جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

درد بعد از عمل اسلیو معده

درد بعد از عمل اسلیو معده همانند درد بعد از هر جراحی دیگری، دور از انتظار نیست. عمل اسلیو معده یکی از پرطرفدارترین جراحی های لاغری است که در سراسر دنیا کاربرد دارد، اما طبیعی است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، باید درد عمل و بعد از عمل را نیز تحمل کنید. در این مقاله به طور کامل درباره انواع درد، نشانه های خطر و ... صحبت خواهیم کرد. تا انتها همراه باشید.
درد بعد از عمل اسلیو معده

اگر به تازگی عمل اسلیو معده روی شما انجام شده است، مقاله درستی را برای مطالعه انتخاب کرده اید. عمل اسلیو معده یک جراحی مطمئن و موثر برای کاهش وزن و لاغری است اگرچه مانند بسیاری از عمل های جراحی دیگر، درد بعد از اسلیو معده را باید به جان خرید تا لاغر شد!

در این نوشتار پس از توضیح مختصری درباره چیستی و چگونگی این عمل، به درد بعد از عمل اسلیو معده پرداخته خواهد شد. اگر می خواهید مطالبی معتبر و علمی درباره این موضوع مطالعه نمایید، از شما دعوت می کنیم این نوشته را تا انتها بخوانید.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

جراحی عمل اسلیو معده چیست؟

کسانی که از چاقی شدید رنج می برند یا به عوارض ناشی از چاقی گرفتار شده اند، کاندیدهای مناسبی برای کاهش وزن از راه جراحی مانند عمل اسلیو معده هستند. با عمل جراحی اسلیو معده نه تنها فرد لاغر می شود بلکه از عوارض ناشی از اضافه وزن هم رهایی می یابد. مهم ترین عوارض چاقی که به دنبال عمل اسلیو معده رفع می شوند به شرح زیر هستند:

  • دیابت نوع دو
  • فشار خون بالا
  • مشکلات چربی خون
  • بیماری های قلبی عروقی
  • سکته مغزی
  • آپنه (توقف تنفسی) گذرای انسدادی حین خواب
  • برخی بیماری های کیسه صفرا و
  • درد مفاصل

عمل اسلیو معده چیست؟

گزارش های فدراسیون جهانی جراحی برای چاقی و اختلالات متابولیک نشان می دهد پر طرفدار ترین عمل لاغری که در سطح جهان به انجام می رسد، عمل اسلیو معده است. علت استقبال فراوان از این عمل جراحی، شیوه نسبتا استاندارد انجام عمل اسلیو معده و نتایج مطمئن این عمل است که طی پژوهش های بالینی متعددی به اثبات رسیده است.

درد بعد از عمل اسلیو معده

درد شکم یکی از شکایت های معمول و شایع پس از انجام انواع جراحی های چاقی از جمله عمل اسلیو معده است. در بیشتر بیماران با درد با گذشت هر روز از عمل جراحی به تدریج کم و کمتر می شود و در این صورت، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

در ادامه این نوشتار به عوارض گوناگونی که ممکن است با درد بعد از عمل اسلیو معده مرتبط باشند، اشاره خواهد شد. شایسته یادآوری است که هر گونه درد حاد، شدید و در حال افزایش، بعد از عمل اسلیو می تواند نشانه هشدار دهنده ای باشد. اگر درد با سایر علائم مانند تب، تپش قلب یا تنگی نفس همراه باشد هم باید آن را جدی تلقی کرد. در صورت بروز چنین دردهایی باید در اسرع وقت با پزشک معالج تماس گرفت یا در صورت عدم امکان تماس، به مرکز اورژانس مراجعه کرد.

مقاله پیشنهادی:  رژیم بعد اسلیو معده به صورت هفته به هفته

درد طبیعی در مقابل درد غیر طبیعی

در عمل جراحی اسلیو معده تعدادی بخیه و برش وجود دارد و تغییرات مهمی در دستگاه گوارش به عمل آمده است. بنابراین، طبیعی است که بیمار درد عمل اسلیو معده را تجربه نماید. شاید بتوان گفت درد شکم بخشی از روند طبیعی التیام بعد از عمل اسلیو به شمار می رود.

درد بعد از عمل اسلیو معده به طور معمول با داروهای مسکن به خوبی تحت کنترل در می آید. این درد طبیعی، ظرف همان چند روز نخست بعد از عمل، کمتر شده و بهبود می یابد. در مورد این درد جای هیچ گونه نگرانی نیست.

اما اگر درد معده بعد از عمل اسلیو بیشتر و بیشتر شود یا هفته ها یا ماه ها پس از عمل دوباره درد شکم حس شود، باید آن را پیگیری کرد. ممکن است این درد به دلیل یکی از عوارض عمل اسلیو معده رخ داده باشد. این دردها طبیعی به شمار نمی روند و باید علت آنها مشخص شده و درمان شوند.

درد طبیعی و غیر طبیعی بعد از عمل اسلیو معده

عوارض عمل اسلیو معده که ممکن است باعث بروز درد شود، دو دلیل دارند:

  1. عوارض ناشی از بیهوشی یا روند کلی عمل جراحی و
  2. عوارض ناشی از خطرات اسلیو معده

در ادامه به بررسی ارتباط دردهای غیرطبیعی با عوارض کلی و اختصاصی عمل اسلیو معده پرداخته شده است.

درد شکم، نشانه عوارض کلی جراحی

همان گونه که اشاره شد برخی از عوارض عمومی هر گونه عمل جراحی روی دستگاه گوارش ممکن است باعث ایجاد درد غیرطبیعی بعد از عمل اسلیو معده شوند. در زیر به بررسی این عوارض پرداخته شده است :

درد شکم بعد از جراحی اسلیو

– عفونت محل عمل جراحی

طی دو تا سه هفته بعد از هر عمل جراحی احتمال وقوع عفونت در محل عمل وجود دارد. احتمال بروز عفونت محل عمل در جراحی های چاقی با استفاده از لاپاراسکوپی بسیار اندک است. این عفونت ها می توانند هم محل بخیه ها و برش های عمل جراحی، هم بافت عمقی شکم را در بر بگیرند. درد غیرطبیعی یکی از نشانه های این عفونت ها به شمار می رود.

– سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا یا بیماری های کیسه صفرا از عوارض کلی عمل جراحی دستگاه گوارش به شمار می آید. در این بیماری، ترشحات گوارشی یا همان صفرای بیمار غلیظ و سفت می شود و سنگ صفرا تولید می گردد. کاهش وزن سریع به دنبال عمل جراحی چاقی، احتمال وقوع سنگ کیسه صفرا را در این گونه عمل ها افزایش می دهد. چنین به نظر می رسد که بین 30 تا 50 درصد بیمارانی که انواع عمل جراحی چاقی روی آنها انجام می شود، سنگ کیسه صفرا را تجربه می کنند. با وجود این، فقط در حدود 10 درصد آنها به عمل جراحی خارج ساختن کیسه صفرا یا به اصطلاح پزشکی آن، کوله سیستکتومی (cholecystectomy) نیاز پیدا می کنند.

مقاله پیشنهادی:  فتق معده چیست و چه علائمی دارد؟

– انسداد روده باریک

یکی از عوارض کلی و دیرهنگام هر عمل جراحی گوارشی، انسداد روده کوچک است. این عارضه ممکن است ماه ها بعد از عمل جراحی هم رخ دهد. فتق ها و چسبندگی ها مهم ترین عوامل بروز این عارضه به شمار می روند. همان طور که از نام این عارضه پیدا ست، در آن مسیر روده باریک به طور کامل یا نسبی بسته می شود. نشانه ها و علائم انسداد روده باریک به شرح زیر هستند:

  • درد شکم
  • نفخ
  • استفراغ و
  • عدم دفع مدفوع و گاز از مقعد

اگر انسداد روده باریک نسبی باشد، ممکن است با استراحت دادن به روده، یعنی نخوردن و نیاشامیدن و دریافت سرم از راه وریدی، بهبود یابد. اگر انسداد روده کامل باشد، انجام یک عمل جراحی، شاید با استفاده از لاپاراسکوپی لازم باشد.

– خونریزی بعد از عمل جراحی

هر عمل جراحی با احتمال بروز خونریزی همراه است.  باید در نظر داشت که در عمل اسلیو معده بخیه هایی روی معده زده می شود. بنابراین احتمال وقوع خونریزی داخلی وجود دارد. این احتمال در 24 ساعت بعد از عمل بیشتر است. همین امر باعث می شود بیمار دو سه شب پس از عمل اسلیو را در بیمارستان و تحت نظارت نزدیک کادر درمان به سر ببرد. علائم خونریزی داخلی بعد از عمل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سیاهی رفتن چشم
  • تنگی نفس و مشکلات تنفسی
  • تند زدن قلب و تپش قلب
  • رنگ پریدگی
  • کاهش شدید حجم ادرار

درد شکم، علامت اختصاصی عوارض عمل اسلیو معده

درد بعد از عمل اسلیو معده می تواند نشانه ای از عوارض اختصاصی این عمل جراحی به شمار آید. برخی از مهم ترین عوارض عمل اسلیو معده را در زیر می خوانید. این عوارض با درد غیر طبیعی بعد از عمل اسلیو تظاهر پیدا می کنند.

– نشت محتویات گوارشی

این جدی ترین عارضه ای است که به دنبال عمل جراحی اسلیو معده ممکن است رخ دهد. گاهی ممکن است از محل بخیه هایی که دو بخش گوارشی (مانند معده و روده باریک) را به هم وصل می کند، مقداری از غذای خورده شده یا درست تر است گفته شود، محتویات دستگاه گوارش، به فضای شکمی ریخته شود. اگرچه این عارضه نادر است اما با خطرات جدی از جمله تهدید زندگی بیمار همراه است. به همین دلیل، تشخیص زودهنگام این عارضه از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

مقاله پیشنهادی:  خوردن برنج بعد از عمل اسلیو چه زمانی مجاز است؟

شایع ترین نشانه نشت محتویات گوارشی، درد بعد از اسلیو معده است. گاهی این درد نه تنها در شکم، بلکه در قفسه سینه، یا شانه ها هم احساس می شود. تب، تپش قلب و مشکلات تنفسی از دیگر علائم این عارضه به شمار می آیند.

اگر درد این چنینی دارید، در اسرع وقت با پزشک معالج تماس بگیرید یا به مرکز اورژانس مراجعه نمایید.

درد بعد عمل اسلیو معده

– تنگی لوله گوارش

این عارضه عمل اسلیو معده بسیار به ندرت اتفاق می افتد. در این حالت، لوله گوارش در جایی دور خود می پیچد یا بهتر است گفته شود روی خود تا می خورد و در نتیجه، تنگ می شود. درمان این عارضه دردناک عمل اسلیو معده به میزان تنگی رخ داده در لوله گوارشی بستگی دارد. علائم ناشی از این عارضه شباهت زیادی به نشانه های بیماری رفلاکس معده به مری دارد.

– بیماری رفلاکس معده به مری

یکی از علل درد بعد از عمل اسلیو معده، بیماری رفلاکس معده به مری است. این بیماری در زبان انگلیسی با عبارتِ Gastroesophageal Reflux Disease اطلاق می گردد که مخفف آن GERD می شود. این بیماری علاوه بر درد، با حالت ترش کردن (برگشت غذای خورده شده به حلق و حتی گاهی دهان) و سوء هاضمه همراه است. در این بیماری اسیدی که توسط سلول های معده ترشح می شود برخلاف جهت طبیعی به سمت حلق حرکت کرده، وارد مری می شوند. این امر باعث درد در شکم می گردد. در بسیاری از موارد، این عارضه با تغییر سبک زندگی و با رعایت برخی نکات هنگام تغذیه درمان می شود.

دکتر علیرضا آذرپیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی اُنکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران مبتلا به چاقی و درمان آنها با روش های جراحی چاقی از جمله عمل اسلیو معده هستند. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت قبلی ویزیت خواهشمند است با شماره تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل بفرمایید.

منبع (Source): وبسایت Limarp.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *