جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

سرطان معده بدخیم

سرطان معده بدخیم بدون شک بدترین نوع سرطان معده می‌باشد و بسیاری از افراد از این نوع سرطان هراس دارند. علائم شایع سرطان معده بدخیم مانند کاهش وزن غیرقابل توضیح و درد معده اغلب در مراحل اولیه ظاهر نمی‌شوند. در این مقاله به طور کامل درباره این نوع از سرطان معده صحبت خواهیم کرد و روش های درمان آن را بررسی خواهیم کرد.
سرطان معده بدخیم

سرطان معده بدخیم بدون شک بدترین نوع سرطان معده می‌باشد و بسیاری از افراد از این نوع سرطان هراس دارند. در سرطان معده، سلول‌های سرطانی معمولاً از پوشش داخلی معده شروع می‌شوند. سپس با توسعه سرطان، توده‌هایی در دیواره‌های معده شما رشد می‌کنند. علائم شایع سرطان معده بدخیم مانند کاهش وزن غیرقابل توضیح و درد معده اغلب در مراحل اولیه ظاهر نمی‌شوند.

مشاوره سرطان دکتر آذرپیکان در واتساپ

سرطان معده بدخیم چیست؟

سرطان معده بدخیم، رشد غیر طبیعی سلول‌هاست که از معده شروع می‌شود. معده یک کیسه عضلانی است که در وسط بالای شکم، درست زیر دنده‌ها قرار دارد. معده شما غذایی را که می‌خورید را دریافت و نگهداری کرده و بعد به تجزیه و هضم آن کمک می‌کند.

سرطان معده می‌تواند هر بخشی از معده را درگیر کند. در بیشتر نقاط جهان، سرطان معده بدخیم در قسمت اصلی معده (بدنه معده) تشکیل می‌شود. در حدود 95 درصد، سرطان معده بدخیم از پوشش معده شروع می‌شود و به آرامی پیشرفت می‌کند؛ همچنین این بیماری، می‌تواند یک توده (تومور) ایجاد کند و در عمق دیواره‌های معده شما رشد کند. تومور ممکن است به اندام‌های مجاور مانند کبد و لوزالمعده نیز گسترش یابد.

سرطان معده بدخیم چیست؟

جایی که سرطان در معده رخ می‌دهد یکی از عواملی است که پزشکان هنگام تعیین گزینه‌های درمانی شما در نظر می گیرند. درمان معمولاً شامل جراحی برای برداشتن سرطان معده است. ممکن است درمان‌های دیگری قبل و بعد از جراحی توصیه شود.

برای اطمینان از اینکه دچار سرطان معده بدخیم شده‌اید یا خیر، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پیشنهاد ما مراجعه به دکتر علیرضا آذرپیکان، فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان است. برای ارتباط با ایشان می‌توانید با شماره تماس‌های ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴ یا ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳ تماس حاصل فرمایید یا از طریق وبسایت، اقدام به دریافت نوبت کنید.

سرطان معده بدخیم چه علائمی دارد؟

سرطان معده بدخیم معمولاً در مراحل اولیه علائمی ایجاد نمی‌کند. حتی شایع‌ترین علائم اولیه سرطان معده – اغلب کاهش وزن غیرقابل توضیح و درد معده – معمولاً تا زمانی که سرطان پیشرفته‌تر نشده باشد، ظاهر نمی‌شوند.

علائم سرطان معده عبارتند از:

  1. از دست دادن اشتها.
  2. مشکل در بلع.
  3. خستگی یا ضعف.
  4. تهوع و استفراغ.
  5. کاهش وزن بی دلیل
  6. سوزش سر دل و سوء هاضمه.
  7. مدفوع سیاه یا استفراغ خونی.
  8. احساس نفخ بعد از غذا خوردن.
  9. درد معده، غالبا بالای ناف شما.
  10. احساس سیری حتی پس از خوردن یک وعده غذایی کوچک یا میان وعده.

بسیاری از این علائم در سایر شرایط نیز رایج است. برای بررسی اینکه آیا علائم شما نشانه سرطان معده یا بیماری دیگری است، به پزشک مراجعه کنید.

آیا سرطان معده بدخیم قابل درمان است؟

درمان سرطان معده بدخیم بستگی به محل، میزان گسترش سرطان و مرحله و حالت تهاجمی سرطان دارد. پزشک شما همچنین سلامت کلی و ترجیحات شما را هنگام ایجاد یک برنامه درمانی در نظر می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی:  عوارض بعد از عمل جراحی سرطان مری

تیم درمانی افراد دارای سرطان معده بدخیم شامل یک متخصص سرطان (انکولوژیست) و یک متخصص گوارش (متخصص گوارش) می‌شود. متخصصین یاد شده می‌توانند در مورد گزینه‌های درمانی به شما مشاوره دهند.

آیا سرطان معده بدخیم قابل درمان است؟

برخی از راه‌های درمانی سرطان معده شامل:

1- عمل جراحي: هدف از جراحی برداشتن تمام سرطان و برخی از بافت های سالم اطراف آن است.

2- شیمی درمانی: در این روش متخصصین از داروها برای کوچک کردن سلول‌های سرطانی بدخیم استفاده می‌کند و حذف آنها را قبل از جراحی آسان‌تر می کند. خود این روش نیز می‌تواند درمان باشد و پس از آن دیگر نیازی به جراحی نباشد.

3- پرتو درمانی: این روش از تابش پرتوهای انرژی هدفمند (مانند اشعه ایکس) برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. احتمال دارد پرتودرمانی به تنهایی در درمان سرطان معده بدخیم موثر نباشد، اما ممکن است در کنار شیمی درمانی، قبل و بعد از جراحی استفاده شود.

4- دارودرمانی هدفمند: این روش با حمله به نقاط ضعف سلول‌های سرطانی، قدرت تهاجم آن‌‌ها را به صفر می‌رساند و باعث مرگ آنها می‌شود.

5- ایمونوتراپی: این روش به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانی را شناسایی و از بین ببرد که تشخیص آن‌ها ممکن است سخت باشد.

سرطان معده بدخیم کشنده است؟

سرطان معده سرطانی با رشد آهسته است که معمولاً در طول یک سال یا بیشتر ایجاد می‌شود.

سرطان معده بدخیم اگر زود تشخیص داده نشود می‌تواند کشنده باشد. سرطان معده در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. با این حال، سرطان معده اغلب تا زمانی که به غدد لنفاوی یا سایر اندام‌ها سرایت نکرده باشد، تشخیص داده نمی‌شود.

بر اساس داده‌های GLOBOCAN 2018، سرطان معده بدخیم پنجمین نئوپلاسم شایع و سومین سرطان کشنده است، با حدود 783000 مرگ در سال 2018.

بروز و مرگ و میر سرطان معده بر اساس منطقه بسیار متغیر است و به شدت به رژیم غذایی و عفونت هلیکوباکتر پیلوری وابسته است.

 درمان قطعی سرطان معده امکانپذیر است؟

بسیاری از موارد سرطان معده بدخیم را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد، اما هنوز هم می‌توان با استفاده از شیمی درمانی و در برخی موارد رادیوتراپی و جراحی، علائم را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. در صورت جراحی، جراحی می‌تواند سرطان معده را درمان کند تا زمانی که بتوان تمام بافت سرطانی را برداشت.

درمان قطعی سرطان معده

البته این مسئله به معنای قطع امید صد در صدی از درمان کامل این نوع سرطان نیست. بسیاری از افراد هستند که توانسته‌‌اند این سرطان را به موقع تشخیص دهند و با یک برنامه درمانی درست، به بهبود برسند.

درمان سرطان معده بدخیم با طب سنتی امکانپذیر است؟

درمان سرطان با طب سنتی برای جلوگیری از عوارض جانبی مختلف جسمی مانند درد ، حالت تهوع ، استفراغ ، خستگی ، کم خونی ، لنف ادم ، مشکلات باروری و استومی ناشی از درمان‌های مختلف سرطان مانند شیمی درمانی ، پرتو درمانی و غیره که همگی حاصل از درمان‌های مصنوعی هستند، موثر است.

مقاله پیشنهادی:  سرطان روده بزرگ چیست؟

از مهم‌ترین تجویزهای طب سنتی برای درمان سرطان معده می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • گون
  • سیر
  • پیاز
  • چای سبز
  • عصاره دانه انگور
  • شیرین بیان

در مطالعات اخیر، دریافت شد که اگر افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی هر روز یک قاشق غذاخوری از شربت شیرین بیان را قبل از غذا میل کنند و  این عمل را تا 4 ماه تکرار نمایند، علائم و عوارض کمتری را تجربه خواهند کرد.

سرطان معده بدخیم چقدر طول می کشد؟

از آنجایی که سرطان معده معمولاً کند رشد می‌کند، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ایجاد شود. سرطان معده بدخیم اگر سریع تشخیص داده نشود می‌تواند بسیار خطرناک باشد. طول عمر متوسط سرطان معده بدخیم  5 سال می‌باشد و حتی در صورت درمان نیز کمتر است . به همین دلیل شناسایی علائم اولیه و غربالگری این نوع سرطان در تشخیص و درمان به موقع بسیار موثر می‌باشد.

شیمی درمانی سرطان معده بدخیم

شیمی درمانی را می‌توان قبل از جراحی برای سرطان معده بدخیم تجویز کرد. گاهی اوقات شیمی درمانی همراه با پرتودرمانی انجام می‌شود که به عنوان chemoradiation شناخته می‌شود. این درمان اغلب می‌تواند تومور را کوچک کرده و احتمالاً جراحی را آسان‌تر کند.

متخصصان بر اساس نوع سرطان معده بدخیم و میزان پیشرفته بودن آن تصمیم می‌گیرند از کدام داروهای شیمی‌درمانی استفاده کنند و طول و تعداد دوره‌های درمان چگونه باشد.

داروهای شیمی درمانی رایج برای سرطان معده فلوراوراسیل، دوستاکسل، اگزالیپلاتین، کپسیتابین، سیس پلاتین و اپی روبیسین هستند.

اگر سرطان معده به داروهایی معمول این روش پاسخ نداد یا عود کرد، ممکن است از داروها یا ترکیبات مختلف برای ادامه شیمی درمانی استفاده شود. شیمی درمانی برای سرطان معده معمولاً با استفاده از روش داخل وریدی انجام می‌شود.

شیمی درمانی سرطان معده بدخیم

پزشکان معمولاً شیمی درمانی IV (وریدی) را برای چند ساعت، چند روز در هفته، به فاصله هر دو تا سه هفته انجام می‌دهند. سپس فرد به مدت یک هفته استراحت می‌کند تا بدن بهبود یابد. این چرخه درمانی ممکن است چندین بار در یک دوره سه تا شش ماهه تکرار شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی ممکن است شامل کم شدن تعداد سلول‌های خونی، از دست دادن اشتها و حالت تهوع و استفراغ باشد. برای مدیریت این عوارض، متخصصان داروهایی را تجویز می‌کنند، دوز داروهای شیمی درمانی را تنظیم می‌کنند یا درمان‌های یکپارچه را توصیه می‌کنند.

طول عمر بیماران سرطان معده بدخیم چقدر است؟

بر اساس آمار موجود بیش از 45 نفر از هر 100 نفر (بیش از 45٪) از افراد مبتلا به سرطان معده بدخیم، به مدت 1 سال یا بیشتر زنده می‌مانند. بیش از 20 نفر از هر 100 نفر (بیش از 20٪) از سرطان خود به مدت 5 سال یا بیشتر زنده می‌مانند. بیش از 15 نفر از هر 100 نفر (بیش از 15٪) به مدت 10 سال پس از سرطان معده خود زنده می‌مانند.

مقاله پیشنهادی:  غذاهای مضر برای سرطان معده

بسیاری از موارد سرطان معده را نمی‌توان به طور کامل درمان کرد، اما هنوز هم می‌توان با استفاده از شیمی درمانی و در برخی موارد رادیوتراپی و جراحی، علائم را کاهش داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید. در صورت جراحی، جراحی می‌تواند سرطان معده را درمان کند تا زمانی که بتوان تمام بافت سرطانی را برداشت.

جراحی سرطان معده بدخیم

جراحی یک درمان رایج برای سرطان معده است، البته زمانی که این سرطان در مراحل اولیه باشد. بسته به شرایط شما، ممکن است جراح تکنیک‌های جراحی کم تهاجمی را هنگام انجام گاسترکتومی برای کمک به کاهش خطر عوارض، کوتاه کردن زمان بهبودی و به حداقل رساندن درد به کار ببرد.

جراحی سرطان معده بدخیم

سرطان‌های بسیار کوچک محدود به پوشش داخلی معده ممکن است با عبور ابزارهای مخصوص از داخل آندوسکوپ برداشته شوند. روش‌هایی برای بریدن سرطان از پوشش داخلی معده شامل برداشتن مخاط آندوسکوپی و برداشت زیر مخاطی آندوسکوپی است.

سرطان های معده بدخیم که پیشرفته یا تهاجمی هستند ممکن است نیاز به گاسترکتومی جزئی یا کامل داشته باشند.

گاسترکتومی جزئی شامل برداشتن بخشی از معده و غدد لنفاوی مجاور (لنفادنکتومی) برای تعیین و بررسی اینکه آیا ناحیه هدف حاوی سلول‌های سرطانی هست یا خیر انجام می‌شود. عمل برداشتن بخشی از معده ممکن است علائم و نشانه‌های سرطان در حال رشد را در افراد مبتلا به سرطان پیشرفته معده تسکین دهد.

در این روش بسته به محل تومور، جراح شما ممکن است بخش‌هایی از بافت‌ها و اندام‌های دیگر را نیز بردارد.

در روش گاسترکتومی کامل، جراح شما کل معده شما را برمی‌دارد و ممکن است قسمت‌هایی از سایر اندام‌ها و بافت‌های نزدیک تومور را نیز بردارد. جراح برای اینکه بتوانید به طور معمول به خوردن و بلعیدن ادامه دهید، مری شما را به روده کوچک شما متصل می‌کند.

سخن پایانی

سرطان معده یکی از خطرناک‌ترین سرطان‌هایی است که افراد می‌توانند به آن دچار شوند. این سرطان رشدی آهسته و کند دارد. اگر سرطان معده در مراحل اولیه خود تشخیص داده شود، قابل کنترل و درمان خواهد بود. روش‌های مختلفی شامل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و… جهت درمان سرطان معده بدخیم وجود دارد. اگر علائم این بیماری را داشتید، حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

برای درمان سرطان معده بدخیم و شناسایی دقیق علائم این سرطان؛ باید با یک پزشک خبره، مشورت کنید تا بهترین راهکار را به شما پیشنهاد دهد. برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید بهترین دکتر سرطان معده بدخیم در تهران را انتخاب کنید. ما به شما دکتر علیرضا آذرپیکان را معرفی می‌کنیم. پزشکی با تجربه و با سابقه که در این امر می‌تواند شما را راهنمایی نماید.

منابع (Sources): Clevelandclinic.org

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

5 دیدگاه دربارهٔ «سرطان معده بدخیم»

  1. سلام بنده مادر خانم دچار سرطان معده شده پدر حال حاضر هم نمی تواند غذا بخوره چون دچار درد و حالا تهوع میشه باید چکار کنیم …برای درمانش

      1. سلام آقای دکتر
        پدرم با توجه به دردی ک در پهلو داشت به دکتر مراجعه کرد و طی انجام سونوگرافی و سیتی اسکن مشخص شد در کبدش 5 توده مشاهده شده ک طی انجام آندوسکوپی توسط دکتر مشخص شد که معده درگیره و به کبد و غدد لنفاوی هم درگیر کرده و دکتر گفتن کاری از دستمون بر نمیاد و شیمی درمانی ام بی فایده هست
        میخواستم نظر شما هم بدونم

        1. دکتر سید علیرضا آذرپیکان

          درود عطیه خانم، لطفا مراجعه کنید به مطب یا با شماره های زیر تماس بگیرید باید بررسی گردد تشکر
          ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵
          ۰۲۱۲۸۴۲۱۹۴۲

  2. دوستم در بلع مشکل داشت که با ازمابشات متوجه سزطان معده شدند و عمل کرد و قسمت عمده معده اورا در سن حدود ۵۰ سالگی برداشت. بعد عمل شیمی درمانی هم انجام داد. اوایل به حاطر برداشتن معده در غذا خوردن کمی مشکل داشت که بعدا خوب شدو اکنون ۲۲ سال از ان تاریخ می گذرد و شکر خدا کاملا سالم و بدون مشکل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *