما بخواهد از تخت خود برخیزید و چند قدم راه بروید. در طول جراحی اسلیو با استفاده از لاپاراسکوپی مقداری دی اکسید کربن یا همان CO2 در شکم باقی می ماند. این امر می تواند باعث ایجاد درد شود. راه رفتن درد ناشی از این امر را کاهش می دهد. زمانی که راه نمی روید و در تخت هستید، بهتر است پشتی تخت کمی بالا باشد.

راه رفتن در نخستین روز دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده کار آسانی نیست. شاید کمی در عضلات پا یا کمر هم درد احساس کنید. اما طبق دستور پزشک حتما از تخت بیرون بیایید. هر چه بیشتر راه بروید، زودتر به زندگی روزمره باز می گردید.

– شرایط ذهنی و روانی

روز نخست فکرهای گوناگونی از سر شما می گذرد. شما تغییر بزرگی را در زندگی خود پدید آورده اید، تغییری برای همیشه. شاید غذا دوست و یاور صمیمی شما در دوران قبل از عمل اسلیو بوده است: مانند یک رفع کننده استرس. بسیاری از بیماران از خود می پرسند: «حالا باید چه کنم؟ آیا کار درستی انجام دادم؟»

دوره نقاهت فردای روز عمل اسلیو

شاید شب نسبتا پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته باشید. احتمال دارد شب گذشته چندین بار بیدار شده اید و دوباره به خواب رفته اید. در دومین روز از دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو، به طور معمول، یک تصویر برداری پزشکی از نوع رادیوگرافی با ماده حاجب باید انجام دهید. برای این رادیوگرافی تخصصی، از شما درخواست می شود مایعی را بنوشید. با اشعه ایکس تصاویر عبور این ماده از معده و روده شما تهیه می شود. با این تست، دکتر جراح مطمئن می شود که نشت از دستگاه گوارشی وجود ندارد. در این صورت، پزشک به شما اجازه می دهد که نوشیدن مایعات را آغاز نمایید.

دوره نقاهت فردای روز عمل اسلیو

در این روز ممکن است کارشناس های زیادی شما را ملاقات کنند مانند:

  • دکتر جراح چاقی
  • پرستارها
  • دکتر متخصص داخلی
  • کارشناس تغذیه
  • کارشناس فیزیوتراپی و
  • هماهنگ کننده ترخیص از بیمارستان

– درد دومین روز دوره نقاهت عمل اسلیو معده

در دومین روز از دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده، احساس درد بیشتر است. تاثیر داروهای بیهوشی تمام شده، و شما تحرک بیشتری دارید. داروهای ضد درد را به طور منظم مصرف کنید. با وجود این، ممکن است هنگام حرکت تنه، درد احساس کنید. در مواردی که عمل اسلیو معده با استفاده از لاپاراسکوپی به انجام رسیده است، درد کمتری حس می شود.

هنوز گلوی شما خشک و متورم است. در صورت اجازه پزشک، نوشیدن منظم آب به صورت جرعه جرعه می تواند در کاهش ناراحتی گلو مفید باشد.

به تدریج تزریق وریدی داروهای مسکن کم می شود و مصرف مسکن های خوراکی یا همان قرص مسکن افزایش می یابد. بدیهی است که تاثیر داروهای تزریقی به سرعت آغاز می شود اما پس از خوردن قرص مسکن مدتی باید صبر کرد تا تاثیر آن آغاز شود. بنابراین، قرص یا کپسول مسکن را به طور منظم و طبق دستور پزشک استفاده کنید و برای خوردن آن منتظر بروز درد نباشید.

– رژیم غذایی روز های ابتدایی دوره نقاهت اسلیو معده

به طور معمول، مجوز مصرف مایعات توسط پزشک معالج صادر شده است. زیاده روی نکنید اما از نوشیدنی ها لذت ببرید. در دومین روز از دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده، برخی افراد گرسنه می شوند اما بقیه احساسِ گرسنگی نمی کنند. در مورد تشنگی این طور نیست! همه افراد در فردای روز عمل اسلیو احساس تشنگی را گزارش می کنند.

مقاله پیشنهادی:  طرز خوابیدن بعد از عمل اسلیو معده

بیشتر جراحان در این روز مصرف غذاهای زیر را برای بیماران توصیه می کنند:

  • آب سوپ
  • آب میوه طبیعی بدون شکر افزوده و
  • شیر

در این روز فقط مقدار کمی از غذای توصیه شده بنوشید و توصیه های پزشک را به طور دقیق رعایت نمایید. از جمله، از نوشیدن هر گونه نوشیدنی گازدار یا حاوی کافئین مانند چای و قهوه بپرهیزید.

یکی از شایع ترین دلایل بستری دوباره بیمار بعد از عمل اسلیو معده کمبود آب بدن است. بنابراین، طبق دستور پزشک و با رعایت زمان بندی و حجم مایعات، در نوشیدن مایعات، پشتکار به خرج بدهید.

توصیه می کنیم حتما مقاله «رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده» را مطالعه کنید.

– فعالیت و تحرک

برای انجام رادیوگرافی با ماده حاجب شما باید به بخش رادیولوژی بیمارستان بروید. در بیشتر بیمارستان ها بخش رادیولوژی در زیر زمین قرار دارد. پس از انجام رادیوگرافی، به طور معمول، ویزیت پزشکی خواهید داشت. در این ویزیت، دکتر جراح درد شما را بررسی می کند، شاید آنژیوکت یا همان راه تزریق وریدی را از بدن شما خارج سازد و مطمئن شود شما می توانید از تخت خارج شوید.

در صورت رضایت پزشک از وضعیت شما، به طور معمول، دستور مرخص شدن از بیمارستان نوشته می شود. در این صورت، پزشک نکاتی را که باید رعایت کنید به شما گوشزد می کند. مراقبت از بخیه های عمل اسلیو و چگونگی مصرف داروی ضد درد از جمله نکاتی است که پزشک پیش از ترخیص از بیمارستان به شما می گوید. شاید خوب باشد پس از رفتن پزشک، این نکات را یادداشت نمایید. سوالات خود را هم آماده کنید. این بهترین زمان برای پرسیدن از پزشک معالج به شمار می رود.

– اقوام و اعضای خانواده

با رفتن به خانه، دیگر تنها نیستید. اعضای خانواده با اشتیاق منتظر حضور دوباره شما در خانه هستند. اگر آنها قبلا عمل اسلیو معده انجام نداده باشند، از میزان درد، محدودیت های غذایی و تلاطم احساسات شما در دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو هیچ اطلاعی ندارند.

شرایط ملاقات با افراد در دوره نقاهت بعد از عمل اسلیو معده

وظیفه شماست که آنها را در سفری که انتخاب کرده اید، با خود همراه سازید. شاید خوب باشد از آنها بخواهید که هنگام ترخیص از بیمارستان با شما باشند و توضیحات پزشک، یا کارشناس تغذیه را بشنوند. اگر این توصیه ها را نشنیده اند، شما برای آنها تشریح نمایید و مطمئن شوید، شرایط تازه شما را درک کرده اند. در نظر بگیرید که استرس جسمی و ذهنی که شما در حال تحمل آن هستید، خواه ناخواه، آنها را هم درگیر می کند.

از پس فردای عمل اسلیو تا پایان هفته نخست

در این مدت شما باید بتوانید به تنهایی از عهده کارهای خود بر بیایید. در منزل دیگر کادر درمان در دسترس شما نیست. اعضای خانواده هم به سراغ کارهای خود می روند.

– درد

بیماران اغلب بیشترین میزان درد بعد از عمل اسلیو معده را در روزهای 3 تا 6 بعد از عمل گزارش می کنند. علت این افزایش درد، تحرک بیشتر است. شما بیشتر در حالت ایستاده هستید. بیشتر بدن خود را حرکت می دهید. به طور معمول، این درد با توجه به مصرف داروهای مسکن که پزشک تجویز کرده، قابل تحمل است. اگر درد زیاد است یا مدام بیشتر می شود، حتما با کادر درمان تماس بگیرید یا به بیمارستان مراجعه کنید.

مقاله پیشنهادی:  ضعف بدنی بعد از عمل اسلیو معده

علت اصلی این دردها برش هایی است که هنگام عمل اسلیو روی شکم ایجاد شده است. هر چه برش بزرگ تر باشد، درد بیشتری به وجود می آورد. این مورد را می توان از معمول ترین عوارض عمل اسلیو معده معرفی کرد.

انتظار می رود درد به تدریج کمتر شود. اگر درد زیاد است و با مصرف مسکن بهبود نمی یابد، یا درد با علائم دیگری مانند استفراغ، تب، یا درد شانه و کتف همراه است، آن را جدی بگیرید و با کادر درمان مشورت نمایید.

– رژیم غذایی

در این مدت از دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو، همچنان رژیم غذایی مانند قبل باقی می ماند. همچنان باید در مصرف مایعات جدی و دقیق باشید. اجازه ندهید بدن شما شرایط کمبود آب را تجربه نماید. به خاطر داشته باشید، پیش از عمل اسلیو بدن شما مقدار زیادی از آب لازم را از غذاهای دریافت می کرد. اکنون که غذا نمی خورید باید با مصرف مایعات، این کسری را جبران نمایید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، به طور منظم قند خون خود را چک نمایید. میزان داروهای پایین آورنده قند خون در دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده توسط پزشک معالج، کاهش داده می شود. با وجود این، ممکن است باز هم کمبود قند خون بیمار را دچار علائم مربوطه نماید.

– تحرک و فعالیت در هفته اول نقاهت عمل اسلیو معده

شاید اکنون با هر تحرکی احساس خستگی نمایید که تا حدودی طبیعی است. کالری کمی از راه تغذیه دریافت می کنید و انرژی زیادی از جسم و ذهن شما پس از عمل جراحی به کار گرفته شده است.

در تحرک و فعالیت طبق دستور پزشک عمل کنید و در ورزش هم زیاده روی نکنید. استراحت از کلیدی ترین توصیه های دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو به شمار می رود.

یکی از راه های کاهش خستگی، کم کردن سرعت انجام حرکات است. اگر پزشک به شمار گفته مسافت معینی هر روز پیاده روی کنید، از سرعت کم آغاز کنید. در مورد بلند کردن اجسام سنگین، توصیه های پزشک را رعایت نمایید.

اگر برای شما داروهای مسکن شبه مخدر تجویز شده باشد، نباید رانندگی کنید زیرا احتمال خواب آلودگی شدید وجود دارد و دقت افراد کم می شود.

هفته دوم و سوم دوران نقاهت عمل اسلیو معده

در این محدوده زمانی، فرد به تدریج برای از سرگیری زندگی عادی و روزمره آماده می شود. درد کمتر شده و شاید به صورت دردهای کوتاه یا خفیف در آمده باشد. به طور معمول، فقط درد در ابتدای هر حرکت احساس می شود و سپس رفع می گردد.

هفته دوم و سوم بعد از عمل اسلیو و الزامات نقاهت درمانی

در این مدت به طور معمول، مصرف مایعات غیر شفاف هم آغاز می شود. به سرعت، مصرف غذاهای نرم مانند سوپ کامل یا پوره غذاها توصیه می گردد.

به لحاظ تحرک، به تدریج مسافت پیاده روی افزوده می شود. برخی ورزش های شدید مانند حرکات با وزنه طی این مدت هم همچنان ممنوع خواهد بود.

 

دکتر علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی اُنکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی شدید و درمان آنها با روش های جراحی مانند انجام عمل اسلیو معده هستند. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت قبلی ویزیت شما می توانید با شماره تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید. همچنین می توانید برای اطلاع از هزینه عمل اسلیو معده در بیمارستان عرفان، مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

منبع (Source): وبسایت Obesitycoverage.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *