جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

راه‌ های درمان بیماری آشالازی چیست؟

راه‌ های درمان بیماری آشالازی، بیماری آشالازی از جمله بیماری‌ های ناحیه مری می‌ باشد که در فرد مبتلا موجب دشواری زیاد در بلع مواد غذایی می‌شود. از این رو پزشک معالج می‌تواند با توجه به تجارب قبلی و شرایط بدنی فرد بیمار از بهترین روش‌های موجود برای کنترل این بیماری بهره گیرد.
درمان بیماری آشلازی

درمان بیماری آشالازی
تلاش سایت تخصصی دکتر علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته در این است که بتواند مقاله‌ای کاربردی و خوب در زمینه شاخت راه‌های درمان بیماری آشالازی را به مخاطبان خود عرضه کند.

بیماری آشالازی، یک اختلال بیماری کم‌تر شایع در زمینه بروز مشکلاتی در بلع است که احتمال دارد مخاطراتی ماندگار و خطرناکی را در افراد مبتلای به این بیماری ایجاد کند. با روش‌های درمان کارا و خوب در زمینه کنترل، می‌توان نشانه‌های بروز این بیماری را محدود کرد تا زندگی روزمره فرد مبتلا به آن را دچار مشکلات عدیده نکند. در این مقاله به تعریف و ویژگی‌های مختلف راه‌های درمان این بیماری و همچنین مزایای هر کدام از این راه‌ها می‌پردازیم.

بیماری آشالازی چیست؟

آشالازی یک اختلال نادر بروز یافته لوله غذا (مری) افراد مبتلا است که می‌تواند بلع غذا و نوشیدنی را در آن‌ها دشوار کند. لوله‌ای که غذا را از دهان به معده می‌رساند، مری یا لوله غذا است. آشالازی باعث می‌شود که مری نتواند غذا را به معده منتقل کند.

به طور معمول، ماهیچه‌های مری منقبض می‌شوند تا غذا را به سمت معده فشرده و راهی کنند. حلقه‌ای از ماهیچه در انتهای لوله غذا شل می‌شود تا غذا وارد معده شود. در اختلال آشالازی، ماهیچه‌های مری به درستی منقبض نمی‌شوند و حلقه ماهیچه‌ای احتمال به درستی باز نشود یا اصلاً باز نشود. در این حالت همان‌طور که قبلاً گفته شد غذا و نوشیدنی نمی‌تواند وارد معده شود و در مری فرد گیر می‌کند. در اغلب اوقات احتمال دارد غذا به طرف ناحیه بالا یعنی حلق برگردد.

 

 

راه‌ های درمان بیماری آشالازی

روش‌های درمانی مختلفی برای کنترل بیماری آشالازی وجود دارد که شامل گزینه‌های غیر جراحی (اتساع با بالون، درمان دارویی و تزریق سم بوتولینوم) و گزینه‌های دیگر مانند جراحی می‌شود. هدف از درمان تسکین علائم فرد مبتلا از طریق شل کردن اسفنکتر تحتانی مری (LES) است. معمولاً پزشک معالج در مورد این گزینه‌ها بحث خواهد کرد تا فرد بیمار شما بتواند بهترین روش درمان را بر اساس شدت بیماری و ترجیحات خود انتخاب کند.

جراحی با شدت تهاجمی کم

جراحی مورد استفاده برای درمان بیماری آشالازی ازوفاگومیوتومی لاپاروسکوپی یا میوتومی هلر لاپاراسکوپی نامیده می‌شود. در این جراحی کم تهاجمی، یک ابزار نازک و تلسکوپی مانند به نام آندوسکوپ از طریق یک برش کوچک وارد بدن فرد مبتلا می‌شود. آندوسکوپ به یک دوربین فیلمبرداری کوچک که کوچک‌تر از یک سکه می‌باشد، متصل است که نمای محل عمل را روی مانیتورهای ویدئویی واقع در اتاق عمل نشان می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  علائم اولیه سرطان معده

در این عمل تارهای عضلانی LES فرد مبتلا به بیماری آشالازی بریده می‌شوند. افزودن روش دیگری به نام فوندوپلیکاسیون جزئی به پیشگیری از مخاطراتی مانند رفلاکس معده به مری که یکی از عوارض جانبی روش میوتومی هلر است، کمک می‌کند.

میوتومی اندوسکوپیک دهانی (POEM) یک جایگزین کم تهاجمی برای میوتومی هلر لاپاراسکوپی است. در این روش ماهیچه‌های کنار مری، LES و قسمت بالایی معده با چاقو بریده می‌شوند. بریدگی‌های این نواحی باعث شل شدن ماهیچه‌های فرد مبتلا می‌شود و به مری اجازه می‌دهد تا مانند حالت عادی تخلیه شود و غذا به معده فرد مبتلا منتقل شود.

اتساع بالون

در این روش غیر جراحی، در حالی که یک بالون با طراحی خاص از طریق LES وارد بدن فرد مبتلا به آشالازی شده و سپس باد می‌شود، تحت آرام‌بخشی سبک قرار می‌گیرد. این روش اسفنکتر عضلانی را شل می‌کند و اجازه می‌دهد غذا وارد معده فرد تحت عمل شود. روش درمانی اتساع با بالون معمولاً اولین گزینه درمانی در افرادی است که جراحی بیماری آشالازی در آن‌ها شکست خورده است. ممکن است افراد مبتلا مجبور شوند که چندین دور درمانی اتساع با بالون را برای تسکین علائم خود و هر چند سال یک بار برای حفظ کارکرد این روش انجام دهند.

اتساع با بالون احتمالاً رایج‌ترین روش برای درمان بیماری آشالازی است. اکثر بیماران (65٪ تا 80٪) بهبود قابل توجهی در بلع بعد از انجام این عمل را گزارش می‌دهند. با این حال، بهبود بعد از این روش درمانی ممکن است موقتی باشد. همچنین علائم بیماری آشالازی می‌تواند در طول زمان بازگردد و نیاز به درمان بیشتر دارد.

درمان دارویی

 

 

درمان دارویی

اگر فردی مبتلا به این بیماری و کاندیدای اتساع بالون یا عمل جراحی برای درمان بیماری آشالازی نیستید یا تصمیم به انجام این روش‌ها ندارید، ممکن است تزریق بوتاکس (سم بوتولینوم) روشی مفید برای شما باشد. بوتاکس پروتئینی است که توسط باکتری‌های عامل بوتولیسم ساخته می‌شود. هنگامی که بوتاکس در مقادیر بسیار کم به عضلات تزریق شود، می‌تواند عضلات اسپاستیک را شل کند.

این کار با مسدود کردن سیگنال از اعصاب به عضلات اسفنکتر که به آن‌ها می‌گوید منقبض می‌شوند، عمل می‌کند. برای حفظ کنترل علائم، تزریق بوتاکس باید تکرار شود. سایر درمان‌های دارویی شامل داروی نیفدیپین (Procardia XL®، Adalat CC®) یا ایزوسورباید (Imdur®، Monoket®) است. این داروها با کاهش فشار LES، عضلات اسپاستیک مری را شل می‌کنند. این روش‌های درمانی نسبت به جراحی یا اتساع با بالون چندان مؤثر نبوده و فقط علائم ناشی از بیماری را در شما در کوتاه‌مدت تسکین می‌دهند.

مقاله پیشنهادی:  سرطان تیروئید

ازوفاژکتومی

برداشتن مری آخرین راه درمان بیماری آشالازی است.

چه پیگیری‌ های بعد از درمان بیماری آشالازی لازم است؟

بدون توجه به اینکه کدام روش درمانی بیماری آشالازی را دریافت می‌کنید، به پیگیری طولانی مدت نیاز دارید. این به این دلیل است که درمان‌های بیماری آشالازی عمدتاً تسکین‌دهنده هستند؛ به این معنی که علائم را تسکین می‌دهند و بیماری آشالازی را درمان نمی‌کنند یا پیشرفت آن را متوقف نمی‌کنند. از این رو علی‌رغم انجام روش‌های درمانی علائم بیماری آشالازی ممکن است برگردند.

از این رو پزشک معالج معمولاً در مورد اینکه آیا مری شما به اندازه کافی اجازه ورود غذا به معده شما را می‌دهد یا خیر و رفلاکس معده به مری که باید درمان شود، بیمار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. همچنین پزشک شما معمولاً شما را تحت نظر قرار می‌دهد تا مطمئن شود که در شما سرطان مری ایجاد نشده است.

چه نتیجه‌ ای می‌ توانم از گزینه‌ های مختلف درمانی انتظار داشته باشم؟

اتساع بالون علائم را در 50 تا 93 درصد از افراد مبتلا به آشالازی بهبود می‌بخشد. به خاطر داشته باشید که برای حفظ بهبود علائم ممکن است نیاز به تکرار این روش داشته باشید. اتساع مکرر خطر ایجاد سوراخ (سوراخ) در مری را افزایش می‌دهد.

جراحی کم تهاجمی/ میوتومی هلر لاپاراسکوپی در 76 تا 100 درصد افراد مبتلا به بیماری آشالازی مؤثر است. به خاطر داشته باشید که تا 15 درصد از افراد پس از جراحی علائم ریفلاکس معده به مری را تجربه می‌کنند.

تزریق بوتاکس با موفقیت عضلات اسفنکتر اسپاستیک مری را در 35 درصد از افراد مبتلا به آشالازی آرام می‌کند. برای تسکین علائم، تزریق باید هر 6 تا 12 ماه تکرار شود.

داروهایی مانند نیفدیپین علائم را در 0٪ تا 75٪ از افراد مبتلا به آشالازی بهبود می‌بخشد. ایزوسورباید علائم را در 53 تا 87 درصد بهبود می‌بخشد.

 

عوارض درمان آشالازی چیست؟

عوارض درمان آشالازی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • ایجاد سوراخ در مری.
  • عدم موفقیت و بازگشت علائم بیماری آشالازی.
  • بازگشت اسید به مری.
  • بروز نفخ.
مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان معده در نوجوانان و جوانان

بحث و نتیجه‌ گیری راه‌ های درمان بیماری آشالازی

بیماری آشالازی از جمله بیماری‌های ابتدای دستگاه گوارش است که روش‌های جراحی و غیر جراحی مانند اتساع با بالن، تزریق بوتولینم و درمان دارویی برای درمان بیماری آشالازی به کار می‌رود. هر روش نقاط قوت و ضعفی دارد و با توجه به نظر پزشک معالج و شرایط جسمانی فرد بیمار به کار گرفته می‌شوند.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل سرطان مری

یکی از شروط مهم در انجام موفق جراحی اختلال آشالازی و همچنین سرطان مری، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را هست. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه عمل لاغری و بیماری‌های گوارشی هست.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان هست. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *