جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

لاپاراسکوپی چیست؟

لاپاراسکوپی چیست، این جراحی عدم باز بودن جراحی و تماس دست جراح با ناحیه داخلی شکم فرد جراحی شونده می‌باشد. ایمن بودن عمل، از مزایای این روش جراحی می‌باشد.
لاپاراسکوپی چیست

لاپاراسکوپی چیست؟ لاپاراسکوپی یکی از روش‌های تشخیصی و همچنین جراحی است که برای بررسی اندام‌های داخلی شکم و همچنین در دیگر فضاهای بسته بدن مانند زانو کاربرد دارد. این روش جراحی، یک روش کم خطر و کمتر تهاجمی است که فقط به برش‌های کوچک نیاز دارد. یکی از موارد کاربرد این روش در جراحی‌های لاغری می‌باشد. عدم نیاز به جراحی باز و محدود کردن دایره برش در بدن فرد جراحی شونده از محاسن این روش جراحی می‌باشد. این امر موجب کاهش عوارض این روش جراحی و محبوبیت روزافزون آن شده است.

عمل لاپاراسکوپی

1) عمل لاپاراسکوپی

همان‌طور که در مقدمه گفته شد، روش لاپاراسکوپی روشی جراحی است که می‌تواند به‌صورت مستقل یا به‌عنوان روش جراحی  بسیاری از روش‌های کاهش وزن مورد کاربرد قرار گیرد. در روش لاپاراسکوپی شکم ، پزشک جراح برای انجام هدف خود و برای بررسی اندام‌های شکم از ابزاری به نام لاپاراسکوپ استفاده می‌کند. لاپاراسکوپ یک لوله بلند و نازک همراه نوری با شدت بالا و یک دوربین با وضوح بالا در قسمت جلویی آن می‌باشد.

این ابزار از طریق یک برش وارد دیواره شکم می‌شود. سپس همان‌طور که لاپاراسکوپ در امتداد  شکم حرکت می‌کند، دوربین تصاویر قسمت داخلی شکم را به یک مانیتور ویدئویی ارسال و برای گروه درمانی نمایش داده می‌شود. لاپاراسکوپی به پزشک این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به ایجاد برش‌های بزرگ، داخل بدن فرد را در همان زمان مشاهده کند. همچنین پزشک می‌تواند نمونه‌برداری یا همان بیوپسی را در طول این روش انجام داده و در کنار آن جراحی خود را نیز انجام دهد.

مشاوره چاقی دکتر آذرپیکان در واتساپ

2) لاپاراسکوپی پیشرفته چیست؟

در ابتدا این روش برای مقاصد تشخیصی و جراحی‌های کوچک به کار می‌رفت. با پیشرفت علم و فناوری گستره استفاده از این روش نیز افزایش یافت. این پیشرفت تعداد برش‌ها و زخم‌های ایجاد شده در عمل را کاهش می‌دهد. این مورد مجموعه‌ای از فایده‌های لاپاراسکوپی مانند کاهش مخاطرات و عوارض بعد از عمل جراحی را در پی دارد. روش لاپاراسکوپی پیشرفته امروزه دارای کاربرد وسیعی در جراحی‌های پزشکی می‌باشد.

3) بیماری‌های قابل درمان با لاپاراسکوپی

امروزه برخلاف گذشته که این روش معطوف به جراحی‌های کوچک و محدود بود، از لاپاراسکوپی برای تشخیص و  درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • در عمل‌های لاغری و با هدف برداشتن یا تغییر شکل بخش‌هایی از معده یا روده بزرگ
  • برداشتن یا حذف اندام‌هایی گرفتار بیماری مانند کیسه صفرا یا آپاندیس
  • بستن لوله‌های رحمی
  • انجام عمل حاملگی در خارج از رحم
  • تشخیص بروز سرطان در اندام‌های داخلی مانند سرطان پانکراس و کبد
  • درمان اختلالات در ناحیه کف لگنی مثل بی اختیاری ادرار و پرولاپس لگن
  • برداشتن یا ترمیم مثانه
  • اهدای کلیه
  • جراحی‌های مختلف فتق
  • بررسی منبع دردهای شکمی
  • یا حذف بافت زخم
  • حذف یا ترمیم اندام‌های تولیدمثل زنان مانند رحم ولوله‌های فالوپی
  • مشاهده تومور در شکم
مقاله پیشنهادی:  واقعیت های لاغری شکم و پهلو در 3 روز

4) آمادگی برای عمل لاپاراسکوپی

در ابتدا باید هدف از انجام این روش درمانی معلوم شود. بعد از این مورد و تعیین روش لاپاراسکوپی که با کمک روش‌های تشخیصی مانند ام آر ای یا سونوگرافی انجام می‌گیرد،  باید سلامتی فرد  متقاضی عمل تائید شود. همچنین روش‌های آزمایشگاهی و تشخیصی می‌توانند کمک قابل توجهی برای پزشک علاوه بر معاینه و شرح حال گیری از بیماری توسط او باشند. بعد از تائید سلامت معمول به مانند اغلب عمل‌های جراحی رعایت نکات زیر توسط فرد متقاضی عمل لازم می‌باشد:

  • فرد متقاضی عمل باید قبل از عمل جراحی رژیم غذایی سبکی را رعایت کند. این رژیم غذایی شامل یک رژیم به فرم مایع و در زمان دو هفته قبل از عمل می‌باشد. این رژیم غذایی چربی کبد و شکم را کم و عمل جراحی را راحت‌تر کند.
  • فرد جراحی شونده از 12 ساعت پیش از عمل چیزی نخورد یا ننوشد. این پرهیز برای اطمینان از خالی بودن معده در طول عمل لاپاراسکوپی می‌باشد. باقی ماندن غذا یا مایعات در معده در هنگام جراحی ریسک بروز عوارض و مخاطرات بعد از عمل را افزایش می‌دهد.
  • باید مدتی قبل از انجام عمل از استعمال دخانیات یا نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی پرهیز نمود.
  • فرد باید داروهای مورد استفاده روتین خود را به پزشک جراح  اعلام نماید. گاهی لازم است که پیش از عمل فرد استفاده از داروهایی رقیق‌کننده خون را متوقف کند. این داروها احتمال بروز خونریزی یا بالا بردن شدت آن را  بعد از عمل لاپاراسکوپی افزایش می‌دهند.

5) ابزارهای لاپاراسکوپی

این روش تشخیصی و جراحی هم به مانند دیگر روش‌های جراحی نیازمند به کار گیری وسایل خاص خود می‌باشد. به جز وسایل کلی و بیهوشی مورد کاربرد در جراحی این روش جراحی چند ابزار مخصوص را به کار می‌گیرد:

اندوسکوپ:

این وسیله، وسیله‌ای برای مشاهده قسمت‌های داخلی شکم می‌باشد. این وسیله با کمک دوربینی که در قسمت جلویی آن قرار دارد از فضای داخلی شکم تصویربرداری کرده و با نمایش آن بر روی یک صفحه نمایش به جراح برای انجام عمل کمک می‌کند.

سوزن ورس:

از این وسیله برای ورود به حفره‌ی بطنی و همچنین تزریق گاز دی اکسید کربن و ایجاد ورم در ناحیه شکم فرد جراحی‌شده استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  هفته ششم بعد از عمل اسلیو

تروکار: برای عبور از فاسیا، عضله و صفاق مورد کاربرد قرار می‌گیرد و خود شامل دو جز ماندرن و کانولا می‌باشد.

قیچی لاپاراسکوپی:  قیچی لاپاراسکوپی با توجه به کاربرد آن خود به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شود که شامل این موارد می‌باشد: قیچی متزنبام، قیچی هوکی شکل، قیچی مستقیم و میکروسیزر.

مراقبت‌های پس از لاپاراسکوپی

6) مراقبت‌ های پس از لاپاراسکوپی

بعد از انجام عمل، گروه درمانی علائم حیاتی فرد را تحت نظر می‌گیرند. تا زمانی که بیهوشی از بین برود، فرد جراحی در دوران نقاهت خواهید ماند. معمولاً فرد تا زمانی که نتوانید به طور مستقل ادرار کند ترخیص نمی‌شود. مشکل در دفع ادرار کردن یکی از عوارض جانبی احتمالی استفاده از کاتتر در  این عمل جراحی می‌باشد.

همچنین زمان بهبودی بعد از عمل متفاوت بوده و بستگی به این دارد که این عمل به چه منظوری انجام شده است. ممکن است چند ساعت بعد از جراحی فرد بتواند به منزل خود برود. همچنین ممکن است  در حالاتی فرد جراحی شده مجبور شود یک یا چند شب در بیمارستان  بستری باقی بمانید.

پس از جراحی، ناف فرد جراحی شده ممکن است دچار حساسیت بوده و همچنین کبودی روی شکم فرد وجود داشته باشد. گاز درون شکم فرد می‌تواند موجب بروز درد در ناحیه سینه و شانه‌های فرد شود. همچنین این احتمال وجود دارد که فرد جراحی شده در طول روز احساس تهوع داشته باشد. قبل از رفتن به خانه، پزشک دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه مدیریت عوارض جانبی احتمالی عمل به فرد یاد می‌دهد.

همچنین پزشک ممکن است برای پیشگیری از بروز عفونت، داروهای ضد درد یا آنتی‌بیوتیک را برای فرد جراحی شده تجویز کند. جدای از موارد یاد شده با توجه به نوع جراحی ممکن است به فرد توصیه به چند روز یا چند هفته استراحت شود. بازگشت کامل فرد به فعالیت‌های روزانه خود ممکن است یک ماه یا بیشتر بعد از عمل طول بکشد.

عوارض عمل لاپاراسکوپی

7) عوارض عمل لاپاراسکوپی

عوارض شدید لاپاراسکوپی به ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال، اگر  فرد موارد زیر را تجربه کرد، باید با پزشک خود در این زمینه اطلاع دهد:

  • بروز درد شدید در ناحیه شکم
  • تهوع و استفراغ طولانی‌مدت
  • تب بالا
  • ایجاد چرک یا خونریزی زیاد در محل برش
  • درد در هنگام ادرار کردن یا دفع مدفوع

نکات مهم در عمل لاپاراسکوپی

نتایج این روش جراحی با توجه به تکنیک‌های جدید لاپاراسکوپی معمولاً عالی است. این تکنولوژی به جراح اجازه می‌دهد تا بسیاری از مشکلات در دستگاه گوارش را به راحتی مشاهده کرده و تشخیص دهد. دوره نقاهت این روش جراحی نیز در مقایسه با جراحی باز کوتاه‌تر می‌باشد و از این مزایای لاپاراسکوپی می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل بای پس معده

هزینه این عمل هم تقریباً در حدود دیگر اعمال جراحی لاغری و در بازه قیمتی بین 50 الی 100 میلیون می‌باشد.  تجربه افراد جراحی شده نشان داده که این روش جراحی روشی ایمن، دارای دوره نقاهت کوتاه و عوارض کمی می‌باشد.

بحث و نتیجه گیری لاپاراسکوپی چیست

لاپاراسکوپی از روش‌های تشخیصی و جراحی خوب می‌باشد که امروزه برای درمان خیل زیادی از بیماری‌های مختلف و همچنین جراحی‌های لاغری کاربرد دارد. عمل ایمن، عوارض کم، برش و بخیه کم  و همچنین دوره نقاهت کوتاه این عمل را روشی محبوب برای انجام عمل‌های مختلف کرده است. با این روش افراد متقاضی عمل لاغری می‌تواند به کاهش وزن دلخواه خود دست یابند.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل لاپاراسکوپی

یکی از موارد مهم در انجام جراحی لاپاراسکوپی موفق انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و حاذق است. در این زمینه ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را پیشنهاد می‌دهیم. این جراح پزشکی به روز، ماهر و دارنده بهترین مدارک از بالاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای ماندگار در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای مسئولیت‌پذیری بالا در امور مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای اخلاقی پسندیده است. سابقه درخشان این جراح در برگیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایج عالی است. قسمتی از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد متقاضی می‌توانند برای کسب آگاهی از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان به اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) مراجعه نمایند. به جز این موارد افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجارب افراد جراحی‌شده بهره گیرند. این امر می‌تواند روشی مناسب برای برطرف کردن پرسش‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی سرطان معده دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *