علت ابتلا به سرطان روده بزرگ

علت ابتلا به سرطان روده بزرگ ،سرطان روده بزرگ از شایع‌ ترین و مهلک‌ ترین سرطان‌ ها در دنیای امروزی می‌باشد. عوامل زیادی در ابتلای به این بیماری کشنده نقش دارند که با کنترل و اجتناب از انجام آن‌ ها می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را در دراز مدت کاهش داد.
سرطان روده بزرگ

علت ابتلا به سرطان روده بزرگ

تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای جامع در مورد علت ابتلا به سرطان روده بزرگ را تقدیم مخاطبان خود کند. سرطان روده بزرگ نوعی سرطان است که کولون (روده بزرگ) یا راست روده را درگیر می‌کند. این سرطان یکی از شایع‌ ترین انواع سرطان در سراسر جهان است. ابتلای به این بیماری مهلک می‌تواند آسیب شدید و مرگ را در مبتلایان به همراه داشته باشد. از این رو شناخت علت ابتلا به سرطان روده و کنترل این عوامل می‌تواند نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلای به این بیماری داشته باشد.

سرطان روده بزرگ چگونه بیماری چیست؟

سرطان روده از مهم‌ ترین سرطان‌ها است که جامعه امروزی بشر را درگیر خود کرده است. این بیماری می‌تواند مشکلات زیاد و حتی مرگ را برای مبتلایان به ارمغان آورد. یکی از عوامل بالا رفتن میزان مرگ‌ و میر ابتلای افراد سالخورده به این بیماری می‌باشد. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می‌یابد. در اکثر موارد این بیماری افراد بالای 50 سال را مبتلا می‌کند.

علت سرطان روده بزرگ

بیشتر بدانید:

سرطان روده بزرگ چیست؟

علت ابتلای به سرطان روده بزرگ

مانند همه انواع سرطان، سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به طور غیرقابل کنترلی رشد و تقسیم می شوند. دانشمندان اطمینان ندارند که چه عواملی دقیقاً موجب بروز سرطان‌های روده بزرگ می‌شود. سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های کولون تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند. DNA سلول حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول می‌گوید چه‌کاری انجام دهد. تمام سلول های بدن شما دائما در حال رشد، تقسیم و مرگ هستند. بروز جهش و تغییراتی در سلول‌ها آن‌ها را تحریک می‌کند که به سرعت تکثیر شوند. این تغییرات به سلول‌ها اجازه می‌دهد زمانی که سلول‌های سالم به عنوان بخشی از چرخه حیات طبیعی خود می‌میرند، به زندگی خود ادامه دهند.

این امر موجب ازدیاد بیش از حد سلول‌های شده و در این حالت سلول‌های اضافی ممکن است توده‌ای به نام تومور تشکیل دهند. سلول‌ها می‌توانند به بافت‌های سالم بدن حمله کرده و آن‌ها را از بین ببرند. با گذشت زمان، سلول‌ها می‌توانند جدا شوند و به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند. هنگامی که سرطان گسترش می‌یابد، سرطان متاستاتیک نامیده می‌شود؛ اما چه عواملی موجب بالا رفتن خطر جهش و بروز تغییرات در سلول‌های کولون می‌شود؟ در ادامه این امر را بررسی می‌کنیم.

عوامل خطر در ابتلا به سرطان روده بزرگ

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

مقاله پیشنهادی:  سرطان روده بزرگ چیست؟

سن

سرطان روده بزرگ در هر سنی ممکن است رخ دهد. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می‌یابد و بیشتر موارد در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد. البته به تازگی میزان بروز این سرطان در افراد جوان زیاد شده است. این امر می‌تواند هشداری در زمینه در پیش گرفتن سبک زندگی ناسالم در خیلی افراد باشد.

دیابت

افراد مبتلا به دیابت یا مقاومت به انسولین در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

چاقی

افرادی که چاق هستند خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند. چاقی همچنین خطر مرگ ناشی از سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

سابقه خانوادگی

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده یا داشتن بیماری‌های ژنتیکی خاص، مانند سندرم لینچ و پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP)، می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

سابقه ابتلای قبلی

افرادی که قبلاً ابتلا به سرطان روده بزرگ یا انواع خاصی از پولیپ داشته‌اند در معرض خطر بیشتری هستند.

بیماری‌ های التهابی روده

بیماری‌هایی با نام بیماری‌های التهابی روده که باعث درد و تورم روده می‌شوند،می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. این بیماری‌ها شامل کولیت اولسراتیو (زخم بزرگ شونده روده) و بیماری کرون است.

عوامل مربوط به سبک زندگی

انتخاب‌های اشتباه در اتخاذ سبک زندگی، مانند رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب و داشتن رژیم غذایی سرشار از گوشت‌های فرآوری شده، مصرف کم میوه‌ها و سبزی‌ها، کم‌تحرک بودن، چاقی، سیگار کشیدن و مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی، می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

علائم سرطان روده بزرگ

شایع‌ترین علائم در ابتلای به سرطان روده بزرگ شامل اسهال، یبوست، وجود خون در مدفوع، درد شکمی، کاهش وزن غیرقابل توضیح، خستگی و سطوح پایین آهن در بدن می‌باشد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از افراد در مراحل اولیه بیماری علائمی ندارند. با مشاهده این علائم فرد باید به پزشک مراجعه کند تا از نظر سلامت کلی با راهکارها و روش‌های تشخیصی مورد ارزیابی قرار گیرد.

روش‌ های پیشگیری از سرطان روده بزرگ

اما علی‌ رغم شایع بودن و میزان مرگ و میر، سرطان روده بزرگ به شدت قابل پیشگیری می‌باشد. تغییرات سبک زندگی و غربالگری منظم می‌تواند به پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ کمک کند. تغییرات سبک زندگی برای کمک به پیشگیری از سرطان کولورکتال شامل موارد زیر می‌باشد:

• رعایت یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها و سبزیجات
  • عدم استعمال سیگار و دیگر دخانیات
  • حفظ یک سبک زندگی فعال
  • عدم مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • پرهیز از قرار گرفتن در معرض عوامل خطر محیطی
مقاله پیشنهادی:  آیا درمان سرطان مری ممکن است؟

غربالگری سرطان روده بزرگ

افرادی که مشکوک به ابتلای به سرطان روده بزرگ هستند باید فوراً به پزشک مراجعه کنند. غربالگری منظم برای درمان سرطان روده بزرگ (پیشگیری ثانویه) بهترین راه برای تشخیص زودهنگام این بیماری است. احتمال بیشتری وجود دارد که درمان‌های موجود در مراحل اولیه بیماری را درمان کنند.

مطالعات نشان داده‌اند که غربالگری می‌تواند هم بروز و هم مرگ و میر سرطان روده بزرگ را از طریق تشخیص زودهنگام و حذف توده‌های پیش سرطانی کاهش دهد. آزمایش‌های انجام شده با استفاده از مدفوع شخص، روش‌های غربالگری غیرتهاجمی هستند که برای تشخیص وجود سرطان روده بزرگ یا پولیپ‌های پیش سرطانی در مدفوع استفاده می‌شوند.

آزمایش خون مخفی در مدفوع

نوع رایج آزمایش‌های مدفوع، آزمایش خون مخفی در مدفوع (FOBT) است. آزمایش FOBT خون پنهان در مدفوع را تشخیص می‌دهد که می‌تواند نشان دهنده ابتلا به سرطان روده بزرگ یا پولیپ باشد. این آزمایش شامل جمع‌آوری نمونه کوچکی از مدفوع و ارسال آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل است. اگر خون یا یافته‌های غیرطبیعی در مدفوع تشخیص داده شود، معمولاً اقدامات تشخیصی بیشتری مانند کولونوسکوپی برای تأیید وجود سرطان روده بزرگ یا پولیپ توصیه می‌شود.

آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع راحت و غیر تهاجمی هستند و می‌توانند در تشخیص سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه یا شناسایی پولیپ‌های پیش سرطانی مؤثر باشند. افراد با سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده بزرگ یا بیماری‌های ژنتیکی خاص لازم است از مشاوره ژنتیک و آزمایش ژنتیک برای ارزیابی خطر و تعیین اقدامات غربالگری مناسب بهره‌مند شوند.

بحث و نتیجه‌ گیری علت ابتلا به سرطان روده بزرگ

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در سراسر جهان می‌باشد که تقریباً 10 درصد از کل موارد ابتلا به سرطان‌ها را تشکیل داده و دومین عامل مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. این بیماری عمدتاً افراد سالخورده را تحت تأثیر قرار داده و اکثر موارد ابتلای به آن در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد.

علت سرطان روده و فاکتورهایی که احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می‌برند شامل چند مورد مهم هستند که با پرهیز از آن‌ها می‌توان از بروز این بیماری مهلک پیشگیری کرد. چندین عامل مهم در سبک زندگی مانند مصرف زیاد گوشت‌های فرآوری شده، مصرف کم میوه و سبزی، سبک زندگی کم‌تحرک، ابتلا به بیماری چاقی، استعمال سیگار و مصرف زیاد الکل در ایجاد سرطان روده بزرگ نقش دارند.

مقاله پیشنهادی:  علائم سرطان معده در نوجوانان و جوانان

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را می‌توان با در پیش گرفتن یک رژیم غذایی سالم، بالا بردن فعالیت‌های بدنی، عدم استعمال دخانیات و اجتناب از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی کاهش داد.

همچنین انجام غربالگری‌های منظم برای تشخیص زودهنگام و درمان مؤثر بسیار مهم است.  سرطان روده بزرگ اغلب در مراحل پیشرفته و زمانی که گزینه‌های درمانی محدودی در دسترس هستند تشخیص داده می‌شود. بروز و مشکلات ناشی از سرطان روده بزرگ را می‌توان با اجرای استراتژی‌های پیشگیری اولیه مانند اتخاذ یک سبک زندگی سالم، اجتناب از عوامل خطر و به کار گیری روش‌های تشخیص زودهنگام از طریق غربالگری به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی سرطان روده بزرگ

یکی از موارد لازم در تجربه ماندگار یک جراحی سرطان روده بزرگ، انجام این عمل جراحی توسط یک جراحی با تجربه و ماهر است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی با دانش، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت انتقالی شگرف در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی دلپذیر است. سابقه موفق این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد.

مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان