جستجو کردن
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
logo
دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی از دانشگاه تهران، لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی سرطان

مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن کدام بهتر است؟

مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن، جراحی‌ های لاغری از روش‌های کارا در مقابل با بیماری چاقی هستند. در مقابل عمل لیپوساکشن بیشتر برای تناسب اندام و رفع چاقی شکم و پهلو و کاهش اضافه وزن کاربرد دارد. بهترین مرجع برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب روش جراحی یا ترکیب آن‌ها پزشک معالج می‌باشد.
مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن

مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن
تلاش نویسندگان سایت دکتر علیرضا آذر پیکان متخصص جراحی لاغری و انکو سرجری در این است که مقاله‌ای جامع در مورد مقایسه عمل جراحی لاغری با عمل لیپوساکشن را به مخاطبان همیشگی خود عرضه کند. امروزه چاقی یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در دنیای ما می‌باشد.

این بیماری هم خود باعث مشکلات جسمی و روحی می‌شود و هم زمینه‌ساز ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن می‌شود. سؤال محوری مقاله این است که برای مقابله با بیماری چاقی و اضافه وزن اعمال لاغری کاراتر هستند یا عمل لیپوساکشن یا ترکیبی از آن‌ها. در این مقاله به بررسی مفصل این اعمال لاغری و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

بیماری چاقی

بیماری چاقی چگونه بیماری است؟

بیماری چاقی جز شایع‌ترین بیماری‌های دنیای امروزی می‌باشد که به جز گرفتار کردن فرد مبتلا از نظر جسمی، روحی و اجتماعی موجب بالا رفت احتمال ابتلای فرد به بیماری مزمن مختلف می‌شود. اولین قدم در مبارزه با بیماری چاقی تعیین مقدار چاقی است. برای این منظور شاخصی به نام نمایه توده بدنی کاربرد دارد که از تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می‌آید. معمولاً شاخص توده بدنی 30 به بالا چاق محسوب می‌شود و با هر 5 عدد امتیاز یک درجه بر بیماری چاق افزوده می‌شود.

اما راهکارهای مقابله با بیماری چاقی چیست؟ از زمان‌های قدیم روش‌های متعارفی مانند گرفتن روزه، فعالیت بدنی بالا، رژیم غذایی محدود کننده و دارو درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. سؤال مهم این مقاله این است که در مبارزه با بیماری چاقی و اضافه وزن جراحی‌های لاغری کاربرد بیشتری دارد یا عمل لیپوساکشن. ما به تعریف هرکدام از موارد یاد شده و شرح ویژگی‌ها و در نهایت مقایسه آن‌ها می‌پردازیم.

عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن نوعی از جراحی است. در این روش از مکش برای حذف چربی از نواحی ویژه‌ای از افراد مانند معده، باسن، ران، باسن، بازوها یا گردن استفاده می‌شود. از دیگر نام‌های لیپوساکشن می‌توان به لیپوپلاستی و کانتورینگ بدن اشاره کرد.

لیپوساکشن یک روش کلی کاهش وزن یا جایگزینی برای کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود. افرادی که اضافه وزن دارند می‌توانند از طریق رژیم غذایی و ورزش یا سایر انواع جراحی چاقی نسبت به لیپوساکشن وزن بیشتری از دست بدهند. لیپوساکشن ممکن است اگر چربی بدن شما در مکان‌های خاص زیاد باشد برای شما مفید باشد اما در غیر این صورت باید وزن بدن ثابتی داشته باشید.

عمل لیپوساکشن

کاربرد عمل لیپوساکشن

لیپوساکشن چربی را از قسمت‌هایی از بدن که به رژیم غذایی و ورزش کنترل نمی‌شوند حذف می‌کند. این موارد شامل، شکم، بالای بازوها، باسن، ساق پا و مچ پا، سینه و پشت، باسن و ران،چانه و گردن می‌باشند. علاوه بر این، گاهی اوقات می‌توان از لیپوساکشن برای کاهش بافت اضافی سینه در مردان در بیماری به نام ژنیکوماستی بهره می‌گیرند.

مقاله پیشنهادی:  آیا عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

با افزایش وزن، سلول‌های چربی بزرگ‌تر می‌شوند. لیپوساکشن تعداد سلول‌های چربی را در یک ناحیه خاص کاهش می‌دهد. مقدار چربی برداشته شده به شکل ظاهری ناحیه و حجم چربی بستگی دارد. تا زمانی که وزن شما ثابت بماند، تغییرات شکل حاصل معمولاً دائمی است.

 پس از لیپوساکشن، پوست خود را به شکل‌های جدید نواحی تحت درمان در می‌آورد. اگر رنگ پوست و خاصیت ارتجاعی خوبی دارید، پوست معمولاً صاف به نظر می‌رسد. اگر پوست شما نازک است و خاصیت ارتجاعی ندارد، ممکن است پوست در نواحی تحت درمان شل به نظر برسد. برای انجام لیپوساکشن، باید از سلامت کامل برخوردار باشید. همچنین فرد تحت عمل باید دچار بیماری‌هایی مانند مشکلات گردش خون، بیماری عروق کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف نباشد.

عوارض عمل لیپوساکشن معمولاً خفیف و شامل مواردی مانند وجود خط عمل، تجمع مایعات، بی حسی، عفونت، سمیت لیدوکائین و عوارض مهم ولی نادری مانند آمبولی چربی و مشکلات قلبی عروقی می‌شود.

اعمال جراحی لاغری

اما در مقابل عمل لیپوساکشن اعمال جراحی لاغری می‌باشند که به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه شرح داده می‌شود.

روش پیکرتراشی

پیکرتراشی از جمله اعمال است که در بیماران چاق کاربردی دارد. این روش برای نیل به تناسب ‌اندام و کاهش اضافه‌وزن و یا افراد دارای پوست شل (به خاطر تجربه بارداری و یا عمل‌های جراحی لاغری) و کاربرد دارد.

عمل باندینگ معده

در عمل جراحی باندینگ معده چند سوراخ کوچک در پوست و معده فرد ایجاد می‌کنند و در مرحله بعدی یک نوار قابل تنظیم در معده فرد تحت جراحی قرار داده می‌شود. این نوار یا باند مانع از دریافت مقدار زیادی غذا و کالری توسط فرد تحت عمل می‌شود. با رعایت مراقبت‌ها و احتیاط‌های دوره نقاهت، فرد جراحی شده می‌تواند به کاهش وزن خود دست یابد.

عمل بالن معده

در این روش، یک بالن در معده فرد کار گذاشته می‌شود. این روش موجب پایین اشتها و مهم‌تر از آن نزول حجم دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش وزن فرد تحت عمل می‌باشد. این روش در بیمارانی با نمایه توده بدنی 27 الی 35 به کار می‌رود. در بازه‌ای حدود 6 الی 12 ماه فرد تحت عمل به کاهش وزن مورد نظر دست پیدا می‌کند. ایراد روش بالن معده در ناپایدار بودن نتایج و امکان افزایش وزن دوباره می‌باشد.

مقاله پیشنهادی:  درد بعد از عمل بای پس معده

انسداد عصب واگ

در این روش وسیله‌ای در معده فرد عمل شده قرار داده می‌شود که با سرکوب عصب واگ موجب سرکوب اشتها و در نتیجه کاهش وزن فرد تحت عمل می‌گردد. ایراد این عمل بازگشت دوباره وزن کاهش یافته بعد از خروج وسیله از معده فرد و رفع مسدودیت عصب واگ فرد می‌باشد.

جراحی بیلیو پانکراس

در این جراحی لاغری حدود 80 درصد از حجم معده و 70 درصد بالایی از حجم روده بریده و دور انداخته می‌شود. همچنین با وصل کردن قسمت پایانی روده به دوازدهه، اکثریت روده دور زده می‌شود. این روش قدرت بالایی در کاهش وزن فرد دارد. همچنین کاهش وزن در افراد جراحی شده معمولاً پایا می‌باشد ایراد این جراحی در بروز عوارض و مخاطرات زیاد آن می‌باشد که موجب شده این جراحی لاغری چندان محبوب و کاربردی نباشد.

عمل بای پس معده

عمل بای پس معده از روش‌های جراحی کاربردی و با قابلیت بالا در جراحی‌های لاغری می‌باشد. مکانیسم این روش بر پایه تغییر آناتومی دستگاه گوارش فرد تحت عمل بوده و در نتیجه انجام آن حجم زیادی از معده نزول پیدا یافته و با کاهش آنزیم‌های مولد گرسنگی و اشتها یعنی گرلین توأمان می‌شود. همچنین در این دور زدن نواحی‌ای از معده و وصل کردن قسمت فوقانی معده فرد جراحی شده (که حجم کوچکی دارد) به قسمت تحتانی روده انجام می‌شود. با انجام این روش جراحی در مدتی دو ساله مقدار قابل‌توجهی از وزن اضافی فرد کاهش پیدا می‌کند.

عمل اسلیو معده

عمل اسلیو معده هم از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن و چاقی در دنیا می‌باشد. مکانیسم این روش کاهش درصدی حجم معده فرد تحت جراحی و تقلیل باقیمانده معده به شکلی شبیه موز می‌باشد. در این عمل جراحی چاقی هم حجم معده و هم میزان ترشح هورمون‌های گرسنگی و اشتها (هورمون‌های گرلین) نزول پیدا می‌کند. در زمانی چند ماهه بعد از عمل جراحی مقدار چشمگیری از وزن فرد کاهش یافته که با توجه به تغییر آناتومی دستگاه گوارش معمولاً پایا می‌باشد. نکته مهم اینکه در مجموع عمل اسلیو معده بهترین روش جراحی لاغری برای افراد چاق با شاخص توده بدنی 35 الی 45 می‌باشد.

مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن کدام بهتر است

بحث و نتیجه‌گیری : مقایسه جراحی لاغری با لیپوساکشن کدام بهتر است؟

همان‌طور که در بالاتر گفته شد ویژگی اعمال جراحی لاغری مبارزه با بیماری چاقی و عمل لیپوساکشن تناسب اندام و کاهش توده چربی در نواحی خاصی از بدن می‌باشد. از این رو این دو دسته اعمال جراحی عملاً رسالتی جدا داشته و چندان مقایسه نیستند چون هم هدف و هم گروه هدف و ورودی و همچنین ویژگی‌های متفاوتی دارند.

مقاله پیشنهادی:  آیا درمان دیابت با جراحی چاقی امکان پذیر است؟

 عمل لیپوساکشن می‌تواند مکملی و عملی ترکیبی برای اعمال جراحی لاغری باشد و برای تکمیل آن‌ها به کار گرفته شود به جز مورد فوق عمل لیپوساکشن کاربردی در سرکوب بیماری چاقی و کاهش وزن چشمگیر افراد تحت عمل ندارد و بیشتر جنبه تناسب اندام و زیبایی ظاهری دارد. بهترین اعمال جراحی برای کاهش وزن زیاد و پایدار و در افراد با چاقی شدید، عمل اسلیو معده و عمل بای پس معده می‌باشد.

معرفی جراح برتر برای انجام اعمال لاغری

یکی از شروط مهم در انجام عمل اسلیو معده موفق، انجام این عمل لاغر توسط یک جراحی ماهر و با تجربه است. در این زمینه پیشنهاد ما دکتر علیرضا آذر پیکان از والاترین جراحان شهر تهران و حتی ایران را می‌باشد. این جراح پزشکی حاذق، کارا و دارنده بالاترین مدارک از بهترین دانشگاه‌ها می‌باشند. همچنین ایشان دارای کارنامه‌ای درخور در زمینه عمل جراحی لاغری و بیماری‌های گوارشی می‌باشد.

دکتر آذر پیکان فلوشیپ فوق تخصصی انکو سرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته، جراحی چاقی از دانشگاه تهران، رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان می‌باشد. این جراح ماهر دارای قدرت بیانی عالی در ارائه مشاوره به مراجعه‌کنندگان و همچنین دارای خلقی پسندیده است. سابقه موفق این جراح شامل افزون از 3000 عمل جراحی با نتایجی درخور است. گوشه‌ای از رزومه و فعالیت‌های این جراح موارد زیر را در بر می‌گیرد:

  • عضو انجمن جهانی جراحی چاقی (IFSO)
  • عضو رسمی جامعه کلوپروکتولوژی اروپا (ESCP)
  • فلوشیپ فوق تخصصی لاپاراسکوپی پیشرفته، کلورکتال و جراحی چاقی از دانشگاه شیراز
  • فلوشیپ فوق تخصصی انکوسرجری و لاپاراسکوپی پیشرفته
  • رزیدنت برگزیده دانشگاه تهران در زمان گذراندن دوران تخصص
  • سابقه بیش از ۳۰۰۰ جراحی موفق

 افراد مراجعه کننده می‌توانند برای کسب اطلاع از فعالیت‌های دکتر آذر پیکان از اینستاگرام دکتر آذر پیکان (drazarpeikan) دیدن فرمایند. به جز این موارد، افراد مراجعه‌کننده می‌توانند از تجربه افراد جراحی‌شده اطلاع حاصل کنند. این امر می‌تواند کمکی خوب برای برطرف کردن دغدغه‌های ذهنی افراد متقاضی این عمل باشد. مراجعه‌کنندگان برای ارتباط مستقیم با دکتر آذر پیکان می‌توانند از شماره‌های زیر استفاده کنند:

  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۳
  • ۰۲۱-۲۳۰۲۱۷۶۴
  • ۰۹۱۲۰۵۷۱۳۳۵

آدرس مطب: تهران. سعادت آباد، بین چهار راه سرو بلوار شهرداری، خیابان ریاضی بخشایش، کلینیک بیمارستان عرفان
جذابیت در ویدیو: نمونه کارهای موفق در جراحی چاقی با دکتر آذرپیکان

منبع : mayoclinic

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و سرطان از دانشگاه تهران

دکتر سید علیرضا آذرپیکان فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان و لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران،رتبه برتر بورد تخصصی و نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

دکتر آذرپیگان جراح چاقی

دکتر سید علیرضا آذرپیکان

تماس مستقیم با دکتر: 09120571335

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان،لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی چاقی از دانشگاه تهران

رتبه برتر بورد تخصصی نفر اول آزمون فلوشیپ جراحی سرطان

لیست مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *