جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

درمان سرطان مری با طب سنتی امکان پذیر است؟

درمان سرطان مری با طب سنتی از جمله ابزارهای خوب در پیشگیری از این بیماری و همچنین کمک به درمان بهتر آن می باشد. سرطان مری از بیماری ها خطرناکی است می باشد که اهمیت آن در عمومی بودن علائم در مراحل اولیه و تشخیص دشوار آن می باشد. از این رو باید با شناخت علل این بیماری به درمان و پیشگیری از این بیماری پرداخت.
درمان سرطان مری با طب سنتی

درمان سرطان مری با طب سنتی امکان پذیر است؟

سرطان مری یکی از شایع ترین سرطان های موجود در  دنیای امروزی می باشد. شدت بیماری و مرگ و میر ناشی از آن اهمیت این بیماری را دو چندان می کند. معمولا  عمومی بودن علائم این بیماری در مراحل ابتدایی و متعاقبا تشخیص دیرهنگام معالجه این بیماری را دشوار می کند. از این رو نیاز به درمان به موقع و در گام بعدی پیشگیری از نکات مهم در مبارزه با این بیماری می باشد. حال سوال مهم این است که چقدر طب سنتی می تواند در درمان بیماری سرطان مری موثر باشد و آیا این امر امکان پذیر می است؟

سرطان مری چیست

سرطان مری چیه؟

اولین مورد مهم در این مقاله بررسی این سوال که سرطان مری چه بیماری بوده و علت سرطان مری چیست؟ همانطور که می دانید، سرطان مری یکی از سرطان‌های شایع و با میزان بالایی از مرگ و میر در کشورهای مختلفی از دنیا می‌باشد. این بیمار سالانه مبتلایان بی شماری را به کام مرگ می کشاند. این بیماری هنگامی بروز پیدا میکند که سلول‌های سرطانی در ناحیه مری فرد ایجاد می‌شوند. سرطان مری از لایه داخلی مری آغاز شده و می تواند در طی زمانی طولانی در دیگر لایه های مری و اندام های بدن انتشار یابد  و وارد مرحله متاستاز شود.

فاکتورهای دخیل در بروز سرطان مری

فاکتورهای گوناگونی در ابتلای به این بیماری مهلک نقش مهمی را ایفا می‌کنند. این فاکتورها مواردی مانند فاکتورهای ژنتیکی و عوامل محیطی و فردی ( مانند مصرف مایعات داغ یا اسیدی، الکل و نوشیدنی‌های الکلی و استنشاق سیگار و دخانیات) را در بر می گیرد. معمولاً عوامل ژنتیکی قابل پیشگیری و کنترل نمی‌باشند و در نمی توان برای مقابله با آنها اقدام مهمی را انجام داد. در مقابل عوامل فردی و محیطی را می‌توان کنترل کرد. اهمیت پیشگیری به خاطر عمومی بودن این بیماری در مراحل اولیه و تشخیص دشوار آن می باشد.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

تشخیص سرطان مری

در کنار بعد پیشگیری، تشخیص بخش مهمی از روند درمان این بیمار و حتی تأثیرگذار در بازتوانی بیمار  بعد از درمان می‌باشد. معمولاً هرچه دیرتر این بیماری تشخیص داده شود،  طبیعتا احتمال درمان این بیماری نیز کاهش می‌یابد. در خیلی مواقع نشانه‌های بارز ابتلای به این بیماری بروز التهاب در ناحیه مری و متعاقبا بروز  مشکل در تغذیه  بلع مواد غذایی می‌باشد. بروز بیماری سرطان مری  در  اکثر موارد باعث ایجاد مشکلات خیلی زیادی در زندگی روزمره فرد مبتلای به این بیماری خواهد شد.

مشکل مهم در فرم سرطانی این بیماری این است که سرطان مری در مراحل اولیه خود باقی نمانده و سیری روزافزون و رو به گسترش دارد . سیر پیش‌رونده این بیماری یا بروز مشکلات دیگر از جمله مشکلات در بلع و تغذیه فرد مبتلا یا ایجاد عفونت در بدن  بیمار به پیامدهایی مانند بحرانی و بدتر شدن حال فرد مبتلا  منجر می‌شوند. وخامت شرایط بیمار با ورود بیماری مری به مرحله‌ای است که متاستاز نام دارد.

مقاله پیشنهادی:  راه‌ های درمان بیماری آشالازی چیست؟

 ابزارهای تشخیص در سرطان مری

برای کمک به تشخیص بهتر در بیشتر اوقات، پزشک معالج علاوه بر استفاده از گرفتن شرح‌حال از فرد بیمار، معاینه بیمار و درخواست آزمایش های مورد نیاز تشخیص را انجام می‌دهد. این آزمایش ها معمولا موارد زیر را در بر می گیرد:

آندوسکوپی

در طی این آزمون، پزشک یک لوله بلند و با ضخامت کم که  همراه با یک دوربین کوچک است را به طرف گلوی فرد بیمار هدایت کرده و سپس به داخل مری فرد بیمار وارد می‌رود. در گام بعدی پزشک با کمک این ابزار که آندوسکوپ نامیده می‌شود،می‌تواند هر پدیده غیرمعمول در مری را تشخیص دهد.  همچنین احتمال دارد در طی انجام این آزمایش در کنار آن، نمونه‌های کوچک بافتی ای نیز برای بررسی از مری فرد بیمار گرفته شود که به آن بیوپسی می‌گویند. همچنین شرایط مری ممکن است بنا به علت التهاب و شدت بیماری متفاوت به نظر برسد که این امر نقش مهمی در فرایند تشخیص بیماری دارد.

اسفنج مری

این آزمون تشخیصی را پزشک می‌تواند در مطب یا بیمارستان انجام دهد. این روش تشخیصی شامل بلعیدن یک کپسول متصل به یک رشته است. کپسول در معده فرد  بیمار حل شده و اسفنجی را آزاد می‌کند . در گام بعدی پزشک آن اسفنج را با نخ از دهان فرد بیرون کشیده و همان‌طور که اسفنج بیرون کشیده می‌شود، از بافت‌های مری نمونه‌برداری می‌شود. این روش تشخیصی به پزشک این اجازه را می‌دهد که حتی شدت این بیماری را بدون کمک آندوسکوپی بتواند تخمین بزند.

باریم اشعه ایکس

باریم اشعه ایکس

در طی این آزمایش،  فرد باید ابتدا یک محلول نوشیده و یا یک قرص دربرگیرنده ترکیبی به نام باریم را می بلعد. باریم پوشش مری و معده را پوشانده و اندام‌ها را نمایان می‌کند. تصاویر گرفته با کمک این روش می‌توانند در تشخیص سرطان مری نقش مهمی داشته باشد.

روش های آزمایشگاهی

در طی این فرایند، نمونه‌های بافتی با اندازه ناچیز که در طول روش آندوسکوپی گرفته شده اند، با هدف بررسی بیشتر در آزمایشگاه آنالیز و تحلیل می‌شوند. با توجه به شدت سرطان مری، از  این آزمایش‌ها برای موارد زیر استفاده می شود:

  • عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی را تشخیص دهد.
  • غلظت گلبول‌های سفید خون مرتبط با آلرژی، به نام ائوزینوفیل را تعیین کند.
  • سلول‌های نامنظم را که نشان‌دهنده سرطان مری یا تغییرات پیش سرطانی هستند، را شناسایی نماید.

درمان سرطان مری

بدون درمان سیستمیک، اکثر بیماران مبتلا به این بیماری خطرناک  به دلیل سیر پیش‌رونده بیماری در عرض 6 ماه می‌میرند.  از این رو درمان این بیماری اهمیت بالایی دارد.  نکته مهم اینکه پیش آگهی متاستاز سرطان مری نامشخص بوده و از چند ماه تا چند سال متغیر است. برای انتخاب درمان مناسب و دستیابی به کیفیت زندگی، باید گروه درمانی آنالیز دقیق موردی را  در هر بیمار انجام دهد.

مقاله پیشنهادی:  غذاهای مضر برای سرطان معده

 الا ایحال روش های درمانی مختلفی برای مقابله با بیماری سرطان مری وجود دارد. روش های درمان سرطان مری شامل اتخاذ رژیم غذایی کنترل کننده تا روشهای کاربردی موفقی مانند جراحی، شیمی درمان و پرتودرمانی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی، درمان فوتودینامیک، انعقاد الکتریکی و سرمادرمانی می‌باشد.  همچنین درمان این بیماری در مرحله متاستازهای سرطان مری به عوامل گوناگونی نظیر محل بروز بیماری، شدت نشانه های بروز یافته و بررسی وجود متاستاز در دیگر اندام‌های بدن فرد بیمار بستگی دارد.

معمولا گروه درمانی نقش مهم و اصلی در انتخاب نوع درمان و یا بهره گیری از ترکیبی از روش های یاد شده در بالا را دارد. در بیشتر افراد بیمار، درمان این بیماری مهلک شامل روش هایی مانند مانند شیمی‌درمانی با یا بدون رادیوتراپی می باشد. محور مهم در درمان سرطان مری شیمی‌ درمانی می‌باشد که در آن عوارض شیمی درمانی و واکنش‌های بدن بیمار به درمان گذرا می‌باشد. تعداد کمی از بیماران به بقای طولانی‌ مدت  و کامل بعد از درمان دست می‌یابند.

در کنار شیمی درمانی معمولاً گروه درمانی و جراح یک فرایند جراحی تهاجمی را برای درمان در نظر می‌گیرند. فروکش کردن علائم با اتساع  مری با  استنت و به کمک روش آندوسکوپی  یا باز کردن مکرر مری با کمک آندوسکوپی ممکن است روش‌های جایگزین و خوب دیگری باشند. این مورد با علم به گزارش شمار قابل توجهی از افراد بیمار مبتلا به متاستاز مری در مورد بهبود تغذیه بعد از به کارگیری روش‌ها می‌باشد.

درمان سرطان مری با طب سنتی

درمان سرطان مری با طب سنتی امکان پذیر است؟

طب سنتی می تواند ابزاری کمکی در کنار دیگر روش های درمان این بیماری باشد. البته تکیه طب سنتی بیشتر در امر پیشگیری از این بیماری و همچنین بالا بردن کیفیت زندگی و بهبود زندگی روزمره تا درمان می باشد. این امر در کنار تغذیه صحیح می تواند ابزار خوبی باشد. برای استفاده از این روش ها نظر پزشک متخصص و هماهنگی بین پزشک متخصص و عوامل ارائه کننده طب سنتی بسیار حائز اهمیت می باشد.

بهره گیری از مواد غذایی یا گیاهی مفیدی مانند سداب، گیلاس، انگور، خربزه، میخک، سبزی های دارای برگ هایی با رنگ تیره، پیاز، نخود فرنگی و… از جمله راه های استفاده از طب سنتی در درمان سرطان مری می باشد. نکته مهم اینکه این موارد موضوع بسیاری از پژوهش ها بوه و طبیعتا در سالهای بعد شامل روند تکاملی بهره گیری از این روش در پیشگیری و حتی  بهبود کیفیت زندگی بیماران در  طی درمان سرطان مری خواهیم بود.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان روده

بحث و نتیجه‌ گیری درمان سرطان مری با طب سنتی

سرطان مری از بیماری ها مهلک در دنیای کنونی می باشد. نکته مهم در سرطان مری عمومی بودن علائم  آن در مراحل اولیه و تشخیص دشوار بیماری و متعاقبا درمان می باشد. از این رو باید با شناخت علت های ابتلای به این بیماری در  درمان و پیشگیری از این بیماری تلاش کرد.

روش های درمان این بیماری شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، انعقاد الکتریکی، ایمووتراپی، درمان هدفمند، سرما درمانی و … می باشد. این روش ها می توانند به تنهایی و یا در ترکیب با همدیگر به کار گرفته شوند. طب سنتی ابزارهای کمکی قابل تامل در پیشگیری و همچنین کمک به درمان بهتر این بیماری می باشد. طب سنتی به همراه تغذیه خوب می تواند در کنار درمان متعارف بیماری نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی و کم شدن علائم این بیماری داشته باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل سرطان مری

یکی از شروط مهم در انجام موفق جراحی سرطان مری ، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد.

این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *