جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

میوه های مجاز و ممنوعه بعد از عمل جراحی لاغری

عمل‌های جراحی لاغری دارای اهداف کاربردی مختلفی هستند. کاهش وزن، تناسب‌اندام و شادابی پوست از جمله‌ این اهداف‌اند. برای حصول به بهترین نتایج بعد از عمل، است مراقبت‌های لازم را انجام دهد. یکی از این موارد رعایت یک رژیم غذایی سالم و متنوع می‌باشد. این رژیم متعادل موجب گذراندن موفق دوره نقاهت و تثبیت کاهش وزن در فرد جراحی‌شده می‌شود. یکی از ارکان یک رژیم غذای خوب مصرف کافی از میوه‌جات است. این مصرف مکفی باید با انتخاب نوع میوه متناسب با رژیم غذایی همراه شود. رعایت این انتخاب موجب حفظ سلامتی و بهره‌گیری از نتایج عمل جراحی لاغری می‌شود.
بهترین میوه بعد از عمل جراحی لاغری

بهترین میوه بعد از عمل جراحی لاغری عنوانی است که در این مقاله در مورد آن حرف خواهیم زد؛ اما عمل جراحی لاغری چرا انجام می‌گیرد؟ این اعمال جراحی کاهش وزن و تناسب‌اندام را به دنبال دارند. بعد از عمل نیاز است فرد جراحی‌شده توصیه‌های جراح خود را رعایت کند. یکی از این موارد انتخاب میوه‌های سالم و خوب برای تأمین نیازهای بدن می‌باشد. با کمک این میوه فرد می‌تواند دوره نقاهت را به‌خوبی طی کند. مراقب خوب سلامت و کاهش وزن ایده آل را به همراه دارد؛ اما چه میوه‌هایی برای مصرف بعد از عمل جراحی لاغری مفیدند؟

جراحی لاغری راهکاری برای کاهش وزن

اعمال جراحی لاغری راهکاری برای کاهش وزن

چاقی پدیده شومی است که جوامع امروزی را در بر گرفته است. با توجه به شیوع بالا و نوع چاقی، برای کنترل این بیماری روش‌های مختلفی را به کار می‌گیرند. روش‌های متعارف شامل رژیم غذایی، فعالیت بدنی مناسب و استفاده از دارو برای کنترل بیماری و کاهش وزن می‌باشد. گاهی این روش‌ها برای کاهش وزن یا رسیدن به اندامی ایده آل کارایی لازم را ندارند. از این رو نیاز به مداخله عمل‌های لاغری می‌باشد.

این اعمال از عمل‌های کمتر تهاجمی مانند پیکرتراشی یا عمل بایدینگ تا اعمال با تهاجم بالا را شامل می‌شوند. عمل‌های جراحی لاغری تهاجمی طیفی وسیعی از بای پس معده، اسلیو معده، لاپاراسکوپی، بیلیو پانکراس یا لیپوساکشن را در بر می‌گیرند.

فرد متقاضی باید در مورد مخاطرات این اعمال جراحی لاغری با پزشک جراح خود مشورت و همفکری کند. همچنین بعد از انجام عمل جراحی فرد جراحی‌شده باید مراقب‌ها و احتیاط‌هایی را انجام دهد. این مراقبت‌ها طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که خود نیاز به مقاله‌ای جداگانه دارد. یکی از این مراقبت‌های بعد از عمل‌های جراحی لاغری داشتن رژیم غذایی متناسب و خوب می‌باشد.

یک رژیم غذایی خوب در بهبود سریع و حفظ روند کاهش وزن نقش مهمی را خواهد داشت. رژیم غذایی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، مایعات، مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن را شامل می‌شود. از جمله مواد تأمین‌کننده این مغذی‌ها میوه‌ها می‌باشند. میوه‌ها گاها دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و فیبر هستند.

بهترین میوه بعد از عمل جراحی

بهترین میوه بعد از عمل جراحی لاغری

امروزه میوه‌جات بخش غیرقابل‌انکاری از رژیم غذایی متعادل را تشکیل می‌دهند. مصرف کافی میوه‌جات می‌تواند احتمال بروز بیماری قلبی – عروقی، فشارخون و دیابت نوع 2 را کم کند. این مورد در مورد مصرف در زمان عادی است؛ اما بعد از عمل جراحی لاغری باید به چه صورت میوه مصرف کنیم؟ جراحی لاغری حجم معده را کوچک و تا زمانی دایره انتخاب را برای فرد جراحی‌شده محدودتر می‌کند. از این رو غذای مصرفی بعد از عمل جراحی باید دارای مقادیر زیادی پروتئین و مقدار محدودی کربوهیدرات باشند. علی‌رغم وجود مقادیر سرشاری از پروتئین، میوه‌ها ممکن است مقدار زیادی را از کربوهیدرات را داشته باشند. این امر ضرورت شناسایی و انتخاب میوه‌های مفید بعد از اعمال جراحی لاغری را خاطرنشان می‌سازد. میوه‌های دارای مقادیر کم کربوهیدرات عبارت‌اند از هندوانه، گریپ فروت و طالبی، زغال اخته و توت فرنگی. همچنین میوه‌های دارای مقدار بالای کربوهیدرات شامل موز، سیب، گیلاس، آناناس، کشمش، زردآلو می‌باشند.

مقاله پیشنهادی:  بارداری بعد از عمل اسلیو معده

 از این رو باید میوه‌هایی را استفاده کرد که برای دوره نقاهت خوب باشند. لذا فرد جراحی باید میوه‌هایی دارای قند کمتر و مقادیر قابل‌توجه فیبر را انتخاب کند. میوه‌ای مانند موز مقادیر خوبی از پتاسیم و فیبرهای پروبیوتیک را دارد. اما همین میوه موز مقدار کربوهیدراتی به اندازه 2 برش نان دارد. همچنین مقدار موردنیاز میوه برای بدن در طول روز 2 وعده است (معادل مثلاً دو عدد سیب یا پرتقال متوسط). این مقدار با پروتئین همراه شده و درنهایت برای فرد جراحی‌شده سیری را به دنبال دارد.

در ادامه نکات و توصیه‌هایی برای مصرف میوه پس از جراحی لاغری وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

 میوه‌های دارای مقدار بالای فیبر

درحالی‌که استفاده از میوه تازه در فرد مصرف‌کننده شادابی را به دنبال دارند، میوه‌های زیر در به‌جز خواص کلی میوه‌جات در هر وعده ۳ تا ۸ گرم فیبر داشته و برای بیماران چاقی مفید هستند:

  • 1 فنجان تمشک
  • 1 فنجان زغال اخته
  • 1 فنجان شاه توت
  • 1 فنجان توت فرنگی (دو نیم شده)
  • 1 عدد گلابی متوسط (با پوست)
  • 1 عدد سیب متوسط (با پوست)
  • ۱ عدد پرتقال متوسط
  • یک سوم یک آووکادوی متوسط

مواردی برای بهره گیری بهینه از میوه جات

مواردی برای بهره‌گیری بهینه از میوه‌ جات

1 وعده میوه را به ماست یونانی غنی از پروتئین یا پنیر دلمه بیفزایید

 ماست انتخاب‌شده برای این منظور باید ساده بدون چربی یا کم‌چرب باشد.

 اجتناب از مصرف پنیرکاتج مخلوط با میوه

از مصرف پنیر کاتج که دارای میوه‌های مخلوط شده یا همراه با مواد تشکیل‌شده از میوه اجتناب نمایید. معمولاً به این نوع پنیر قند اضافه‌شده و همچنین دارای مقدار قابل اهمیتی فیبر نمی‌باشند. جالب اینکه این فیبرها می‌توانند از طریق خوردن میوه‌های کامل و تازه تأمین شوند. ولی از طریق با پنیرکاتج همراه با مواد میوه‌ای این امر امکان‌پذیر نمی‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  11 مورد از داروهای تقویتی بعد از عمل جراحی لاغری

ترکیب میوه با پنیر

میوه خود را با 1 اونس پنیر ترکیب کنید. معمولاً ترکیب پروتئین / میوه کام پذیرتر است.

مخلوط کردن میوه با شیک پروتئینی

در بیمارانی که حداقل 3 ماه از زمان عمل آن‌ها می‌گذرد، مخلوط کردن یک وعده میوه با شیک پروتئینی موجب تنوع بخشیدن به برنامه پروتئینی آن‌ها می‌شود.

فیبر زیادتری استفاده کنید

 ریختن یک قاشق غذاخوری چیا یا بذر کتان در میوه و ماست، پنیر کاتیج یا شیک افزایش میزان فیبر را به دنبال دارد. این امر همچنین باعث ایجاد حس شیری در فرد مصرف‌کننده می‌شود.

 خودداری از مصرف موز

موز سرشار از موادی مانند قند و کربوهیدرات است، از این رو فرد جراحی‌شده باید در ماه‌های بعد از عمل اسلیو معده از خوردن موز اجتناب نماید.

 اجتناب از مصرف زیاد میوه‌های خشک‌شده

به میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش، زردآلو خشک یا زغال اخته خشک مقادیر شکر اضافه می‌کنند. لذا برای تضمین نتایج عمل جراحی لاغری نیاز است که از مصرف آن‌ها اجتناب نمایید.

اجتناب از مصرف میوه به‌طور کامل

فرد جراحی‌شده باید از مصرف میوه به‌طور کامل اجتناب نماید. مصرف میوه‌ها در حالت نرم یا پوره شده مناسب است. در غیر این صورت احتمال بروز سندرم دامپینگ وجود دارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که غذای نیمه هضم شده وارد روده فرد جراحی‌شده می‌شود. سندرم دامپینگ می‌تواند برای فرد جراحی‌شده ناخوشایند و اذیت کننده باشد.

این اختلال نشانه‌هایی مانند سرگیجه یا تعریق، حالت تهوع و استفراغ و حتی لرزش و لرز را به همراه دارد. از این رو یکی از موارد پیشگیری‌کننده از سندرم دامپینگ روش درست مصرف غذا به‌ویژه میوه‌ها می‌باشد. البته موارد دیگری مانند ننوشیدن آب و مایعات هنگام خوردن غذا هم در این مورد نقش مهمی دارد.

 اجتناب از مصرف زیاد میوه‌های دارای چربی بالا

خوردن زیاد میوه‌های دارای چربی بالا بعد از جراحی ممکن است باعث تهوع شود و امکان موفقیت طولانی‌مدت در کاهش وزن بعد از عمل را به خطر می‌اندازد. از این باید میوه‌های پرچرب را کنار گذاشته و به‌جای آن گزینه‌های کم‌چرب را انتخاب کنید. خوردن بیش‌ازحد چربی موجود رژیم غذایی می‌تواند موجب پدیداری حس ناخوشی در فرد شود. همچنین این امر ممکن بیماری به سندرم دامپینگ را ایجاد نماید. در مورد این بیماری به تفضیل توضیح داده شد.

نکاتی در مورد خریداری میوه

 میوه‌های منجمد را نیز استفاده کنید: گاها میوه‌ های یخ‌ زده در سوپرمارکت وجود ندارند. اگر این میوه‌ها دارای مقادیر اضافی شکر نباشند، مناسب‌اند. راه دیگر این است که میوه‌های تازه (به‌ویژه انواع توت‌ها) را در فصل مناسب منجمد کنید. این امر موجب ماندگاری بیشتر میوه‌ها می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  ورم و نفخ شکم بعد از جراحی لاپاراسکوپی

هر میوه‌ای را در فصل آن بخرید: این امر هم موجب کاهش هزینه پرداختی می‌شود. از سوی دیگر این امر موجب حمایت از کشاورزان و باغداران محلی خواهد شد.

استفاده از میوه‌های کنسروی / کمپوت: اولویت مصرف میوه بعد از عمل جراحی لاغری با میوه‌های تازه است. ولی در صورت نبودن میوه یا در فصل زمستان که گزینه‌های محدودتری برای انتخاب وجود دارد، می‌توان این راهکار را انتخاب کرد. البته استفاده از میوه‌های کمپوتی یک شرط مهم دارد.

این شرط این است که آب موجود در کمپوت آب خود میوه باشد نه شربت یا آب قند! به یاد داشته باشید این کمپوت‌ها نباید مقادیر زیادی قند داشته باشند. ورود زیاد قندها به بدن مساوی است با جبران وزن کاهش‌یافته. از این رو فرد جراحی‌شده باید قبل از خرید کمپوت حتماً برچسب آن را بررسی کند.

سخن پایانی

جراحی‌های لاغری از روش‌های پرکاربرد و مفید می‌باشند. این روش‌ها در ترکیب با روش‌های دیگر مانند رژیم غذایی، ورزش و دارودرمانی به کار می‌روند. عمل‌های جراحی دارای مزایا و معایبی می‌باشند. همچنین مخاطرات بعد از عمل ممکن است سلامت فرد عمل شونده را تهدید کنند. از این رو فرد باید قبل از عمل این مخاطرات را بشناسد. بعد از عمل به‌کارگیری توصیه‌های جراح و مراقب‌های لازم موجب پیشگیری از بروز عوارض خواهد شد. یکی از موارد که نیاز به مراقب دارد، رعایت یک رژیم غذایی سالم است.

میوه‌ها یکی از قسمت‌های مهم یک رژیم غذایی متعادل هستند. فرد باید یاد بگیرد میوه مناسب را به روش مناسب مصرف نماید. این روش مناسب در مورد مقدار میوه، نوع میوه و حالت میوه مصرفی می‌باشد. در این مقاله توضیحات فراوانی در مورد نحوه مصرف میوه بعد از عمل جراحی لاغری ارائه شد. اگر به‌جز این موارد سؤالی در ذهن فرد متقاضی عمل وجود داشت، می‌تواند آن‌ها را با جراح در میان گذارد.

جراح فلوشیپ فوق تخصصی چاقی دکتر آذرپیکان

دکتر علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی لاغری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراح چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

برای دیدن ویدیو جراحی چاقی دکتر آذرپیکان به این سایت مراجعه کنید

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *