جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

ورزش بعد از عمل بای پس معده

لیست ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده

ورزش بعد از عمل بای پس معده به بیماران کمک می کند تحرک خود را در دوره نقاهت بعد از این عمل در حد مفیدی نگه دارند. برخلاف تصور بسیار از افراد بر اینکه کسی که یک عمل جراحی انجام داده اصلا نباید از جای خود تکان بخورد. این تصور کاملا اشتباه و بی اساس است. بعد از بیشتر عمل های جراحی پزشک توصیه هایی برای تحرک دارد که فواید زیادی برای بدن دارد.

در این نوشتار پس از تشریح فواید ورزش بعد از عمل بای پس معده، به بیان برخی از حرکات ورزشی مناسب بعد از این عمل جراحی چاقی پرداخته شده است. اگر به تازگی عمل بای پس معده بر روی شما انجام شده است یا در اندیشه این لاغری از راه عمل جراحی هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

 

مزایای ورزش بعد از عمل بای پس معده

عمل جراحی بای پس معده یک ابزار پر توان برای کاهش وزن به شمار می رود اما معجزه نیست. برای این که بهترین تجربه ممکن بعد از عمل بای پس معده برای هر بیماری رخ دهد، بیمار باید به رژیم غذایی توصیه شده و برنامه ورزشی پیشنهادی توسط کادر درمان پایبند باشد. این تعهد باعث کاهش وزن دلخواه و احساس شادابی بیمار خواهد شد.

مزیت ورزش کردن بعد از عمل بای پس معده

شرایط عمل بعد از بای پس معده را می توان به عنوان یکی از مهم ترین 25 سوال متداول بیماران بعد از جراحی بای پس معده عنوان کرد. در نتیجه در ادامه به طور خلاصه، مهم ترین مزایای ورزش بعد از عمل بای پس معده به شرح زیر است:

 

1) کاهش وزن به سبک درست آن

پژوهش های پزشکی نشان می دهد آن دسته از افرادی که بعد از عمل بای پس معده ورزش می کنند، بیشتر از کسانی که به ورزش نمی پردازند، لاغر می شوند. انجام ورزش بعد از عمل بای پس معده شاخص توده بدن بیمار را به میزان 4.2 درصد بیشتر از افرادی که ورزش نمی کنند، کاهش می دهد.

علاوه بر این، انجام ورزش یک مزیت دیگر هم دارد: ورزش بعد از عمل بای پس معده کمک می کند که چربی بسوزد اما عضلات بدن دچار افت و مشکل نشوند. وقتی فردی به سرعت لاغر می شود، احتمال این که بخشی از عضلات خود را از دست بدهد، زیاد است. ورزش باعث می شود در حین کاهش وزن سریع، عضلات بدن تحلیل نروند.

2) احساس بهبودی و انرژی بالا

برخی از بیماران می گویند آنها نمی خواهند فقط لاغر بشوند بلکه علاقه دارند به کوهنوردی بروند، بدوند یا با نوه های خود به بازی بپردازند. تنها راه رسیدن به چنین اهدافی داشتن برنامه مرتب ورزشی و اجرای آن است.

مقاله پیشنهادی:  مراقبت بعد از عمل مینی بای پس معده

3) سلامت ذهنی و روانی بهتر

ورزش کردن باعث تولید بیشتر ماده ای به نام اِندورفین در مغز می شود. این ماده به مقابله با افسردگی و اضطراب کمک می نماید. دوره نقاهت عمل بای پس معده گاهی به دشواری می گذرد. ممکن است بیماران علائم افسردگی و اضطراب پیدا کند. باید بیمار بتواند از پس این هیجانات منفی بر بیاید. ورزش در این موارد بسیار مفید است.

ورزش بعد از عمل بای پس معده به بیمار کمک می کند تا از عهده استرس و افسردگی بعد از عمل بای پس معده بر بیاید.

لیست ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده

پس از عمل بای پس معده سه رده از ورزش ها برای بیماران مناسب تر به شمار می روند:

  • ورزش های مناسب برای قلب و عروق که با نام لاتین آن یعنی ورزش های کاردیو (Cardio) شناخته می شوند و به آنها ورزش های هوازی یا آئروبیک هم گفته می شود
  • ورزش های قدرتی و
  • ورزش های افزایش دهنده انعطاف پذیری بدن

ورزش بعد از عمل بای پس معده

 

– ورزش های کاردیو یا آئروبیک: سوزاندن کالری و افزایش انرژی فرد

انجام ورزش های هوازی به طور منظم مزایای زیادی برای بدن دارد. این ورزش ها انرژی شخص را افزایش می دهند و باعث می شوند فرد خواب بهتری را تجربه نماید. این ورزش ها با بهبود گردش خون در سراسر بدن، سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن را زیاد می کنند و سطح انرژی بدن را بالا می برند. این ورزش ها در کاهش افسردگی و اضطراب هم بسیار موثر هستند.

از مهم ترین فواید این ورزش ها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ظرفیت قلب و ریه
  • تقویت تراکم استخوان ها و
  • بهبود قدرت ذهنی و تمرکز فکری افراد

به فاصله بسیار کوتاهی پس از عمل بای پس معده، بیمار می تواند پیاده روی را به عنوان ساده ترین ورزش کاردیو آغاز نماید. این کار هم احتمال بروز عوارض عمل را کم می کند، هم به التیام زودتر کمک می نماید. در وهله بعد، شنا و ورزش در آب برای بسیاری از بیماران توصیه می شود. پس از گذشت چند هفته پزشک به بیمار اجازه می دهد دویدن یا پیاده روی سریع را هم به لیست ورزش های بعد از عمل بای پس معده اضافه نماید.

ورزش های کاردیو بعد از عمل بای پس معده

سایر تحرک ها و ورزش هایی که انجام آنها بعد از عمل بای پس معده مناسب هستند، به شرح زیر ذکر می شوند:

  • انجام کارهای خانه مانند نظافت و شستشو
  • انجام کارهای حیاط یا باغچه
  • رقص
  • گلف
  • دوچرخه سواری
  • بسکتبال و
  • دویدن
مقاله پیشنهادی:  بهترین روش عمل جراحی لاغری چیست؟

– تمرین های قدرتی: حفظ و تقویت عضلات بدن

بعد از عمل بای پس معده، هدف بیمار از دست دادن چربی زائد است، نه عضلات بدن. باید عضلات بدن به خوبی حفظ و تقویت شوند زیرا عضلات یکی از مهم ترین اجزای بدن به شمار می روند که کالری می سوزاند و باعث لاغری افراد می شوند. هر چه عضلات قوی تر باشند، افراد می توانند فعالیت های بیشتری را به انجام برسانند و از زندگی لذت بیشتری ببرند.

اهمیت فراوانی دارد که تمرین های قدرتی از مدت کم و حرکات آسان آغاز شود. استفاده از وزنه های 0.5 تا 2.5 کیلوگرم در ابتدا کافی است. روزی سه نوبت تمرین قدرتی ایده آل است. در هر نوبت نباید بیش از 15 تا 20 حرکت انجام داد. هر وقت در هر سه نوبت به راحتی 20 حرکت انجام گرفت می توان وزنه را سنگین تر کرد.

اگر در حین حرکات قدرتی احساس درد واضح کردید از ادامه آن حرکت خودداری کنید. بهتر است با یک حرکت متفاوت ورزش قدرتی را ادامه دهید.

مهم ترین ورزش های قدرتی مناسب بعد از عمل بای پس معده به شرح زیر هستند. حتما پیش از انجام آنها با پزشک جراح مشورت صورت پذیرد.

  • وزنه زدن
  • چمباتمه زدن و
  • کرانچ یا سایر ورزش های تقویت عضلات تنه

– حرکات افزایش دهنده انعطاف پذیری بدن: پیشگیری از آسیب ورزشی

ورزش های نامناسب به بدن آسیب می رسانند. یکی از راه های مناسب برای پیشگیری از این آسیب ها، انجام حرکات افزایش انعطاف پذیری است. اگر بعد از ورزش های کاردیو و قدرتی احساس می کنید عضلات تان کمی دردناک یا منقبض هستند، باید تمرین های انعطاف پذیری را جدی بگیرید. این تمرین ها همچنین از کش آمدن بیش از حد عضلات، به ویژه هنگام انجام حرکات قدرتی جلوگیری می کند.

حرکات افزایش دهنده انعطاف پذیری بدن

شاید اکنون بپرسید بهترین تمرین های تقویت انعطاف پذیری بدن کدام تمرین ها هستند؟ پاسخ آن مشخص است: حرکت های کششی.

هنگام انجام حرکات کششی باید آرام و با طمانینه عمل کرد. در موقعیت کششی برای ده ثانیه بمانید. سپس به آهستگی به وضعیت عادی برگردید. حرکت کششی باید به قدری پیش برود که یک کشش خفیف روی عضلات حس کنید اما اگر احساس درد واضح کردید، حرکت را متوقف کنید و آن را تکرار ننمائید.

اهمیت گرم کردن بدن پیش از آغاز ورزش و سرد کردن بدن در پایان

شاید در لیست ورزش های مناسب بعد از عمل بای پس معده، کمتر کسی به اهمیت گرم کردن و سرد کردن بدن اشاره کند، اما واقعیت این است که پیش از هر نوبت انجام حرکات ورزشی باید بدن را گرم کرد و در پایان به سرد کردن پرداخت. گرم کردن بدن پیش از آغاز ورزش مزایای زیر را به همراه می آورد:

  • افزایش گردش خون
  • افزایش پمپ قلب و آمادگی آن برای ورزش و
  • شل کردن عضلات
مقاله پیشنهادی:  مناسب ترین عمل لاغری برای افراد چاق و دارای اضافه وزن

گرم کردن هم ورزش را آسان تر می کند، هم احتمال آسیب را به حداقل می رساند. به طور معمول، پنج تا ده دقیقه نرمش برای گرم کردن بدن کفایت می کند.

سرد کردن بدن باعث می شود تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس فرد، به آهستگی به حد اولیه خود برگردد. این کار از سرگیجه بعد از ورزش پیشگیری می کند. همچنین سرد کردن بدن، به عضلات فرصت می دهد اسید لاکتیک تجمع یافته را به خون تحویل دهند و احتمال درد عضلانی بعد از ورزش کم می شود. به طور معمول، راه رفتن یا حرکات کششی برای مدت 5 تا 10 دقیقه برای سرد کردن بدن کفایت می کند. در صورتیکه ورزش خود را به صورت اصولی و در زمان بندی های مشخص انجام دهید به طرز چشم گیری در مراقبت های بعد از عمل بای پس معده موفق عمل کرده اید.

برنامه ورزش بعد از عمل بای پس معده چگونه است؟

به طور معمول برنامه ورزشی بعد عمل بای پس این برنامه به شرح زیر است:

  • پیاده روی منظم از روز بعد از عمل آغاز می شود
  • از هفته دو تا چهار بعد از عمل بای پس معده ورزش سبک به پیاده روی افزوده می شود مانند بالا گرفتن پاها یا چرخش دست ها به عنوان حرکات قدرتی و تمرین های کششی سبک. همچنین مدت پیاده روی بیشتر می شود.
  • یک تا دو ماه بعد از عمل بای پس معده ورزش کاردیو یا همان ورزش آئروبیک آغاز می شود. این ورزش به طور معمول، 5 روز هفته و هر بار 30 دقیقه است. دوچرخه سواری و ورزش در آب از شاخص ترین ورزش های هوازی به بعد از عمل بای پس معده به شمار می روند.
  • 6 هفته بعد از عمل بای پس معده تمرین های قدرتی را باید آغاز نمود. به طور معمول دو نوبت در هفته ورزش قدرتی کافی است.

دکتر سید علیرضا آذر پیکان دانش آموخته رشته فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاروسکوپی پیشرفته از دانشگاه تهران آماده پذیرش بیماران چاق و درمان آنها با جراحی چاقی هستند. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر یا تعیین وقت قبلی خواهشمند است با تلفن های کلینیک ایشان واقع در تهران تماس حاصل فرمائید.

منبع (Source): وبسایت bariatricsurgeryco.org

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *