جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

حلقه معده بهتر است یا بالون معده

اکثر افرادی که به فکر درمان چاقی مفرط و اضافه وزن خود هستند، روش های درمانی مختلفی به ذهنشان می آید که کدام روش برای درمان چاقی من بهتر است. ابتدا باید در نظر داشته باشید که همیشه بهترین نوع و روش جراحی چاقی برای درمان چاقی شما، پزشک جراح انتخاب می کند نه خود شما. در این مقاله ما سعی کرده این به این پرسش پر تکرار که برای لاغری “حلقه معده بهتر است یا بالون معده” پاسخ دهیم. پیشنهاد می کنم برای دریافت پاسخ دقیق تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مشاوره تلفنی چاقی دکتر آذرپیکان

عمل بالون معده چگونه است؟

اگر قصد دارید یک بالون داخل معده خود قرار دهید، تیم مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌های خاصی را در مورد نحوه آماده شدن برای عمل به شما ارائه می‌دهد. ممکن است لازم باشد قبل از عمل آزمایشات و معاینات مختلف آزمایشگاهی انجام دهید.

ممکن است لازم باشد در زمان منتهی به عمل، آنچه می‌خورید و می‌نوشید و همچنین داروهایی که مصرف می‌کنید را محدود کنید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که یک برنامه ورزشی و فعالیت بدنی را قبل یا پس از جراحی، شروع کنید.

عمل بالون معده

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید به نکاتی که قبل و بعد از انجام عمل بالون معده باید انجام دهیم توجه کنیم.

نکاتی برای قبل از انجام عمل قرار دادن بالون در معده

در مرحله اول، آمادگی برای عمل بالون با آندوسکوپی از داخل معده، به صورت سرپایی انجام می‌شود. برای این عمل، احتمالاً به شما داروهای بی‌حسی یا بیهوشی داده شود.

برای مرحله بعدی یعنی قرار دادن بالون در معده، ابتدا یک بالون خالی داخل معده شما قرار داده خواهد شد. سپس پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را که به بالون بارگذاری شده در داخل معده متصل است، در گلوی و معده شما وارد می‌کند. در مرحله بعد، پزشک یک آندوسکوپ – یک لوله انعطاف پذیر با یک دوربین متصل – را از گلوی شما به داخل معده می‌برد. دوربین به پزشک شما این امکان را می‌دهد که بالون را در حالی که با نمک پر می‌کند ببیند.

این روش حدود نیم ساعت طول می‌کشد. به طور معمول می‌توانید یک تا دو ساعت پس از پایان عمل به خانه بروید.

نکاتی که باید پس از قرار دادن بالون در معده انجام دهید

حدود شش ساعت بعد از عمل می‌توانید مقدار کمی مایعات مصرف کنید. رژیم مایعات به طور کلی تا شروع هفته دوم ادامه می‌یابد. پس از دو هفته می‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرم کنید. احتمالاً حدود سه هفته پس از قرار دادن بالون داخل معده، می‌توانید غذای معمولی را شروع کنید.

در مقایسه اینکه حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید به این نکته توجه داشت که, بالون‌های داخل معده تا 6 ماه در جای خود باقی می‌مانند و سپس با استفاده از آندوسکوپ خارج می‌شوند. در آن زمان، بسته به برنامه‌ای که توسط شما و پزشک تعیین می‌شود، ممکن است یک بالون جدید قرار داده شود.

شما همچنین با اعضای تیم پزشکی خود، اغلب پس از عمل ملاقات خواهید داشت.

آیا بالون معده برای لاغری خوب است؟

کاهش وزن امری ضروری برای حفظ و ارتقای سلامتی جسمی و روانی است . یکی از ابزارهای کمکی برای کاهش وزن بالون معده است. لاغری با بالون معده در کنار رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند کمک بسیار شایانی به کاهش وزن داشته باشد.

آیا بالون معده برای لاغری خوب است؟

بالون معده چه عوارضی دارد؟

در مقایسه اینکه حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید به این نکته توجه داشت که,درد و حالت تهوع حدود یک سوم افراد را بلافاصله پس از قرار دادن بالون داخل معده تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال، این علائم معمولاً تنها چند روز پس از قرار دادن بالون باقی و پایدار هستند و پس از آن از بین خواهند رفت. همچنین این علائم معمولاً با داروهای خوراکی در خانه قابل کنترل هستند.

اگرچه نادر است، اما عوارض جانبی جدی ممکن است پس از قرار دادن بالون داخل معده رخ دهد. در صورت بروز حالت تهوع، استفراغ و درد شکم در هر زمان پس از جراحی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

یک خطر بالقوه شامل کاهش باد بالون داخل معده است. اگر بالون خالی شود، این خطر وجود دارد که در سیستم گوارش شما حرکت کند. این مشکل می‌تواند باعث انسداد در سیستم گوارشی شما شود و ممکن است معده شما نیاز به عمل یا جراحی اضافی برای برداشتن دستگاه داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  تکنیک‌ها و نکات راه رفتن بعد از عمل لاپاراسکوپی : راهنمایی کامل

سایر خطرات احتمالی شامل:

  • تورم بیش از حد
  • پانکراتیت حاد
  • زخم یا سوراخ در دیواره معده است که ممکن است برای رفع آنها نیاز به جراحی داشته باشد.

مزایا و معایب بالون معده

از جمله مزایای بالون گذاشتن در معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمار پس از قرارگیری بالن در معده خود، احساس سیری سریع با خوردن میزان غذای کم، می‌کند.
  • بیمار به طور میانگین نسبت به رژیم‌های غذایی سنگین و طاقت فرسا وزن بیشتری را از دست می‌دهد.
  • بیمار از مزایای غیرجراحی و غیردارویی بودن این روش بهره‌مند می‌شود.
  • به دنبال لاغری به کاهش علائم دیابت و فشار خون بالا و … کمک می‌کند.

در مقایسه اینکه حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید به این نکته توجه داشت که, هر روش جراحی یا مداخله پزشکی همیشه خطرات و عوارض جانبی مخصوص خود را  دارد. اگر چه بسیاری از این عوارض  و خطرات نادر هستند و هر تلاشی برای کاهش یا جلوگیری از این خطرات صورت می‌گیرد.

از جمله معایب لاغری با بالون معده، می‌توان موارد زیر را نام بُرد:

  • به دلیل اینکه یک شی خارجی در داخل معده است، معده گاهی ممکن است احساس ناراحتی داشته باشد.
  • کاهش وزن کم
  • حضور بالون در داخل معده می‌تواند همراه با تهوع و استفراغ باشد.
  • شکم یا کمردرد در صورت مصرف زیاد غذا یا فعالیت‌های سنگین بدنی

بالون معده مناسب چه افرادی است؟

بالون داخل معده ممکن است گزینه‌ای مناسب برای شما باشد اگر:

  • شاخص توده بدنی (BMI) شما بین 30 تا 40 است.
  • شما مایل به تغییر شیوه زندگی خود به زندگی سالم، پیگیری منظم پزشکی و شرکت در رفتار درمانی هستید.
  • قبلاً هیچ عمل جراحی معده یا مری نداشته‌اید.

قبل از تصمیم گیری در اینکه آیا حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید در نظر گرفت که, بالون‌های داخل معده برای همه افرادی که اضافه وزن دارند انتخاب مناسبی نیست. یک فرآیند غربالگری به پزشک شما کمک می‌کند تا ببیند آیا این روش ممکن است برای شما مفید باشد یا خیر.

هزینه قرار دادن و خارج کردن بالون داخل معده ممکن است تحت پوشش بیمه قرار نگیرد و بنابراین هزینه ای از جیب شما خواهد بود.

بالون معده چگون باعث لاغری ما می شود؟

  1. یک بالون داخل معده ‌می‌تواند باعث شود که هنگام غذا خوردن سریعتر از حالت عادی احساس سیری کنید، که اغلب به این معنی است که کمتر غذا خواهید خورد.
  2. یکی از دلایل دیگر ممکن است این باشد که بالون داخل معده زمان تخلیه معده و هضم غذا را کاهش می‌دهد.
  3. دلیل دیگر ممکن است این باشد که به نظر می‌رسد بالون سطح هورمون‌هایی را که اشتها را کنترل می‌کنند تغییر می‌دهد.

مقدار وزنی که از دست می‌دهید نیز به میزان تغییر عادات سبک زندگی خود از جمله رژیم غذایی و ورزش بستگی دارد.

بالون گذاشتن در معده چگونه باعث لاغری ما می شود؟

قبل از تصمیم گیری در اینکه آیا حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید در نظر گرفت که, بر اساس خلاصه‌ای از درمان‌های موجود در حال حاضر، کاهش حدود 7 تا 15 درصد وزن بدن در طی شش ماه پس از قرار دادن بالون داخل معده معمول است. کاهش وزن اضافی از 30٪ تا 47٪ متغیر است.همانند سایر روش‌ها و جراحی‌هایی که منجر به کاهش وزن قابل توجهی می‌شوند، بالون داخل معده ممکن است به بهبود یا رفع شرایطی که اغلب مرتبط با اضافه وزن هستند، شود.

از جمله این بیماری‌ها:

  • بیماری ریفلاکس معده به مری
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • استئوآرتریت (درد مفاصل)
  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

حلقه گذاری معده چگونه است؟

حلقه انداختن معده برای لاغری یک درمان جراحی برای چاقی است. این نوع مداخله به عنوان جراحی چاقی شناخته می‌شود. در این روش با قرار دادن یک حلقه درو معده، معده را منقبض می‌شود، به طوری که فرد پس از خوردن غذای کمتر از حد معمول احساس سیری می‌کند.

روش حلقه معده برای لاغری چگونه است؟

قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید دانست, حلقه گذاری معده نوعی جراحی کاهش وزن است که شامل قرار دادن نوار سیلیکونی در اطراف قسمت فوقانی معده برای کاهش اندازه معده و کاهش مصرف غذا است.این روش به عنوان یک درمان کاهش وزن توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) تایید شده است.

مقاله پیشنهادی:  تفاوت اسلیو معده و بای پس معده

جراح باند یا حلقه را در اطراف قسمت فوقانی معده قرار می‌دهد و یک لوله را به باند متصل می‌کند. این لوله از طریق یک دریچه زیر پوست شکم قابل دسترسی است.

روش حلقه معده برای لاغری

با استفاده از این پورت، جراح حلقه را متورم می‌کند. این حلقه یک کیسه شکمی کوچک در بالای معده ایجاد می‌کند که بقیه معده در زیر آن قرار دارد.

نتیجه حلقه گذاری معده، افزایش احساس سیری پس از خوردن مقدار کمتری غذا است. این روش به نوبه خود احساس گرسنگی را کاهش می‌دهد و به کاهش مصرف کلی غذا کمک می‌کند.

مزیت این روش چاقی این است که به بدن اجازه هضم طبق معمول همیشگی و عادی، بدون سوء جذب را می‌دهد.

شرایط گذاشتن حلقه معده

در گذشته، دستورالعمل‌ها پزشکی، گذاشتن حلقه معده را تنها در صورتی توصیه می‌کردند که شاخص توده بدنی (BMI) فرد 35 یا بالاتر باشد. البته برخی از افراد با BMI 30-34.9 در صورت وجود سایر مشکلات مرتبط با چاقی، مانند دیابت، فشار خون بالا، یا آپنه خواب، تحت عمل جراحی قرار گرفتند و عمل آن‌ها ثمربخش بوده است.

با این حال، پیشرفت‌ها در تکنیک‌های جراحی حلقه گذاری، ایمنی عمل را تا حد بسیار بالایی بهبود بخشیده است.

پزشک ممکن است جراحی حلقه گذاری معده  را برای برخی از افراد با BMI 30 تا 35 توصیه کند اگر:

  • عوارض مرتبط با چاقی دارند و روش‌های غیرجراحی مؤثر نبوده‌اند

گزینه‌های غیر جراحی جهت لاغری عبارتند از:

  • تغییرات رژیم غذایی
  • فعالیت بدنی
  • داروها

عوارض گذاشتن حلقه در معده

در مقایسه اینکه حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید به این نکته توجه داشت که حلقه دور معده برای لاغری با خطراتی همراه است. این موارد شامل موارد زیر است:

  • برخی از افراد واکنش‌های نامطلوبی به بیهوشی دارند، از جمله واکنش‌های آلرژیک، مشکلات تنفسی، لخته شدن خون در پاها که ممکن است به ریه‌ها برود (آمبولی ریه)، از دست دادن خون، عفونت و حمله قلبی یا سکته در حین یا بعد از جراحی.
  • کاهش وزن ممکن است در مقایسه با سایر انواع جراحی کندتر باشد
  • حلقه معده ممکن است بلغزد یا مشکلات مکانیکی داشته باشد، یا ممکن است در معده فرسایش یابد و نیاز به برداشتن داشته باشد.
  • پورت متصل به حلقه می‌تواند جابجا شود و جراحی اضافی لازم باشد. البته بین 15 درصد از افراد گزارش شده است که نیاز به جراحی مجدد دارند.

فرد پس از جراحی باید توصیه‌های غذایی را با دقت دنبال کند، زیرا پرخوری می‌تواند منجر به استفراغ یا گشاد شدن مری شود.

مانند سایر انواع جراحی کاهش وزن، حلقه معده نیز این خطرات را به همراه دارد منبع مورد اعتماد:

  • آسیب حین جراحی به معده، روده یا سایر اندام های شکمی
  • فتق
  • التهاب پوشش معده (گاستریت)، سوزش سر دل و زخم معده
  • عفونت زخم
  • اسکار دستگاه گوارش که می‌تواند منجر به انسداد روده شود
  • تغذیه ضعیف در نتیجه مصرف محدود غذا

کاهش وزن می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس برخی افراد شود و این می‌تواند یک مزیت دیگر باشد.

عوارض گذاشتن حلقه در معده

با این حال، اگر فردی به امید کاهش وزن ناگهانی این روش را انجام دهد و کاهش وزن فوری، دلیل اصلی او برای انتخاب حلقه معده باشد، ممکن است در کوتاه مدت ناامید شود. چون لاغری با این روش به مرور زمان صورت می‌گیرد.

فرق جراحی چاقی باندینگ معده با بالون معده

هر دو روش یاد شده به جهت لاغری در افراد استفاده می‌شود. فرق بزرگ این دو روش را می‌توان در طریقه انجام آن‌ها دانست. در روش بالون معده، یک بالون در معده گذاشته می‌شود که گوشه‌ای از حجم معده را بگیرید. اما در روش حلقه‌گذاری، یک باند به دور قسمت فوقانی معده پیچیده می‌شود تا افراد با خوردن غذای کمتر، احساس سیری بیشتری را حس کنند. البته این دو روش تفاوت‌های دیگری نیز به جهت انجام و نتیجه دارند که در این مقاله از آن‌ها یاد شد.

برای عمل لاغری حلقه معده بهتر است یا بالون معده؟

در این مقاله برای عمل لاغری با هر دو روش حلقه گذاری معده و بالون معده آشنا شدید. قبل از تصمیم گیری در اینکه آیا حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید در نظر گرفت که, هر دو این روش‌، روشی موثر و مناسب برای کاهش وزن در بسیاری از افراد است. این دو روش تفاوت چندانی برای لاغری ندارند و هرکس می‌تواند با توجه به توصیه پزشک خود، روش مناسب خود را انتخاب کند. در مجموع معمولاً حلقه معده به افرادی توصیه می شود که اضافه وزن بیشتری داشته و نیاز به ماندن ابزار جراحی به مدت طولانی تر دارند.

مقاله پیشنهادی:  دارو درمانی در درمان چاقی: مفید یا ناکارآمد؟

دکتر خوب برای جراحی حلقه معده

در پایان باید گفت برای لاغری با بالون معده یا گذاشتن حلقه در معده برای لاغری، یا اینکه عمل حلقه معده بهتر است یا بالون معده باید گفت این تصمیم را به عهد جراح بگذارید تا بهترین نوع جراحی را برای شما انتخاب کند. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر گذاشتن بالن در معده و بهترین دکتر حلقه معده در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

نظرات کسانی که بالن معده گذاشتند

 

خانم 44 ساله

وزن بنده قبل از قرار دادن بالن در معده‌ام 84 بود. بعد از انجام عمل بالن معده در ابتدا با کمی تهوع و حتی استفراغ ( بعد از خوردن غذا ) مواجه شدم. اما با رعایت نکات توصیه‌شده توسط پزشک معالجم این عوارض از بین رفت و توانستم بعد از 10 ماه، کاهش وزن 11 کیلویی را تجربه کنم و با رعایت رژیم غذایی توانستم که این وزن متعادل را حفظ کنم.

آقای 47 ساله

من سال‌ها با مشکلات مربوط به چاقی و اضافه‌وزن دست و پنجه نرم می‌کردم. مدت‌ها به طور خودجوش رژیم‌های من در آوردی را اجرا می‌کنم که شامل حذف وعده غذایی و گرسنگی کشیدن و به دنبال آن پرخوری مجدد و بازگشت وزن کم شده بود. با معرفی دوستان با جناب آقای دکتر آذر پیکان آشنا شدم و تحت عمل بالن معده قرار دادم.

بعد از زمان کوتاهی به بالن معده عادت کردم و با کاهش حجم معده و اشتهای من در درازمدت توانستم به وزن دلخواه خود دست یابم. در مدت زمان 9 ماه وزن من از 95 کیلو به 87 رسید و با ورزش مستمر و رعایت رژیم غذایی توانستم به وزن 82 برسم و در این وزن باقی بمانم.

آقا 39 ساله

در کل دوران جوانیم راه‌های زیادی را برای کاهش وزن 100 کیلوییم تجربه کردم. در بیشتر این موارد نه تنها موفقیتی کسب نکردم بلکه چند کیلو بر وزنم افزوده شد. به خاطر همین زمانی که وزن 101 کیلویی را تجربه کردم تصمیم گرفتم راه‌حلی اساسی برای رفع مشکل خود پیدا کنم. دوستان برای حل این مشکل عمل بالن معده را پیشنهاد دادند. در روزهای اول بعد از عمل کمی احساس تهوع و دل درد داشتم ولی در ادامه با صبر و حوصله توانستم به چیزی که در کل دست پیدا نکرده بودم ، دست بیابم.

وزن من در طی مدت 12 ماه از 101 کیلو به 90 کیلو رسید و با ورزش سنگین و رژیم غذایی مناسب توانستم وزن خود را در محدوده 85-84 نگه دارم و از این بابت سپاس گذار دکتر آذر پیکان به خاطر رهنمودها و راهنمایی‌هایشان هستم.

بحث و نتیجه‌ گیری حلقه معده بهتر است یا بالون معده

عمل بالن معده از جمله اعمال لاغری خوب برای غلبه بر اضافه‌وزن و چاقی می‌باشد. این روش از طریق قرار دادن جسم خارجی در معده و سپس اشغال حجم معده انجام می‌شود. در این روشی شیئی پلاستیکی در معده فرد تحت عمل قرار می‌گیرد و سپس این شی توسط پزشک معالج بزرگ می‌شود.

با قرار گرفتن بالن در معده از حجم مفید معده و همچنین اشتهای فرد کاسته می‌شود.  با استفاده از این روش افراد می‌توانند در درازمدت  کاهش وزن قابل توجهی را تجربه کنند. از مزایای این روش کاهش وزن تهاجمی نبودن، عوارض کم و محدود و سهولت انجام و مداخله در روند آن می‌باشد. این عمل برخلاف روش‌های مانند عمل اسلیو معده برگشت‌پذیر می‌باشد و بعد از رسیدن به هدف موردنظر می‌توان بالن قرار داده شده را از معده فرد تحت عمل خارج کرد.

از معایب این روش احتمال بازگشت وزن بعد از رسیدن به هدف موردنظر و خارج کردن بالن از معده می‌باشد لذا برای نگه‌داری وزن مطلوب، افراد باید فعالیت مناسب بدنی یا یک رژیم غذایی نگهدارندِه خوب (یا ترکیبی از دو روش فوق) را داشته باشند.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *