جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

پشیمانی بعد از عمل بای پس معده بنابه دلایل مختلف، ممکن است در بیماران مختلف روی دهد. افراد ممکن است تصورات نابجایی از عمل بای پس معده داشته باشند و پس از عمل که با این واقعیت ها روبرو می شوند، از عمل جراحی پشیمان شوند. در این مقاله ما توضیحات جامعی در این زمینه داده ایم و سعی کرده ایم نکات مهمی که باعث پشیمانی بعد از عمل می شوند را با شما در میان بگذاریم.
پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

چاقی بیماری مزمنی است که گاهی بخاطر شرایط فیزیکی، وراثت و … نمی توان تنها با ورزش و رعایت رژیم غذایی با آن مبارزه کرد و پزشک جراح به بیماران داری شاخص توده بدنی(BMI)  بالای 35 روش جراحی لاغری را پیشنهاد می دهد. بای پس معده (Gastric bypass surgery) یکی از پرطرفدار ترین و موثرترین روش جراحی چاقی است. در این میان برخی افراد بخاطر نگرانی های از جمله بازگشت وزن بعد از بای پس معده و پشیمانی بعد از عمل بای پس معده می ترسند.

اما نگران نباشید، در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوال های خود درباره برگشت وزن بعد از جراحی بای پس معده، راه های جلوگیری از آن و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده را پیدا کنید.

همچنین اگر می خواهید عمل اسلیو انجام دهید، بهتر است مقاله «پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده» را نیز بخوانید.

آیا بعد از عمل بای پس دوباره چاق می شویم؟!

یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان جراحی بای پس معده درباره چاقی بعد از عمل است، بهتر است قبل از هرنوع تصمیم گیری درباره جراحی بای پس معده این را بدانید که جراحی های چاقی تنها ابزاری برای کمک به شما در درمان بیماری چاقی است و اگر شما بعد از جراحی، دستورالعمل پزشک جراح را رعایت کرده و در کنار آن رژیم غذایی غنی و ورزش را به زندگی خود اضافه کنید به وزن سلامت خود می رسید.

اگر شما بعد از جراحی سبک زندگی خود را تغییر ندهید و به روش قبل از جراحی بای پس معده ادامه دهید، چاقی در کمین شما است، پس مراقب باشید و دستورات پزشک را دقیق راعایت کنید تا دچار پشیمانی بعد از عمل بای پس معده نشوید.

آیا عمل بای پس برگشت وزن دارد؟

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس، کابوس پشیمانی بعد از عمل بای پس معده برای متقاضیان این جراحی و دیگر روش های جراحی چاقی است اما برای بررسی این موضوع در ابتدا باید نگاهی به روش جراحی بای پس معده بیاندازیم.

در مکانیزم طبیعی بدن، غذا وارد معده شده و پس از آن از طریق روده باریک به روده بزرگ منتقل می شود. جراحی بای پس معده با روش لاپاراسکوپی انجام می شود و پزشک جراح یک یا چند برش یک سانتی متری در سطح شکم بیمار ایجاد می شود.

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس

در جراحی بای پس معده، جراح دور تا دور معده را برش زده و معده جدید شبیه کیسه ایجاد می کند، سپس معده کوچک به روده وصل می شود. هدف کلی در عمل بای پس معده کمتر کردن غذای مصرفی بیمار و جذب کالری کمتر توسط بدن است.

همچنین در رابطه با میزان و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده، توصیه می کنیم مقاله لینک شده را مطالعه کنید.

آیا عمل بای پس معده قابل برگشت است؟

همانطور که پیش تر گفتیم در جراحی بای پس معده، بخشی از معده اصلی برداشته شده و معده جدید ایجاد می شود، به همین دلیل عمل بای پس معده قابل برگشت و تغییر نیست، دائمی بودن و برگشت ناپذیر بودن جراحی بای پس معده یکی از مزایای این روش درمان چاقی است. پس بهتر است قبل از هر اقدامی به جراح چاقی متخصص مراجعه کنیم وگرنه پشیمانی بعد از عمل بای پس معده سودی ندارد.

مقاله پیشنهادی:  سریع ‌ترین روش کاهش وزن

مراقبت های بعد از عمل بای پس

آیا می دانید عمل بای پس معده چقدر طول می کشد؟ در طی زمان عمل، پس از عمل در بیمارستان و پس از ترخیص در خانه، باید مراقبت‌های لازم را برای گرفتن نتیجه بهتر از جراحی انجام داد، این مراقبت ها شامل مراقبت از زخم های محل جراحی، مراجعه منظم به پزشک جراح برای معاینه دوره ای، رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت های ورزشی است.

برای داشتن تجربه ای بهتر و جلو گیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده از جراحی بای پس معده دستورات پزشک را انجام داده و به توصیه های او عمل کنید.

6 تا 8 هفته بعد از انجام عمل جراحی بای پس معده، بلندکردن اجسام بلند ممنوع! چراکه این کار باعث بازشدن بخیه های شما شده و خطرناک است.

برخی از بیماران بعد از جراحی بای پس معده، دردهای شکمی را تجربه می کنند، به همین دلیل پزشک با توجه به وضغیت بیمار برای او داروهای مسکن تجویز می کند، این دردهای شکمی بین 6 تا 10 روز بعد از جراحی از بین می روند.

در هفته های اول جراحی بای پس معده تنها باید استراحت کنید و از فعالیت های فیزیکی بپرهیزید و برای تسکین درد احتمالی در شکم، چند بالش زیر کتف و سر خود بگذارید.

مراقبت های بعد از عمل بای پس

معمولا اولین ویزیت پزشک یک هفته بعد از جراحی است، پس تا آن زمان از محل زخم مراقبت کرده و آن را خشک نگه دارید و پانسمان محل زخم را بطور مرتب تعویض کنید.

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

بعد از جراحی بای پس معده، شما ملزم به رعایت رژیم غذایی خاصی هستید و باید از مصرف نوشابه های گازدار، غذاهای چرب و با فیبر بالا خودداری کنید، این موادغذایی به معده شما آسیب می زنند.

مدت زمان بعد از عمل 

رژیم غذایی پرهیز غذایی
هفته اول بعد از جراحی(محدود به مصرف مایعات رقیق)

آب

آب گوشت چربی

سوپ رقیق

شیر بدون چربی

 ژله بدون قند

چای بدون کافئین و قند

نوشیدنی های گاز دار

نوشیدنی های قندی

غذای جامد

چربی

هفته دوم بعد از جراحی(رژیم مایعات کامل)

شیک های بدون قند و طبیعی

آب گوشت یا آب مرغ رقیق

انواع سوپ های رقیق

شیر های بدون قند و چربی

پودینگ های بدون قند و چربی

چای و قهوه بدون کافئین

هفته سوم بعد از جراحی

غذا بصورت پوره

تخم مرغ آب پز

مصرف روزانه 1.5 لیتر مایعات

هفته چهارم غذا بصورت پوره

اضافه شدن چربی به موادغذایی در صورت صلاحدید پزشک

غذاهایی با بافت نرم مانند ماهی، پنیر بدون چربی و …

 

 

 

 

در هفته های اول بعد از جراحی بای پس معده، مصرف موادغذایی جامد فشار دوبرابری به معده وارد می کند و ممنوع است، از هفته پنجم می توانید غذای جامد در حجم بسیار مصرف کنید.

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده خطرناک است؟

برای جلوگیری از کم آبی بدن، آب به میزان کافی مصرف کنید و آن را بسیار آرام و جرعه جرعه بنوشید تا از بلعیدن هوا و آسیب به معده در امان باشید.

رژیم غذایی بعد از عمل بای پس معده

در برخی موارد بعد از انجام جراحی بای پس معده، جذب موادمعدنی و ویتامین ها کم می شود و پزشک برای شما مکمل های غذایی و مولتی ویتامین تجویز می کند مه باید آن را مطابق دستورالعمل مصرف کنید. این ویتامین ها شامل سیترات کلسیم، مولتی ویتامین ها، ویتامین D3، ویتامین B12، آهن و کلسیم است.

موارد ممنوع بعد از عمل بای پس

همانطور که گفتیم در عمل بای پس معده، حجم و اندازه معده کوچک می شود، بخاطر این تغییرات است که مصرف برخی موادغذایی برای افرادی که بای پس معده انجام داده اند، ممنوع است.

  • پاپ کورن
  • آجیل
  • کوش قرمز
  • میوه خشک
  • کرفس
  • نان
  • عذاهای سرخ شده
  • نوشیدنی های گازدار

برخی از موادعذایی بالا به علت هضم سخت و برخی از آن ها به علت قندبالایی که دارند، بعد از عمل بای پس معده نباید مصرف شوند. وگرنه موجب پشیمانی بعد از عمل بای پس معده میشوند.

  • الکل و دخانیات

مصرف الکل بعد از جراحی بای پس معده بسیار خطرناک است و در مواردی خطر مرگ به همراه دارد، به همین دلیل قبل از اقدام به جراحی بای پس معده و دیگر جراحی های چاقی باید مصرف الکل را کنار بگذارید.

موارد ممنوع بعد از عمل بای پس

پرخوری ممنوع

بعد از جراحی بای پس معده، گنجایش معده شما 28 تا 30 گرم است و در صورت مصرف بیش از حد غذا، درد و تهوع در کمین شما است.

همچنین باید عادت کنید تا آرام غذا بخورید وگرنه دچار سندرم دامپینگ می شوید، در سندرم دامپینگ غذا به سرعت وارد روده کوچک می شود و شما عوارض ناخوشایندی مانند تهوع، سرگیجه و … را تجربه می کنید. برای جلوگیری از ابتلا به این سندرم آرام غذا بخورید و غذایتان را به خوبی بجوید. اگر این نکات را رعایت کنید دچار پشیمانی بعد از عمل بای پس معده نمیشوید.

ورزش و فعالیت های بدنی بعد از عمل

ورزش یکی از عوامل مهم در جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده است. بعد از جراحی بای پس معده علاوه بر رعایت رژیم غذایی، باید ورزش و فعالیت های بدنی را به برنامه روزانه خود اضافه کنیم، پس دستورالعمل های زیر را فراموش نکنید، تحقیقات علمی انجام شده نشان می دهد روند بهبودی در افرادی که بعد از بای پس معده به فعالیت های ورزشی می پردازند، سریع تر و راحت تر است و این افراد تا 7 کیلوگرم بیشتر کاهش وزن را تجربه می کنند.

ورزش بعد از عمل بای پس معده

  • در روزهای ابتدایی بعد از جراحی باید حداقل 3 بار در روز به مدت 15 دقیقه راه بروید و در 4 هفته ابتدایی بعد از عمل بای پس ورزش های کششی انجام دهید.
  • در هفته 8 تا 12  بعد از جراحی ورزش های شکمی انجام ندهید.
  • در 6 ماه اول بعد از جراحی بای پس معده به انچام ورزش هایی چون یوگا، شما، پیاده روی و ورزش های استقامتی سبک بپردازید.
  • بعد از گذشت 6 ماه از جراحی می توانید بطور منظم 3 تا 5 روز در هفته و هر روز به مدت 45 دقیقه ورزش کنید و ورزش های استقامتی سخت تر و یا ورزش های رزمی و … را شروع کنید.
مقاله پیشنهادی:  ورزش بعد از عمل بای پس معده

توصیه می کنیم برای اینکه اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید، مقاله «ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده» را مطالعه کنید.

علت پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

بر اساس مطالعات انجام شده، بیمارانی که توسط جراحان غیرمتخصص و دارای تجربه ناکافی عمل شده‌اند، از عوارض زیاد بعد از جراحی بای پس معده شکایت می‌کنند.

جراحی های چاقی بسیار متنوع است اما برخی از پزشکان تنها بر انجام یک نوع جراحی تخصص دارند و بدون توجه به وضعیت بیمار، آن روش را به تمامی مراجعین خود پیشنهاد می دهند، در حالیکه شاید انجام جراحی بای پس معده برای برخی مناسب نباشد.

علت پشیمانی بعد از عمل بای پس معده

برای جلوگیری از پشیمانی بعد از عمل بای پس معده بهتر است به پزشک متخصصی مراجعه کنید که به تمام روش‌های جراحی چاقی مسلط است، شاید شما کاندیدای مناسبی برای جراحی بای پس معده نباشید! حتی ممکن است عمل اسلیو معده برای شما مناسب تر باشد، پس بهتر است قبل از هر اقدامی برای جراحی چاقی با پزشک جراح که در انجام انواع جراحی های چاقی تجربه دارد، مشورت کنید.

اگر ‌دچار پشیمانی بعد از عمل بای پس معده شدیم, چه کنیم؟

عمل بای پس معده برگشت پذیر است یعنی اگر بعد از عمل از میزان کاهش وزن خود رضایت نداشتیم و یا دچار لاغری بیش از حد شدیم که ممکن به دلایل مختلفی مثل انتخاب نکردن یک تیم پزشکی خوب و نوع عمل متناسب با نوع خورد و خوراک ما باشد، می توانیم معده خود را به حالت اول و جراحی دیگری مثل عمل اسلیو تغییر دهیم.

همانطور که گفتیم، تنها راه حل برای تجربه خوب در درمان بیماری چاقی با جراحی، مراجعه به پزشک متخصص جراحی چاقی است که به انواع روش‌های جراحی چاقی مسلط باشد تا بتوانید بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد دهد.

همچنین باید مراقبت‌های بعد از عمل را مطابق دستورالعمل‌های پزشک متخصص انجام دهید، رژیم غذایی غنی و ورزش را فراموش نکنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.در صورت رعایت تمام نکات هیچ گاه دچار پشیمانی بعد از عمل بای پس معده نمی شوید.

افراد مراجعه کننده می‌توانند برای گرفتن اطلاعاتی در زمینه فعالیت‌های درمانی به اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) مراجعه نمایند. به جز این موارد افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجارب افراد جراحی‌شده بهره گیرند. این مورد می‌تواند کمکی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این روش جراحی باشد. همچنین افراد برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر بهره گیرند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *