جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

یکی از شایع ترین انواع جراحی چاقی، اسلیو معده است. با اینکه این عمل منجر به کاهش وزن و رسیدن بیمار به وزن دلخواه می شود، اما از دست دادن ناگهانی وزن در این زمان کم، می تواند منجر به عوارضی مانند؛ شل شدن پوست شده و نارضایتی بیمار را به همراه داشته باشد. در این مقاله اطلاعات کاملی درباره نحوه جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو معده صحبت کرده ام. پیشنهاد می کنم حتما تا انتهای مقاله با ما باشید.
جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

شل شدن پوست  یکی از شایع ترین عوارض پس از جراحی لاغری محسوب می شود. البته، جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو معده امکان پذیر می باشد و پزشک می تواند با اقدامات اصولی و توصیه هایی که به بیمار می دهد از آن جلوگیری کند. بیماران باید درنظر داشته باشند که برای این کار نباید اقدام خودسرانه ای انجام دهند و باید بر اساس توصیه های جراح عمل کنند تا دچار عوارض دائمی نشود.

اما آیا شلی پوست با ورزش درمان می شود؟ علت شل شدن پوست بعد از عمل اسلیو چیست؟ راه های جلوگیری از افتادگی پوست چیست؟ چه حرکات ورزشی برای رفع افتادگی شکم انجام داد؟ همه و همه اینها مهم ترین سوالاتی است که بیماران از ما می پرسند. برای همین تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با عارضه شل شدن پوست بعد از عمل اسلیو و بهترین راه جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو آشنا شوید و هم پاسخ سوالات خود را بگیرید.

آیا بعد از عمل لاغری پوست شل می شود؟

شلی پوست اغلب پس از جراحی لاغری اتفاق می افتد، چراکه پس از عمل، بیمار بیش از 40 کیلو از وزن خود را از دست داده و این کاهش وزن ناگهانی در زمان کوتاه باعث ایجاد شل شدن پوست و افتادگی آن خواهد شد. در زمانی که کاهش وزن به صورت تدریجی است این اتفاق کمتر خواهد افتاد، چون پوست فرصت بیشتری برای جا باز کردن و کاهش چربی ها خواهد داشت. این درحالیست که وقتی این اتفاق با سرعت می افتد این فرصت برای پوست وجود نداشته و متاسفانه نمیتواند طبق خاصیت ارتجاعی خود عمل کند.به همین دلیل راه های جلوگیری از افتادگی پوست اهمیت پیدا کرده است.

شلی پوست بعد از عمل لاغری

البته،  باید بدانید که کاهش وزن و جراحی لاغری وقتی به منظور بهبود بیماری چاقی انجام می شود و  شانس ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد. بنابراین نباید این مزیت را فراموش کنید.

شل شدن پوست بعد از جراحی زیبایی می تواند باعث کاهش اعتماد بنفس و ایجاد مشکل برای بیمار شود و تا حدی کیفیت و امید به زندگی او را کاهش دهد. اما راه جلوگیری از افتادگی پوست چیست؟

پوست بزرگ ترین عضو بدن انسان است که وظیفه آن، عمل کردن به عنوان یک سد دفاعی در برابر عوامل تخریبی است. درونی ترین لایه پوست انسان از کلاژن و آلاستین تشکیل شده است.  خاصیت ارتجاعی پوست به خاطر وجود آلاستین در آن است که به سفت شدن پوست وجلوگیری از افتادگی پوست کمک می کند. همچنین، کلاژن 80 درصد ساختار پوست را تشکیل می دهد که  وظیقه آن برقراری استحکام آن است.

همانطور که می دانید افزایش وزن باعث منبسط شدن پوست می شود که بارداری یکی از نمونه های آن است. زمان بارداری پوست چند ماه منبسط شده و پس از زایمان پوست جمع شده و به حالت طبیعی برخواهد گشت. زمانی که پوست برای زمان زیاد کشیده می شود این اقدام باعث تخریب ، رشته های کلاژن و الاستین خواهد شد و آنها کارکرد خود را از دست می دهند. برای همین هست که زمانی که فرد وزن خود را به یک باره از دست می دهد پوست بدن آویزان می شود.

علت شل شدن پوست چیست؟

هرچه میزان وزنی که فرد از دست می دهد بیشتر باشد احتمال شل شدن آن بیشتر خواهد بود. هرچقدر که میزان از دست دادن وزن بیشتر باشد احتمال شدن آن هم بیشتر است.برخی تحقیقات از کاهش کلاژن ساخته شده در پوست پس از جراحی کاهش وزن خبر می دهند. به طوریکه طبق این تحقیقات پس از جراحی، بدن فرد کلاژن کمتری تولید کرده و همین باعث شل شدگی بیشتر پوست می شود.

البته، تنها عامل افتادگی پوست جراحی نیست و عوامل دیگری هم در این عارضه دخیل هستند.

  • میزان چاقی: به طور نمونه، مقدار وزن از دست رفته و زمان چاقی فرد از عوامل موثر دیگری هستند. یعنی بیمار هرچقدر که به مدت بیشتری دچار چاقی باشد پس از کاهش وزن پوستش شل تر و آویزان تر می شود که این عارضه همانطور که گفتیم به خاطر از بین رفتن الاستین و کلاژن است. کاهش وزن بیش از 45 کیلو اغلب باعث شل شدن پوست می شود که هرچه وزن بیمار کم باشد احتمال و میزان این شل شدگی کمتر می شود.
  • سن بیمار: یکی دیگر از عواملی که در میزان این شدل شدگی موثر است سن بیمار است. هرچه بیمار سن اش بالاتر باشد  کلاژن کمتری در پوستش تولید می شود و میزان شل شدگی پوست بعد از جراحی بیشتر است.
  • ژنتیک: ژنتیک نیز یکی دیگر از عوامل موثر در میزان شل شدگی پوست بعد از جراحی لاغری است.ژنتیک باعث می شود واکنش پوست به کاهش وزن متفاوت شود.
  • نورخورشید: تحقیقات نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث کاهش میزان تولید کلاژن و آلاستین در پوست شده که باز همین در میزان شل شدن پوست موثر است.
  • سیگار: یکی از اقداماتی که باعث میزان شل شدگی پوست می شود استعمال سیگار است. تحقیقات ثابت کرده که استعمال سیگار باعث کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن شده و همین در شل شدگی پوست بسیار موثر خواهد بود.
مقاله پیشنهادی:  مراقبت بعد از عمل مینی بای پس معده

آیا ورزش باعث جلوگیری از افتادگی پوست می شود؟

یکی از شایع ترین سوالاتی که بیماران می پرسند این است که آیا ورزش باعث جلوگیری از افتادگی پوست می شود؟ پاسخ این سوال مثبت است. البته، برای جواب گرفتن درباره این موضوع باید صبر و تحمل فراوانی داشته باشید چون انجام فعالیت ورزشی به صورت کوتاه مدت جوابگو نیست و باید استمرار و صبر و تحمل را لحاظ کنید.

تحقیقات نشان می دهد که اتجام ورزش و فعالیت های جسمی منظم می تواند در کاهش وزن، ساخت ماهیچه سالم و در آخر کمک به رفع شلی پوست موثر باشد. چراکه،  ساخت عضلات جدید باعث کمک به بهبود افتادگی پوست می شود.

درمان شلی پوست با ورزش

وقتی بیمار وزن خود را پس از جراحی از دست می دهد،  بدن اش چربی لازم را برای پر کردن پوست ندارد. برای همین، انجام ورزش باعث می شود که با ساخت عصلات جدید از راه تمرین و فعالیت بدنی منظم امکان ساخت عضله برای بدن فراهم شود و در کنار آن وزن اش هم افزایش نیابد.

جالب است بدانید که ورزش جزو کم هزینه ترین و کم خطرترین روش ها برای جلوگیری از افتادگی پوست محسوب می شود. این روش بسیار محبوب است و به عنوان طبیعی ترین راه برای مبارزه با شلی پوست شناخته می شود. همچنین، انجام منظم ورزش می تواند باعث کمک به بازگشت خاصیت ارتجاعی پوست بدن فرد شود که باز این موضوع هم در رفع شلی پوست موثر است.

علت شل شدن پوست بعد از عمل اسلیو

درمان چاقی و افزایش وزن بسیار ضروری است. دلیل آن هم واضح است عوارض و بیماری هایی که چاقی می تواند بیمار را به آن مبتلا کند. البته همه عوارض چاقی جسمی نیست و می تواند منجر به افسردگی و کم شدن اعتماد بنفس نیز شود. درست است که اسلیو معده می تواند در مواردی منجر به شل شدگی پوست شود اما مزیت هایی نیز دارد که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد.

افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو معده

شل شدن پوست و آویزان شدن پوست تا حدود زیادی بستگی به میزان وزن و شرایطی که فرد از دست می دهد  دارد که عبارت اند از سن، ژنتیک و وزن او.

به طور مثال، برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد شل شدن پوست هستند که شرایط شان به شرح زیر است:

  • پوست نازک و شل دارند
  • سن شان بالاست
  • وزن زیادی را در مدت کم می کنند
  • مبتلا به چاقی بیش از اندازه هستند

علت شل شدن پوست و افتادگی آن پس از عمل اسلیو معده، همانطور که گفتیم به خاطر از دست دادن ناگهانی وزن و کم شدن تولید کلاژن و آلاستین در پوست است که در بالا توضیحات مربوط به آن را ارائه دادیم.

راه های جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو

افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو اگرچه یکی از شایع ترین عوارض است اما با استفاده از راهکارهایی می توان  به جلوگیری از افتادگی پوست کمک کرد.  جالب است بدانید که استرس ، آلاینده ها، نور خورشید و مصرف سیگار بر این عارضه سرعت می دهند. برای جلوگیری و کاهش این عارضه مصرف مواد غذایی سالم و سرشاز از آنتی اکسیدان، کاهش استرس و استفاده از ضد آفتاب ،ترک  سیگار و الکل می تواند باعث جلوگیری و کاهش میزان این افتادگی شوند.  این موضوع در تحقیقات هم به اثبات رسیده و تحقیقات نشان می دهد که عوامل خارجی در میزان افتادگی پوست بسیار موثر خواهند بود.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو، کنترل میزان کاهش وزن است. همانطور که گفتیم کاهش یک باره وزن،  باعث این افتادگی خواهد شد که باید آن را کنترل کنیم. اگر کاهش وزن یک باره نداشته باشید و همچنین زیر نظر یک پزشک تغذیه باشید می توانید تا حدودی از این عارضه جلوگیری کنید. داشتن رژیم غذایی و دارای پروتئین فراوان و در عین حال کم کالری می تواند از شل شدن پوست تا حدود زیادی جلوگیری کند. همچنین، بیمار بعد از انجام جراحی باید آب زیادی مصرف کنند تا از این عارضه جلوگیری شود.

جلوگیری از فتادگی پوست

یکی دیگر از عواملی که باعث جلوگیری از افتادگی پوست می شود جراح و انتخاب جراح حاذق و متخصص است. تکنیکی که جراح برای درمان بیمار و عمل او استفاده می کند بسیار مهم است، در اینکه عوارض احتمالی کاهش یابد.

جراح مناسب و با تجربه درصورتیکه عمل فرد را طوری تنظیم کند که کاهش وزن او ملایم باشد این اقدام می تواند به جلوگیری از افتادگی پوست بیمار تاحدود زیادی کمک کند. همچنین، مصرف مکمل هایی که شامل ویتامین های A C E B K  و کلازن هستند زیر نظر پزشک متخصص می تواند باعث جلوگیری از کاهش افتادگی پوست شود. ورزش یکی دیگر از کارهایی است که میتوان با آن بخشی از افتادگی پوست بعد از اسلیو معده را درمان کرد. البته، ورزش می تواند باعث سفت شدن و کشیدگی پوست بدن بیمار هم خواهد شد. این روش، زمانی برای درمان مناسب است که میزان افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو کم باشد.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت بعد از عمل اسلیو معده

مراقبت از پوست یکی دیگر از روش هایی است که می تواند باعث جلوگیری از افتادگی پوست شود. انجام ماساژ، روی پوست می تواند با افزایش جریان خون در بدن بیمار باعث افزایش تولید کلاژن شده و در نتیجه از افتادگی پوست جلوگیری کند.

درمان و جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل لاغری اسلیو 

همانطورکه می دانید اسلیو معده اگرچه می تواند باعث بهبود چاقی و بهبود دیابت، فشار خون و … سایر بیماری های ناشی از چاقی شود، درکنار آن می تواند عوارضی همچون افتادگی و شل شدن پوست بدن را نیز به همراه داشته باشد.

افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو معده به علت از دست دادن ناگهانی وزن بیمار اتفاق می افتد اما در عین حال بهتر است بدانید که اگر به واسطه رژیم غذایی هم مقدار زیادی از وزن بدن خود را از دست بدهید باز هم احتمال افتادگی پوست تان از جمله شکم برایتان وجود دارد. اگر پس از جراحی اسلیو معده دچار افتادگی پوست شدید باید بدانید این معضل راهکار دارد و می توانید با استفاده از جراحی شکم یا  ابدومینوپلاستی اقدام به رفع آن کنید.

درمان شلی پوست

افزایش سن، وراثت، بارداری و تغییرات وزن ( اسلیو معده باعث تغییرات وزن می شود) از مهم ترین دلایل افتادگی شکم هستند. با استفاده از ابدومینوپلاستی، می توان شکمی بدون پوست اضافه و بدون افتادگی داشت. این روش، یکی از راه های به روز دنیا برای تناسب اندام است و با استفاده از آن می توان به واسطه جراحی پوست و قسمت های اضافه شکم را حذف و شکم را تخت و صاف کرد.

حرکات ورزشی برای رفع یا جلوگیری از افتادگی پوست

ورزش درصورتی میتواند در رفع افتادگی شکم موثر باشد که این مورد جزئی باشد. همانطور که مصرف پروتئین برای بدن الزامی است انجام ورزش هم می تواند به بهبود عضلات کمک کرده و به رفع افتادگی پوست کمک کند.

همانطور که گفتیم ورزش می تواند رفع افتادگی پوست موثر باشد. برای همین می توانید این فعالیت ورزشی را با مشورت پزشک تان انجام دهیم.

ورزش مناسب برای افتادگی پوست

”  ابتدا  بایستید و پاها را کمی از هم فاصله دهید. دستها را  به بالا نگاه دارید و بکشید. بعد از آن  در حالیکه زانوی چپ خود را ۹۰ درجه به بالا می آورید  انگشتان دو دست خود را در زیر زانوها به یکدیگر بچسبانید. عضلات پشت خود را صاف نگاه دارید. زیرا هدف این حرکت رفع و جلوگیری از افتادگی پوست ران و شکم است. در نتیجه روی این نواحی تمرکز کنید. همین کار را برای پای راست خود نیز انجام دهید.”

راه های جلوگیری از افتادگی پوست صورت

یکی از اعضای بدن که نیاز به توجه ویژه و رسیدگی منظم دارد،  پوست است. انجام ماساژ موضعی می تواند جریان خون در پوست را بالا ببرد و به افزایش تولید کلاژن کمک کرده و در نهایت باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شود. ماساژ پوست می تواند باعث تناسب عضلات و هماهنگ شدن آن با شکل جدید بدن نیز شود. سبک زندگی، استفاده از ضد آفتاب، درمعرض نور فراوان قرار نگرفتن، ورزش، استفاده از کرم های موضعی، مکمل های ویتامین، سیگار نکشیدن، نوشیدن آب فراوان و مصرف غذای مناسب  و مصرف مکمل های حاوی کلاژن می تواند از افتادگی پوست جلوگیری کند.

کانتورینگ بدن بعد از عمل لاغری

 جراحی معده، رژیم غذایی و بعد از آن کاهش وزن  و بارداری می تواند باعث افتادگی و شل شدن پوست بدن افراد شود. یکی از روش هایی که می تواند به بهبود شکل دهی بدن بیمار پس از این اتفاقات شود روش” بادی کانتورینگ” است. این روش، به واسطه جراحی انجام می شود و کمک می کند تا بیمار ظاهر بهتری پیدا کند.

کانتورینگ بدن

لازم است بدانید جراحی های بادی کانتورینگ شامل برداشتن پوست اضافی از قسمت زیر شکم، لیپوساکشن، انواعی از لیفت ها از قبیل لیفت بازو، لیفت اندام های تحتانی، لیفت قسمت داخلی ران است.

درجراحی بادی کانتورینگ از چند روش برای کانتور کردن بدن استفاده خواهد شد. مرحله های  این جراحی شامل از بین بردن چربی و پوست اضافی در اطراف کل دور کمر، پشت و شکم می باشد و یک مرحله اضافی تر نسبت به جراحی شکم و لیپوساکشن است. بعد از آن عضلات شکم برای تغییر  و ناحیه میانی، کمر و پهلوها تا حدی محکم می شوند.

اغلب در بیشتر موار د بعد از اینکه افراد دچار کاهش وزن ناگهانی می شوند نیاز به جراحی بادی کانتورینگ پیدا می کنند. همچنین، لیفت، معمولا زمانی انجام می شوند که میزان افتادگی پوست زیاد باشد و یا این که لیپوساکشن نتایج مطلوبی را به همراه نداشته باشد.

مقاله پیشنهادی:  پریود بعد از عمل اسلیو معده

پیکرتراشی

به نوعی جراحی موضعی که  برای حذف چربی های زائد بدن استفاده می شود پیکرتراشی می گوییم. در این متد از روش های مختلفی برای تخلیه چربی ها استفاده شده که اغلب بدون نیاز به بی هوشی هستند.

پیکرتراشی اغلب، بدون درد و خون ریزی است و دوران نقاهت کوتاهی دارد. این متد مناسب کسانی است که وزن مناسبی دارند اما بدن شان احتیاج به تغییرات و فرم دهی دارد. همچنین،  پیکرتراشی شامل تکنیک های مختلفی از جمله لیپوماتیک، لیپوست، لیپوساکشن، لیپولیزر، ابدومینوپلاستی، بادی جت، کرایولیپولیز، اولترازد و دستگاه اکسیلیس (exilis) می شود.

ابدومینوپلاستی

یکی از راه های درمان چاقی به ویژه در ناحیه شکم ” ابدومینوپلاستی” است که با استفاده از جراحی انجام می شود. جراح با استفاده از این روش می تواند با برداشتن چربی های شکم کمک کند تا شکمی بدون چین خوردگی و افتادگی داشته باشید. این روش، در  زیبایی شکم پس از بارداری نیز موثر است.

ابدومینوپلاستی مناسب افرادی است که به وزن دلخواه خود رسیده اند اما فقط شکم شان دچار افتادگی شده است. ابدومینوپلاستی، می تواند کامل، جزئی و مینی باشد. خیلی از افراد  به خاطر کاهش وزن ناگهانی ممکن است دجار شل شدن پوست شکم شوند و تصیم به ابدومینوپلاستی بگیرند.

جمع بندی

شل شدن پوست  یکی از شایع ترین عوارض پس از جراحی لاغری است. البته جلوگیری از افتادگی پوست بعد از عمل اسلیو امکان پذیر است و پزشک می تواند با اقدامات اصولی و توصیه هایی که به بیمار می دهد از آن جلوگیری کند یا میزان آن را به حداقل برساند. شل شدن پوست اغلب پس از جراحی لاغری اتفاق می افتد چراکه پس از عمل، بیمار بیش از 40 کیلو از وزن خود را از دست داده و این کاهش وزن در زمان کوتاه باعث این عارضه خواهد شد.

در زمانی که کاهش وزن به صورت تدریجی است این اتفاق کمتر خواهد افتاد چون پوست فرصت بیشتری برای جا باز کردن و کاهش چربی ها خواهد داشت. البته  میزان شل شدن پوست و افتادگی پوست پس از اسلیو معده در همه افراد یکسان نیست و بستگی به ژنتیک، وزن فرد، وزنی که فرد از دست داده و جراح او دارد. همچنین، راه هایی برای جلوگیری از افتادگی پوست پوست بعد از عمل اسلیو وجود دارد که می توان به ورزش، انتخاب جراح مناسب، تغذیه مناسبو… اشاره کرد.

همانطور که می دانید اسلیو معده برای جلوگیری از عوارض چاقی صورت می گیرد. بنابراین، مشکل جلوگیری از افتادگی پوست به عنوان عارضه اسلیو معده چیزی نیست که بخاطر آن از انجام اسلیو منصرف شوید. البته، افتادگی پوست و شکم پس از اسلیو معده هم بدون راهکار نیست و درمان پذیر است که می توانید از روش های پیکرتراشی، ابدومینوپلاستی و کانتورینگ استفاده کنید. در همه این موارد داشتن جراح مناسب، کار بلد، بسیار می تواند در عوارض احتمالی کمک کننده باشد.

معرفی جراح برتر دکتر اذرپیکان

مورد مهم در انتخاب جراحی ایمن برای تناسب‌اندام بهره‌گیری از یک جراح حاذق و آگاه می‌باشد. در زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از بهترین جراحان شهر تهران و حتی ایران است. این جراح پزشکی به روز ، ماهر و دارنده بهترین مدارک از بالاترین دانشگاه‌ها می‌باشند. جدای از موارد بالا ایشان دارای کارنامه‌ای روشن در  زمینه اعمال جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد. دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و پیکرتراشی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای دقتی زیاد عمل جراحی و همچنین دارای سعه صدر و برخوردی مناسب است. سابقه درخشان این جراح در بر گیرنده بیش از ۳۰۰۰ عمل جراحی با نتایج موفق است. موارد زیر پاره‌ای از  فعالیت این جراح  را شامل می‌باشد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی پیکرتراشی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و پیکرتراشی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

افراد مراجعه کننده می‌توانند برای گرفتن اطلاعاتی در زمینه فعالیت‌های درمانی به اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) مراجعه نمایند. به جز این موارد افراد متقاضی عمل می‌توانند از تجارب افراد جراحی‌شده بهره گیرند. این مورد می‌تواند کمکی درخور برای رفع دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این روش جراحی باشد. همچنین افراد برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر بهره گیرند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو و بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان