جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

ریزش مو بعد از جراحی لاغری: علت‌ ها و راهکارهای درمانی

ریزش مو بعد از جراحی لاغری: علت‌ ها و راهکارهای درمانی، ریزش مو یکی از عوارض جانبی بعد از اعمال لاغری می‌باشد. در صورت وقوع ریزش مو باید به پزشک معالج خود اطلاع دهی. با مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی و تغذیه مناسب این عارضه می‌تواند کنترل و رفع شود.

علت ریزش مو بعد از جراحی لاغری را عمدتا می توان به دلیل کمبود ویتامین ها به خصوص ویتامین D و ویتامین B12 دانست. با این حال تشخیص دلایل ریزش مو بعد از عمل های جراحی لاغری بسته به نوع جراحی می تواند متفاوت باشد. در برخی عمل های جراحی مانند اسلیو معده که با تاثیر بر سوجذب مواد غذایی در معده سبب لاغری می شوند، اتفاق افتادن ریزش مو و ضعیف شدن مو ها نشانه ای غیرقابل انتظار نیست. از این جهت در ادامه این مقاله به نگارش تیم دکتر آذرپیکان درباره دلایل ریزش مو بعد از عمل جراحی چاقی، راه های تشخیص و درمان های قطعی و مقطعی آن خواهید خواند.

مشاوره چاقی دکتر آذرپیکان در واتساپ

 

چاقی و اضافه وزن از جمله بیماری‌های است که امروزه همه و بلکه جهانگیر شده است. برای مقابله با این بیماری راه‌های متعارفی وجود دارد که در صورت شکست آن‌ها از اعمال لاغری استفاده می‌شود. از جمله مخاطرات بعد از اعمال لاغری ریزش مو می‌باشد که احتمال دارد در اعمال لاغری با شدت تهاجمی بالا رخ دهد. در این مقاله به تفصیل در این مورد صحبت خواهیم کرد.

اعمال جراحی لاغری

 بیماری چاقی جز امراض مزمنی است که علاوه بر درگیر کردن فرد جسمی و ذهنی می‌تواند زمینه‌ای برای ابتلای افراد چاقی به دیگر بیماری‌های مزمن شود. از قدیم الایام روش‌هایی مانند گرفتن روزه، رژیم غذایی به صورت هفته به هفته متعادل، ورزش و افزایش فعالیت بدنی و دارودرمانی (داروهای گیاهی) برای مبارزه با بیماری چاقی و اضافه وزن به کار گرفته می‌شده است. با گذر زمان و پیشرفت علوم از اعمال جراحی لاغری برای مبارزه با بیماری چاقی بهره گرفته می‌شود.

اعمال جراحی معده می‌تواند شامل ایجاد تغییرات جراحی در سیستم گوارشی فرد برای نیل به کاهش وزن و مبارزه با بیماری چاقی است. در حالی که اعمال لاغری چشمگیری را برای سلامتی فرد تحت عمل به ارمغان به ارمغان می‌آورند، بعضی از افراد بعد از اعمال لاغری احتمال دارد با مخاطرات و عوارض جانبی روبرو شوند.

مخاطرات بعد از اعمال لاغری شامل چیست؟

مخاطرات بعد از عمل لاغری شامل مواردی واکنش بدن نسبت به رفع بیهوشی، نشت مایعات، بروز خونریزی و عفونت، درد، سندرم دامپینگ، افت فشار و سرگیجه، حساسیت و قرمزی ناحیه جراحی، باز شدن بخیه‌های جراحی، پدیدار شدن پوست‌های اضافه و ریزش مو می‌باشد.

در جراحی لاغری انجام دادن چه مواردی ضروری است؟

ریزش مو بعد از جراحی لاغری

طبیعتاً اعمال لاغری هم به مانند دیگر اعمال جراحی می‌توانند با مخاطرات و عوارضی روبرو شود که نمونه‌های را بالاتر ذکر کردیم. ریزش مو یکی از مخاطرات محتمل بعد از اعمال جراحی لاغری به ویژه اعمال لاغری با شدت بالا می‌باشد. ممکن است در ماه‌های بعد از جراحی چاقی متوجه ریزش موی بیشتر از حد در موهای به ویژه ناحیه سر خود شوید. این عارضه یک عارضه جانبی طبیعی اعمال جراحی لاغری است و می‌تواند به دلیل پاسخ بدن شما به جراحی، کاهش وزن و رژیم غذایی تغییر یافته رخ دهد.

مقاله پیشنهادی:  بهترین زمان رانندگی بعد از اسلیو معده

 البته در طول ریزش موی بعد از اعمال جراحی لاغری، شما تمام موهای خود را از دست نخواهید داد، اما ممکن است موارد بیشتر از حد طبیعی آن را در برس مو یا هنگام شستن موهای خود مشاهده کنید. بیشتر اوقات، این ریزش مو پس از چند ماه کاهش یافته و بدن شما شروع به تولید و رشد موهای بیشتری برای جایگزینی موهای از دسته رفته می‌کند. همچنین اگر بتوانید رژیم غذایی خود را اصلاح کرده و بهبود ببخشید یا در کنار رژیم غذایی متعادل، مکمل غذایی مصرف کنید می‌توانید ریزش موی خود را کنترل کنید. قبل از افزودن مواد مغذی اضافی برای کاهش ریزش مو و یا رفع دیگر عوارضی از جمله ورم بعد از عمل لاغری و جراحی، با پزشک متخصص یا یک متخصص رژیم درمانی مشورت کنید.ریزش مو بعد از جراحی لاغری

علت ریزش مو بعد از جراحی لاغری

چند دلیل وجود دارد که ممکن است پس از انجام اعمال جراحی لاغری دچار ریزش مو شوید. این دلایل شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کاهش وزن
  • تغییرات در دریافت مواد مغذی، از جمله سوء جذب که بسته به نوع جراحی چاقی متفاوت می‌باشد.
  • پاسخ بدن به جراحی

در ادامه به بررسی دقیق علل ریزش وی بعد از اعمال جراحی لاغری می‌پردازیم.

محاسبه bmi

تلوژن افلوویوم

این عامل یکی از دلایل ریزش مو و ایجاد تلوژن افلوویوم هستند. این مشکل چند ماه پس از بروز تغییرات قابل توجهی در بدن شما رخ می‌دهد. در این حالت، بدن شما مواد مغذی را از موهایتان به اندام‌های حیاتی شما هدایت می‌کند. تلوژن افلوویوم زمانی اتفاق می‌افتد که بیشتر موهای شما وارد فاز خواب یا فاز تلوژن شوند. این برعکس مرحله آناژن است که موهای شما رشد می‌کند.

زمانی که موهای شما غیرفعال هستند، رشد آن‌ها متوقف می‌شود و در نهایت بعد از 3 یا 4 ماه یا حتی گاهی زودتر می‌ریزند. تلوژن افلوویوم منجر به ریزش کامل مو یا حتی لکه‌های طاسی قابل توجه نمی‌شود. در مقابل شما فقط ریزش موی بیشتری نسبت به آنچه برای شما معمول است تجربه خواهید کرد.

 

کمبود های تغذیه‌ ای

ریزش مو می‌تواند در هر نوع جراحی کاهش وزن رخ دهد، اما برخی از روش‌های جراحی لاغری ممکن است بر نحوه جذب مواد مغذی بدن شما بیش از دیگر روش‌ها بر روی موهای شما تأثیر منفی بگذارد و منجر به افزایش ریزش مو شوند، این روش‌های شامل جراحی‌های لاغری زیر می‌باشند:

  • جراحی‌های محدود کننده مانند اسلیو معده و بای پس معده در نحوه جذب مواد مغذی توسط بدن تداخلی ایجاد نمی‌کند، اما همچنان می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
  • جراحی‌های سوء جذب عبارت‌اند از عمل جراحی انحراف بیلیوپانکراس (BPD) و BPD با سوئیچ دوازدهه: این‌ها می‌توانند بر نحوه جذب مواد مغذی توسط بدن شما تأثیر منفی بگذارند و منجر به ریزش مو شوند. علاوه بر کاهش ظرفیت معده، برخی از انواع جراحی چاقی (کاهش وزن) به غذا اجازه می‌دهد تا بخشی از روده را دور بزند که همین امر منجر به سوء جذب مواد مغذی و افزایش خطر کمبود مواد مغذی و بالا رفتن احتمال ریزش مو می‌شود.
  • روش‌های ترکیبی مانند عمل بای پس معده به طور دائم بر نحوه جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد و ممکن است نیاز به مکمل‌های تغذیه‌ای مادام‌العمر داشته باشد.
مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل باریاتریک (جراحی چاقی)

 

شایع‌ ترین کمبود مواد مغذی بعد از اعمال جراحی لاغری کدم‌ اند؟

پس از اعمال جراحی لاغری، بدن شما ممکن است کمبود برخی مواد مغذی و مواد معدنی را تجربه کند که همین امر ممکن است منجر به ریزش مو شود. به خاطر داشته باشید که سایر کمبودهای تغذیه‌ای نیز ممکن است منجر به ریزش مو شود؛ اما کاهش ماد مغذی بدن و مشکلات متعاقب آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • آهن: نازک شدن مو
  • روی: نازک و شکننده شدن موها که ممکن است بیشتر ریخته یا شکسته شوند.
  • پروتئین: نازک، شکننده و خشک شدن موها که ممکن است موجب شود که موها بیشتر بریزند، شکسته شوند و یا تغییر رنگ دهند.
  • مس: نازک شدن مو که ممکن است با تغییر رنگ هم همراه باشد.
  • ویتامین‌های A و C: موهای شکننده که ممکن است شکسته شوند.
  • ویتامین B9: نازک شدن مو

شایع‌ ترین کمبود مواد مغذی بعد از اعمال جراحی لاغری

کنترل ریزش مو بعد از جراحی لاغری

ممکن است پیش‌گیری کامل از ریزش مو پس از اعمال جراحی لاغری غیرممکن باشد، زیرا این پدیده گاهی یک پاسخ طبیعی بدن به جراحی، کاهش وزن قابل توجه و تغییر در رژیم غذایی است. اما راه‌هایی وجود دارد که ممکن است بتوانید میزان ریزش مو را کاهش دهید که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • رعایت رژیم غذایی: برنامه غذایی ارائه شده در دوران نقاهت توسط پزشک معالج خود را رعایت کنید.
  • پروتئین کافی بخورید: پروتئین را در وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود بگنجانید و از پزشک معالج خود در مورد مکمل‌های غذایی حاوی پروتئین مشورت بگیرید. با این حال، از دریافت پروتئین بیشتر از آنچه که پزشک توصیه می‌کند اجتناب کنید، زیرا این امر می‌تواند در برنامه کاهش وزن شما اختلال ایجاد کند. همچنین اگر در مصرف برخی مکمل‌ها زیاده روی کنید می‌تواند منجر به مسمومیت شود.
  • مکمل‌های غذایی را طبق توصیه پزشک مصرف کنید: در این مورد می‌توانید روی، آهن و ویتامین‌های A، B9 و C را به عنوان مکمل‌های خوراکی مصرف کنید. همچنین ممکن است لازم باشد مکمل‌های مس را به صورت داخل وریدی دریافت کنید. همچنین پزشک معالج ممکن است مکمل‌های دیگری را نیز توصیه کند که رشد مو را شدت می‌بخشد. از زیاده روی در مصرف مکمل‌هایی که ممکن است در واقع منجر به ریزش مو شوند، خودداری کنید. یک مطالعه اشاره می‌کند که ویتامین A و E و سلنیوم بیش از حد می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
  • به برنامه بهبودی خود پایبند باشید: طبق زمان بندی قبلی به پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی کافی در رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید و دوران نقاهت خود را دنبال می‌کنید.
مقاله پیشنهادی:  هزینه عمل پلیسه معده چقدر است؟

بحث و نتیجه‌ گیری ریزش مو بعد از جراحی لاغری

در برخی موارد، انجام اعمال جراحی لاغری می‌تواند منجر به ریزش مو شود. این پدیده ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی، استرس و تغییرات هورمونی ناشی از کاهش وزن سریع، رژیم‌های غذایی محدود یا اثر جراحی‌های لاغری باشد. به طور معمول، ریزش مو بعد از اعمال جراحی لاغری حدود 3 ماه پس از یک رویداد محرک مانند کاهش وزن سریع رخ می‌دهد و حدود 6 ماه طول می‌کشد.

کاهش وزن و کمبود مواد مغذی مرتبط با رژیم‌های غذایی محدود با انواع دیگر ریزش مو نیز مرتبط است. این نوع از ریزش مو شامل ریزش موی مزمن است که بیش از 6 ماه طول می‌کشد و آلوپسی آندروژنیک که به عنوان طاسی مردانه یا زنانه نیز شناخته می‌شود. با رعایت توصیه‌های پزشک معالج شامل مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای و رعایت غذایی مناسب می‌توان ریزش موی بعد از اعمال جراحی لاغری را کنترل کرد.

 

معرفی جراح برتر برای انجام عمل جراحی لاغری

یکی از شروط مهم در انجام اعمال جراحی لاغری خوب، انجام این روش جراحی توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
ویدیو کلیپ سحر آمیز: فیلم و نمونه کارهای دکتر آذرپیکان

منبع: Healthline

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان