جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مراقبت ‌های بعد از عمل بالن معده

مراقبت ‌های بعد از عمل بالن معده، عمل بالن معده از جمله اعمال کاربردی برای غلبه بر بیماری چاقی و اضافه‌وزن می‌باشد. برای موفقیت بیشتر این عمل لاغری، نیاز است که مراقبت‌های بعد از عمل بالن معده را انجام دهیم. بهترین مرجع در این مورد پزشک جراح می‌باشد.
مراقبت‌ های بعد از عمل بالن معده

مراقبت ‌های بعد از عمل بالن معده
تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای کامل در مورد مراقبت‌های بعد از عمل بالن معده به مخاطبان خود ارائه دهد. عمل بال معده از جمله راه‌های کمتر تهاجمی بر غلبه بر بیماری چاقی و اضافه‌وزن وزن می‌باشد. در این روش در ابتدا بالنی در معده فرد قرار داده شده و سپس با هوادهی این بالن بزرگ و حجم مفید معده فرد اشغال می‌شود. این عمل موجب کاهش غذای ورودی و همچنین پایین آمدن اشتهای فرد تحت عمل دارد. اما چه مراقبت‌هایی موجب موفقیت این عمل می‌شود؟

چاقی و راه‌ های مقابله با آن چیست؟

یکی از پدیده‌هایی که امروزه جز حقایق زندگی اجتماعی است چاقی است. روش‌های غلبه بر چاقی راهی خوب برای پیشگیری یا کنترل مشکلاتی است که به خاطر ابتلا به این بیماری احتمال رخ دادن دارد. معمولاً این روش زمانی به کار گرفته می‌شود که روش‌های دیگری همچنین رژیم غذایی و فعالیت بدنی مؤثر و کارا نباشد. اعمال لاغری از یک سو سبب کاهش اضافه وزن شدیدی می‌شود که فرد را حتی در انجام فعالیت روزانه دچار محدودیت کرده است و از سوی دیگر با کمک به داشتن وزنی متعادل سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مزمن می‌شود. این بیماری‌ها شامل بیماری قلبی و سکته مغزی، فشارخون بالا، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)، آپنه ای که خواب رخ می‌دهد و دیابت نوع 2 می‌باشند.

چاقی و راه‌ های مقابله با آن

تحلیل میزان چاقی

اما در ابتدا نیاز به تحلیل میزان ابتلای فرد به چاقی و اضافه وزن داریم. یکی از ساده‌ترین ابزارها در این زمینه شاخص توده بدنی می‌باشد که از تقسیم وزن فرد بر مجذور قد وی به دست می‌آید. حالات مختلف شاخص توده بدنی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اگر عدد حاصل شده کمتر از 20 باشد، این عدد مؤید حالت لاغری در فرد سنجش شده می‌باشد.
  • اگر عدد حاصل شده 20 الی 25 باشد، نرمال بودن وزن و توزیع وزنی فرد سنجش شده را نشان می‌دهد.
  • اگر عدد حاصل شده 25 الی 30 باشد، مؤید اضافه‌وزن در فرد سنجش شده می‌باشد.
  • اگر عدد حاصل شده بیشتر از 30 باشد، مؤید ابتلای فرد سنجش شده به چاقی خفیف می‌باشد.
  • با هر 5 عدد افزایش یک درجه بر بیماری چاقی فرد افزوده می‌شود.

فواید عمل بالن معده

فواید عمل بالن معده

مکانیسم عمل بالن معده بر مبنای قرار دادن جسمی خارجی در معده فرد می‌باشد. به طور کلی بهره‌گیری از این روش مزایای قابل‌توجهی را برای فرد تحت عمل به دنبال خواهد داشت. این مزایای شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تهاجمی نبودن ماهیت این روش (ها) موجب می‌شود که مخاطرات کمتری بروز پیدا کرده و دوران نقاهت بعد از عمل بالن معده سریع‌تر ‌باشد. با توجه به این امر، فرد عمل شونده می‌تواند خیلی زود به فعالیت‌های روزمره خود بازگردد.
  • در عمل بالن معده اجباری به دگرگونی آناتومی معده و دستگاه گوارش فرد نمی‌باشد. با توجه به این نکته فرد عمل شونده با عوارضی مانند نشت مایعات از معده، بروز خونریزی و عفونت ناشی از باز شدن بخیه معده و روده و حتی ریزش مو مواجه نمی‌شود.
  • مکانیسم این روش، قرار دادن یک جسم خارجی در معده می‌باشد. برخلاف روش‌هایی مانند عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده که تقریباً برگشت ناپذیر هستند، بهره‌گیری قرار دادن بالن در معده (و روش‌های مشابه) موقتی بوده و با رسیدن به هدف درمانی، بالن از بدن فرد خارج می‌شوند.
  • نیازی به بیهوشی نبوده و طبیعتاً فرد با عوارض بعد از ریکاوری و به هوش آمدن نظیر سرگیجه، افت فشار و … روبرو نمی‌شود. همچنین نیاز چندانی به بستری شدن بیمار قبل و بعد از عمل نمی‌باشد و فرد با تشخیص پزشک جراح می‌تواند در زمان کوتاهی ترخیص شده و به منزل خود بازگردد.
مقاله پیشنهادی:  عمل بای پس با سوئیچ اثنی عشری

مکانیسم عمل بالن معده

عمل بالن معده معمولاً بعد پس از تجربه دیگر روش‌های کاهش وزن مانند بهبود رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی انجام می‌شود. عمل بالن معده برای افرادی با شاخص توده بدنی 27 الی 35 عمل مناسبی می‌باشد. در دوره‌ای بین 6 الی 12 ماه فرد عمل شده می‌تواند به کاهش وزن موردنظر دست پیدا می‌کند. در این عمل، یک بالن در معده فرد تحت درمان قرار داده می‌شود. این امر باعث کاهش اشتها و مهم‌تر از آن کاهش حجم دستگاه گوارش و در نتیجه لاغری می‌باشد.

بالنی که در معده فرد قرار داده می‌شود معمولاً حاوی آب نمک و یا هوا می‌باشد و توسط یک پزشک جراح ماهرو با تجربه در معده فرد قرار داده می‌شود. شرط موفقیت عمل بالن معده نیازمند پایبندی به یک سبک زندگی سالم در بعد از عمل می‌باشد. فرد تحت عمل بالن معده لازم است که تغییرات دائمی را در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و فعالیت بدنی در حال قابل قبول داشته باشد تا از موفقیت عمل بالن معده اطمینان حاصل کند.

آمادگی قبل از عمل بالن معده

قبل از انجام عمل بالن معده، پزشک جراح دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه آماده شدن فرد برای عمل می‌دهد. گاهی نیاز است فرد متقاضی عمل، آزمایش‌ها و معاینات مختلفی را انجام دهد. همچنین احتمال دارد در زمان منتهی به عمل، آنچه می‌خورید و می‌نوشید (مانند الکل و نوشیدنی‌های الکلی) و همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید محدود یا حتی متوقف گردند. جدای از موارد یاد شده احتمال دارد از شما خواسته شود که یک برنامه فعالیت بدنی را شروع کنید. این عمل می‌تواند در بیمارستان یا کلینیک درمانی انجام شود و معمولاً بعد از انجام عمل فرد تحت عمل می‌تواند به منزل خود برگردد.

مقاله پیشنهادی:  بهترین روش عمل جراحی لاغری چیست؟

مراقبت‌ های بعد از عمل بالن معده

مراقبت‌های بعد از عمل بالن شامل موارد مختلفی می‌باشد:

استراحت در منزل

بعد از انجام عمل نیاز است که یکی از دوستان یا اعضای خانواده فرد را به خانه برساند. این امر برای اطمینان از ایمنی فرد با علم به این موضوع است که هنوز داروهای آرام‌بخش در بدن فرد وجود داشته و منجر به کاهش سطح هوشیاری وی می‌گردند. به فرد جراحی‌شده توصیه می‌شود که در کنار خود فردی با تجربه را برای بقیه روز پس از عمل داشته باشد.

رژیم غذایی بعد از عمل بالن معده

رعایت یک رژیم غذایی متعادل فرد را در مراحل بعد از عمل بالن معده یاری می‌دهد. مراحل مختلف این رژیم غذایی از مایع به جامد و باهدف کاهش خطر عوارض جانبی ناخوشایند مانند تهوع، استفراغ، درد و ناراحتی می‌باشد. از این مهم است که هیچ یک از مراحل را نادیده نگیرید. قبل از بازگشت به یک رژیم غذایی معمولی، باید به مدت 2 هفته از یک رژیم غذایی اصلاح شده پیروی کنید. رژیم غذایی بعد از عمل بالن معده به 4 مرحله جداگانه تقسیم می‌شود: رژیم غذایی مایع، بهره‌گیری از غذاهای پوره شده، مصرف غذای نرم و مصرف غذاهای معمولی و همیشگی

فعالیت بدنی بعد از عمل بالن معده

معمولاً بعد از انجام عمل بالن معده فرد تحت عمل باید فعالیت بدنی مناسبی را داشته باشد. طبیعتاً با خطر بروز مخاطراتی مانند لخته شدن خون و آمبولی معمولاً فرد جراحی‌شده حداقل فعالیت با شدتی پایین را خواهد داشت. بهترین مشاور در این زمینه و گرفتن راهنمایی‌های مختلف در زمینه شدت فعالیت و همچنین روش انجام آن فعالیت‌ها، پزشک جراح می‌باشد. به طور کلی با توجه به احتمال بروز عوارض و مخاطراتی انجام فعالیت‌های بدنی با شدت بالا توصیه نمی‌گردد ولی با توجه به نبود برش، بخیه یا خونریزی آن‌چنانی فعالیت بدنی معمولی مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

ویزیت‌ های منظم بعد از عمل بالن معده

انجام ویزیت منظم فرد عمل شده توسط پزشک جراح از موارد مهم بعد از عمل بالن معده می‌باشد. در این ویزیت‌ها پزشک جراح در مورد عوارض بعد از عمل، راحتی فرد بیمار، نیاز به کوچک یا بزرگ کردن بالن با بیمار مشورت خواهد کرد.

کنترل تهوع بعد از عمل

معمولاً فرد عمل شده به مدت 3 تا 5 روز پس از عمل خود حالت تهوع و احتمالاً استفراغ را تجربه می‌کند زیرا معده فرد کم‌کم به نگه داشتن بالن در جای خود عادت می‌کند. بهره‌گیری از داروهای ضد تهوع به کاهش مقدار حالت تهوع کمک می‌کند. بالا بودن سر نسبت به بدن و دراز کشیدن به پهلوی چپ نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد. همچنین در هنگام بازگشت به رژیم غذایی معمولی، 30 تا 60 دقیقه قبل از غذا از مصرف مایعات خودداری کنید.

مقاله پیشنهادی:  برگشت چاقی بعد از لیپوماتیک

بحث و نتیجه‌ گیری مراقبت ‌های بعد از عمل بالن معده

عمل بالن معده از روش‌های کاربردی، کم‌خطر و کمتر تهاجمی برای مقابله با بیماری چاقی و اضافه وزن می‌باشد. یکی از موارد مهم برای رسیدن به موفقیت با این عمل لاغری، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل می‌باشد. با انجام این مراقبت‌ها فرد تحت عمل می‌تواند به کاهش وزن مورد انتظار دست‌یافته و از نتایج قابل‌توجه این عمل لاغری بهره‌مند گردد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل بالن معده

یکی از شروط مهم در انجام عمل بالن معده موفق، انجام این عمل لاغر توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه عمل لاغری و بیماری‌ های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه‌کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

نمایش ویدیویی از جراحی چاقی: زیبایی و تغییرات مثبت با دکتر آذرپیکان

منبع: nubodyconcepts

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان