خطرات و عوارض عمل های لاغری

خطرات عمل لاغری یکی از موارد مورد توجه مراجعه‌ کنندگانی است که متقاضی استفاده از این روش لاغری هستند. معمولاً اعمال لاغری زمانی به کار گرفته می‌شوند که روش‌های قبلی مانند استفاده از رژیم‌ درمانی، بالا بردن فعالیت بدنی و حتی دارو درمانی نتیجه مطلوب را در بر نداشته باشد. در این حالت فرد یا گزینه‌های کمتر تهاجمی و یا گزینه‌های با شدت تهاجمی بالا و مبتنی بر عمل جراحی را انتخاب می‌کنند. به جز فواید و نتایج این عمل، احتمال دارد که خطراتی سلامتی فرد را تهدید کند و برای پیشگیری و کنترل آن نیاز به شناخت آن‌ها و مشورت با پزشک جراح است.
خطرات عمل لاغری

انواع عمل‌های جراحی روش‌های کارا برای مقابله با عدم تناسب اندام و چاقی می‌باشند. این روش‌ها معمولاً زمانی مورد کاربرد قرار می یرند که روش‌های دیگر جواب ندهند. گاهی نیز این روش‌ها به طور مکمل یا توأمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدا از فواید این روش‌ها ، ممکن است فرد جراح شده با خطراتی مواجه شود . خطراتی که چه زودهنگام و چه در درازمدت ممکن است سلامتی فرد را تحت تأثیر قرار دهد . از این رو این مخاطرات نیاز به پیشگیری، کنترل و درمان دارد.

خطرات عمل لاغری

روش‌های مختلفی برای لاغری و همچنین تناسب اندام وجود دارد. این روش‌ها هر کام شرایط ورود، نتایج و فوایدی دارند. به جز موارد یاد شده هر روش لاغری ممکن است چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت مخاطراتی را اعم از جزئی و کلی برای فرد در پیش داشته باشد.

در طولانی مدت بروز خطرات و مشکلات لاغری و کاهش وزن و عمل جراحی آن با توجه به نوع جراحی گوناگون و گسترده است. لذا نیاز است که در مورد شناخت آن‌ها همچنین رعایت روش‌های کنترل و پیشگیری با پزشک معالج و گروه درمانی مشورت‌های لازم انجام پذیرد. خطراتی که احتمال دارد با انجام عمل جراحی لاغری ایجاد شود، موارد پایین را در بر می‌گیرند:

بروز خون‌ ریزی بالاتر از حد انتظار

ممکن است این مورد به خاطر عوارض یا مشکلات عمل و یا استفاده از داروهای رقیق کننده خون باشد. در این هنگام باید برای چاره‌اندیشی در مورد این مشکل، به پزشک معالج اطلاع داد.

بروز عفونت در بدن فرد جراحی شده

احتمال دارد که بعد از عمل جراحی محل زخم‌های که در اثر جراحی ایجاد شده‌اند دچار عفونت شوند. نشانه‌های عفونی شدن زخم می‌تواند موارد زیر را در بر گیرد:
بروز درد در داخل یا اطراف زخم، قرمز،
داغ و یا دچار تورم شدن پوست،
بیرون آمدن چرک از زخم،
بروز واکنش‌های نامناسب به فرایند بیهوشی قبل عمل جراحی لاغری.

مقاله پیشنهادی:  درمان میگرن با کاهش وزن امکان‌ پذیر است؟

مکان‌های شایع برای ایجاد لخته خون در ساق پا (ترومبوز ورید عمقی) یا ریه‌ها (آمبولی ریه) است. علائم بروز لخته شدن خون در فرد این موارد را در بر می‌گیرد:
دردناک و حساس بودن ساق پای فرد
تورم، قرمزی یا گرمی در ساق پای فرد،
بروز درد تیز و درگیر کننده در سینه فرد که با تنفس تشدید می‌یابد،
بروز حس تنگی نفس یا ایجاد سرفه،
احساس ضعف یا سرگیجه.
برای پیشگیری از این عارضه استفاده از جوراب‌های مخصوص ساق پا یا داروهای رقیق‌کننده خون، کاربرد خواهند داشت.

بروز اختلالاتی در دستگاه ریوی یا تنفسی فرد

این موارد ممکن است به خاطر عمل جراحی یا فرایند بیهوشی رخ هد و معمولاً موقتی است.

ایجاد نشت در دستگاه گوارش فرد و بروز مشکلات متعاقب آن

در زمان بازیابی بدن فرد پس از عمل بای پس معده یا عمل اسلیو گاسترکتومی، خطر کمی وجود دارد که غذا به داخل محیط شکم فرد نشت کند. این مورد احتمال دارد که سبب بروز نوع خطرناکی از عفونت در داخل شکم فرد شود.
نشانه‌های ابتلا به این مشکل شامل موارد زیر هستند:
• بالا بودن دمای بدن فرد،
• تند بودن ضربان قلب ،
• بروز درد در ناحیه شکم
• لرز،
• تنفس سریع ولی سطحی.

خارج شدن باند از معده

اگر فرد از روش جراحی باندینگ معده استفاده کند، احتمال کمی وجود دارد که باند از معده فرد بیرون آمده و مشکلاتی مانند سوزش سر دل، احساس ناخوشی و کسالت و استفراغ را در فرد ایجاد کند.

مرگ

جراحی کاهش وزن یک عمل جراحی مهم است و احتمال بروز مرگ در میانه عمل یا در نتیجه بروز یک مشکل جدی پس از آن وجود دارد. خوشبختانه این مورد واقعاً به ندرت پیش می‌آید.

در طولانی مدت بروز خطرات و مشکلات لاغری و کاهش وزن و عمل جراحی آن با توجه به نوع جراحی گوناگون و گسترده است. این عوارض احتمال دارد که موارد زیر را شامل شوند:

بروز انسداد در روده

ظهور سندرم دامپینگ

این مورد در فرد با پیامدهایی چون اسهال، گرگرفتگی بدن، حس سبکی در سر، حالت تهوع یا استفراغ را معمولاً به همراه خواهد گشت.

تشکیل سنگ کیسه صفرا

در مدتی بعد از عمل جراحی لاغری که معمولاً یکی دو سال است، تشکیل سنگ کیسه صفرا رخ می‌دهد و با کاهش ناگهانی وزن سنگ‌هایی با اندازه کوچک و سخت در کیسه صفرا تشکیل می‌شود. نشانه مهم تشکیل سنگ کیسه صفرا بروز ناگهانی درد شدید در ناحیه شکم است و می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت به طول انجامد. نشانه‌های تشکیل سنگ کیسه صفرا شامل این موارد می‌باشد:
 بالا بودن دمای بدن
 تند بودن ضربان قلب
 ابتلا به زردی پوست و چشم (یرقان)
 خارش پوست
 لرز
 گیجی
فرد می‌تواند خطر بروز این مشکلات را با داشتن یک رژیم غذایی خوب برطرف کند، اما بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی لاغری قرار گرفته‌اند، باید بعد از انجام عمل جراحی تا آخر عمر از مکمل‌های غذایی اضافی بهره گیرند. بعد از انجام عمل فرد باید سطوح ویتامین و مواد معدنی خون خود را با انجام آزمایش‌های خونی منظمی پایش کند این امر موجب می‌شود که تشخیص و درمان انجام و حل هرمشکلی قابل پیشگیری و کنترل باشد.

مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل باریاتریک (جراحی چاقی)

بروز فتق

افت قند خون
ایجاد حالت پایین بودن قند خون که اصطلاحاً هیپوگلیسمی نامیده می‌شود: این حالت بیشتر اوقات موقتی است و با رعایت مراقب احتیاط‌های بعد از عمل کم کم مرتفع می‌گردد.

بروز مشکلاتی تغذیه‌ ای نظیر سوءتغذیه و یا کم اشتهایی

روش‌های جراحی لاغری احتمال دارد که در جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذا در روده فرد اختلال ایجاد کرده و زمینه ابتلای فرد را بیماری‌های گوارشی نظیر سو تغذیه فراهم کند. این اختلالات احتمال دارد که خیلی قابل لمس نبوده و علائمی عمومی نظیر موارد زیر را در فرد جراحی شده ایجاد کند:
• احساس خستگی یا کمبود انرژی همیشگی
• بروز تنگی نفس در فرد
• بالا رفتن قابل توجه ضربان قلب (تپش قلب)
• رنگ پریده بودن پوست
• سوزن سوزن شدن پوست
• احساس ضعف بدنی

بروز زخم

بروز زخم و یا ماندن اثر زخم یا همان اسکار:

معمولاً پزشک می‌تواند بروز این موارد را محدود کند و مراقبت‌های بعد از عمل نیز برای از بین رفتن این علائم می‌تواند مفید باشد.

بروز واکنش نامطلوب معده

اعم از استفراغ، تهوع، اسهال ، یبوست،دل‌درد یا مشکلات دیگر که معمولاً موقتی بوده و با رعایت توصیه‌های پزشک به راحتی کنترل می‌شود.

طولانی شدن روند درمانی

نیاز به کاربرد یک روش دیگر لاغری یا تکرار و یا استفاده از یک روش دیگر جراحی لاغری

مرگ

مقاله پیشنهادی:  پریود بعد از عمل اسلیو معده

تشکیل لایه‌های اضافی پوستی
احتمال دارد که با کاهش شدید وزن بعد از عمل جراحی لاغری، بر روی پوست چین‌ها و چروک و ناهمواری‌های به ویژه در نواحی اطراف سینه‌ها، شکم، باسن و اندام‌های دیر ایجاد شود. برای رفع مشکل داشتن پوست اضافی می‌توان از روش‌های مکمل جراحی، مانند تامی تاک بهره گرفت.

فواید و نتایج عمل جراحی لاغری

معمولاً افرادی با این شاخص توده بدنی بالا مبتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت نوع دو هستند. لاغر شدن شدید می‌تواند یکی از عوامل مستقیم و غیرمستقیم برای غلبه بر این دو بیماری باشد. جدای از موارد یادشده لاغری به‌ویژه در اندام‌های پایینی می‌تواند حس سبک‌بالی برای فرد به ارمغان آورد. این حس معمولاً افزایش تحرک، شادابی و متعادل بودن در متابولیسم در فرد جراحی را به همراه دارد.

به‌جز این در درازمدت کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن به‌ویژه بیماری‌های قلبی – عروقی را شاهد خواهیم بود. کاهش بروز افسردگی و بالا رفتن عزت‌نفس و حس اعتمادبه‌نفس از دیگر فواید عمل جراحی لاغری است. در آخر عوارضی مانند کاهش آپنه در خواب، فروکش کردن درد مفاصل به خاطر کاهش وزن و سرکوب بیماری کبد چرب در درازمدت از مزیت‌های روش‌های جراحی لاغری هستند.

دکتر علیرضا آذر پیکان انتخابی مناسب برای انجام عمل جراحی لاغری

اهمیت عمل جراحی و احتمال بروز عوارض  بعد از عمل لزوم انتخاب یک جراح خوب را نشان می‌دهد. یک جراح حاذق می‌تواند با انجام عملی موفق فرد را از مزایای عمل جراحی لاغری بهره مند نماید. جدای از این با ارائه توصیه های لازم قبل و بعد از عمل می‌تواند در حفظ سلامت فرد نقش مهمی را ایفا کند.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان گزینه خوب برای انجام عمل جراحی لاغری است.برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

برای هماهنگی جهت انجام عمل می‌توانید از نرم‌افزار دکتر یاب برای مشاور و نوبت‌دهی آنلاین، از واتس آپ برای ارتباط مستقیم و اینستاگرام دکتر آذر پیکان برای آشنایی با ایشان، فعالیت‌ها و انواع خدماتی که به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود باخبر شد. تماس با ایشان از طریق شماره‌های زیر مکان پذیر می‌باشد:

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد ، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان