جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

علائم اولیه سرطان معده

سرطان معده، زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی در پوشش معده جایگزین سلول‌های سالم می‌شوند. تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار مهم است اما معمولاً به دلیل عدم تشخیص در مراحل اولیه، درمان به موقع صورت نمی‌گیرد. علائم اولیه سرطان معده ممکن است شبیه به علائم دیگر باشند و برای تشخیص دقیق نیاز به روش‌های تشخیص اختصاصی دارد.
علائم اولیه سرطان معده دکتر

علائم اولیه سرطان معده از موارد مهم  در درمان مؤثر و مفید بیماری سرطان معده می‌ باشد. بیماری سرطان معده از کشنده ترین بیماری‌ها در میان انسان‌ها و جوامع امروزی می‌باشد. معمولاً هنگامی این بیماری تشخیص داده می‌شود که بیماری در مراحل مهم خود قرار دهد. این امر شانس درمان موفق و قطعی بیماری را کاهش می‌دهد. برای غلبه بر این مشکل باید تشخیص به موقع و زودهنگام باشد. یکی از موارد مهم در تشخیص این بیماری، سنجش علائم اولیه سرطان معده می‌باشد. در این مقاله تلاش خواهیم کرد که بعد از معرفی این سرطان، به بررسی یکایک این علائم اولیه بپردازیم.

مشاوره تلفنی سرطان دکتر آذرپیکان

 

سرطان معده چگونه بیماری است؟

 موقعیت معده در قسمت میانه و فوقانی شکم و ناحیه زیر دنده‌ها می‌باشد. این اندام در تجزیه و هضم مواد غذایی ورودی به دستگاه گوارش نقش مهمی دارد. سرطان معده بیماری می‌باشد که به خاطر رشد بیش از حد سلول‌های ناحیه معده بروز پیدا می‌کند. احتمال بروز سرطان معده در هر ناحیه‌ای از معده وجود دارد. در بیشتر نقاط جهان، سرطان معده در قسمت اصلی معده که آن را بدن معده می‌نامند، بروز پیدا می‌کند.

در بیشتر اوقات، سرطان معده در محل اتصال معده به مری رخ می‌دهد. این ناحیه قسمتی است که در آن لوله بلندی که وظیفه حمل غذایی به دستگاه گوارش را دارد (مری) به معده ختم می‌شود. محل بروز سرطان در معده یکی از فاکتورهای دخیل در تصمیم گیری گروه درمانی برای تهیه یک برنامه درمانی برای غلبه بر این بیماری کشنده می‌باشد. دیگر عوامل معمولاً مواردی مانند مرحله سرطان و نوع سلول‌های درگیر می‌باشد.

علائم اولیه سرطان معده

 

روش درمان سرطان معده معمولاً شامل عمل جراحی سرطان معده برای حذف آن، شیمی درمانی و پرتو درمانی است. گاها از یک روش درمانی بهره گرفته می‌شود و گاهی نیز احتمال دارد از روش درمانی دیگر پیش و پس از جراحی استفاده شود. اگر بیماری فقط در معده بروز پیدا کند، درمان سرطان معده به احتمال زیاد موفقیت آمیز است. پیش آگهی برای افراد مبتلا به فرم خفیف سرطان معده بسیار خوب است. در این مورد افراد بسیاری می‌توانند انتظار دریافت درمان مؤثری را داشته باشند.

متأسفانه تشخیص بیشتر موارد سرطان معده هنگامی می‌باشد که بیماری در فرم پیشرفته خود است. در این حالت طبیعتاً شانس درمان این بیماری کاهش پیدا می‌کند. موقع یکی از مواقع دشوار در درمان سرطان معده زمانی می‌باشد که این بیماری از طریق دیواره معده رشد می‌کند یا به دیگر اندام‌های بدن گسترش یافته است.

مقاله پیشنهادی:  سرطان روده بزرگ

تشخیص زود هنگام کلید درمان سرطان معده

افراد مبتلا به سرطان معده ممکن است علائم یا نشانه‌هایی را در بدن خود تجربه کنند.  این علائم و نشانه‌ها تغییراتی هستند که فرد بیمار  در بدن خود احساس می‌کند. اگر  افراد در مورد تغییراتی که تجربه می‌کنند نگران هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند. علاوه بر سؤالات دیگر، پزشک از این افراد می‌پرسد که چه مدت و چند وقت یک‌ بار علائم را تجربه کرده‌اند. این رویه برای کمک به کشف علت بیماری است و تشخیص نامیده می‌شود.

 علائم و تغییرات این بیماری معمولاً در مواردی است که قابل اندازه گیری ( و البته گاها عمومی) می‌باشد. این موارد شامل اندازه گیری فشار خون یا انجام یک آزمایش آزمایشگاهی می‌باشد.  پایش همه علائم و نشانه‌های این بیماری می‌توانند در توصیف این مشکل مهم پزشکی مفید باشد.  البته گاهی اوقات، افراد مبتلا به سرطان معده هیچ یک از علائم و نشانه‌های شرح داده شده در زیر را ندارند. هنگامی که علائم بروز پیدا می‌کنند، ممکن است مبهم باشند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که این علائم همچنین می‌تواند توسط بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند ویروس معده یا زخم ایجاد شود. گاهی نیز احتمال دارد علت بروز  علائم یک بیماری پزشکی باشد که غیر از سرطان معده باشد. گاهی اوقات اولین علائم سرطان معده مبهم است. در واقع،  احتمال دارد علائم سرطان معده شامل سوزش سر دل، سوء هاضمه، بروز تغییراتی در اشتهای فرد و حالت تهوع و استفراغ باشد.

تشخیص زودهنگام کلید درمان سرطان معده

 

علائم اولیه سرطان معده

علائم اولیه سرطان معده که بیمار تجربه می‌کند شامل موارد زیر می‌باشند:

  • بروز حالت تهوع
  • استفراغ که این علامت احتمال دارد همراه با خون یا بدون خون باشد.
  • تغییر در اشتهای فرد بیمار
  • تورم در ناحیه شکم
  • سوزش سردل
  • سوء هاضمه
  • بروز درد و ناراحتی مبهم در شکم و ناحیه بالای ناف
  • درد یا ناراحتی شکم ممتد
  • احساس سیری در ناحیه بالای شکم و زیر استخوان سینه بعد از مصرف مقدار کمی غذا
  • کاهش وزن ناخواسته و بدون علت
  • بروز کم خونی ( کم بودن مقدار هموگلوبین)

حتی اگر  فرد این علائمی را تجربه می‌کند، این همیشه به این معنی نیست که سرطان دارد. گاها بسیاری از علائم رایج سرطان معده بروز دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش مانند ریفلاکس مری و معده، گاستریت یا زخم معده هستند. این بیماری‌ها را می‌توان توسط پزشک تشخیص داده و با دارو کنترل کرد. اما روش‌های تشخیصی مکمل برای رسیدن به تشخیص افتراقی کدام هستند؟

مقاله پیشنهادی:  میوه های مفید برای سرطان معده

تشخیص سرطان معده

اگر فرد احساس ناراحتی یا بروز علائم بیماری را در خود دارد، باید حتماً با پزشک خود تماس بگیرد. زمانی که افراد در معرض خطر یا تجربه علائم و نشانه‌ها هستند، آزمایش‌های غربالگری می‌توانند به تشخیص سرطان معده کمک کنند. روش‌های تشخیصی سرطان معده شامل موارد زیر می‌باشد:

  • شرح حال کامل پزشکی و معاینه فیزیکی فرد مراجعه کننده
  • آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی برای مشاهده مری، معده و روده کوچک پس از بی حس کردن موضعی: در این روش تشخیصی یک لوله کوچک و انعطاف پذیر با یک دوربین کوچک در انتهای آن وارد دهان فرد شده که به پزشک اجازه می‌دهد تا داخل معده فرد را مشاهده کند.
  • بیوپسی ( نمونه‌گیری): این روش با مشاهده بافت معده زیر میکروسکوپ انجام می‌پذیرد.
  • سی تی اسکن: برای تجسم اندام‌ها به وسیله اشعه ایکس

سونوگرافی آندوسکوپی

  • سونوگرافی آندوسکوپی: از این روش هم‌زمان با مشاهده اندام‌ها و رگ‌های خونی مجاور برای تشخیص و درمان سرطان معده بهره گرفته می‌شود.
  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) برای روشن کردن سلول‌های سرطانی: در این روش از یک ردیاب از جنس شکر رادیواکتیو بهره گرفته می‌شود.  دلیل این امر این است که سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های سالم قند بیشتری مصرف کرده و ردیاب سلول‌های سرطانی را روشن می‌کنند.

اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، بخش مهمی از مراقبت و درمان سرطان یعنی تسکین و درمان علائم  باقی می‌ماند. در بیشتر اوقات درمان بلافاصله پس از تشخیص شروع شده و مدت زمان زیادی ادامه می‌یابد. مدیریت علائم ممکن است “مراقبت تسکینی” یا “مراقبت حمایتی” نیز نامیده شود.  از این افراد  باید حتماً با گروه درمانی خود در مورد علائمی که تجربه می‌کنند، از جمله علائم جدید یا تغییر علائم، مشورت کنند.

بحث و نتیجه‌ گیری علائم اولیه سرطان معده

سالانه بیش از 7 نفر از هر 100000 نفر به سرطان معده مبتلا می‌شوند، در حالی که از هر 100000 نفر 3 نفر بر اثر این بیماری می‌میرند. حدود 0.8 درصد از کل مردان و زنان در مقطعی از زندگی خود به سرطان معده مبتلا می‌شوند. سازمان جهانی بهداشت در سال 2020 پیش بینی کرده است که 1.8 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در اثر سرطان معده رخ می‌دهد.

مقاله پیشنهادی:  عوارض بعد از عمل سرطان معده

از آنجایی که سرطان معده مردان و زنان را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می‌دهد ، تشخیص آن دشوار است، درک ویژگی‌های منحصر به فرد این بیماری  اهمیت زیادی دارد. این علائم و نشانه‌های سرطان معده به ویژه علائم اولیه، می‌تواند در تشخیص و درمان به موقع نقش مهمی داشته باشد.

معرفی بهترین جراح انجام عمل جراحی سرطان معده

یکی از موارد لازم در تجربه ماندگار یک جراحی سرطان معده، به کار گیری این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای ماندگار در زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح موفق دارای قدرت انتقالی بالا در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه درمانی این جراح در بر گیرنده بیش از 3000 عمل جراحی با نتایجی موفق است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح شامل موارد زیر می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

6 دیدگاه دربارهٔ «علائم اولیه سرطان معده»

  1. دکتر سید علیرضا آذرپیکان

    سلام لطفا در اسرع وقت با شماره های زیر تماس بگیرید و از دکتر مشاوره بگیرید و درمان شروع کنید
    ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵
    ۰۲۱۲۸۴۲۱۹۴۲

  2. دکتر سید علیرضا آذرپیکان

    سلام لطفا با شماره های زیر تماس بگیرید
    ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵
    ۰۲۱۲۸۴۲۱۹۴۲

  3. مسیحا نسیمی

    سلام من پدرم ۶۵ سالشه و تقریبا یک سالی هست که ناراحتی معده داره و بیشتر نفخ معدس هست و تقریبا هر روز داره درد می‌کشه و از دکتر نمیره یعنی گوش نمیده خیلی داره اذیت میشه خواستم بدونم مشکل می‌تونه سرطان باشع؟

    1. دکتر سید علیرضا آذرپیکان

      سلام لطفا با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵
      ۰۲۱۲۸۴۲۱۹۴۲

  4. سلام
    شوهر من۴۵ سالشه ۳سال هست یک غده زیر جناق سینه وسط دوجناق احساس میکنه که ما گفتیم حتما از خود جناق هست وما اشتباه میکنیم ۲ساله درد خفیفی در معده احساس میکنه وحدودا دوماهه مدام اسهال هست خصوصا اول صبح ناشتا هرروز وجدیدا اشتهاش کم شده وفقط یک وعده غذا میخوره قبلا که سه وعده میخورد با خوردن کمترین غذا احساس پری میکرد وزنش هم خیلی کم شده الان ۵۷ کیلو هست وقدش ۱۷۷ قبلا ۶۵ تا۷۰ کیلو بود رنگش هم احساس میکنم به زردی رفته احتمال داره سرطان معده داشته باشه البته پارسال رفتیم دکتر آندوسکپی نوشت ولی نرفت میگه چیزیم نیست

    1. دکتر سید علیرضا آذرپیکان

      سلام خانم محمدی
      لطفا به صورت حضوری مراجعه، یا با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵
      ۰۲۱۲۸۴۲۱۹۴۲

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *